Holdet 2022 SRP/sz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Skriftlige opgaver -
Lærer(e) Andreas Colding Hauervig, Christian Nørgaard Nielsen, Pernille Bærentsen Justesen, Thomas James Carlsen Pheasant, Thorsten Høgh Jørgensen
Hold 2022 SRP/sz (1sz SRP1 (DHO), 2s SRP3 (SRO), 2sz SRP2 (FF uge 40), 2sz SRP4 (Rejse), 2z SRP3 (SRO), 3sz SRP5 (inno), 3sz SRP6 (FF-nov), 3sz SRP7)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 DHO: 1960´erne og 70´erne (og retorik)
Titel 2 FF-forløb uge 40
Titel 3 SRO
Titel 4 SRO
Titel 5 SRP5 - Innovation
Titel 6 SRP 6 - Diskussion i SRP

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 DHO: 1960´erne og 70´erne (og retorik)

Dansk litteraturhistorie om 1960´erne og 1970´erne
Tv-udsendelse: Digtere divaer og dogmebrødre – afsnittet om 1960´erne og afsnittet om 1970´erne

Litteraturens veje af J. Fibiger og G. Lütken (C. E. C. Gad), 2. udg., 2008
1970´erne: Fra Woodstock til Vietnam
The summer of love s. 363-366
Kvindebevægelse: Fra rødstrømper til netstrømper s. 375-378
Et erotisk dannelsesforløb: Suzanne Brøgger s. 382-384

Litteraturhistorien på langs og på tværs af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (Systime, 2014)
60´er-modernismen s. 161-166
Bekendelseslitteratur s. 168-169

Retorik: Argumentation og appelformer
At tale af Annelise Buhl Staunstrup (2008)
Om argumentation og argumentationens fire faser s. 10-12
Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen (Systime, 2015)
Argumenttyper s. 162-167
Kort og godt – om at argumentere for en holdning af Ellen Holmboe (Dansklærerforeningen)
Appelformer s. 3-10

Debatartikel: Mit liv med rygerlunger af Peter Borre, Jyllands-Posten d. 12. maj 2016.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 FF-forløb uge 40

Flerfagligt forløb: Kondition (idræt og matematik)

Konditallet er faldende, hvilket kan påvirke den enkeltes sundhed.

Problemformulering:
Redegør kort for begrebet sundhed samt relevant motivationsteori.
Med udgangspunkt i 2.g og 3.g’ernes kondital skal I foretage en matematisk analyse af konditallene som et sundhedsparameter for unge på Mariagerfjord Gymnasium og sammenligne med landsgennemsnittet. Jeres analyse skal omfatte beregninger af konfidensintervaller for middelværdi af konditallene for skolens elever.
Diskutér i hvor høj grad motion, eller mangel på samme, har konsekvens for individets sundhed, og kom med et innovativt forslag til, hvordan konditallet kan øges hos unge i Mariagerfjord Kommune.  

Data:
- Kondital på 3.g´er (vedhæftet).
- 2.g´erne gennemfører bip-test mandag, hvorefter resultaterne samles.

Teori:
- Yubio:
o 1.3.1 om idræt, sundhed og fysisk aktivitet hos unge
o 2.1-2.2.4 om åndedræt og blodkredsløb
o 3.1-3.3 og 3.4 om træningslære og aerob træning
o Evt. kapitel 5.2.1 om motivation og målsætning
- Samt andre selvvalgte materialer.

Produkt:
Poster + præsentation
Krav til poster:
o Præsentation af løsningen.
o Dokumentation af problemet (beregninger).
o Succeskriterie (hvor meget skal konditallet løftes?)
o Kort præsentation af teori (primært idrætsteori).
o Vurdering af løsningsforslag (hvorfor er det et godt løsningsforslag?).
Posteren skal præsenteres i salen fredag i 3. og 4. modul for 2 repræsentanter fra sundhedshuset, lærerne samt de andre 2.g-elever.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 SRP5 - Innovation

Dagens indhold:
Introduktion til problemstilling​

Problemafklaring​

Problemindsnævring og idéudvikling​

Innovationsproblemformulering​

Udvikling af løsningsforslag (fagboder med lærerbemanding)​

Idégenerering​

Konkretisering​

Kl. 13.20: Alle grupper har besluttet sig for et løsningsforslag, som de vil arbejde videre med i morgen​

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 SRP 6 - Diskussion i SRP

Der arbejdes med diskussionsdelen af SRP i flerfaglige SRP'er biologi-historie.
Der læses eksemplariske diskussioner, læses redegørelse og analyse fra en udvalgt SRP og udarbejdes derefter selv diskussionsdelen som en skriftlig, individuel opgave. Herefter trænes fremlæggelser i grupper ud fra SRP-talepapir og udvalgte fremlæggelser i plenum.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vurdering/diskussion 22-11-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer