Holdet 2023 Ty/6b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Krisakini Krishnathasan, Nick Holmen Sander
Hold 2023 Ty/6b (1g Ty6b, 2g Ty6b)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitales Leben
Titel 2 Liebe
Titel 3 Der Krimi (EKSAMEN)
Titel 4 Sport und Identität (EKSAMEN)
Titel 5 Reisen (EKSAMEN)
Titel 6 Märchen (EKSAMEN)
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitales Leben

I dette forløb vil eleverne få et indblik i sociale medier og digitale hjælpermidlers funktion i det senmoderne samfund.

Tekster fra "Auf uns - grundbog til tysk i gymnasiet" af Kate Fuchs og Mathilde Sinding (2016)
"Programmiert" af Tim Bendzko (2013)
"Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich" af Lukas Böing (2015)
"Gefällt mir: So geht social Media" af Kira Brück (2014)

"Wir lieben Emojis" Generation Online, Brennpunkt Deutsch 03 (2015)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Der Krimi (EKSAMEN)

I dette forløb har eleverne stiftet bekendtskab med krimigenren. Der har været fokus på forfatteren Milena Moser ift. femikrimi, samt Ferdinand von Schirach ift. skyldsspørgsmål ved kriminelle handlinger.

Kernestof:
Die klassischen Krimiformen (Genre) (1 s) i: Taber & Graverholdt: Dein Deutschland (e-bog), Systime 2022
Modernen Tendenzen des Krimis (1 s) i: Taber & Graverholdt: Dein Deutschland (e-bog), Systime 2022
Milena Moser (1999): Mein fünfter Mord. (4 s) i: Taber & Graverholdt: Dein Deutschland (e-bog), Systime 2022
Robert Gernhardt (): Der Zudrücker (1 s)
Ingrid Noll (2005): Nasentropfen (3 s) i: Taber & Graverholdt: Dein Deutschland (e-bog), Systime 2022
Jan Flieger (2010): Liebfraumorgen, i: Taber & Graverholdt: Dein Deutschland (e-bog), Systime 2022
Ferdinand von Schirach (2010): Einsam i: Helle Egendal: Gattungen (e-bog), Systime 2022

Gennemgået grammatik: ordstilling og sætningsanalyse


Faglige mål:
- Lytteforståelse
- Læseforståelse
- Talefærdighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sport und Identität (EKSAMEN)

I dette forløb har eleverne arbejdet med forskellige tekster, der omhandler temaerne sport og identitet. Teksterne er fundet i bogen "Wer bin ich? Sport und Identität" (2020) af Kirsten Krehan & Kirsten Stammerjohann, Gyldendal A/S.

"Was ist Körperkult?" (1 s)
Jan Stemmel: Mach dich breit (6 s)
Andrea Petkovic: Kampf ums Körperbild (2,5 s)
"Was ist Subkultur?" (1 s)
"Unterschiedliche Fankulturen" (1 s)
Lea Flechtner: "Wie der Opa so der Enkel" (1 s)

Læst i alt: 12,5 s.

Supplerende materiale:
Ordbogen.com

Grammatik:
Genopfriskning af 1.g basal grammatik
Præpositioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Reisen (EKSAMEN)

I dette forløb skal vi se nærmere på tekster, der passer inden for rammen "at rejse". Her er der både tale om ferierejser, udviklingsrejser eller rejser, der har en større betydning. I emnet bliver der arbejdet med forskellige tekstformer.

Kernestof:
Amrai Koen: "Meine Banana-Pancake Tour" (Tag 5, Tag 102, Tag 199, Tag 227, Tag 365 - 6 s)
Felix Baumgartner: "Ich habe einen Traum" (2 s) (fundet i Lebenswege, Tyskforlaget, 2015)
Katja Büllmann: Aus "Eine einzige Reise kann alles verändern" (1,5 s) (fundet i "Bis ans Ende der Welt", Tyskforlaget, 2009)

Film:
Fatih Akin (2000): "Im Juli" (15 s)

Gennemgået grammatik: Ordstilling (genopfriskning) + pronominer


Ordbog: Ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Märchen (EKSAMEN)

Forløbet har til formål at give eleverne en indføring i eventyrgenren generelt med omdrejningspunkt om tyske folkeeventyr - med særligt fokus på brødrene Grimm.

Kernestof:
Einleitung (fundet i "Der Zauberspiegel, Tyskforlaget, s. 8-11), tekst om eventyranalyse (4 s)
Brüder Grimm (1819): Rotkäppchen (2 s)
Brüder Grimm (1819): Frau Holle (3 s)
Brüder Grimm (1819): Die Bienenkönigin, eventyr (2 s)
Brüder Grimm (1819): Dornröschen (2 s)
Österreichisches Märchen: Der Schimmel (1,5 s) fundet i "Eins, zwei, drei - Mundtlig eksamen i tysk", Gyldendal

Gennemgået grammatik: præpositioner, sætningsanalyse, ordstilling (genopfriskning)

Supplerende materiale:
Ordbogen.com

Faglige mål:
- Lytteforståelse
- Læseforståelse
- Talefærdighed
- Skrivefærdighed

Der har særligt været fokus på eksamen - dvs. fokus på kommunikation, analyse og gambitter.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sidste prøve 22-04-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer