Holdet 2022 SRP/my - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Skriftlige opgaver -
Lærer(e) Annette Schultz Petersen, Eskild Josua Aae Jepsen, Helle Ullmann Hansen, Julie Overgaard Mark, Morten Winther Jensen, Sarah Mortensen Søe, Trine Smalbro Kronborg
Hold 2022 SRP/my (1my SRP1 (DHO), 2m SRP3 (SRO), 2my SRP2 (FF uge 40), 2my SRP4 (Rejse), 2y SRP3 (SRO), 3m SRP6 (FF-nov), 3my SRP5 (inno), 3my SRP7, 3y SRP6 (FF-nov))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 DHO-forløb førskrivefasen
Titel 2 DHO forløb skrivefasen redegørelse
Titel 3 DHO forløb skrivefasen analyse
Titel 4 DHO skrivefase og efterbehandling
Titel 5 FF-forløb uge 40
Titel 6 SRO
Titel 7 SRO
Titel 8 SRP5 - Innovation
Titel 9 SRP Diskussionsdel Biologi - Dansk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 DHO-forløb førskrivefasen

Optaktsforløb i dansk og historie
Fokus på førskrivefasen.

4 forskellige dokumentarer om krigen i Afghanistan til 4 forskellige problemformuleringer.

• Skrivefaserne
• Førskrivning
• Mindmap, notetagning, hurtigskrivning.

samt introduktion af den videnskabelige basismodel (https://www.youtube.com/watch?v=gKbaE8a7Z44)
Fokus på basal faglig metode, konkret anvendelse. Fagenes metoder (grundlæggende). Konkret.

4 moduler med analyse af dokumentarerne i grupperne ud fra filmiske virkemidler og kort fremlæggelse for de andre grupper om jeres dokumentarfilm.

1 modul med danskfaglig metode

Litteratur (Værklæsning, selvvalgt dokumentar)

Armadillo, dokumentar, Janus Metz, 2010 Armadillo
De sårede, dokumentar, Louise Kjeldsen, 2007 De sårede
Den hemmelige krig, Christoffer Guldbrandsen, 2006
Mit Afghanistan – Livet i den forbudte zone, Nagieb Khaja, 2012,

Uddrag af Carsten Jensens, Den første sten, 2015, roman ”Krig” side 73-77
Simone Aaberg Kærns portræt af Anders Fogh Rasmussen, 2010, maleri ”Krig” side 68-69
Lars Husum, Jeg er en hær, 2010 uddrag, roman ”Krig” side 62-65

Efter 20 års krig: Hvem kontrollerer nu Afghanistan? P3 https://www.youtube.com/watch?v=QjB1E8u28a4



Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 DHO forløb skrivefasen redegørelse

Skrivehandlinger i en DHO, med fokus på det redegørende.
Herunder elevfeedback (via eduflow) og træning af større skriftlige opgave
Eleverne skal skrive på deres redegørelse, hvor de inddrager en eller flere selvvalgte kilder fra ressourcerummet.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO forløb skrivefasen analyse

Hvordan skriver man analyserende.
Herunder: Kildekritik og modelopgaver med tydelige eksempler på brug af citater (gode og mindre gode inkorporeringer af citater).
1 modul med peer-to-peer feedback på analysen samt genaflevering.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 FF-forløb uge 40

Flerfagligt forløb: Kondition.

Problemformulering:
Redegør kort for motionens betydning for menneskers sundhed.
Med udgangspunkt i 2.g'ernes og 3.g'ernes kondital skal I foretage en matematisk analyse af konditallene som et sundhedsparameter for unge på Mariagerfjord Gymnasium og sammenligne med landsgennemsnittet. Jeres analyse skal omfatte beregninger af konfidensintervaller for middelværdi af konditallene for skolens elever.
Diskutér i hvor høj grad motion eller mangel på samme har konsekvens for individets sundhed, og kom med et innovativt forslag til, hvordan man kan øge konditallet hos unge på Mariagerfjord Gymnasium. Forslaget skal kunne præsenteres for repræsentanter fra kommunen.

Data: Kondital på 3.gere og 2. gere.

Fag: Idræt og matematik.

Teori: Kapitel 2 og 3 i Yubio.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Talepapir 06-10-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 SRP5 - Innovation

Dagens indhold:
Introduktion til problemstilling​

Problemafklaring​

Problemindsnævring og idéudvikling​

Innovationsproblemformulering​

Udvikling af løsningsforslag (fagboder med lærerbemanding)​

Idégenerering​

Konkretisering​

Kl. 13.20: Alle grupper har besluttet sig for et løsningsforslag, som de vil arbejde videre med i morgen​

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 SRP Diskussionsdel Biologi - Dansk

Vi arbejder med diskussionsdelen af SRP i flerfaglige SRP'er biologi-dansk.
Vi læser eksemplariske diskussioner, læser redegørelse og analyse fra en udvalgt SRP og udarbejder derefter selv diskussionsdelen som en skriftlig, individuel opgave. Herefter træner vi fremlæggelser i grupper ud fra SRP talepapir og udvalgte fremlæggelser i plenum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer