Holdet 2024 re/2d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Bo Jensen Buchreitz
Hold 2024 re/2d (2d re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kristendommen
Titel 2 Islam
Titel 3 Religionskritik
Titel 4 Hinduismen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kristendommen

Vi startede med at gennemgå de to kristne skabelsesmyter og syndefaldsmyten, hvilket forklarede årsagen til den kristne problemmyte (arvesynden) og behovet for den kristne løsningsmyte (sonofret).
Herefter kiggede på vi den tidlige Jesus-bevægelse og Paulus' grundlæggelse af den tidlige kristendoms centrale læresætninger.

Desuden kiggede vi på de kristne forestillinger som udtryk i Den Apostolske Trosbekendelse. Her kiggede vi også på evangeliernes opfattelse af Jesus Kristus, som enten så ham som menneske (Jesus) eller guddommelig (Kristus).

Vi har også kigget på det kristne menneskesyn (positiv/negativ) og den kristne etik (situationsetik/biblicistisk etik), og hvordan de hver især forstod det dobbelte kærlighedsbud (næstekærlighedsbuddet) - her havde vi fokus på social forpligtelse eller individuel pligt.

Materiale:
Krarup til Zornig: Det er klamt, at du flasher din næstekærlighed - Deadline: https://www.youtube.com/watch?v=GYMnhc6JggM&embeds_euri=https%3A%2F%2Flive.com%2F&source_ve_path=MjM4NTE&feature=emb_title

Signe Molde på udebane: Kommer homosekselle i Helvede?

Adams Æbler (2005)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam

Vi har primært arbejdet med islams grundforestillinger – gudsbegrebet, eskatologi og Jens Formans idealtyper. Ydermere har vi arbejdet med Hajj’en som overgangsritual og islam i en dansk og demokratisk kontekst.

Vi har arbejdet med islams grundforestillinger (=trosartiklerne (iman)): Allah, forholdet mellem mennesket og gud, Englene, Muhammed som profeternes segl; Profeterne; Bøgerne; Dommedag; Forudbestemmelse; Bogens folk; Koranen; Eskatologi i islam; helligstederne (Mekka, Medina, Jerusalem og moskeen).

Herefter gik vi i dybden med De 5 søjler med særlig fokus på Hajj'en som et overgangsritual.

Vi sluttede med at se det muslimske samfundssyn og de 5 retsskoler og de fire kilder, som shariaen bygger på.  



Bøger:

Motzfeldt, Dorte (m.fl.), Grundbogen til Religion C, 2012, s. 89-118



Film/medier:
”World’s largest pilgrimage”, Vice News, 2012.
Fem Skarpe om Islam
BBC Dokumentar om Hajj
The Infidel (2010)
Hajj - prilgrimsrejse til Mekka, BBC-dokumentar (2003)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Religionskritik

Vi så nærmere på, hvordan religionskritikken efterfølgende har påvirket både kristendommen i det traditionelle (fortryllede), moderne (affortryllede) og det senmoderne (genfortryllede) samfund. Vi gennemgik derefter de klassiske religionskritikere (Marx, Feuerbach og Nietszche) og deres kritik af især kristendommen, og derefter, hvordan bl.a. deres kritik har formet moderne teologi og sekularisme i hhv. uafhængighedsposition/konfliktposition og/eller udelukkelsestesen/kombinationstesen. Her gennemgik vi blandt andet Rudolf Bultmanns afmytologisering.

Afslutningsvis gennemgik vi nogle af de klassiske eksistentialistiske tænkere, Søren Kierkegaard, Friederich Nietzsche og Jean-Paul Sartre og deres forskellige tilgange til individets valg og eksistensen.

Søren Kierkegaard: opdeling af mennesket, dyret og gud + den indre frihed + æstetikeren (angsten) & etikeren (valgets øjeblik) & den religiøse.
Nietzsche: Herremoral, slavemoral, Dionysus & Apollon viljen til magt, overmennesket.
Sartre: Eksistens går forud for essens; dømt til frihed; væren-i-sig vs. væren-i-noget, væren-for-sig, væren-for-andre; situationsetik.

Lene Madsen, Anders Nielsen, Sofie Reimick, Dorte Thelander Motzfeldt, Bodil Junker Pedersen, Trine Ryhave: Grundbogen til religion C, Systime: side, s. 82-84; 86-88, 230-235, 239-244

Religionskritikkompendiet.
Religion i det senmoderne samfund, s. 14-32
Religion og Kultur; sider: 235-240

Eksistentialismekompendiet
Mennesket og magterne - en tekstsamling, 1991; sider: 289-293; 296-297


Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hinduismen

Vi startede forløbet med at se nærmere på hinduismens historiske udvikling med fokus på Veda-religionen. Fokus har været på hinduismen grundproblem og løsning. Her nærmere bestemt genfødselsproblemet og løsningen i form af dharma/kastepligten og Ydermere har vi arbejdet med guderne - især de tre hovedguder Brahma, Vishnu og Shiva samt puja-ritualet og kastesystemet & Khumb Mela.

Bøger:

Nedenstående tekster er fra: Mennesket og magterne – en tekstsamling, Gyldendal, 1991
”Hvorfor man bør dyrke Vishnu”, s. 141-142.
Hvorfor man bør dyrke Shiva”, s. 143-144.


Film/Medier:


Fem Skarpe om Hinduismen

Mahakumbh: The River of Faith:
https://www.youtube.com/watch?v=-i5QuJDAb7Y&ab_channel=DDIndia

Holy Cribs Hinduism - The Arti Ceremony:
https://www.youtube.com/watch?v=Miwsw4-jYPE&ab_channel=TrueTube
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer