Holdet 2024 ol/2m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Merete Christensen
Hold 2024 ol/2m (2m ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro + KUNSTSØJLE Skulpturkunst
Titel 2 Styreformer og filosofi Perikles og Platon
Titel 3 Styreformer og filosofi Rom Nero og Seneca
Titel 4 Homér: Odysséen
Titel 5 Projektforløb m. udgangspkt i moderne problemstill

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro + KUNSTSØJLE Skulpturkunst

Antik skulptur
Eleverne får intro til, hvad old går ud på, og der spilles Jeopardy om den ny viden om faget. De lærer skulpturer fra 6 antikke perioder at kende, analyserer og perspektiverer dem i forhold til periodens kendetegn: Arkaisk, tidlig klassisk, højklassisk, senklassisk tid, hellenisme og romersk kunst fra kejsertiden. For at forstå overgangen fra arkaisk tid til tidlig klassisk tid, fremhæves Slaget ved Maraton og Slaget ved Salamis. I arbejdet med højklassisk tid og som forberedelse til i et senere forløb med Perikles gravtale inddrages Perikles genopbygningen af Akropolis i Athen. Holdet har fokus på skulpturkunst, og vi inddrager en dokumentar fra BBC.  Elevernes selvstændige arbejde med skulpturanalyse fylder meget og optages bl.a. på film på Antikmuseet og ARoS i Aarhus på ekskursion i forløbet. Som perspektivering til de antikke monumenter læser holdet om og ser dokumentar om Bertel Torvaldsen og hans nyklassicistiske skulpturkunst. Vi Copilot give os 10 punkter, der beskriver nyklassicismen, og resultatet diskuteres.

Kernestof:
Andreasen, Brian: Paideia, side 47-53, 93-100 , 129-136, 171-176, 201-206, 247-254.
Det romerske portræt http://fc.silkeborg-gym.dk/fag/latinweb/antikkens-portraetter/Portraetter-NH.htm
J. K. JACOBSEN OG R. RAJA Cæsar og hans portrætter Magtens subtile repræsentationer, Index nr 15, 2001, CÆSAR (au.dk)
Thorvaldsens Museum: Bertel Thorvaldsen - Arkivet, Thorvaldsens Museum
DR2: Bertel Thorvaldsen frihedskæmperen fra evigheden, 2023

Nøglebegreber i dette forløb:
Periodernes kendetegn, som eleverne har samlet i:  Antik skulptur skema.docx,

Kreative opgaver:
- Tegn arkaisk skulptur med pile og forklaringer på alle dens arkaiske træk
- Lav lerskulpturer fra arkaisk, tidlig klassisk eller højklassisk tid
- Gruppearbejde: "Nej, dét er ikke min stil!!!" (eleverne spiller skulpturer fra forskellige perioder, kommenterer hinandens stil og fremhæver deres egen.
- Jeopardy-quizzer, Kahoots
- Fiskespil: Kortspil med ”stik” af fire skulpturer fra hver af de antikke stilperioder

Eget materiale:
Intro Græsk skulptur Old.ppt Arkaisk skulptur 700 - 480 - fra Ægypten til Grækenland (Dansk), Skulpturkunst.ppt, Oldtidskundskab intro, Analyseskema antik skulptur

Supplerende stof:
Link til Ribe Katedralskole: Græsk skulptur (ribekatedralskole.dk)
Eget materiale: Antik skulptur skema.docx, Hjælp til analyse af antik skulptur.docx, Eksamen i old.docx , Prøve ex old.pdf , Jeopardy: Intro afslut
YouTube: Slaget ved Salamis 480fK:  Battle of Salamis https://www.youtube.com/watch?v=DFvUSuXMLtc
Link til Ribe Katedralskole: Græsk skulptur (ribekatedralskole.dk)
Film: DRKultur, "Akropolis", 2010 (BBC): Akropolis
BBC, Akropolis, 2010, DRKultur: https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx
BBC, Skatte og mysterier i antukkens Grækenland, DRK 2018 https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=321809052300
Jan Kindberg Jacobsen og Rubina Raja: Cæsar og hans portrætter: https://pure.au.dk/portal/files/215768450/C_sar_og_hans_portr_tter.pdf

Individuelle opgaver skulpturanalyse:
Skulpturkunst fra Akropolis (elevanalyser):
129: sydvestvue.jpg (800×332) (ribekatedralskole.dk), 130: oe6a.jpg (777×600) (ribekatedralskole.dk) v2.jpg (1177×700) (ribekatedralskole.dk)  m14.jpg (600×608) (ribekatedralskole.dk), 131 7648_3.jpg (531×800) (theacropolismuseum.gr), 132 default.jpg (4016×6016) (uni-hamburg.de), 135 spydbaerertotal.jpg (347×800) (ribekatedralskole.dk), 136 032323-michelangelo-david-sculpture-ap-bs.jpg (1440×960) (brightspotcdn.com), 137 6277f71b6717a3198a008e74f17e14d9.jpg (582×1000) (pinimg.com)

Individuelle analyseopgaver som forberedelse til ekskursion til Antikmuseet i Aarhus. Skulpturerne findes på ribekatedralskole.dk:
Nike fra Samothrake , 'Spinario' , Liggende skulptur 1, Galler dræber sin kvinde , Venus fra Milo, Doidalsas , Laokoon-gruppen i Vatikanet, Hermes, The slipper slapper Afrodite og Pan , Boethos' gåsedreng i München, Den døende galler på Capitol-museet, Den drikfældige kælling, Demosthenes , Den kapitolinske Venus, Løberne, Bokseren i Palazzo Massimo, Æneas bærer sin far (barokken), Paideia side 32, Apollon og Dafne (barokken) Galleria Borghese | lex.dk – Den Store Danske.
På Antikmuseet i Aarhus analyseres: Afrodite Kallipygos, Augustus, Prima Porta, Diskoskasteren, Hermes og dionysosbarnet, Den døende galler, Spydbæreren, Doryforos, Kritiosdrengen, Venus fra Milo, Felter fra parthenonfrisen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Styreformer og filosofi Perikles og Platon

Vi læser tragedien "Antigone" med fokus på fysis/nomos og det dilemma, det sætter mennesket i.  Ved besøg fra Teater2Tusind ser eleverne en opførelse af Antigone i moderne fortolkning på Mariagerfjord Gymnasium. Efter stykket er der dialog med skuespiltruppen om stykkets aktualitet i dag. Eleverne læser Perikles´ gravtale, Platons Hulelignelsen, Sollignelsen og uddrag fra Statens 8. bog om styreformer.
Gennem arbejdet med centrale tekster fra det antikke Grækenland og med tekster og monumenter, der kan perspektivere dem, opnår eleverne viden, kundskaber og faglig dybde samt en bred kulturhistorisk indsigt med vægt på evnen til at se lange linjer og forbindelser mellem antikken og senere kultur. Eleverne læser de antikke tekster og ser dem i perspektiv til debatartikler fra elevernes samtid. Forløbet sætter eleverne i stand til at analysere og fortolke tekster i en historisk kontekst og giver dem begreber til at forstå og reflektere over deres egen kultur og andre kulturer. Faget introducerer eleverne for antikken som den første af en række perioder, hvor udforskning af forholdet mellem menneske, natur og samfund udgør en forudsætning for individets dannelse. Forløbet giver desuden eleverne en grundlæggende forståelse for diskussioner om samfundsindretning og demokrati i antikken og nutiden. Dermed styrkes deres studiekompetence ved at give dem forudsætninger for at sætte sig ind i almenmenneskelige spørgsmål og problemstillinger. Der indarbejdes et sæt af nøglebegreber til analyse af Platon og Perikles tekster og til analyse af drama, så eleverne kan identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster. Målet er, at eleverne opnår faglig fordybelse, viden og kundskaber.

Kernestof:
Teater2Tusind: Opførelse af Sofokles Antiogone på Mariagerfjodr Gymnasium, 2024
Sofokles, Antigone i Otto Steen Dues oversættelse, AArhus Universitetsforlag 2004
Platon, "Staten", Bog VIII, 556e-562a, om demokrati. Fokus på Sokrates´ ironi og metode
Platon "Linjebilledet", "Staten" Bog VI 509d 511e.pdf
Platon om styreformer, "Staten" Bog II 366,9-373,14 (Filosofikompendiet side 8-18)
Thukydid: Perikles´ gravtale, Thukydids historie, Bog 2.35–46.

Nøglebegreber
Begreber til dramaanalyse: Dramaets begreber.pdf
Begreber til retorisk analyse: Paideia side 182-83
Platon/Sokrates: Majeutik, Jeg ved, at jeg ingenting ved, Sofisme, Arete
Dialektik, Dialog, Doxa, Episteme, Elenkos, Aporia, Ide, Fænomen, Hybris, Nemesis.

Supplerende stof:
Teatre Grækenland Rom, http://klassisk.ribekatedralskole.dk/genrer/teater/teater.htm
Brian Andreasen: Paideia
- side 75-81 + 146-151 + 178 (om Perikles, Thukydid + Sokrates' og Platons filosofi). Side 109-111(Sofokles og demokrati).
- side 115-16 (Aristoteles´ dramateori), side 182-83 (Det retoriske system), side 137-138: (Filosofi), side 142-145 (Sofisterne), side 152-154 (Hulebilledet)
YouTube: Plato’s Allegory of the Cave - Alex Gendler,  https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA
BBC dokumentar: Sandheden om Athens demokrati, 2011, https://mitcfu.dk/Login/?path=L21tL3BsYXllci9EZWZhdWx0Ny5hc3B4P2NvcHlkYW49MzIxMTExMjMyMDAw
Eget materiale: Begreber hos Platon og Sokrates.docx, Dramaets begreber (oversigt), Fremlæggelse af drama i old.docx,  Perspektivering mellem Antigone og Perikles, Statens indretning Platon.pptx, Optakt til Platons filosofi.pptx  
Plato Jeopardy Jeopardy Template
Simon Laursen: "Det athenske demokrati", http://klassisk.ribekatedralskole.dk/historie/athen_demokrati.htm
BBC dokumentar: Sandheden om Athens demokrati 39:15 https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=321111162000, 16.11. 2011

Opgave i forløbet:
Lav en filmatisering af Platons Hulelignelse, hvor I bruger alle fagbegreberne, vi har til Platons filosofi

Perspektiveringstekster:
Athol Fugard, John Kani & Winston Ntshona, Øen, (The Island), 1973
Henriksen. Hans, Staten bør støtte den scenekunst, der har demokratisk værdi, Dagbladet Information, 6.6.2018
Thaning, Morten, S. : : Antigone: Demokratiets fromme begrundelse, in: Fromhed og demokratikritik hos Sofokles og Platon side 40-48 file:///C:/Users/MEC/Downloads/Demokratiets%20idealer%20Antigone%20side%202%20til%208%20(2).pdf
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Styreformer og filosofi Rom Nero og Seneca

Rom i kejsertiden: Kejser Nero
Forløbet ”Kilder Roms brand" præsenterer, hvordan de romerske historikere Tacitus, Sveton og Dio Cassius beskrev Neros rolle i forhold til Roms brand, der udbrød 64 eK. Beskrivelserne af Neros styreform perspektiveres til hans lærer, Senecas, filosofi. Forløbet perspektiveres til Paulus brev til korinterne og Bjergprædiken fra Mathæusevangeliet.

Kernestof:
Svetons kejserbiografi, VI, 38ff (oversat af Drachmann)
Dio Cassius Roman History, LXIII, 14,1.docx
Tacitus: Annales, XV, 37ff (oversat af O. A. Hovgaard)
Humanisme i det 1. årh eK om stoicisme mm + Senecas breve nr. 41, 47, 54 i: Rom Humanismen.pdf: https://www.yumpu.com/da/document/view/18371201/humanismen-i-det-1-arhundrede-e-kr-pdf

Nøglebegreber i dette forløb:
STOICISME: Menneskerettigheder: lighedsprincip, fælles rettigheder
Logos/ ratio: verdensfornuft - universel, vores fornuft skal være i harmoni med den store verdensfornuft, Seneca kalder også verdensfornuften for "den hellige ånd"
Affektus: følelser, drifter, impulser, Fysis: det enkelte menneskes natur,
Mojra: Skæbne, Fortuna: gudinde for livsskæbne - vi må finde os i vilkårene
Stoisk ro: at bevare roen trods vilkår
Animus: sjæl, har man tillid, til, at sind kan modstå livets vilkår, har man dyb sindsro
Vismand: Er i harmoni med sin sande natur - rettet mod logos
Det rette liv: rettet mod ratio/logos, det simple liv
Arv: Seneca bygger videre på Sokrates og Platons filosofi
Nausea: livslede - når man ikke er på bølgelængde med nausea
Animus rationale: dyr er "animus" - vi er dyr med fornuft (animus rationale)

Supplerende materiale
Brian Andreassen mfl:  Paideia side 121 midt til side 122 + 159-163 om den romerske filosof, Seneca og hans filosofiske retning: Stoicismen.
Eget materiale: pdf, ”Nero og de kristne” om Peter og Paulus´ henrettelser + kejserkult om Nero.
Det Nye Testamente, Paulus´ brev til Korinterne, 13: "Paulus om kærligheden.pdf"
Erik Christiansen: Nero i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 29. april 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=131082
BBC-dokumentar: ”Romerrigets storhed og fald (3) Nero”, DR2, 2009 http://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=2&page=2&pageSize=6&search=nero&orderby=title&SearchID=3d22b557-1c46-4fc8-8473-c3cdc0308352&index=1
Neros liv ppt.pdf
Tacitus: Annales 15,44: Neros kristenforfølgelser, http://centerforhistorieformidling.dk/senantikken-kristendommen/tacitus-om-neros-kristenforfoelgelser.html
Sveton: De Vita Caesarum (Nero 16,2): Sveton om Neros kristenforfølgelser http://centerforhistorieformidling.dk/senantikken-kristendommen/sveton-om-neros-kristenforfoelgelser.html
Eget materiale: Minoritet i kejser Neros Rom, Roms brand 64 eK
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Homér: Odysséen

Eleverne læser teori om genren, epos, og med udgangspunkt heri arbejdes der tekstanalytisk med fokus på kernebegreberne, samt temaer som hjemkomst, helteidentitet, slægt og gæstevenskab.

Kernetekster:
Homers Odyssé, oversat af Otto Steen Due, Gyldendal 2019
1. sang vers 1-33
6. sang vers
7. sang vers
8. sang vers 266-418 + 499-586
9. sang vers 1-36 + 231-530
23.sang.vers 153-305 (Genforeningen)

Nøglebegreberne er:
NOSTOS: Areté, muse, timé, kleos, oikos, polis: civilisation - hellenerne kontra barbarer, nomos, teofani, antropomorf, do ut des, moira, hybris, nemesis, odyssé, nostos, homerisk lignelse, patronymikon, epitet,
GÆSTEVENSKAB: mad, bad, underholdning, præsentation, gæstevenskabsgaver, nyheder udefra, styrke værtens rygte positivt efter besøget
HELTEBEGREBER: (fire kardinaldyder): mod, visdom, retfærdighed og selvbeherskelse

Supplerende materiale:
Brian Andreasen: Paideia, side 16-30 om det homeriske epos
Uddrag af filmatisering: Odysséen, Udsendelsesdato: 31. marts 2003, DR2, 88 min. Vi ser fra 56:59: På vej til Kirkes Ø, http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030303312030
Eget materiale: Gæstevenskab, Begreber til analyse af epos, Retorik, Tidslinje old

Perspektivtekster:
Brita Haugen, Kirsten Klein og Christian Risgaard: Penelopes stemme, Forord, Første sang: Vreden, Ottende sang: Kyklopen, Vestjyllands Højskole. Forlag, 2010

Kreative opgaver:
Dans vals for at mærke den rytme, som Odysséen er skrevet i (det daktyliske hexameter eller 3/4-delstakt).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Projektforløb m. udgangspkt i moderne problemstill

Forløbet tager udgangspunkt i en moderne problemstilling og sætter som projektarbejde eleverne i stand til at analysere og fortolke tekster i historisk kontekst og giver dem begreber til at forstå og reflektere over deres egen kultur og andre kulturer. Faget introducerer forholdet mellem menneske, natur og samfund som forudsætning for dannelse. Forløbet giver en grundlæggende forståelse for diskussioner om samfundsindretning og demokrati i antikken og nutiden. Elevernes studiekompetence styrkes, idet de får forudsætninger for at sætte sig ind i almenmenneskelige spørgsmål og problemstillinger.
Eleverne analyserer og fortolker oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og ser deres betydning for senere kultur ud fra forskellige sæt af nøglebegreber til analyse af drama samt Platon og Perikles tekster, så eleverne kan identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster, overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster samt demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernetekster:
Thukydid: Perikles' gravtale, bog 2, kap. 35-46 (overs. af H. Friis Johansen)
Platon: Staten, 7. bog, 514a-520c, “Hulebilledet”. Fra Mejer og Tortzen: Kend dig selv.
Platon: Staten, 8. bog, 557a-565d, uddrag om demokratiet. Fra Harbsmeier m.fl.: Platon i udvalg I.

Analysebegreber:
Stoicisme: Affectus, Animus, Apatia, Fatalisme, Fatum/moira, Fortuna, Fysis, Logos, Nomos, Ratio, Stoisk ro, Stoisk vismand, Virtus/areté,

Platon/Sokrates: Den sokratiske metode, Majeutik, Arete, Dialektik, Doxa, Episteme,  Elenkos,  Aporia, ide, Fænomen, formlære, Hybris, Nemesis, Sofisme

Epos:
NOSTOS: Areté, muse, timé, kleos, oikos, polis: civilisation - hellenerne kontra barbarer, nomos, teofani, antropomorf, do ut des, moira, hybris, nemesis, odyssé, nostos, homerisk lignelse, patronymikon, epitet,
GÆSTEVENSKAB: mad, bad, underholdning, præsentation, gæstevenskabsgaver, nyheder udefra, styrke værtens rygte positivt efter besøget
HELTEBEGREBER: (fire kardinaldyder): mod, visdom, retfærdighed og selvbeherskelse

Historiske tekster om Nero: Litterær analyse som i dansk, kildekritik som i historie: Kildekritik Rigsarkivet Guldbog 2015.pdf

Perspektivtekster
Koldbye: Danmark er ikke et folkestyre. Videnskab.dk
Petersen: Hvorfor har vi ikke direkte demokrati som i Oldtidens Athen? Videnskab.dk.
George W. Bush: State of the Union (28. januar 2003)
Yde m.fl.: Livet i det klassiske Athen, kap. 4. Systime 1990
Information: Hadet til demokratiet er lige så gammelt som demokratiet selv, 15.09.06
Information: Demokratiets undergang? 26.02.13
Information: demokratiet er ikke en perverteret samfundsform, 18.09.13
Berlingske: Vesten og ”demokratiets krise”, 31.07.16
Illing: The people´s tyrant, Vox.com, 07.11.16
Brita Haugen, Kirsten Klein og Christian Risgaard: Penelopes stemme, Forord, Første sang: Vreden, Ottende sang: Kyklopen, Vestjyllands Højskole. Forlag, 2010
Bibelen: Paulus første brev til korinterne, kap 13 (størts af alt er kærligheden), https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/13
Caravaggio: Peters korsfæstelse, oliemaleri, 1601 (Wikipedia)
Kildekritik Rigsarkivet Guldbog 2015.pdf
Eget materiale:
Eksamen old.docx
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer