Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Brian Holm Sørensen
Hold 2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kortfim
Titel 2 Danmark og Danskhed (Værk 1)
Titel 3 Er du bange for fremtiden? (Værk 2)
Titel 4 Angst (værk 3)
Titel 5 Efter krigene (Værk 4 og 5)
Titel 6 Lav en dokumentar
Titel 7 Sverige
Titel 8 Krimi (værk 6)
Titel 9 Kvinder - Kønnet og Kampen (Værk 7)
Titel 10 Folkeviser og eventyr
Titel 11 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kortfim

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Danmark og Danskhed (Værk 1)

Et forløb, som helt enkelt handler om, hvad det vil sige at være dansk, og som skal give eleverne et nuanceret billede herpå. Der vil blive arbejde med fiktion (herunde digte) og nonfiktion (herunder artikler og dokumentar). Der arbejdes desuden med et værk medieværk: "Danmark På Prærien"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Er du bange for fremtiden? (Værk 2)

I dette forløb vil der blive kigget på, hvordan fremtiden fremstilles mere eller mindre dystopisk i forskellige genrer. Der læses tekster inden for genrerne taler, atikler, noveller, romaner, nyhedsindslag og dokumentarer. I forbindelse med emnet læses også om fake news og eleverne lærer selv konstruere fake news, således at de kan se og genkende genren i det virkelige liv.

Værk:  Maren Uthaug: "11 %" (2023) - Læst som E-bog

"Kasper Collings Nytårstale"

”Gretha Thunberg ved FN” (Gretha Thunberg – 2019)

”Klimaaktivister lider af iltskam” (Rokokoposten – 2019)

”Fremtiden truet af mangel på pauser” (Berlingske Tidende – 2014)

"Brinkmann: Intelligente robotter truer ikke vores plads i verden, men vores evne til at eksistere i den" (Altinget - 2023)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Angst (værk 3)

Dette forløb handler om forståelse af angst som koncept, og hvordan vores forståelse af emnet har ændret sig igennem tiderne - helt fra H.C. Andersen over Rifbjerg til Thomas Alexander Jensen.

I forløbet kigges især på digtanalyse men også noveller og artikler gennemgås for at finde ud af, hvad angst er og hvordan det bliver behandlet sprogligt og litterært.

Digte:
Tom Kristensen: Angst (1930)
Kasper Spez. Angst (2014 - inspiration fra Tom Kristensen)
Ångest Pär Lagerkvist (1916)
Jeg har en angst som aldrig før H.C. Andersen (1864)
Klaus Rifbjerg: "Angst" (2015)
Udvalgte digte fra Thomas Alexander Jensen (2017) Forlaget Brændpunkt
Barndom, Ungdom, En morgen, En aften, Endnu en morgen, En ny følelse, Længsel efter en ro, Natten 1, rundt i kroppen. Bivirkning, Udbruddet, Når de andre er gået, Aggressiviteten, Hvis angsten

Artikler: Skal vi have en diagnose for at få hjælp (politikken 2015)

Som værk læses bogen "De Sårbare" af Thomas Alexander Jensen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Efter krigene (Værk 4 og 5)

I dette forløb kigges der på de litterære tendenser efter 1. verdenskrig og op til 1960erne. Der er fokus på litterære strømninger og hvordan disse passer ind i deres samtid og kan ses i forbindelse med deres fortid.

Der er blevet arbejdet med forskellige litterære ismer for perioden samt læst følgende tekster:

"Foråret kommer til caffeen" (Broby-Johansen)
"Det Blomstrende Slagsmaal" (Tom Kristensen)
"Ångest" (Per Lagerkvist)
”Asfaltens Sange” (Emil Bønnelycke)
”Reklameskibet” (Otto Gelsted)
"Roden" (Martin A. Hansen)
"De Blaa Undulater" (H.C. Branner) (værk 4)
”Det ubeskrevne blad” (Karen Blixen)
"Konfrontation" (Klaus Rifbjerg) (værk 5)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Lav en dokumentar

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sverige

Et forløb, som skal give en introduktion til Sverige i forbindelse med studietur.
Der kigges på artikler, der snakker om forskelle på Danmark og Sverige, der kigges på de to nationalsange og der kigges på et stykke svensk kultur, nemlig serien "Quicksand"

Til forløbet er også et projekt, som afleveres og præsenteres som led i studieturen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Krimi (værk 6)

Et forløb, der har fokus på krimien som genre. I forløbet kigges på, hvordan krimien som tv-serie skaber spænding, og der diskuteres, hvad det er, der gør krimien spændende og dragende. Forløbet sluttes af med et projekt, hvor eleverne skal anvende al deres teori på at skabe en tv-serie.

Som værk ses krimi-serien "Den som dræber - Fanget af mørket" - sæson 3

Som teori bruges:

"tv-serierDK" (Henrik Poulsen, Lindhardt og Ringhof)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kvinder - Kønnet og Kampen (Værk 7)

I dette forløb vil der blive kigget på kvinders forhold og status gennem forskellige historiske perioder og litterære genrer. Der arbejdes med tekster inden for genrerne drama, novelle og faglitteratur. I forbindelse med emnet læses også om oplysningstiden og kvinders rolle i denne periode. Eleverne lærer selv at konstruere analyser og fortolkninger af teksterne, således at de kan anvende faglige begreber og sætte teksterne i en relevant litteraturhistorisk kontekst.

Liste over anvendte kilder:
"Julestue" - Oplysningstiden (https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/oplysningstiden/)
"Sildig Opvaagnen" - Steen Steensen Blicher (1828) (værk 7)
"Sevilla" - Martin Andersen Nexo (1903)
"Frøkenen" - Herman Bang (1883)
"Naadsensbrød" -  Henrik Pontoppidan (1885)
"Cecil" - Johannes V. Jensen (1906)
"Om 37 år har kvinder og mænd lige mange chefjob" - https://politiken.dk/danmark/oekonomi/dkoekonomi/art5861902/Om-37-%C3%A5r-har-kvinder-og-m%C3%A6nd-lige-mange-chefjob
"Tessas hævn" - DR.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Folkeviser og eventyr

Forløbet handler om, hvordan man analyserer og fortolker folkeviser og eventyr. Der vil blive kigget på både folkeviser og modeller, som kan bruges til analysen af disse, samtidig med at der kigges på analysen af eventyr og modeller til analysen af disse.

Der er også et fokus på litteraturhistorien.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer