Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Sylvester Dvinge Ditlevsen
|
Hold
|
2023 Ty/6c (1g Ty6c, 2g Ty6c)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Liebe - EKSAMENSSTOF
LIEBE
Vi arbejder med temaet og belyser emnet gennem arbejdet med forskellige tekster fra forskellige genrer. Herigennem belyses kærligheden fra forskellige vinkler, og eleverne kommer i gang med det tyske sprog gennem forskellige almengyldige tematikker, der har stor gavn af elevernes forforståelse. Centralt for forløbet står træning af tekstgengivelse, karakteristikker samt perspektivering mellem de enkelte tekster. Sideløbende arbejdes der med basal grammatik samt udvælgelse og brug af citater.
Læste tekster:
1) Gudrun Pausewang: ´Ein rotes Kleid´, novelle: 1988
2) Bosse: ´Liebe ist leise´, sang: 2009
3) Gabriele Wohmann: ´Ein netter Kerl´, novelle: 1973
4) Loriot: ´Das Ei ist hart´, filmklip: 1977
5) Ursula Wölfel: ´Der Vater´, novelle: 1970
Gennemgået grammatik:
1) Artiklernes bøjning samt sætningsanalyse
2) Hjælpeverberne
3) De svage verber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Multikulturalismus - EKSAMENSSTOF
Multikulturalismus
Forløbet sætter fokus på det multikulturelle Tyskland. Efter et par introducerende øvelser omkring ´Was ist Kultur?´ og ´Was ist Multikulturalismus?´ arbejder eleverne med et udvalg af tekster tilhørende forskellige genrer, der på forskellig vis behandler emnet. Centralt for emnet står begreber som identitet, tilhørsforhold og de problematikker, som unge tyskere med tyrkisk baggrund må leve med. Tekstmateriale samt øvelser stammer fra bogen ´Hier ist meine Heimat´, Tyskforlaget, 2010.
Læste tekster:
1) Nevfel Cumart: ´Über die Heimat I´, digt 1996
2) Nevfel Cumart: ´Über die Heimat II, digt 1996
3) Muhabbet und Freunde: ´Deutschland´, sangtekst 2008
4) Erdal Sezer: ´Es wird immer etwas Fremdes bleiben´ essayistisk fremstilling 2006
5) Aysegül Acevit: ´Der Bahnhof´, erindring, 2005
6) Iris Alanyali: ´Mir ist heut so türkisch zumute´, essayistisk fremstilling: 2006.
7) Yesemin Samdereli: ´Almanya - willkommen in Deutschland, film, 2011
8) Goethe Instituttet: ´Wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde´, faktamateriale, 2016.
Gennemgået grammatik:
1) Repetition af basisgrammatik
2) De svage verbers tider og bøjning
3) De stærke verbers tider og bøjning
4) Modalitet
5) De enkeltstyrende præpositioner
6) De dobbeltstyrende præpositioner
Tilladte ordbøger:
1) Ordbogen.com
2) De røde ordbøger
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Udfyld arket med ´Repetition - Liebe´.
-
Tænk over en sjov, spændende, skræmmende oplevelse, som du vil fortælle lidt om i en gruppe.
-
Opgave 6 side 37 i grammatikken.docx
-
I teksten ´Es Wird Immer Etwas Fremdes Bleiben´: læs første side og tænk over, hvad teksten handler om.
-
Læs resten af teksten ´Es wird immer etwas Fremdes bleiben´. Hvad handler teksten overordnet om?
-
Medbring dit arbejde fra det virtuelle modul fredag.
-
MUHABBET - DEUTSCHLAND
-
Husk dit foreløbige arbejde til afleveringen.
-
Lyt til den vedhæftede sang. Hvad handler den om???
-
I grammatikken: løs opgaverne 1 og 2 på side 70 om de stærke verber.
-
I det udleverede materiale: løs opgaverne 1 og 2 om ´Heimat´.
-
I materialet til filmen: læs ´Wie deutschland ein Einwanderungsland wurde´ og besvar de tilhørende fire spørgsmål.
-
Husk dine noter til filmen!
-
Skriftlig aflevering - oversættelsesforslag.docx
-
Forbered en sammenfattende sætning på tysk om filmen ´Almanya´, som du kan sige i begyndelsen af modulet.
-
Til teksten ´Der Bahnhof´: Besvar de tre indledende øvelser.
-
Lav så meget af fremlæggelsen, som I har aftalt i gruppen.
-
Hvad kan du sige om teksten ´Der Bahnhof´?
-
I grammatikken: løs opgave 3 på side 62 om modalitet.
-
Læs teksten ´Mir ist heut so türkisch zumute´, og tag korte noter til, hvad teksten handler om.
-
I grammatikken: løs opgave 3 på siderne 49-50.
-
Til teksten ´Mir ist heut so türkisch zumute´: Skriv cirka 10 linjer på tysk om én af følgende opgaver: 1) Eine Zusammenfassung schreiben, 2) Eine Personencharakteristik von Iris schreiben, 3) Mit anderen Texten vergleichen.
-
Vær sikker på, du kan forklare de understregede præpositionsforbindelser på første side af teksten ´Mir ist heut so türkisch zumute´.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse og oversættelse
|
18-01-2024
|
Skriftlig prøve 1
|
02-02-2024
|
Oversættelse
|
06-03-2024
|
Præsentation af teksten ´Der Bahnhof´
|
12-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Die DDR und das geteilte Deutschland EKSAMENSSTOF
DIE DDR UND DAS GETEILTE DEUTSCHLAND
Formål:
Forløbets overordnede formål er at give eleverne et indblik i forskellige aspekter af DDR og datidens opdelte Tyskland. Eleverne skal særligt trænes i forståelse og gengivelse af de forskellige problematikker som gjorde sig gældende for de tyskere, som måtte leve med konsekvenserne af det opdelte Tyskland. Mod afslutningen af forløbet skal eleverne således kunne fremføre og diskutere de væsentligste aspekter fra de læste tekster omkring emnet. Særlige fokuspunkter for tekstlæsningen er tekstforståelse, - gengivelse, person- og miljøkarakteristikker samt træning i litterær analyse. Eleverne skal ligeledes trænes i at udvælge relevante citater fra en tekst, som kan bruges i en eksamenssituation. Gennem hele forløbet trænes elevernes evne til selvstændigt at præsentere en tekst - dette med tanke på eksamen. Et overordnet mål for hele forløbet er at sikre den fortsatte progression - både mundtligt og skriftligt.
Indhold:
Forløbet tager sit afsæt i elevernes forforståelse omkring DDR og det delte Tyskland. Herefter arbejdes med Muren/opdelingen af Tyskland i tiden efter 2. verdenskrig. Dokumentaren fra Deutsche Welle belyser dette yderligere. I næste del af forløbet fokuseres særligt på livet i DDR. Digtet Das Ende Der Kunst giver indsigt i datidens censur. Filmen Das Leben Der Anderen skildrer flere af de ovennævnte forhold, og gennem arbejdet med denne opnår eleverne derfor en bredere forståelse af emnet.
Metode:
Individuelt arbejde
Par-arbejde
Gruppearbejde
Klassedialog/diskussion
Materiale:
1: Marlies Menge: Liebe Zwischen Ost Und West, novelle (1972)
2: Deutsche Welle: Eingemauert - Wie Die Innerdeutsche Grenze Wirklich War, dokumentar (2009)
3: Heinz Rein: Im Gebüsch, novelle (1976)
4: Rainer Kunze: Das Ende Der Kunst, digt (1969)
5: Christa Moog: Es ist 15 Uhr, novelle (1976)
6: Ukendt: Die Bespitzelungsmethoden der Stasi, oversigt over metoderne til overvågning.
7: Florian Henckel von Donnersmarch: Das Leben Der Anderen, film (2006)
Supplerende materiale:
1: Fra Youtube: Simpleshow erklärt den Fall der Berliner Mauer
Tilladte elektroniske hjælpemidler:
Gyldendals Røde Ordbog
Ordbogen.com
ABC-ordbogen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Et referat
|
08-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Märchen - EKSAMENSSTOF
Märchen
Vi undersøger de tyske eventyrs fortryllende verden. I forløbet studeres eventyrets oprindelse, væsentligste karakteristika og typiske opbygning. Tekstmaterialet består af udvalgte eventyr fra: Der Zauberspiegel, Tyskforlaget (2006). Først fokuseres på folkeeventyr, senere kunsteventyr. Centralt for emnet står træning frem mod eksamen gennem arbejde med analyse samt perspektivering.
Tekstmateriale:
1:´Einleitung´ baggrundsmateriale om eventyrets væsentligste karakteristika og historie
2: Franz Lochbichler: ´An Euch´, digt: 1986
3: Brødrene Grimm: ´Brüderchen und Schwesterchen´, eventyr: 1819
4: Ludwig Bechstein: ´Das Märchen vom Schlaraffenland´, eventyr: 1857
5: Roland Kübler: ´Der Gesang des Wales´: eventyr: 1986
6: Roland Kübler: ´Der Zauberspiegel´: eventyr: 1986
7: Ngo The Chau: ´Das Märchen vom Frosch und der goldenen Kugel´: film: 2022.
Supplerende materiale:
1: frausonnig.jimdo.com: ´Was sind die Merkmale eines klassischen Marchens?´ Klip fra Youtube.
Gennemgået grammatik:
1: Repetition af basisgrammatik
2: Træning i nøgleformuleringer i forbindelse med tekstarbejde og -præsentation.
Tilladte ordbøger:
1) Ordbogen.com
2) De røde ordbøger
3) ABC-ordbogen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Udfyld repetitionsarket til forløbet om DDR.
-
Til digtet ´An Euch´: Læs digtet, oversæt det til dansk og tag korte noter til tema og budskab.
-
Was sind die Merkmale eines klassischen Märchens? (Klasse 5)
-
Hvad karakteriserer et eventyr???
-
Læs første del af eventyret ´Brüderchen und Schwesterchen´ (14,1-16,3), og tag noter til de tilhørende spørgsmål.
-
Læs anden del af eventyret ´Brüderchen und Schwesterchen´ (16,4-17,37) og besvar de tilhørende spørgsmål. Tænk desuden over, hvilke ´Märchenmerkmale´ eventyret indeholder.
-
Læs sidste del af eventyret ´Brüderchen und Schwesterchen´, og besvar de tilhørende spørgsmål.
-
Forestil dig, at du er dronningen i eventyret ´Brüderchen und Schwesterchen´. Skriv et brev til din stakkels far, som nu bor alene i hytten i skoven. Skriv 8-12 linjer på dansk.
-
Das Märchen vom Schlaraffenland - Märchen von Ludwig Bechstein für Kinder und Erwachsene
-
Til eventyret ´Das Märchen vom Schlaraffenland´: læs de første to sider og tag noter til tekstens indhold. Overvej desuden: er teksten et klassisk eventyr?
-
Hvad kan du huske om eventyret ´Das Märchen vom Schlaraffenland´?
-
Undersøg i grammatikken/ordbogen, hvilken betydningsforskel der ligger i de to verber werden og bleiben.
-
Til eventyret ´Der Zauberspiegel´: læs første del (83-86,11) og besvar de tilhørende spørgsmål. Begge dele ligger i mappen ´Märchen´.
-
deutsch-to-go.de - Kurze Hörtexte für zwischendurch ...
-
Læs anden del af eventyret ´Der Zauberspiegel´ (86,12-87,7) og besvar de tilhørende 8 spørgsmål.
-
Læs resten af eventyret ´Der Zauberspiegel´, og formulér 3 spørgsmål til teksten, som du vil stille en af dine peers.
-
Hörtexte B (mittel) Archive - deutsch-to-go.de
-
Skriv et kort resumé på tysk på 6-10 linjer af teksten ´Der Zauberspiegel´.
-
Til teksten ´Der Gesang des Wales´: læs de første to sider og besvar de tilhørende 8 spørgsmål.
-
I teksten ´Der Gesang des Wales´: læs siderne 92 og 93 og besvar de tilhørende 4 spørgsmål.
-
Læs resten af teksten ´Der Gesang des Wales´, og besvar de tilhørende spørgsmål.
-
Medbring notearket til filmen!
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eine Agentengeschichte
|
10-11-2024
|
Skriftlig prøve 1
|
14-11-2024
|
Märchen
|
31-01-2025
|
Skriftlig prøve 2
|
04-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Die 30ér Jahre und Napola - EKSAMENSSTOF
DIE 30ÉR JAHRE UND NAPOLA
Forløbet har til formål at give eleverne en forståelse af en række problematikker, som gjorde sig gældende i 30érnes Tyskland. Tekster omhandlende bogafbrænding, Hitler-Jugend, propaganda samt jødernes svære betingelser udgør forløbets materiale. De læste tekster dækker således et bredt tematisk felt, der giver eleverne mulighed for at diskutere og sammenligne de forskellige tekster ved en eventuel mundtlig eksamen. Centralt for tekstlæsningen står analyse, fortolkning og perspektivering.
Læste tekster:
1: Erich Kästner: Bücherverbrennung am 10. Mai 1933, beretning
2: Ukendt: Erziehung, Werbe- und Beitrittserklärung der Hitler-Jugend, 1934, historisk materiale
3: Herybert Menzel: Braune Kolonnen, digt, 1933
4: Bertolt Brecht: Die Ballade von der Judenhure Marie Sanders, digt, 1935
5: Andreas Springer: Napola - eine Einführung, introducerende materiale til filmen
6: Dennis Gansel: Napola - Elite für den Führer, film, 2005
7: Folkedrab.dk: ´Hitlers magtovertagelse´, historisk baggrundsmateriale.
Tilladte ordbøger:
1) Ordbogen.com
2) De røde ordbøger.
3) ABC-ordbogen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig prøve
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Opsamling og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605407769",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605407769",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605407769"
}