Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Helle Severinsen Frandsen
|
Hold
|
2024 ol/3abcd (3abcd ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fæle forvandlinger
Middel: Vi læser en række tekster med myter som ramme om måder, hvorpå man kan forandre sig eller forandres, forvandles eller forvandle. De skal styrke vores forståelse af, hvordan vi eksisterer og påvirker eksistens. ”Handling og forvandling”. ”Forstå og forandre”. ”forandres vi af refleksion og forståelse”
1. Romerske kernetekster: Ovids forvandlinger- myte om… Philomela, Ikaros og Daphne (kopi Dues oversættelse).
a. 6., 421-674 (Procne og Philomela) Søsterkærlighed, overgreb, de gode/onde, hævn og forvandling.
b. 8., 183-235 (Daidalos og Ikaros) Ufri/fri, levende/død, jord og himmel.
c. 1., 452-567 (Daphne) Natur/kultur, Begær/afsky, forfølgelse og flugt
2. Græsk kernetekst: Homers Odysse 9. sang vers 1-104: krig og stoffer forvandler og forandrer
3. Perspektivtekster:
a. Brinkmann- hvordan hændelser kan forvandle et menneskes liv; ”Vi er det liv vi lever”, side 85-88. (kopi)
b. 3 sange:
i. Iron Maiden: Flight of Icarus (kopi)
ii. Asaf Avidan: Labyrinth Song (link I Lectio)
iii. Laura Merling: What he wrote (link I Lectio)
c. ”Sekulært pensum”, notits fra Weekendavisen 9. august 2024
d. Ung Kærlighed, Interview i Politiken 10. august 2024. (kopi)
Baggrund:
Paideia s. 31+37-38
BorcherHansen, Prometheus myten, Systime 2011, side 165 og 172-184: myteteori og leksikon
Forløbets formål:
Gennem antikke tekster og perspektiverende materialer skal eleverne undersøge og diskutere, hvordan og hvorfor vi forvandles, hvad vi vælger eller tvinges til i forvandlingerne og hvordan vi kan bruge myter og litteraturen til at forstå vores egne forvandlende udfordringer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
HUSK at udfylde den del af opgaven fra i tirsdags, der handlede om jer selv og de græske guder- dvs jeres præsentation af jer selv som guder, læg op under jeres eget navn i onenote- lav en fane, der hedder mig og de græske guder.
-
Når jeg skal lave en reklame, hvor min gud indgår, så:
-
I skal læse en artikel i vedhæftede kompendium. Det er side 19-22 af mine håndskrevne sidetal.
-
fæle forvadlinger kompendium.pdf
-
Husk at lave referater af myten om Apollon og Daphne, som vi læste i fredags
-
Husk Paideia og jeres kompendium
-
I skal læse 2 perspektivtekster. I skal læse side 17 i kompendiet (håndskrevne) og teksten herunder. I skal vurdere, hvad budskaberne i teksterne er, og hvorfor nyere musikere bruger antikke myter til moderne sange:
-
The Labyrinth Song - Asaf Avidan (lyrics) (youtube.com)
-
Genlæs eller skim myten om Icarus også, så er det nemmere at arbejde med lektien på timen
-
I skal huske jeres kompendium. Hvis man var fraværende mandag, så skal man lige få læse side 3-6 (kun til og med venstre kolonne side 6)
-
Vi skal arbejde med lidt flere perspektivtekster, så I får lige en sang mere, og så læser vi nogle tekster på klassen også.
-
Hvis man var fraværende onsdag, så skal man lige læse myten om Philomela og Procne færdig
-
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: Paideia, Systime; sider: 11, 19, 22
-
HUSK både Paideia og jeres kompendium
-
Læsning:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Odysseus som en rejsende helt
Forløbets mål: Hvordan kan Odysseens fortællinger gøre os klogere på os selv som både rejsende og mennesker i en globaliseret tid, hvor sammenstød mellem civilisation og barbari vurderes ud fra eget kulturelle ståsted.. Hvordan kan man som rejsende bruge Odysseus' eksempel i kulturmøder?
Kernetekster:
Odysseen- 1, 1-124, 9., 105-566 og 10. 133- 574 (intro, Polyfem, Kirke) (græsk) oversat af Otto Steen Due.
Perspektivtekster:
Kort uddrag af Løgstrups Den etiske fordring, uddrag af tekst 14 i Mennesket og magterne, en tekstsamling. Linje 1-7
Karl Ove Knausgaard, Kyklopernes land i Kyklopernes land, tekster 2009-2018 side 245-247
Vergils Æneide (romersk kernetekst: 1. sang vers 1-39 og 124-219
Paideia i dette forløb 11-13, 14-27, 29-30, 31, 33, 36-37
Heltespillet
Intro: Vores Verdenshistorie om Grækenland læses i grupper med plancher, (Peter Frederiksen, Vores verdenshistorie 1, Columbus. Side 23-27, 30-34)
Selve forløbet:
Vi ser et afsnit af ”I Odysseus fodspor” med engelsk historiker Brittany Hughes, Rejsen i det græske øhav afsnit 1 (CFU). BBC
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tragedie
Det græske teater, den græske tragedie.
Hvad kan den fortælle os om menneskelivet- politisk, religiøst, psykologisk og filosofisk. Hvad lærer den os om mennesker og spillet mellem myten om, hvad vi gerne vil fremstå som, og logos- den virkelighed, vi er del af.
Hvordan tackler vi at være reflekterede og reflekterende mennesker, der skal rumme vores apollinske og dionysiske sider, og hvordan bruges teatret til at fremkalde disse refleksioner? Hvad sker der med os som publikum, både i antikken og nutiden, når vi rammes af skuespillernes spil med mimesis, eleos, fobos og katarsis?
Græsk kernetekst: Sofokles, Kvinderne i Trachis. Systime. (side 4-53)
Baggrund om teater i Paideia side 101-109 og 115-116 og 59-61
Perspektivtekst: uddrag af Othello om tørklædescenen. Uddrag af 3. akt scene 4. Niels Brunses oversættelse i Samlede skuespil bind 5, 2017
https://www.religion.dk/viden/gr%C3%A6sk-mytologi-det-apollinske-og-det-dionysiske-livssyn
Film: Hercules 2014, USA. År: 2014. Instruktør: Brett Ratner
Spil: lærergenereret brætspil om det antikke teater og begreberne
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Otto Steen Due: Homers odysse Otto Steen Due, Gyldendal; sider: 135-149, 156-168
-
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: Paideia, Systime; sider: 31, 33, 36-37, 69-70
-
I skal læse de vedhæftede tekster som forberedelse til modulet
-
perspektivtekster til Odysseen.pdf
-
Jeg ringer jer op i Teams ved modulets start
-
Læs resten af teksten om Æneas/Æneiden og løs spørgsmålene fra sidst færdig (se OneNote for begge dele, og teksten har I også i papir)
-
HUSK Paideia, vi begynder nyt forløb
-
sofokles: Kvinderne i Trachis, systime; sider: 4-53, 83-87
-
Modulet er virtuelt. Mød op i modulets begyndelse på Teams og modtag instruktion
-
HUSK BOGEN!!!
-
Græsk mytologi: Det apollinske og det dionysiske livssyn
-
HUSK tragedien!!
-
Perspektivtekst til Kvinderne i Trachis, Othello.docx
-
Husk at få styr på det, I lavede sidst i grupperne. Hvis man var fraværende, så er man sat på en gruppe, som gerne skulle have sendt materiale til en.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Filosofi og politik, - det ansvarlige menneske
Hvordan kan man bruge Platon til at reflektere over den måde individet, demokrati og påvirkninger fungerer på i nutiden
Kernetekster:
Græsk: Platons dialog Alkibiades med fokus på det ydre skønne og det indre skønne og pligten til "at kende sig selv", dialog og politisk indsigt
Vi læser 2 uddrag i skoleudgaven Platon i udvalg II, side 112-122 og 149- 161 (§§103-110 og 129-slut).
Introduktion (ikke eksamenstekst) til hulelignelsen ved lærer og youtubevideo: https://www.youtube.com/watch?v=K-78YRArwBs og https://www.youtube.com/watch?v=d71tYwcpHNM
Perspektiverende:
Uddrag af engelsk tekst om Trump og Alkibiades: https://activisthistory.com/2017/04/07/trump-as-alcibiades-lessons-in-demagoguery-from-greek-history/
Staffeldt, Liljen og dugdråben. https://kalliope.org/da/text/staffeldt2001052806
Baggrund:
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: Paideia, Systime; sider: 121-122, 137-138, 142-153 som baggrund
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: Paideia, Systime; sider: 137-138, 142-143, 146, 148-154
-
NYT forløb. Medbring Paideia og Platon i udvalg (orange)
-
Hvis man ikke blev færdig med opgaverne onsdag, så er det lektie. I skal huske at lægge noter op i samarbejdsområdet under jeres gruppes nummer
-
HUSK både Paideia og Platon i udvalg (orange bog)
-
Platons hulelignelse
-
Platon i udvalg ll, Gyldendal; sider: 8-18, 105-106, 112-122, 140-141, 149-161
-
Læs side 140 fra 5. sidste linje til side 141 linje 5 og side 149-154 og besvar disse spørgsmål:Hvordan fik Sokrates Alkibiades til at indse, at Alkibiades ikke var klar til at lede staten og skulle arbejde med ”kend dig selv”? Tjek side 110-111 for
-
kode PLATON
-
Perspektiverende arbejde med Alkibiades v6.docx
-
I skal med baggrund i dialogen Alkibiades reflektere over følgende (eksamensrelevante) spørgsmål og skrive jeres noter dertil i elevfeedback inden timens start.
-
HUSK Alkibiades
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
arkitektur
Grundbog: Kristina Bonde: Græsk arkitektur, Meloni. Hele bogen anvendt (fraregnet modernismesiderne bagerst i bogen). Fokus på nedenstående:
Minoisk/mykensk, lærerpræsentation af Knossos og Mykenes løveport.
Arkaisk: Heratempel 1 i Pæstum og Heratemplet i Olympia
Tidlig klassisk: lærerpræsentaion af Aphaia
Højklassisk: Lærerintro med Hera 2 i Pæstum. Elevarbejder: Nike på Akropolis, Parthenon på Akropolis, Propylæerne på Akropolis, Erechteion på Akropolis, Hefaistos på Athens Agora, Poseidon/Kap Sounion og Concordia/Sicilien.
Hellenisme: Pergamonaltret præsenteret af lærer
Romersk: lærerpræsentaion af Pantheon Rom, Tholos/Vesta Tivoli, Colosseum, Konstantinbuen
Romersk elevarbejde: Marcellusteatret Rom, Titusbuen, Templet i Vienne, Portunus og Rundtemplet på forum Boarium, Porta Nigra i Trier, Maison Carree.
Perspektiverende: Århustur med besøg på antikmuseet og analyse af udvalgte bygninger i Århus: Århus Teater, Århus banegård, Murermester Jensens hus Ryesgade 7, Hotel Royal i Århus, Østergades hotel, Meulengrachts palæ på Lille torv, proprietærbolig på Ryesgade 9.
Lærergennemgang af Villa Rotunda og Godeffroys hus i Altona ved CF Hansen. Kort gennemgang af siderne i bogen om Renæssance, nyklassicisme og historicisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kristina Bonde: Græsk arkitektur, Meloni; sider: 4-25, 40-59
-
Læs siderne i bogen og husk bogen. Desuden skal du lave en beskrivelse af det hus eller den ejendom, du bor i. Du skal beskrive det/den på en måde, så folk ville kunne finde frem til netop det hus, du bor i.
-
Husk arkitekturbogen
-
7 opgaver til romersk arkitektur.docx
-
Introeksempler på perspektiverende arkitektur.docx
-
Vidensmønstre, PIXI.pdf
-
TALEPAPIR TIL SRO og SRP efter bogen Sådan skriver du SRP.docx
-
Hej hej. I skal lige snakke sammen om, hvem der kan køre med hvem, når vi skal på ekskursion til Århus i næste uge. Og I skal også sende mig besked derom, og så skal I give mig besked, om I vil lave fællesspisning dernede også :-)
-
HUSK bogen Sådan skriver du SRP
-
Tidsplanen er ca:
-
Århustur old 3.abcd 2025.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265729229",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265729229",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265729229"
}