Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Malene Holt Johansen, Søren Søndergaard Jørgensen
|
Hold
|
2023 En/vhf (1vhf En, 2vhf En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up
Forløbet har fokus på overgangen fra barn til voksen, og særligt på fænomenet ’tab af uskyld’. Der læses tekster, som undersøger, hvad der sker når man mister barnets uskyld og begynder at forstå mere af verdens kompleksitet, smerte og alvor. Der er fokus på indledende tekstanalyse, og især på begreber som ’characterization’ og ’setting’. Der læses fiktionstekster, og klassen ser en film, som de efterfølgende behandler som en udvidet tekst.
Kernestof:
Ernest Hemingway: Indian Camp, (1921), Engberg, Grønvold og Andersen: Contexts, Gyldendal 2003.
Michael Richards: Just Like That, (1987), Engberg, Grønvold og Andersen: Contexts, Gyldendal 2003.
Film: The Perks of Being a Wallflower (2012)
Omfang: ca. 20 sider
Tilladte elektroniske hjælpemidler:
Gyldendals Røde Ordbog
MinLæring (EnGram og Do it,Write!)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
First English assignment
|
23-08-2023
|
Summary 1
|
13-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Homelessness in the UK (Stone Cold)
Litterært forløb med læsning af romanen Stone Cold. Forløbet har fokus på characterization samt analyse af sproglige og strukturelle aspekter af værket.
Desuden læses værket i relation til det britiske samfund, og der gives plads til diskussion og meningsdannelse af sociale emner som fattigdom og hjemløshed i Storbritannien.
Kernestof:
Stone Cold af Robert Swindells
Supplerende stof:
Another Day in Paradise, Phil Collins
Omfang: ca 135 sider
Tilladte elektroniske hjælpemidler:
Gyldendals Røde Ordbog
MinLæring (EnGram og Do it,Write!)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Distorted Mirrors (Eksamensemne)
I dette forløb læses der et udvalg af tekster/ses der filmklip der har fokus på vampyrer, zombier og varulve, men fortællingerne handler lige så meget om mennesker og vores samfund. Væsnerne er forvrængede spejlbilleder af noget menneskeligt, ofte noget vi har svært ved at se i øjnene.
Forløbet giver en indføring i de genretræk og fortælleteknikker der knytter sig til denne type litteratur.
Som en del af forløbet afvikledes en ekskursion til Himmerlandsteateret, hvor en satireversion af Bram Stokers Dracula blev opført.
Kernestof:
Bram Stoker, Dracula (chapter 3, excerpt from a novel)
The Vampire Diaries, season 1, episode 1
Charlaine Harris, Dead Until Dark (excerpt from a novel)
Howling and Ramke, Cargo (short film)
Mark C. Scioneaux, A Very Trying Time (short story)
Cinsearae S., Them (short story)
Florence and the Machine, Howl (song)
Craig Foster, Overtime (short film)
Supplerende stof:
"Introduction", fra antologien Distorted Mirrors (siderne 7-43). Brugt som opslagsværk/teoriafsnit for analysen af de udvalgte tekster/filmklip.
Omfang: ca. 35 sider.
Tilladte elektroniske hjælpemidler:
Gyldendals Røde Ordbog
MinLæring (EnGram og Do it,Write!)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Summary + discussion (Viral)
|
23-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
True Crime
Tematisk forløb med udgangspunkt i True Crime som særskilt genre.
Der er blevet arbejdet med podcasts (både comedy true crime og den mere seriøse true crime), i den forbindelse var der bl.a. fokus på det talte sprog og forskellige fremstillingsformer. Dernæst er der arbejdet med murder ballads som ophavet til true crime genren (både den klassiske (Knoxville Girl), den mere moderne (Chris Watts) og den humoristiske (Goodbye Earl)).
Forløbet har generelt fokuseret på non-fiction analysis, herunder fakta - og fiktionskoder. Eleverne har i den forbindelse øvet kritisk stillingtagen i forhold til true crime genrens virkemidler. Forløbet afrundes med et afsnit fra Netflix: Catching Killers: The Green River Killer. Igen trænes eleverne i at se efter fakta- og fiktionskoder og forholde sig kritisk til genren. Der kobles til en murder ballad (Deep Red Bells), som omhandler The Green River Killer.
Kernestof:
Podcasts:
My Favorite Murder ep. 1 “My firstest Murder” (2016). 10:04-12:55 minutes.
My Favorite Murder, episode 39 (fra 1.01.42-1.35.21). Ed Kemper. Ca. 30 minutters varighed.
Serial, Season one, episode 01 (52 minutters varighed).
Serial, Season one, episode 12, “What We Know” (fra 37:10-53:00)
A Cold Case from 1888: Jack the Ripper (Jack the Ripper - Infamous and Unknown - Unexplained Mysteries) (ca. 40 minutters varighed)
Murder ballads:
Charlie Louvin, The Knoxville Girl
SKYND, Chris Watts
The Chicks, Goodbye Earl
Neko Case, Deep Red Bells
Dokumentar:
Netflix: Catching Killers, season 1, episode 1: The Green River Killer (37 minutters varighed)
Supplerende stof:
Introduktion til emnet: Our Fascination With True Crime, Explained (youtube.com)
Omfang: ca. 60 sider.
Tilladte elektroniske hjælpemidler:
Gyldendals Røde Ordbog
MinLæring (EnGram og Do it,Write!)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Crime in Fiction, Tell Me
|
05-02-2024
|
Tell Me, genaflevering
|
26-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
American Dream - American Nightmare
Et forløb, der indledningsvist fokuserer kort på centrale amerikanske værdier, og The American Dream, hvorefter forløbet i meget høj grad udforsker aktuelle problemstillinger i det amerikanske samfund under temaet American Nightmare. Der læses primært non-fiction i forsøget på at udkrystallisere centrale problemstillinger i USA.
Kernestof:
"3 In 10 Americans Named Political Polarization As A Top Issue Facing The Country" 14-06-2022 – FIVETHIRTYEIGHT
"Basic American values+The American Dream" fra "American Ways" pp. 28-35
"America's forgotten working class" J.D. Vance (2016) Ted Talk
"The Surprising Poverty Levels Across the U.S." - 23-10-2023 - Time
"Poverty isn't a lack of character; it's a lack of cash" - Rutger Bergman - Ted Talk (2017)
"Sheriff: Transnational gangs from South America are behind high-end burglaries in Oakland County" - 29-09-2023 - Fox Detroit
"Ross Kemp in LA" (2008) - Ross Kemp on Gangs - Documentary
"Understanding the Fentanyl and Opioid Crisis: US-Mexico Solutions" - Wilson Center - 2023
"USA's fattige børn" - Sendt DR2 2021 "Growing up poor in America"
"The US Constitution"
"Gun sales rise as coronavirus fears trigger personal safety concerns" 17-03-2020 - NBCNEWS.Com
‘The Hill We Climb’ – by Amanda Gorman – Poem from Joe Biden’s inauguration (2021)
"Disney vs. conservatives: the latest chapter of the war on ‘woke" - APRIL 14, 2022 - https://theweek.com/news/world-news/us/956430/disney-vs-conservatives-war-on-woke
Centrale begreber, topics, temaer:
Polarisation, social class, The American Dream, The American Nightmare, Self-reliance, equality of opportunity, freedom for the individual, competition, material wealth, hard work, the forgotten working class, social mobility, social inheritance, poverty, inequality, gang culture, norms and values, crime, immigration, opioid crisis, 1st and 2nd Amendments, gun culture, identity politics, woke,
Omfang: 70 sider
Der må anvendes ordbøger og MInlaering.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Disney (Eksamensemne)
Forløbet undersøger Disney - manden, selskabet og filmene. Forløbet indledes med en en række baggrundsartikler især med fokus på Walt Disney og myterne omkring samme. Derefter er forskellige aspekter af Disney blevet undersøgt bl.a. Disneys fortolkninger af eventyr og disneyficering, kønsroller og stereotyper i disneyfilm. Forløbet afsluttes med et miniprojekt om disneyfilmen Encanto.
Kernestof:
Article: Walt Disney: More than 'Toons, Themeparks, https://www.cbsnews.com/news/walt-disney-more-than-toons-theme-parks/
Article: Walt Disney: Hero or Villain, https://www.telegraph.co.uk/culture/film/10064623/Walt-Disney-hero-or-villain.html
The Brothers Grimm, Rapunzel (fairy tale), https://www.dltk-teach.com/rhymes/rapunzle/story.htm
Tangled (film), 2011, Walt Disney Studios
Motion Pictures
Article: Disney Gender Analysis_Disney Princesses, https://disneyanalysis.weebly.com/female-stereotypes.html
Encanto, (film), 2021, Walt Disney Studios
Motion Pictures
Omfang: ca. 45 sider.
Tilladte elektroniske hjælpemidler:
Gyldendals Røde Ordbog
MinLæring (EnGram og Do it,Write!)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tangled
|
05-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
The American Election
Dette forløb klæder klassen på ift. det kommende amerikanske præsidentvalg. Vi starter med den historiske baggrund for de amerikanske koloniers løsrivelse fra Storbritannien og kommer derefter omkring den amerikanske drøm. Klassen undersøger desuden, hvordan aktuelle emner som fx SoMe og AI, immigration og abort spiller en rolle i midtvejs- og præsidentvalget. Materialet er hovedsageligt korte forklarende teoriafsnit og non-fiction som fx taler, statistikker, kampagnevideoer og SoMe opslag.
Bogen vi tager udgangspunkt i er Systimes "Election Year", af Lotte Genefke, Stine Nue og Lise Wich, udgivet 2024.
Kernestof (læste kapitler fra bogen "Election Year"):
Kap. 2, 2.1 (Democracy under pressure + The Attack on Congress)
Kap. 3.1 (The Impact of Algorithms on Political Public Opinion)
Kap. 3.7 (The Taylor Swift Effect)
Kap 4.3 (Where Poverty Has Hit Hard)
Kap. 5, 5.2, 5.3 (Abortion pushing votes?), 5.8 (Valedictorian Paxton Smith Abortion Rights Speech)
Biden-Harris Campaign ad 2020 (Only the Young)
Taylor Swift post on Instagram, Sept. 11, 2024 (voting for Harris)
Oliver Anthony - Rich Men North Of Richmond (song)
Omfang: 30 sider.
Tilladte elektroniske hjælpemidler:
Gyldendals Røde Ordbog
MinLæring (EnGram og Do it,Write!)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
India (Eksamensemne)
Fokus er i dette forløb på det moderne Indien, men med et blik tilbage til den britiske kolonitid, for at få det historiske perspektiv med.
Klassen beskæftiger sig med det indiske kastesystem, kvinders rolle i Indien (herunder problematikker omkring skønhedsidealer, ægteskab og vold) og Bollywood-genren. Kernestoffet bidrager til at give eleverne et bredt kendskab til historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner end England og USA.
Derudover har klassen haft fokus på emnerelateret ordforråd, samt fortolkning, analyse og kildekritik.
Kernestof:
Rudyard Kipling, White Man's Burden
George Orwell, Shooting an Elephant
Fra bogen "Narrating India", af Katrine Brøndsted, Alt i ord, 2016:
- Demarcations (Born Into It + Women of India), pp. 228-230
- R.K. Narayan, The Dark Room, pp. 216-218
Emami Fair And handsome- Shah Rukh Khan: https://www.youtube.com/watch?v=gDhV1LD3_F0
Fair & Lovely: https://www.youtube.com/watch?v=9P-6sNIZk2o
Aranya Johar, A Brown Girl's Guide To Beauty, 2017
Kajra Re | Full Song | Bunty Aur Babli, 2005, https://www.youtube.com/watch?v=4dsFQFCvVGU
Daughters of Destiny, episode 1, The "Untouchables", Netflix 2017
Ms Marvel: "Generation Why" (Season 1, episode 1), Disney + 2022
Omfang: 45 sider
Tilladte elektroniske hjælpemidler:
Gyldendals Røde Ordbog
MinLæring (EnGram og Do it,Write!)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Light My Fire (short film analysis)
|
28-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Mini project
Baseret på selvvalgt materiale træner eleverne selvstændig analyse og fremlæggelse heraf.
Der stilles en metodisk materialebank til rådighed, som eleverne tager udgangspunkt i. Det er eleverne selv der vælger, hvilke aspekter af materialet der dykkes ned i analytisk.
Afslutningsvist trænes mundtlig fremlæggelse vha. en præsentationsvideo, som har status af en aflevering til 2 fordybelsestimer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Down the Park (short story analysis)
|
08-01-2025
|
Just Ask Him (short film analysis)
|
08-01-2025
|
Mini project, video presentation
|
23-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Love in the 21st Century (Eksamensemne)
Dette emne fokuserer på kærlighed i det 21. århundrede. Gennem mødet med nutidige tekster/film/musik bliver eleverne præsenteret for forskellige perspektiver fra deres samtid.
De får herigennem også trænet deres analytiske færdigheder inden for forskellige genrer og opbygger derigennem et ordforråd om det altid aktuelle emne kærlighed.
Kernetekster:
Kacey Musgraves, Space Cowboy (song)
Sian Heder, CODA (film, 2021)
Robert J. Steinberg, The Triangular Theory of Love (1986) (article/theoretical text)
William Hawkins, Grandma's Sex Robot (2016) (short story)
Andrea Gibson, First Love (2019) (poem/spoken word)
Rachel Fields, The Five Stages of Ghosting Grief (2015), personal essay from the New York Times
John Moore, We are all Othello (2010), article from The Denver Post Website, March 25, 2010.
Omfang ca. 30 sider
Tilladte elektroniske hjælpemidler:
Gyldendals Røde Ordbog
MinLæring (EnGram og Do it,Write!)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605959238",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605959238",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58605959238"
}