Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Thomas James Carlsen Pheasant
|
Hold
|
2023 En/q (1q En, 2q En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up EKSAMEN
Et forløb om det at vokse om - med særlig fokus på ungdomstiden. Eleverne præsenteres for forskellige teksttyper og forskellige analysemodeller. Tematisk har vi arbejdet med loss of innocence og miscommunication.
Skriftligt arbejde: Summary, characterization
Grammatik: Navneordsflertal, datid, kongruens, ordstilling
Faglige mål:
-forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
kernestof:
det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Materiale:
Musikvideoer: Wiz Kalifa 'Young, Wild and Free', Lukas Graham '7 years', Blink 182 'What's my age again?', Avril Lavigne 'Here's to never growing up'.
Marion Stewart, 'A Mother's Fondness'.
The Lion King (Film, 1993)
Juno (Film)
Marc Mitchell 'The New Girl'.
Phillip Larkin 'This be the verse'
40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Evil EKSAMEN
Forløbet Evil har til formål at udfordre elevernes syn på ondskab og definition af denne. I denne sammenhæng har der været fokus på diskussion for at øge elevernes ordforråd.
Eleverne er i starten af forløbet blevet introduceret til fire typer af ondskab beskrevet af den norske filosof Lars Svendsen (supplerende stof). Dette for at have en fælles terminologi til efterfølgende diskussioner og forståelse. En tilføjelse til elevernes terminologi er også sket gennem artiklen Bad or Mad, hvor eleverne skulle inddrage disse begreber i deres forståelse af evil.
Faglige mål:
-forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernestof:
-principper for tekstopbygning
-et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Materiale:
Spence, Sean: ”Mad or Bad” (2004) i New Scientist, i Wider Contexts, 2012, Gyldendal
Richard Matheson: "Born of man and woman" (1950) i Wider Contexts, 2012, Gyldendal
Andrew Vachs 'Hostage'
Se7en (Film)
We Need to Talk about Kevin (Film)
Supplerende stof::
The four types of evil by Lars Svendsen
35 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Disney EKSAMEN
Dette forløb kigger på, hvordan Disney igennem deres film har været med til at påvirke og forme de kønsstereotyper vi har haft igennem tiden, og har haft en stor indflydelse på vores kultur og samfund derigennem. Vi har også set på, hvordan man kan analysere tegnefilmene og eventyr, hvordan Disney har spillet en rolle i krigspropaganda, samt hvordan Disney er en del af den Amerikanske kulturkamp.
faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
kernestof
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Materiale:
Brothers Grimme 'Rapunzel'
Tangled, 2010, Disney (Film)
'The Damsels in Distress', https://disneyanalysis.weebly.com/female-stereotypes.html
'After Ever After', Disney Parody https://www.youtube.com/watch?v=diU70KshcjA&ab_channel=Paint
Cath Clarke ''‘She immediately saw herself’: how Encanto strikes a major chord in a diverse world', https://www.theguardian.com/film/2022/jan/28/encanto-diverse-colombia-animation-lin-manuel-miranda
'Encanto', 2021.
Disney Propaganda: 'Donald Duck - Der Fuehrer's Face' https://www.youtube.com/watch?v=bn20oXFrxxg&ab_channel=Solarer111
Reuters 'Why is Florida Governor Ron DeSantis feuding with Disney?' https://www.aljazeera.com/news/2023/5/24/why-is-florida-governor-ron-desantis-feuding-with-disney
35 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Of Mice and Men EKSAMEN
Et forløb omkring amerikanske værdier og The Great Depression, beskuet igennem værket Of Mice and Men.
Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Materiale:
John Steinbeck: 'Of Mice and Men'.
Gary Sinise: 'Of Mice and Men' (Film, 1992)
Lyceum Theatre trailer for their 'Of Mice and Men' stage production: https://www.youtube.com/watch?v=yaHdQwgOIQU&ab_channel=lyceumtheatre
90 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dystopia EKSAMEN
Et forløb med fokus på den dystopiske genre, hvor dens karakteristika og typer af kontrol har været i centrum, og hvor forskellige dystopiske fortællinger er blevet arbejdet med - det gennemgående spørgsmål har været 'hvad er det denne dystopiske verden prøver at advare os imod?'
Faglige mål:
-forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
-gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernestof:
-udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
-et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Materiale:
- 'Dystopias: Definition and Characteristics' by ReadWriteThink.org.
- 'The Pedestrian' by Ray Bradbury.
- 'V for Vendetta' Film
- '2BR02B' by Kurt Vonnegut
- Black Mirror Netflix series sæson 1, afsnit 2: 'Fifteen Million Merits'
Supplerende stof:
- Can"t Get Enough "Black Mirror"? Watch These Dystopian Sci-Fi Shorts
'Dystopian Fiction - an ANIMATED study of a Subgenre', https://www.youtube.com/watch?v=Vjhcl-TGGA0&ab_channel=FantasyCodex
45 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
American Dream and Values EKSAMEN
Det overordnede forløb er delt op i to underforløb, som hver bidrager til en samlet undersøgelse af den amerikansk drøm i en både historisk og nutidig kontekst.
Underforløb 1: The origin of the American Dream – a historical perspective
- Eleverne arbejder med den amerikanske drøm i et historisk perspektiv. Vi sætter fokus på traditionelle amerikanske værdier, samt visse milepæle i amerikansk historie – milepæle, som er definerende for udviklingen af myten om den amerikanske drøm. Denne historiske baggrund giver eleverne en forståelse for den amerikanske drøm som en forankret del af amerikansk identitet og giver også en forståelse for hvordan Amerika (nationen USA) og forestillingen om Amerika gensidigt har formet hinanden.
Underforløb 2: Joker as an expression of contemporary America
- Arbejdet med at analysere og fortolke filmen Joker (2019). Arbejdet med Joker ser på Amerikanske værdier og den Amerikanske Drøm i nutidigt perspektiv: I hvilken grad kan Joker forstås som et udtryk for nutidens USA? Er Joker mon et for mørkt og pessimistisk portræt af USA, eller…? Eleverne arbejder med personkarakteristik af Jokeren, som han er blevet fremstillet gennem årene samt anslagsanalyse af filmen, samt filmanalyse i grupper efterfulgt af fremlæggelser.
Faglige mål:
-forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
Kernestof:
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Materiale:
- “American Ways” side 28-35 - Traditional American Values
- Manifest Destiny fra https://www.khanacademy.org/humanities/us-history/the-early-republic/age-of-jackson/a/manifest-destiny
- Manifest Destiny video: https://www.youtube.com/watch?v=BH7URONYaHU
- Howard Fast: ‘Spoil the Child’ 1938
- Todd Phillips (film): Joker (2019)
- Arnold Schwarzenegger: 'Arnold Schwarzenegger recalls lessons from 25 years as an U.S. citizen: Learn English, participate in politics and give back' (2008)
Supplerende stof:
- Arnold on the Fourth of July, twitter (now X) video: https://x.com/Schwarzenegger/status/1279426550748737536
50 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
British Sins - Alcohol and Hooligans EKSAMEN
Et todelt forløb der har arbejdet med to 'British Sins' - Deres alkohol kultur og hooligan kultur. Formålet med forløbet var at diskutere effekten af drukkultur på de folk, der er berørt af det, unge såvel som gamle, med fokus på Storbritannien. Særlige emner har været unges alkoholforbrug, alkohol i reklamer, binge-drinking, og alkoholisme. Herunder har været diskuteret forskelle og ligheder mellem Danmark og Storbritannien.
Dertil har vi arbejdet med hooliganisme, undersøgt Hooligan-fænomenet i en UK kontekst, med fokus på hvad der motiverer hooligans og trækker dem til miljøet, samt diskutereret hvordan det historiske og måske romantiske syn på hooligans, har udviklet sig i en anden, mere politisk ekstrem retning.
faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
kernestof:
det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Materiale:
- Jeremy Clarkson: "Binge Drinking is Good for You", i: From Where You Are (article)
- Kendrick Lamar music video - "Swimming Pools".
- BBC Stories on functional alcoholics: 'Going to work drunk every day'
https://www.youtube.com/watch?v=OdpXLFi0dqc
- VCCP Anti-binge drinking videos (male and female)
https://www.youtube.com/watch?v=njX_G2meJUo
https://www.youtube.com/watch?v=uZtwRqRyEN0
Franklin Foer: 'How Football Explains the Sentimental Hooligan', article (2004)
Lizzie Dearden: 'Children as young as 10 being drawn into football hooliganism amid rising violence, police chief warns', news article (2022)
Lexi Alexander (film): 'Green Street Hooligans' (2005)
BBC documentary: 'UK Football Hooligans', https://www.youtube.com/watch?v=x1hm9oHULaw&ab_channel=FootballClips
Forbes article: 'England’s Hooligans: A Mutating Virus Feeding A ‘Dangerous Reputation’, https://www.forbes.com/sites/zakgarnerpurkis/2021/07/25/englands-hooligans-a-mutating-virus-feeding-a-dangerous-reputation/
Supplerende stof:
Diverse nyhedsartikler/klip omkring hooligan episoder i Storbritannien
Supplerende stof:
- Diverse reklamer for alkohol
Antal Sider: 80
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 3
|
03-12-2024
|
Aflevering 4
|
20-01-2025
|
2q En skr. prøve
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
India EKSAMEN
Et forløb der ser på forskellige aspekter af Indien, primært fokuseret på det moderne Indien og de muligheder og udfordringer landet står med. Formålet med forløbet er at give eleverne et nuanceret billede af Indien gennem filmklip, tekster og billeder. Særligt har der væres fokus på caste-systemet, kvindens rolle i Indien, pigmentocracy, og ikke mindst problematikken med sex-chikane og vold mod indiske kvinder, der søger et mere moderne, vestligt syn på køn og ligestilling.
Faglige mål:
-forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
-gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
-anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
-̶udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Materiale:
Fra Narrating India, Katrine Brøndsted (2016)
- 'How to get Filthy Rich in Rising Asia' by Mohsin Hamid (excerpt)
- 'The Dark' by Shashi Deshpande (2004)
- Pigmentocracy
- Vice Documentary: Why India's fair skin industry is booming. https://www.youtube.com/watch?v=BlOHSbf9XGI&t
DRTV - Indiens frygtløse kvinder (dokumentar): https://www.dr.dk/drtv/program/indiens-frygtloese-kvinder_304929
Supplerende stof: Forskellige Fair and Lovely og lignende skin-whitening reklamevideoer.
What is India's Caste System? - BBC artikel: https://www.bbc.com/news/world-asia-india-35650616
Fra Narrating India, Katrine Brøndsted (2016): Intro dokument on Bollywood
Diverse Bollywood klip fra youtube.
40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605566474",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605566474",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605566474"
}