Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Kasper Christensen Nielsen
|
Hold
|
2023 Ma/x (1x Ma, 2x Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksponentielle funktioner (og logaritmefunktioner)
Eleverne skal:
- Være bekendte med funktionsbegrebet, herunder især kende forskel på eksempelvis 𝑓(3) og 𝑓(𝑥)=3.
- Grundlæggende procentregning, herunder kunne lægge procenter til og trække procenter fra et tal.
- Kende forskriften for en eksponentiel funktion, og have forståelse for væksttypen.
- Kende konstanternes betydning for grafens udseende for en eksponentiel funktion.
- Kunne argumentere for konstanternes betydning.
- Kunne bestemme forskrift for en eksponentiel funktion ud fra vækstrate og begyndelsesværdi.
- Kunne bestemme forskrift for en eksponentiel funktion ud fra to punkter.
- Kunne bevise 2-punktsformlerne.
- Kunne finde fordoblings- og halveringskonstant for en eksponentiel funktion.
- Kende sammenhænge mellem 𝑎^𝑥 og 𝑒^𝑘𝑥.
- Have kendskab til 10-tals logaritmen og den naturlige logaritme.
- Kunne foretage eksponentiel regression.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procent, rente, opsparing og lån
Eleverne skal:
- Kunne regne med procenter: Lægge til og trække fra.
- Kende begreberne absolut og relativ ændring.
- Kunne regne med indekstal, herunder kende begrebet basisår.
- Kende og kunne anvende renteformlen.
- Kende begreberne rente, afdrag, ydelse og termin.
- Vide, hvad annuitetsopsparing er.
- Kende og kunne anvende formlen til annuitetsopsparing.
- Vide, hvad annuitetslån er.
- Kende og kunne anvende formlen til annuitetslån.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trekanter
Eleverne skal:
- Have basal viden om trekanter: Navngivning af sider og vinkler, kende vinkelsummen, samt kunne indtegne højder, vinkelhalveringslinjer og medianer.
- Kunne lave beregninger mellem to ensvinklede trekanter. Herunder kende til begrebet skalafaktor.
- Kende og kunne anvende Pythagoras sætning.
- Kende definitionen af cosinus, sinus og tangens samt vide, hvordan en enhedscirkel ser ud.
- Kunne anvende cosinus, sinus og tangens til at foretage beregninger i retvinklede trekanter.
- Kunne regne arealet af en trekant ud, når man kender en vinkel og to hosliggende sider.
- Kunne anvende sinus- og cosinusrelationerne til at beregne sidelængder og vinkler i vilkårlige trekanter.
- Herunder kunne bevise sinusrelationerne.
- Herunder kunne bevise cosinusrelationerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Andengradsligninger og -polynomier
Eleverne skal:
- Kunne løse andengradsligninger vha. diskriminantmetoden.
- Kunne bevise løsningsformlerne.
- Have kendskab til, samt kunne anvende, nulreglen til løsning af ligninger.
- Have kendskab til faktorisering af andengradspolynomier.
- Kunne forskriften for et andengradspolynomium og kende konstanternes (𝑎, 𝑏 og 𝑐) grafiske betydning for parablen.
- Kunne bestemme rødder og toppunkt for et andengradspolynomium.
- Have kendskab til faktorisering af andengradspolynomier.
- Vide, hvordan man kan forskyde grafer.
- Have basal viden om polynomier af højere grad.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Deskriptiv statistik
Eleverne skal:
- Vide, hvad ugrupperede observationer er.
- Kende begreberne stikprøve og population.
- Kende og kunne finde de statistiske deskriptorer for et ugrupperet observationssæt.
- Kunne bestemme det udvidede kvartilsæt for et ugrupperet observationssæt.
- Kunne tegne et boksplot for et ugrupperet observationssæt.
- Kunne sammenligne to boksplot.
- Vide, hvad grupperede observationer er.
- Kende og kunne finde de statistiske deskriptorer for et grupperet observationssæt.
- Kunne tegne et histogram for et grupperet observationssæt.
- Kunne beregne frekvens og kumuleret frekvens for et grupperet observationssæt.
- Kunne lave en sumkurve ud fra et grupperet observationssæt.
- Kunne aflæse fraktiler (herunder bestemme kvartisæt) ud fra en sumkurve.
- Kunne tegne et boksplot for et grupperet observationssæt.
- Kunne behandle autentisk datamateriale i regneark.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Potensfunktioner
Eleverne skal:
- Kende forskriften for en potensfunktion, og have forståelse for væksttypen.
- Kende konstanternes betydning for grafens udseende for en potensfunktion.
- Kunne bestemme forskrift for en potensfunktion ud fra to punkter.
- Kunne bevise 2-punktsformlerne.
- Kunne foretage potensregression.
- Vide hvad ligefrem og omvendt proportionalitet er.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kombinatorik, sandsynlighedsregning & hypotesetest
Eleverne skal:
- Vide, hvad et udfaldsrum er.
- Vide, hvad et sandsynlighedsfelt er, herunder kunne skelne mellem symmetriske og asymmetriske sandsynlighedsfelter.
- Kunne opstille en sandsynlighedstabel for et sandsynlighedsfelt.
- Vide, hvad en hændelse er.
- Kende de store tals lov.
- Kunne finde sandsynligheden for en hændelse i et symmetrisk sandsynlighedsfelt.
- Kende og kunne anvende additions- og multiplikationsprincippet for sandsynligheder og for kombinationer.
- Kende begreberne: Fakultet, permutation og kombination.
- Kunne anvende formlen til permutation.
- Kunne anvende formlen til kombination.
- Vide, hvad det vil sige, at noget er binomialfordelt. Herunder kende de fire krav, samt begreberne antalsparameter og sandsynlighedsparameter.
- Kunne beregne binomialsandsynligheder og kumulerede binomialsandsynligheder.
- Kunne beregne middelværdi og spredning for en binomial fordelt stokastisk variabel.
- Kunne udlede binomialformlen.
- Kunne foretage binomialtest.
- Kende betydningen af centrale begreber, som knytter sig til hypotesetest: Fejltyper, nulhypotese, p-værdi, signifikansniveau, teststørrelse.
- Have et grundlæggende kendskab til normalfordelingen.
- Have forståelse for konfidensintervaller.
- Kunne beregne 95%-konfidensintervaller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Funktionsteori
Eleverne skal:
- Kende begreberne definitionsmængde og værdimængde, samt kunne angive disse for udvalgte funktioner.
- Kende begreberne monotoniforhold og ekstrema, herunder:
- Kunne aflæse monotoniforhold og ekstrema ud fra en graf.
- Have kendskab til stykkevis definerede funktioner, herunder:
- Kunne beregne funktionsværdier.
- Kunne løse ligninger ud fra funktionen.
- Kunne tegne grafer i GeoGebra.
- Have kendskab til sammensatte funktioner, herunder:
- Kunne beregne funktionsværdier.
- Have basalt kendskab til trigonometriske funktioner, herunder:
- Kunne håndtere simple trigonometriske funktioner i GeoGebra.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Differentialregning
Eleverne skal:
- Kende begrebet væksthastighed.
- Kende begrebet grænseværdi samt have styr på simple sætninger herom.
- Kende begreberne kontinuitet og differentiabilitet.
- Vide, hvad en sekant og en tangent er.
- Kende begreberne differenskvotient og differentialkvotient.
- Kende og kunne anvende tretrinsreglen til at bestemme den afledte funktion for: 𝑓(𝑥)=𝑥^2 og 𝑓(𝑥)=𝑔(𝑥)±ℎ(𝑥).
- Kunne bestemme de afledede funktioner for en række funktioner vha. formelsamling.
- Kunne anvende WordMat og GeoGebra til at bestemme differentialkvotienter.
- Kende både Leibniz og Newtons skrivemåder for differentialkvotienter.
- Kunne bestemme differentialkvotienter i et givent punkt – både grafisk og ud fra funktion.
- Kunne bestemme ligningen for en tangent til et givent punkt samt ud fra en kendt hældning.
- Kunne bestemme monotoniforhold vha. differentialregning.
- Herunder kunne bestemme lokale og globale ekstrema.
- Kunne løse optimeringsopgaver vha. differentialregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Vektorer og analytisk plangeometri
Eleverne skal:
- Vide, hvad en vektor er, herunder kunne bestemme længden af en vektor.
- Regne med vektorer: Gange vektor med tal, lægge vektorer sammen og trække vektorer fra hinanden.
- Have kendskab til enhedsvektorer, stedvektorer, nulvektorer, forbindelsesvektorer og tværvektorer.
- Kunne bestemme afstanden mellem to punkter i planen.
- Kende og kunne anvende indskudsreglen.
- Kende begrebet skalarprodukt: Herunder kunne bestemme skalarproduktet mellem to vektorer og kunne fortolke dette tal.
- Kunne finde vinkler mellem vektorer.
- Kunne finde projektionen af en vektor på en anden vektor.
- Kunne bestemme determinanten mellem to vektorer i planen og kunne fortolke dette tal.
- Have kendskab til rette linjer i planen, herunder:
- Kunne opstille linjens ligning.
- Kunne opstille linjens parameterfremstilling.
- Kunne omskrive frem og tilbage mellem ligning og parameterfremstilling for linjer i planen
- Kunne bestemme vinkler mellem linjer.
- Kunne bestemme eventuelle skæringspunkter mellem linjer.
- Kunne bestemme afstanden fra punkt til linje, samt kunne bevise formlen hertil.
- Kende sammenhæng mellem hældningsvinklen (med førsteaksen) og hældningskoefficienten for en ret linje.
- Have kendskab til cirkler i planen, herunder:
- Kunne opstille og omskrive ligninger for cirkler.
- Kunne bestemme tangenter til cirkler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Studietur (Barcelona)
Forløb om grafteori.
Eleverne har arbejdet med:
- Grafer og delgrafer.
- Vandring, tur og sti.
- Vægtede grafer.
- Dijkstras algoritme.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592234481",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592234481",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592234481"
}