Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Karina Borgbjerg Rohde
|
Hold
|
2023 Ty/6d (1g Ty6d, 2g Ty6d)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
MEINE KARRIERE - GRUNDFORLØBET
Med udgangspunkt i et kompendium om "Meine Karriere" udvælges et antal tekster og øvelser, der vil blive gennemgået.
ALLE KLASSER, DER BLEV FORDELT PÅ NYE HOLD HAR LÆST ET ANTAL TEKSTER FRA DETTE KOMPENDIUM
Kompendiet er vedhæftet herunder
I grammatikken vil der være fokus på sætningsanalyse og verbernes bøjning samt gives en intro til kasus.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
FREUNDSCHAFT UND LIEBE
Forløbet vil dreje sig om det at være ung. Det vil sige om venskab og kærlighed i forskellige facetter.
"Ich rauche mein Ganja" (Musiker: Benjie Album: So Gesehen, Udgivet: 2003)
Genre: Reggae )
Rammstein "Amour" (2004) + "Ich will" (2001)
Irgendiwie, Irgendwo, Irgendwann Nena 1985
99 Luftballons Nena1983
"Elvira weiss, was sie will" af Hanne Johansen fra "Kurzum", Tyskforlaget
"Felix hat weig Zeit" af Hanne Johansen fra "Kurzum", Tyskforlaget
Film: die Welle (Udg. 2008, Instruktør: Dennis Gansel)
- eleverne vælger selv hvilke scener i manuskriptet de læser og arbejder med i forhold til et mundtligt oplæg. Se link med sekundærmaterialet nedenfor.
Grammatisk fokus på verbernes bøjning og placering samt ordforrådet
Der øves mundtlighed i minigrupper, hvor den spontane samtale også er en del af samtalen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DIE DDR ALS ERINNERUNG
Forløbet har til formål at give eleverne et indblik i DDR tiden og dens konsekvenser for befolkningen.
Fokus er 1949 DDR blev opdelt af de allierede
1961 Muren blev bygget
1989 DDR opløses
1990 Genforeningen
De tekster der vil blive læst er anført i en indholdsfortegnelse i vedhæftede kompendium og kommer fra følgende hjemmeside: https://www.mdr.de/nachrichten/deutschland/index.html
Desuden ses filmen "Das Leben der Anderen" (Udgivelsesår 2006,
Instruktør: Florian Henckel von Donnersmarck) - og der arbejdes dermed med DDR som et overvågningssamfund.
Derudover arbejdes der med hele denne serie for at vise øst og vest konflikten mellem familiemedlemmer:https://www.zdf.de/serien/der-palast-100
Grammatisk fokus på verbernes bøjning og placering samt ordforrådet
Der øves mundtlighed i minigrupper, hvor den spontane samtale også er en del af samtalen.
Derudover øves der samtaler i minigrupper, hvor eleverne forholder sig til at sammenfatte en tekst på tysk samt have en mening om den læste tekst.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
MULTIKULTURALISMUS
Fokus: Hvad er en vellykket integration? Og migration?
Følgende tekster fra bogen "Hier ist meine Heimat" Mette Hermann m.fl. tyskforlaget 2010:
Es wird immer etwas Fremdes bleiben - Erdal Sezer
Macht der Kulturen - Cenan Büyrü
Eine Familie - xwei Welten - Nerfel Cumart
Der Bahnhof - Ayegül Acvit
Film: Almanya
Derudover læses udsnit af nedenstående sekundærlitteratur fra samme bog:
Deutschland als Einwanderingsland
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SPORT UND IDENTITÄT
Med udgangspunkt i nedenstående tekster, der alle er fra bogen "Wer bin ich - Sport und Identität" (https://systime.dk/wer-bin-ich-sport-und-identitat) er fokus følgende:
Hvad gør sport ved os som mennesker?
Hvem er til ekstemsport?
Hvordan kan sport bidrage til den vellykkede integration i et nyt land?
Desuden ses filmen:
Film: Das Wunder von Bern (2003 af Sönke Wortmann)
Her arbejdes der med den historiske kontekst, at Tyskland vandt VM i Schweiz i 1954 få år efter 2.Verdenskrig.
Grammatisk fokus:
Ordstlling og verbernes bøjning (fortsat)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
MÄRCHEN
Der læses nedenstående folkeeventyr af Grimm, der alle er før 1945
Desuden arbejdes der med de 7 punkter under eventyrtræk af Helle Egendal i bogen "Gattungen" (også vedhæftet som sekundærtekst).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60870920676",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60870920676",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60870920676"
}