Mariagerfjord Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mariagerfjord Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/6b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Krisakini Krishnathasan, Nick Holmen Sander
Hold
2023 Ty/6b (
1g Ty6b
,
2g Ty6b
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Digitales Leben
Titel 2
Liebe
Titel 3
Der Krimi (EKSAMEN)
Titel 4
Sport und Identität (EKSAMEN)
Titel 5
Reisen (EKSAMEN)
Titel 6
Märchen (EKSAMEN)
Titel 7
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Digitales Leben
I dette forløb vil eleverne få et indblik i sociale medier og digitale hjælpermidlers funktion i det senmoderne samfund.
Tekster fra "Auf uns - grundbog til tysk i gymnasiet" af Kate Fuchs og Mathilde Sinding (2016)
"Programmiert" af Tim Bendzko (2013)
"Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich" af Lukas Böing (2015)
"Gefällt mir: So geht social Media" af Kira Brück (2014)
"Wir lieben Emojis" Generation Online, Brennpunkt Deutsch 03 (2015)
Indhold
Kernestof:
Til modulet skal I medbringe et headset, der kan kobles til jeres computer.
Læs og forstå teksten "Programmiert" af Tim Bendzko: Programmiert.docx
Ingen lektier til modulet :)
I sidste modul læste I teksten "Wir lieben Emojis". Lektien til modulet er at gengive kort på tysk (5 - 10 sætninger), hvad de unge synes om emojis. Teksten er vedhæftet her: Wir lieben Emojis.pdf (HUSK: I kan høre teksten via QR-koden øverst s. 1)
Vi mødes i Teams kl 9.45. I skal have jeres kamera tændt ved modulets start. Bis dann!
Virtuelt modul.docx
Gefällt mir Kira Brück.docx Denne lektie er opdelt! Dvs. I skal kun læse den del af teksten, som I får tildelt. Der er tre personer i teksten, og I skal kun læse om én af dem:
I skal medbringe høretelefoner, da vi skal bruge Lyricstraining i modulet.
Die Kurzgeschichte.docx Dagens lektie omhandler genren: novelle. I skal læse og forstå dette dokument, da I skal prøve kræfter med at skrive en novelle selv - i grupper. Derfor skal I lige have kort kendskab til novellens opbygning, så I er klædt god
I har internt i jeres Kurzgeschichte-Gruppen aftalt en lektie til modulet.
I får 20 minutter i starten af modulet til evt. at færdiggøre jeres historie samt at øve den. I skal kunne præsentere jeres tekst for klassen, og alle fra gruppen skal sige noget højt på tysk.
Medbring høretelefoner til jeres computer, da vi skal anvende Lyricstraining i modulet.
Medbring høretelefoner - vi laver lyricstraining i modulet.
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Liebe
I dette forløb har eleverne arbejdet med emnet "Liebe".
Kernestof:
Bosse (2009): Liebe ist leise (Liedtext)
Heinrich Heine (1822): Ein Jüngling liebt ein Mädchen
Andreas Bourani (2014): Auf anderen Wegen (Liedtext)
Film:
Tigermilch
Indhold
Kernestof:
Vielleicht Liebe - Kompendium.pdf
Bosse - Liebe Ist Leise
HUSK - Medbring ALLES IN ALLEM
Afsnit
Lav opgave 3 og 5 til sangen "Liebe ist leise"
Lav opgave 1 og 2 side 70 i Alles in allem
Vielleicht Liebe - Kompendium.pdf (s. 47-50)
Lav opgave 3, 4, 5 og 6 i Alles in allem s. 30-31
I skal lave opgave 1 og 5 i kompendiet "Vielleicht Liebe" s. 47-49 og AFLEVERE under elevfeedback. Jeg fører fravær efter, om I har afleveret opgaverne inden modulet afsluttes.
Lav opgave 6 på side 50 i "Vielleicht Liebe" kompendiet
Medbring Alles in allem
Lav opgave 1,3 og 4 færdig i Alles in allem s. 35-36, medbring også bogen.
Lav opgave 3 (s. 53) færdig og læs sangteksten: "Auf anderen Wegen" i Liebe kompendiet.
Lav opg. 6, 7 og 8 færdig i Vielleicht Liebe kompendiet s. 54
Andreas Bourani - Auf anderen Wegen (Official Video)
Lav opg. 1, 2, 3 og 4 i Alles in allem færdig s. 61-62
Vi skal se film, så I må gerne have lidt snolder med, hvis I har lyst :)
tigermaelk_tysk_elevark_8.-10._klasse_opsat_ny.pdf
alles in allem opgaver.pptx
I skal lave opgave 1, 2 og 4 i Liebe-kompendiet s. 70-71.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Der Krimi (EKSAMEN)
I dette forløb har eleverne stiftet bekendtskab med krimigenren. Der har været fokus på forfatteren Milena Moser ift. femikrimi, samt Ferdinand von Schirach ift. skyldsspørgsmål ved kriminelle handlinger.
Kernestof:
Die klassischen Krimiformen (Genre) (1 s) i: Taber & Graverholdt: Dein Deutschland (e-bog), Systime 2022
Modernen Tendenzen des Krimis (1 s) i: Taber & Graverholdt: Dein Deutschland (e-bog), Systime 2022
Milena Moser (1999): Mein fünfter Mord. (4 s) i: Taber & Graverholdt: Dein Deutschland (e-bog), Systime 2022
Robert Gernhardt (): Der Zudrücker (1 s)
Ingrid Noll (2005): Nasentropfen (3 s) i: Taber & Graverholdt: Dein Deutschland (e-bog), Systime 2022
Jan Flieger (2010): Liebfraumorgen, i: Taber & Graverholdt: Dein Deutschland (e-bog), Systime 2022
Ferdinand von Schirach (2010): Einsam i: Helle Egendal: Gattungen (e-bog), Systime 2022
Gennemgået grammatik: ordstilling og sætningsanalyse
Faglige mål:
- Lytteforståelse
- Læseforståelse
- Talefærdighed
Indhold
Kernestof:
Jeg er tilbage - og vi starter op på et nyt forløb "Der Krimi". Gør jer nogle tanke derhjemme om krimigenren, og forklar på tysk via 5 - 10 sætninger, hvad der gør en krimi god.
Der Zudrücker.docx Læs og forstå teksten. Skriv derudover fem sætninger på tysk, hvor du giver et resumé af teksten. Vær opmærksom på ordstillingen og verbernes bøjning.
I dette modul skal I arbejde selv.
Lesen: Krimitypen.docx
Jeres lektie til modulet er at lave hele arbejdsarket. I skal både skrive lidt selv, og så skal I læse første del af teksten "Nasentropfen": Arbeitsblatt_Nasentropfen.docx
Nasentropfen_Teil 2.docx Læs og forstå del to af teksten "Nasentropfen"
Krimitypen.docx
I arbejder selv med jeres to afleveringer.
I har lektier for på Minlæring (følg linket): Minlæring - præpositioner
Læs anden del af krimien "Mein 5. Mord": Mein 5. Mord - Teil 2.docx
I dette modul afholder vi en afsluttende prøve for skriftlig tysk i 1.g. Emnerne er: sætningsanalyse, kasus, verber (regelmæssige og uregelmæssige), ordstilling, præpositioner. Prøvens karakter tæller sammen i jeres årskarakter i skriftlig tysk.
Mein 5. Mord - Teil 3.docx Læs og forstå teksten. Lav derudover et resumé af del 3 via 10 sætninger på tysk.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Sport und Identität (EKSAMEN)
I dette forløb har eleverne arbejdet med forskellige tekster, der omhandler temaerne sport og identitet. Teksterne er fundet i bogen "Wer bin ich? Sport und Identität" (2020) af Kirsten Krehan & Kirsten Stammerjohann, Gyldendal A/S.
"Was ist Körperkult?" (1 s)
Jan Stemmel: Mach dich breit (6 s)
Andrea Petkovic: Kampf ums Körperbild (2,5 s)
"Was ist Subkultur?" (1 s)
"Unterschiedliche Fankulturen" (1 s)
Lea Flechtner: "Wie der Opa so der Enkel" (1 s)
Læst i alt: 12,5 s.
Supplerende materiale:
Ordbogen.com
Grammatik:
Genopfriskning af 1.g basal grammatik
Præpositioner
Indhold
Kernestof:
Mach dich breit.docx Læs og forstå indtil overskriften "Hypermuskulöser Mann als neuer Standard".
Mach dich breit.docx Læs afsnittet "Hypermuskulöser Mann als neuer Körperideal" og skriv 3-5 sætninger om afsnittet på tysk - der SKAL indgå præpositioner i mindst 2 af sætningerne.
Mach dich breit.docx Læs og forstå resten af teksten. Husk at være obs på transparente ord, når du læser, og at anvende ordbogen.
Hav færdiggjort øvelserne med præpositioner: Præpositioner_akk eller dat.docx
Kig på opgavebeskrivelsen til den kommende aflevering: Til modulet skal I have udvalgt jer 2-3 spørgsmål!
Læs og forstå teksten: Kampf ums Körperbild - Teil 1.docx
I skal løse følgende opgaver, og aflevere dem i elevfeedback inden modulets afslutning (I arbejder med lektien til mandag):
I skal læse anden del af teksten "Kamp ums Körperbild". Teksten har færre gloser end I er vandt til, da jeg har behandlet den, som var den en eksamenstekst (længden passer også som eksamenstekst). Brug MAX 30 minutter på at læse og forstå teksten: Ka
Ingen lektier.
Ingen lektier til modulet :)
Læs og forstå teksten om subkulturer: Subkulturen.docx
Lav lektier på minlæring: Minlæring - præpositioner
Unterschiedliche Fankulturen.docx Læs og forstå teksten om forskellige former for fankulturer. Notér 5 kerneord fra teksten - på både dansk og tysk.
Arbeitsblatt_Fankulturen.docx
Arbeitsblatt_Fankulturen.docx Hav færdiggjort opgave 1 + 2 i arbejdsarket (I skal IKKE læse teksten)
Schreibe ein kleines Resümee über den Text "Opa so der Enkel" (udleveret på klassen / ellers kan den findes i arbejdsarket om Fankultur) - in Stichwörter.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Reisen (EKSAMEN)
I dette forløb skal vi se nærmere på tekster, der passer inden for rammen "at rejse". Her er der både tale om ferierejser, udviklingsrejser eller rejser, der har en større betydning. I emnet bliver der arbejdet med forskellige tekstformer.
Kernestof:
Amrai Koen: "Meine Banana-Pancake Tour" (Tag 5, Tag 102, Tag 199, Tag 227, Tag 365 - 6 s)
Felix Baumgartner: "Ich habe einen Traum" (2 s) (fundet i Lebenswege, Tyskforlaget, 2015)
Katja Büllmann: Aus "Eine einzige Reise kann alles verändern" (1,5 s) (fundet i "Bis ans Ende der Welt", Tyskforlaget, 2009)
Film:
Fatih Akin (2000): "Im Juli" (15 s)
Gennemgået grammatik: Ordstilling (genopfriskning) + pronominer
Ordbog:
Ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Eine einzige Reise kann alles verändern_Katja Büllmann.docx Læs og forstå teksten til modulet. Slå max 20 ord op, du ikke forstår.
Kampf ums Körperbild (gesamt).docx
Læs om personlige pronominer og lav opgaverne dertil (I skal også arbejde med pronominer i modulet, så sørg lige for at lave de her opgaver): Pronominer
Eine einzige Reise kann alles verändern_Katja Büllmann.docx Læs og forstå teksten til modulet. Slå max 20 ord op, du ikke forstår. Genlæs
Prøven: Præpositioner og ordstilling er i fokus. Hav derudover styr på de andre emner fra 1.g til jeres sprogproduktion.
I skal arbejde selv, og her er planen for modulet (hav afleveret i elevfeedback inden modulets afslutning):
Meine Banana-Pancake-Tour.pdf Læs og forstå "Tag 5". Vælg 10 kerneord, som du oversætter til dansk.
Meine Banana-Pancake-Tour.pdf Læs og forstå "Tag 102 - Schaffarm, Australien" - Vær opmærksom på, at teksten er skrevet i spalter, og at teksten fortsætter på side 7 i filen helt ude til venstre.
Timens program:
Læs og forstå "Tag 227, Argentinien/Chile" + "Tag 365, Deutschland"
Husk at øve tallene, da vi spiller julebanko :)
Øv tallene fra 1 - 90 på tysk! Vi afholder nytårsbanko, da vi ikke nåede det inden jul :)
I skal i jeres respektive grupper have givet hinanden lektier for ift. jeres fremlæggelse.
I dette modul skal I blive færdige med jeres fremlæggelse.
I skal være klar til at fremlægge i dette modul. I får de første 10 minutter til at samle jer.
Rækkefølgen for fremlæggelser:
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Märchen (EKSAMEN)
Forløbet har til formål at give eleverne en indføring i eventyrgenren generelt med omdrejningspunkt om tyske folkeeventyr - med særligt fokus på brødrene Grimm.
Kernestof:
Einleitung (fundet i "Der Zauberspiegel, Tyskforlaget, s. 8-11), tekst om eventyranalyse (4 s)
Brüder Grimm (1819): Rotkäppchen (2 s)
Brüder Grimm (1819): Frau Holle (3 s)
Brüder Grimm (1819): Die Bienenkönigin, eventyr (2 s)
Brüder Grimm (1819): Dornröschen (2 s)
Österreichisches Märchen: Der Schimmel (1,5 s) fundet i "Eins, zwei, drei - Mundtlig eksamen i tysk", Gyldendal
Gennemgået grammatik: præpositioner, sætningsanalyse, ordstilling (genopfriskning)
Supplerende materiale:
Ordbogen.com
Faglige mål:
- Lytteforståelse
- Læseforståelse
- Talefærdighed
- Skrivefærdighed
Der har særligt været fokus på eksamen - dvs. fokus på kommunikation, analyse og gambitter.
Indhold
Kernestof:
Til modulet skal I have set filmen "Im Juli", der er lånt til jer i MitCFU. Filmen er tilgængelig fra d. 28/2 - 2/3. Den er nu også lånt d. 3/3.
Arbeitsfragen zum Film_2g.docx
märchen_einleitung.pdf Læs s. 2-4 i dokumentet. Svar på følgende spørgsmål:
Opgaver til ordstilling_del1.docx
Medbring jeres kompendium med sætninger!
Til modulet skal du lave et kort resumé af eventyret "Dornröschen" Dornröschen.docx
Wie drücke ich mich auf Deutsch aus.docx
I dette modul afholder vi en prøveeksamen, hvor I får en eksamenslignende tekst med spørgsmål og det hele. I skal sørge for at have læst op de tre eventyr, vi har arbejdet med (Frau Holle, Rotkäppchen og Dornröschen). Medbring jeres kompendium (SEHR
Prøven vil tage udgangspunkt i alt det gennemgåede grammatik i de to år. Der vil være mulighed for at anvende ordbog under hele prøven. Husk at medbringe: blyant, viskelædder, en computer med adgang til internettet, snacks i tilfælde af at I går sukk
Til modulet skal I læse og forstå eventyret "Die Bienenkönigin": Die Bienenkönigin.pdf
Medbring jeres lille kompendium med sætninger.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Sidste prøve
22-04-2025
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Repetition
Repetition af eksamensemnerne:
- Sport und Identität
- Reisen
- Der Krimi
- Märchen
Kernestof:
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier til modulet alligevel :)
Der Ausflug.pdf Læs og forstå som minimum de to første sider i teksten. Hvis man har mod på at læse mere, så man gerne det. Vi arbejder med teksten i modulet som repetition, så den skal læses lige meget hvad :)
De af jer, der skal op i tysk møder ind til modulet (yaaay!)
Wie der Opa so der Enkel.docx
Medbring jeres kompendium og teksten “Der Ausflug” af Milena Moser
Læs teksten “Wie der Opa so der Enkel”
Der Schimmel_prøveeksamen.docx
Eine einzige Reise kann alles verändern_Katja Büllmann.docx
Kampf ums Körperbild (gesamt).docx
Einsam.docx
Wie drücke ich mich auf Deutsch aus.docx
Märchen1_2024.pdf Mord und Totschlag_2024.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605403041", "T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605403041", "H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605403041" }