Mariagerfjord Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mariagerfjord Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/6a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Annika Voss Rasmussen, Karina Borgbjerg Rohde
Hold
2023 Ty/6a (
1g Ty6a
,
2g Ty6a
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
#2 Vielleicht Liebe EKSAMEN
Titel 2
#3 Körperkult
Titel 3
#3 Multikulti in Deutschland EKSAMEN
Titel 4
#4 Die DDR EKSAMEN
Titel 5
#5 Märchen EKSAMEN
Titel 6
#6 Urbanes Leben EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
#2 Vielleicht Liebe EKSAMEN
Vielleicht Liebe
I forløbet skal eleverne læse og lytte til ældre og nyere tekster, som kredser om temaet kærlighed. Til hver tekst er der grammatiske øvelser og ordforråds- og udtaletræning. Derudover skal eleverne selv producere flere tysksprogede tekster.
Materiale:
Bosse "Liebe ist leise", 2009
Heinrich Heine "Ein Jüngling liebt ein Mädchen", 1822
Andreas Bourani "Auf anderen Wegen", 2014
Gabriele Wohmann "Ein netter Kerl", 1973
Nadja Einzmann "Narzissen für über den Tag", 2001
Grammatik trænes hovedsageligt med de enkelte tekster og på
www.minlaering.dk
.
ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Vielleicht Liebe - Kompendium.pdf
Planen for den 24.november 2023.docx
Husk jeres grammatikmappe (jeg har størstedelen af dem, dem der ikke var der i mandags, har ikke fået en grammatikmappe endnu)
Der Mensch und seine Lieblingsgerüche - deutsch-to-go.de - Kurze Hörtexte für zwischendurch ...
Grupper frem til jul.docx
Zarte Eisblumen - deutsch-to-go.de - Kurze Hörtexte für zwischendurch ...
Find side 47 i kompendiet "Vielleicht Liebe" og øv højtlæsningen af digtet. Lav også opgave 1 samme side, hvor du skal analysere fem sætninger. Jeg vil gerne høre hver af jer læse digtet højt. Kompendiet finder du under dokumenter her på lectio.
ORDKLASSETRÆNING:
Alle skal forberede en kort genfortælling af digtet "Ein Jüngling liebt ein Mädchen" på tysk. Alle vil blive hørt i det i modulet. Digtet er i "Vielleicht Liebe"- kompendiet på side 47.
Husk også at tage farver med, da I skal arbejde videre med jeres tegneserie om digtet.
Vi skriver en kort aflevering sammen i modulet. Opgaven skal afleveres på søndag.
Lektien til i dag er: Omskriv følgende sætninger, så du erstatter de markerede substantiver med personlige pronominer. Brug bøjningsskemaet på side 48 i Vielleicht Liebe-kompendiet.
Skriv ti sætninger på tysk om ting, man kan elske. Skriv f.eks. sådan her: "Man kann Essen lieben" eller "Ich liebe Essen" eller find selv på sætningsstrukturer. Alle skal læse deres sætninger højt på klassen.
virtuel undervisning 13.december 2023.docx
Se herunder, hvad I skal arbejde med i dette modul.
Dagens opgaver er her. Skriv gerne i dokumentet med en anden farve og uploade dokumentet i elevfeedback (eller send det i en besked, hvis det driller med at uploade). virtuelt modul 15.december 2023.docx
Afsnit
Dem, der ikke nåede at lave opgaverne på minlæring.dk i det virtuelle modul i onsdags, skal lave dem som lektie til i dag.
Vi samler op på de to virtuelle moduler, så I skal have alle opgaver klar til i dag.
Vi spiller Bingo på tysk! Der er muligvis nogle præmier på højkant - så kom frisk til tysktimen!
Dafis Mittagessen.pdf
Willkommen im neuen Jahr! Vi mødes på teams i starten af modulet.
Find side 56 i vores Liebe-Kompendium. Læs teksten "Ein netter Kerl" fra starten til line 26. Brug gloserne i siden af teksten til at forstå den bedre. Notér de personer, vi møder i teksten.
So stelle ich einen Text auf Deutsch vor .docx
Alle skal have (gen)læst teksten "Ein netter Kerl" på side 56-57 i Liebe-kompendium. I skal bruge modulet på at forberede en mundtlig fremlæggelse om teksten.
Alle skal fremlægge deres præsentation af "Ein netter Kerl" i løbet af modulet.
De sidste grupper skal fremlægge - HUSK AT PRINTE JERES NOTEARK TIL FREMLÆGGELSEN. Resten arbejder med grammatikark og minlaering.dk, så husk jeres ark (jeg har mange af dem) og en blyant.
Lerne folgendes auswendig. (Lær vedhæftede udenad.) I skal bruge det til en lille test om verber, som I skal lave uden hjælpemidler. Vil du øve dig endnu mere til testen, kan du gå ind på minlæring.dk - bøger - tyskgram basis - verber - V1 og V2 samt
Vigtigt at vide om verber.docx
Wie stellt man einen Text vor.pdf
Nyheder - Få Seneste Nyt fra i dag | DR Se nyheder på f.eks. dr.dk og vælg tre ud. Oversæt overskrifterne til tysk og øv dig i oplæsningen. Alle skal læse deres tyske nyheder højt på klassen i starten af modulet.
I må gerne have lidt snolder med. Vi ser endelig en film :)
Alle prøver at logge ind på mitcfu.dk og tjekker, om de kan se filmen færdig derhjemme på fredag. (Vi nåede til 1 time og 8 minutter)
Se vedhæftede dokument. virtuelt modul 23.februar 2024.docx Hvis I ikke afleverer det udfyldte dokument i dag, får I fravær for modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
#3 Körperkult
Körperkult
I dette forløb skal eleverne arbejde med kropskultur og især de unges selvforståelse og kropsidealer. Der arbejdes både med nedenstående tekster, men også med lyttetekster på www.deutsch-to-go.de og andre platforme til DaF. Grammatikken trænes ved
www.minlearing.dk
og øvelser til de enkelte tekster.
Materiale:
Einleitung zum Thema: Was ist Körperkultur? af Kirsten Krehan und Kirsten Stammerjohann (1,5 ns),
Ziehes soziologische Theorie af Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann (2,5 ns)
Mach dich breit af Jan Stremmel (6,5 ns), 2017
Spieglein, Spieglein an der Wand af Anna Ruppert (5ns), 2013
Zick Zack af Rammstein fra albummet "Zeit", 2022 (1ns)
Supplerende:
Julia Engelmann: Stille Wasser sind tief
I hele forløbet er der læst ca. 40 sider.
Indhold
Kernestof:
Tag en blyant med til modulet.
Schreibe 5 Sätze AUF EIN STÜCK PAPIER, in denen du deinen Körper beschreibst. (Wie gross, Augenfarbe, Haarfarbe, Muskeln usw.) Du sollst die Sätze einem Partner vorlesen.
Skrivemodul, hvor I både skal løse opgaveark med grammatik og skrive en kort sammenhængende tekst. Husk at tage en blyant med.
Minlæring Alle skal have lavet hele kapitel V2 færdig i minlaering.dk. I skal bare logge ind og lave det, der står på jeres forside. Hvis man ikke har lavet noget i modulet, tager det 37 minutter at lave lektien.
Dem, der har deres tyskmappe derhjemme, skal huske at tage den med.
Julia Engelmann Stille Wasser sind tief.docx
Körperideale damals bis heute.docx
Find et par (maks 5) stikord om Thomas Ziehe på nettet. Skriv dem på tysk i elevfeedback.
Julia Engelmann Stille Wasser sind tief.docx Øv oplæsningen af hele digtet. (mindst fem gange) I skal alle læse digtet højt for mig i modulet.
I kan lytte til Julia her: Stille Wasser sind attraktiv - Julia Engelmann (piano Jakob Zimmermann)
Find side 6 i vedhæftede pdf (der står side 10 i bunden af siden) og læs hele side 6 af "Ziehes soziologische Theorie". Svar på følgende spørgsmål:
Dem, der har deres grammatikmapper derhjemme, skal huske at have dem med.
Kompendium Körperkult.pdf
I skal læse teksten om Thomas Ziehes teori færdig. I finder den på side 7 i vedhæftede komendium. Teksten handler hovedsageligt om individets frisættelse fra normerne og hvordan dette kommer til udtryk i kropsdyrkelse. Derfor skal I svare på følgende
liste-uregelmaessige-verber-tysk.pdf
Alle skal have lavet alle opgaverne i vedhæftede link. Mange nåede at blive færdige sidste tyskmodul.
Quizlet
Læs tekststykket fra sidste gang færdig. Teksten er i det vedhæftede kompendium "Körperkult", som du også har liggende i din tyskmappe på computeren. Opgaven er følgende:
Tag penalhus og farveblyanter/tuscher med. Vi skal være lidt kreative.
Tag en blyant med.
So stelle ich einen Text auf Deutsch vor .docx
I skal arbejde med Körperkult-kompendiet, så husk jeres tyskmappe (jeg har de fleste). Derudover skal I bruge computeren og måske hovedtelefoner.
Husk jeres mapper, dem der har dem med hjem :) Øv jer gerne på jeres fremlæggelse om Johnny, så jeg kan høre nogle af jer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
#3 Multikulti in Deutschland EKSAMEN
Multi-kulti in Deutschland
Formålet med forløbet er:
• på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
• redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
• analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
• udtrykke sig mundtligt på tysk med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
Tekster:
Fra "Hier ist meine Heimat" af Kirsten Blume og Mette Hermann, Tyskforlaget, 2010
Erdal Sezer: Es wird immer etwas Fremdes bleiben
Canan Büyrü: Macht der Kulturen
Aysegül Acevit: Der Bahnhof
Film: Alemanya
Kortfilm i forbindelse med en aflevering: Schwarzfahrer
Indhold
Kernestof:
Multikulturalismusforeleverne.pdf
Der Spielfilm zusammenfassen (plenum) + Textstellen kommentieren (gruppearbejde)
Grupper 1) Carla, Karo, Jose, Jean, 2) Bertram, Jens, Busisa og Benjamin, 3) Sara, Sara og Emil, 4) Naja, Signe, Emil, Wilma og Sidsel 5) Emil, Albert og Anton
Faste vendinger og udtryk.docx
I fremlægger jeres mini oplæg fra filmen (I har ti min til at kigge på det I lavede sidst).
"Es wird immer etwas Fremdes bleiben" bedes være læst færdig til timen. (Teksten er i jeres kompendium).
Wilma, Signe, Sidsel, Naja restaurant,
Hallo liebe Klasse. Jeg glæder mig til at have tysk med jer igen! :) Bis bald, Annika
grupper september 2024.docx
Minlæring Lav de opgaver, som du ikke nåede at lave i modulet sidste gang. Du skal kunne forklare, hvad det særlige ved modalverber er, og hvad du kan bruge dem til.
Husk "richtig/falsch"-arket om "Es wird immer etwas Fremdes bleiben".
Modalverber på tysk: En komplet guide (frivillig læsning for dem, der gerne vil have ekstra forklaringer af modalverbernes funktion)
Gense "Schwarzfahrer" og vær klar til at gå i gang med din næste tyskaflevering.
Schwarzfahrer | Oscar-prämierter Kurzfilm von Pepe Danquart
Heidelbeeren: blau und süß - deutsch-to-go.de - Kurze Hörtexte für zwischendurch ...
Herbert Grönemeyer – Bochum
Lær de seks modalverber og deres betydning udenad: dürfen, mögen, müssen, sollen, wollen, kommen. Brug nedenstående link som hjælp.
Minlæring - modalverber
Macht der Kulturen - Aufgaben
Læs følgende i Multikulti-kompendiet: side 24 linje 7 til side 25 linje 7. Skriv stikord til handlingen. Brug maksimalt 30 minutter på denne lektie.
Multikulturalismusforeleverne (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
#4 Die DDR EKSAMEN
Forløbets faglige mål er:
1. At tilegne sig grundlæggende viden om levevilkår, værdier og normer i tysksprogede lande gennem fiktive og ikke fiktive tekster.
2. At redegøre for historiske, samfundsmæssige forhold.
3. At udtrykke sig mundtligt og skriftligt på tysk om tekster og emner med et enkelt ordforråd.
Forløbets materiale er:
- Filmen "Der Tunnel"
- ”Das Leben in der DDR”
- "The small escape" (BMW-reklame:
https://www.youtube.com/watch?v=viyVmZ1Loyk
) og lærerfremstillet materiale.
- Im Gebüsch af Heinz Rein, 1979
supplerende materiale: Video fra youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
I alt cirka 50 sider.
Indhold
Kernestof:
So stelle ich einen Text auf Deutsch vor .docx
feedbackark mundtlig fremlæggelse.docx
Vi øver vores fremlæggelser af filmen "Schwarzfahrer". I skal have jeres noter med i TO udprint. :)
Linjefordeling Der Bahnhof.docx
Husk jeres Multikulti-kompendium. :)
Das Leben in der DDR.pdf
Opstartsmodul DDR-forløb.
-arbeitsblatt-bmw-werbespot-film-.pdf
Husk hovedtelefoner :)
Zeitlinie DDR.docx
Husk jeres kompendium til BMW-reklamen.
Læs om karakterskalaen i dette link: Karakterer på 7-trinsskalaen Forbered en kort selvevaluering af din indsats i tysktimerne og dit faglige standpunkt. Udfyld vedhæftede ark. Du skal i dag til kort samtale om den første standpunktskarakter i 2
Amøben.docx
VIGTIGT: Husk det lille kompendium om BMW-reklamen "The small escape".
Im Gebüsch.pdf
Husk jeres grammatikark om personlige stedord (pronomen) fra i tirsdags. Jeg vil fortsætte med karaktersamtaler, så dem, der ikke har været til samtale endnu, bedes at forberede vedhæftede dokument.
Im Gebüsch.pdf Alle læser teksten og forbereder en mundtlig fremlæggelse ved hjælp af arket "So stelle ich einen Text auf deutsch vor". Fremlæggelserne bliver holdt næste tyskmodul. Fremlæggelserne skal nu op på 5-8 minutter.
Dreng på cykel.jpg
Alle skal være klar til deres mundtlige fremlæggelse af "Im Gebüsch". Jeres noter til fremlæggelsen skal være printet ud i to eksemplarer. Et til jer selv og et til mig.
Vi ser filmen "Der Tunnel" og resten af klassen holder fremlæggelser for mig. Husk at aflevere jeres noter til fremlæggelsen enten i Lectio under opgaver eller udprintet til mig i morgen.
Vi nåede at se til 1:15 min.
Alle skal sørge for at se filmen "Der Tunnel" hjemmefra til 1 time og 15 minutter. Vi ser videre derfra. Man kan se filmen på filmstriben.dk (login med bibliotekslogin) eller youtube. Dem, der endnu ikke har fremlagt, skal være klar til at fremlægge
FRIVILLIG LÆSNING: The small escape - in real life
Minlæring
Grammatikmodul :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
#5 Märchen EKSAMEN
Märchen
Vi læser og analyserer tyske folke- og kunsteventyr.
Formålet er, at eleverne læser ældre tysksproget litteratur for at styrke deres ordforråd og tekstforståelse. Samtidig giver eventyrgenren er bredt indblik i tysksproget kultur og sproghistorie.
Primært materiale:
Brødrene Grimm:
Brüderchen und Schwesterchen (både læst og lyttet som podcast: https://www.hr2.de/podcasts/hoerspiel/grimm-hoerspiele/maerchen-und-verbrechen-podcast/das-maerchen-der-brueder-grimm-06-bruederchen-und-schwesterchen,podcast-episode-53168.html)
Dornröschen (læst og lyttet: https://www.hr2.de/podcasts/hoerspiel/grimm-hoerspiele/maerchen-und-verbrechen-podcast/das-maerchen-der-brueder-grimm-08-dornroeschen,podcast-episode-53172.html)
Kunstmärchen und Fabel:
Wolfgang Bittner: Der Dumme und die Königstochter (1969)
Franz Kafka: Kleine Fabel
Fabler:
Der Esel und das Salz
Die eitle Krähe
Sekundært materiale
Filmen "Shrek" med tysk tale.
ca. 35 normalsider
Indhold
Kernestof:
Das Märchen der Brüder Grimm 06: Brüderchen und Schwesterchen
Es war einmal vor vielen Tausend Jahren - deutsch-to-go.de - Kurze Hörtexte für zwischendurch ...
Gattungen - Märchen - Kompendium.pdf
Husk en blyant og hovedtelefoner - VIGTIGT!
https://www.hr2.de/podcasts/hoerspiel/grimm-hoerspiele/maerchen-und-verbrechen-podcast/das-maerchen-der-brueder-grimm-06-bruederchen-und-schwesterchen,podcast-episode-53168.html
Brüderchen und Schwesterchen Resümee.docx
Læs eller lyt eventyret i Der Zauberspiegel "Brüderchen und Schwesterchen" til side 17 linje 41. Tag noter om handlingen undervejs.
Tag "Der Zauberspiegel" og hovedtelefoner med til modulet.
Skrivemodul.
Das Märchen der Brüder Grimm 08: Dornröschen
Husk bogen "Der Zauberspiegel" og hovedtelefoner.
Dornröschen
Planen for modulet: Jeg vil gerne bede dem, der ikke har fremlagt endnu at indspille jeres fremlæggelse på video, så kan jeg høre dem i løbet af de næste par dage. I kan dele dem med mig på teams. Det burde ikke tage mere end 8-10 minutter. Resten af
Afsnit
Husk Der Zauberspiegel (beskeden kommer lidt sent, så ok, hvis I ikke har den med).
Alle skal have læst begge vedhæftede fabler. Brug fremlæggelsesarket (også vedhæftet) og øv og fremlæg begge tekster. Husk også at komme ind på genren "fabler", som også er vedhæftet.
Der Esel und das Salz.pdf
Die eitle Krähe.pdf
So stelle ich einen Text auf Deutsch vor -3.docx
Was ist eine Fabel.docx
Husk Der Zauberspiegel.
Husk der Zauberspiegel.
Vi ser "Shrek" på tysk, så husk snolder.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
#6 Urbanes Leben EKSAMEN
Urbanes Leben
Forløbet handler om de forskellige måder at leve på i Tyskland med fokus på forskellen mellem land- og bylivet.
Eleverne skal træne følgende:
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige
kommunikationsstrategier
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som
ikke-fiktive samt analysere og
fortolke disse
- redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede
lande med hovedvægten på Tyskland
efter 1945
- anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige
forhold i tysksprogede lande i arbejdet
med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede
tysksprogede tekster og emner
med kultur- og samfundsforhold i andre lande
Primært materiale:
Anna Lang "Stadt, Land, Flucht", 2011
OK KID "Stadt ohne Meer", 2013
Jörg Fauser "Berlin, Paris, New York", 1979
Jens Eisel "Frei", 2014
Alle tekster er fra bogen "Auf uns" af Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal, 2016
Sekundært materiale:
www.deutsch-to-go.de
August und Willi, (tegneserier)
www.youtube.com
(musikvideo til "Stadt ohne Meer")
Sidetal cirka 30 ns.
Indhold
Kernestof:
Oversæt følgende ord og lær dem udenad: die Stadt, das Dorf, die Vorstadt, der Stadtrand, das Land. Husk at tage dit kompendium "Urbanes Leben" med til i dag.
Tag jeres kompendium om adjektiver med i dag.
Husk jeres kompendium "Urbanes Leben". Jeg har en del af dem, men ikke alle.
Husk jeres kompendium til Urbanes Leben og jeres grammatikkompendium om adjektiver.
Asynkront tysk 22.4.25.docx
Scid artdesign
Husk jeres kompendium "Urbanes Leben" og jeres noter til det virtuelle modul i sidste uge. Vi samler op i fællesskab.
Husk jeres kompendium om Urbanes Leben.
Husk dit kompendium om "Urbanes Leben" :) Vel mødt!
gode fif til mundtlige eksamen i tysk.pdf
Wie stellt man einen Text vor.pdf
Vælg ét af de eksamensemner, vi har haft i løbet af de sidste to år. Forbered en præsentation af emnet, hvor du inkluderer et kort resumé af alle tekster, der hører til dit valgte emne. Brug også nøgleord. Præsentér dig selv, lav en disposition. Lær
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605392569", "T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605392569", "H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605392569" }