Titel
5
|
Projektforløb m. udgangspkt i moderne problemstill
Forløbet tager udgangspunkt i en moderne problemstilling og sætter som projektarbejde eleverne i stand til at analysere og fortolke tekster i historisk kontekst og giver dem begreber til at forstå og reflektere over deres egen kultur og andre kulturer. Faget introducerer forholdet mellem menneske, natur og samfund som forudsætning for dannelse. Forløbet giver en grundlæggende forståelse for diskussioner om samfundsindretning og demokrati i antikken og nutiden. Elevernes studiekompetence styrkes, idet de får forudsætninger for at sætte sig ind i almenmenneskelige spørgsmål og problemstillinger.
Eleverne analyserer og fortolker oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og ser deres betydning for senere kultur ud fra forskellige sæt af nøglebegreber til analyse af drama samt Platon og Perikles tekster, så eleverne kan identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster, overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster samt demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernetekster:
Thukydid: Perikles' gravtale, bog 2, kap. 35-46 (overs. af H. Friis Johansen)
Platon: Staten, 7. bog, 514a-520c, “Hulebilledet”. Fra Mejer og Tortzen: Kend dig selv.
Platon: Staten, 8. bog, 557a-565d, uddrag om demokratiet. Fra Harbsmeier m.fl.: Platon i udvalg I.
Analysebegreber:
Stoicisme: Affectus, Animus, Apatia, Fatalisme, Fatum/moira, Fortuna, Fysis, Logos, Nomos, Ratio, Stoisk ro, Stoisk vismand, Virtus/areté,
Platon/Sokrates: Den sokratiske metode, Majeutik, Arete, Dialektik, Doxa, Episteme, Elenkos, Aporia, ide, Fænomen, formlære, Hybris, Nemesis, Sofisme
Epos:
NOSTOS: Areté, muse, timé, kleos, oikos, polis: civilisation - hellenerne kontra barbarer, nomos, teofani, antropomorf, do ut des, moira, hybris, nemesis, odyssé, nostos, homerisk lignelse, patronymikon, epitet,
GÆSTEVENSKAB: mad, bad, underholdning, præsentation, gæstevenskabsgaver, nyheder udefra, styrke værtens rygte positivt efter besøget
HELTEBEGREBER: (fire kardinaldyder): mod, visdom, retfærdighed og selvbeherskelse
Historiske tekster om Nero: Litterær analyse som i dansk, kildekritik som i historie: Kildekritik Rigsarkivet Guldbog 2015.pdf
Perspektivtekster
Koldbye: Danmark er ikke et folkestyre. Videnskab.dk
Petersen: Hvorfor har vi ikke direkte demokrati som i Oldtidens Athen? Videnskab.dk.
George W. Bush: State of the Union (28. januar 2003)
Yde m.fl.: Livet i det klassiske Athen, kap. 4. Systime 1990
Information: Hadet til demokratiet er lige så gammelt som demokratiet selv, 15.09.06
Information: Demokratiets undergang? 26.02.13
Information: demokratiet er ikke en perverteret samfundsform, 18.09.13
Berlingske: Vesten og ”demokratiets krise”, 31.07.16
Illing: The people´s tyrant, Vox.com, 07.11.16
Brita Haugen, Kirsten Klein og Christian Risgaard: Penelopes stemme, Forord, Første sang: Vreden, Ottende sang: Kyklopen, Vestjyllands Højskole. Forlag, 2010
Bibelen: Paulus første brev til korinterne, kap 13 (størts af alt er kærligheden), https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/13
Caravaggio: Peters korsfæstelse, oliemaleri, 1601 (Wikipedia)
Kildekritik Rigsarkivet Guldbog 2015.pdf
Eget materiale:
Eksamen old.docx
|