Holdet 2024 ol/3e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Helle Severinsen Frandsen
Hold 2024 ol/3e (3e ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fæle forvandlinger
Titel 2 Demokrati-kritik
Titel 3 Odysseus som en rejsende helt
Titel 4 arkitektur
Titel 5 Tragedie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fæle forvandlinger

Middel: Vi læser en række tekster med myter som ramme om måder, hvorpå man kan forandre sig eller forandres, forvandles eller forvandle. De skal styrke vores forståelse af, hvordan vi eksisterer og påvirker eksistens. ”Handling og forvandling”. ”Forstå og forandre”. ”forandres vi af refleksion og forståelse”

1. Romerske kernetekster: Ovids forvandlinger- myte om… Philomela, Ikaros og Daphne (kopi Dues oversættelse).
a. 6., 421-674 (Procne og Philomela) Søsterkærlighed, overgreb, de gode/onde, hævn og forvandling.
b. 8., 183-235 (Daidalos og Ikaros) Ufri/fri, levende/død, jord og himmel.
c. 1., 452-567 (Daphne) Natur/kultur, Begær/afsky, forfølgelse og flugt

2. Græsk kernetekst: Homers Odysse 9. sang vers 1-104: krig og stoffer forvandler og forandrer

3. Perspektivtekster:
a. Brinkmann- hvordan hændelser kan forvandle et menneskes liv; ”Vi er det liv vi lever”, side 85-88. (kopi)
b. 3 sange:
i. Iron Maiden: Flight of Icarus (kopi)
ii. Asaf Avidan: Labyrinth Song (link I Lectio)
iii. Laura Merling: What he wrote (link I Lectio)
c. ”Sekulært pensum”, notits fra Weekendavisen 9. august 2024
d. Ung Kærlighed, Interview i Politiken 10. august 2024. (kopi)



Baggrund:
Paideia s. 31+37-38
BorcherHansen, Prometheus myten, Systime 2011, side 165 og 172-184: myteteori og leksikon

Forløbets formål:

Gennem antikke tekster og perspektiverende materialer skal eleverne undersøge og diskutere, hvordan og hvorfor vi forvandles, hvad vi vælger eller tvinges til i forvandlingerne og hvordan vi kan bruge myter og litteraturen til at forstå vores egne forvandlende udfordringer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Demokrati-kritik

Græske kernetekster:

Hulelignelsen: Platon i udvalg I, Staten, Gyldendal. Side 295-298, 301, 303. Dvs.: 7. bog §§ 514-517c, 519c-e og 521a-b
Platon om demokrati: Platon i udvalg I, Staten, Gyldendal. Side 349-359. Dvs.: §§557-564a.

Baggrundsmateriale
Paideia side 137-138, 142-143, 146, 148-153 og videoer
"Plato’s Allegory of the Cave" Alex Gendler (youtube.com)
Platons hulelignelse (youtube.com)
The Myth of the Missing Half (youtube.com)

Teori og lære om demokrati:
Uddrag af artiklen Nutidens demokrati kan lære meget af oldtidens Athen | Kristeligt Dagblad (kristeligt-dagblad.dk)
Og HC. Branner, Demokrati i krise. Systime 2023 side 12-14 og 17 (Hal Koch) og 19 (Ross) og 21 (model)
Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 1. Columbus 2019, side 23, 25 og 33-34

Perspektivtekster:
Hal Koch (igen), HC. Branner, Demokrati i krise. Systime 2023 side 17.
https://www.nomos-dk.dk/konservative/kierkegaard8.html

Stjerneløb med udvalg af tekster:

Antik forfatter citat 1:
Sofokles’ Antigone. Oversat af Otto Steen Due, Århus Universitetsforlag 2006. Uddrag af 3. epeisodion, side 45-46: (Kong Kreon og sønnen Haimons diskussion af, om Antigone skal dømmes (niece hhv. forlovet og den, der er gået imod kongens bud i tragedien Antigone). Konge vs. folk.
Haimon:
Jeg drømmer ikke om at respektere oprør
Kreon:
Er det da ikke oprørskhed hun lider af?
Haimon:
Det mener hele Thebens folk det ikke er.
Kreon:
Ja så! Skal folket foreskrive mig dekreter?!
Haimon:
Nej, undskyld, far, det der var ret umodent sagt.
Kreon:
Er denne stat da ikke mig og ingen andre?
Haimon:
En retsstat findes ikke under diktatur.
Kreon: Er måske ikke landets lov hvad kongen byder?
Haimon: Kun hvis man som monark er ene i sit land.

Antik forfatter citat 2:
Platons Alkibiades, Platon I Udvalg II ved Chr. Gorm Tortzen, Gyldendal 2013 side 158
134b-c. I dialogen diskuterer Sokrates og den unge Alkibiades, hvad man skal kunne for at deltage i et demokratisk samfund, hvis man vil gøre det godt. Uddraget peger på en antik definition af dannelse.
fra
Sokrates: Så kan man ikke være lykkelig, medmindre man er besindig og god.
Til
Alkibiades: Det er klart.

Antik forfatter citat 3:
Platons Staten 8. bog §557b-e, Platon i udvalg 1, side 350-351 linje 5, Gyldendal 2013.
I værket diskuterer Sokrates og Glaukon+Adeimantos, hvad en virkelig retfærdig stat er. Undervejs taler de også om demokrati som styreform.
”Demokrati som absolut frihed/en broget klædedragt”.

Antik forfatter citat 4:
Demokratiet hyldes: Thukydids Historie, Begravelsestale. Uddrag i Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 1, side 39. Columbus 2019.

Antik forfatter citat 5:
Demokratiets/republikkens afvikling: Augustus’ Res Gestae, Uddrag i Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 1, side 69. Columbus 2019.
Kilden er kejser Augustus’ egen vurdering af fordelene ved at skifte fra republik til enevælde. (fred)

Antik forfatter citat 6:
Vurdering af Augustus’ tyranni/kejserdømme:
Tacitus uddrag i Kristian jepsen Steg, På sporet af Romerriget, Praxis 2022, side 57.

Antik forfatter citat 7:
Marcus Aurelius, En kejsers syn på den stat, han bestyrer:
Marcus Aurelius Meditationer 1,14, Det lille forlag 1996 side 13-14.

Antik forfatter citat 8:
Seneca om Mildhed. En filosofisk replik til en kommende kejser om at lede en stat.
Seneca Om mildhed 1.1, 7-9 i Ole Thomsen, Veje til Rom, side 330-331. Aarhus Universitetsforlag 2008.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Odysseus som en rejsende helt

Forløbets mål: Hvordan kan Odysseens fortællinger gøre os klogere på os selv som både rejsende og mennesker i en globaliseret tid, hvor sammenstød mellem civilisation og barbari vurderes ud fra eget kulturelle ståsted.. Hvordan kan man som rejsende bruge Odysseus' eksempel i kulturmøder?

Kernetekster:
Odysseen- 1, 1-124, 9., 105-566 og 10. 133- 574 (intro, Polyfem, Kirke) (græsk kernetekst)  oversat af Otto Steen Due.
Vergils Æneide (romersk kernetekst): 1. sang vers 1-39 og 124-219


Perspektivtekster:
Kort uddrag af Løgstrups Den etiske fordring, uddrag af tekst 14 i Mennesket og magterne, en tekstsamling. Linje 1-7
Karl Ove Knausgaard, Kyklopernes land i Kyklopernes land, tekster 2009-2018 side 245-247







Baggrundsmateriale og diverse:
Paideia i dette forløb 11-13, 14-27, 29-30, 31, 33, 36-37
Helteludo
Vi ser et afsnit af ”I Odysseus fodspor” med engelsk historiker Brittany Hughes, Rejsen i det græske øhav afsnit 1 (CFU). BBC


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 arkitektur

Grundbog: Kristina Bonde: Græsk arkitektur, Meloni. Hele bogen anvendt (fraregnet modernismesiderne bagerst i bogen). Fokus på nedenstående:

Minoisk/mykensk, lærerpræsentation af Knossos og Mykenes løveport.
Arkaisk: Heratempel 1 i Pæstum og Heratemplet i Olympia
Tidlig klassisk: lærerpræsentaion af Aphaia
Højklassisk: Lærerintro med Hera 2 i Pæstum. Elevarbejder: Nike på Akropolis, Parthenon på Akropolis, Propylæerne på Akropolis, Erechteion på Akropolis, Hefaistos på Athens Agora, Poseidon/Kap Sounion og Concordia/Sicilien.

Hellenisme: Pergamonaltret præsenteret af lærer
Romersk: lærerpræsentaion af Pantheon Rom, Tholos/Vesta Tivoli, Colosseum, Konstantinbuen
Romersk elevarbejde: Marcellusteatret Rom, Titusbuen, Templet i Vienne, Portunus og Rundtemplet på forum Boarium, Porta Nigra i Trier, Maison Carree.

Perspektiverende: Århustur med besøg på antikmuseet og analyse af udvalgte bygninger i Århus: Århus Teater, Århus banegård, Murermester Jensens hus Ryesgade 7,  Hotel Royal i Århus, Østergades hotel, Meulengrachts palæ på Lille torv, proprietærbolig på Ryesgade 9.
Lærergennemgang af Villa Rotunda og Godeffroys hus i Altona ved CF Hansen. Kort gennemgang af siderne i bogen om Renæssance, nyklassicisme og historicisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tragedie

Det græske teater, den græske tragedie.
Hvad kan den fortælle os om menneskelivet- politisk, religiøst, psykologisk og filosofisk. Hvad lærer den os om mennesker og spillet mellem myten om, hvad vi gerne vil fremstå som, og logos- den virkelighed, vi er del af.
Hvordan tackler vi at være reflekterede og reflekterende mennesker, der skal rumme vores apollinske og dionysiske sider, og hvordan bruges teatret til at fremkalde disse refleksioner? Hvad sker der med os som publikum, både i antikken og nutiden, når vi rammes af skuespillernes spil med mimesis, eleos, fobos og katarsis?

Græsk kernetekst: Sofokles, Kvinderne i Trachis. Systime. (side 4-53)

Baggrund om teater i Paideia side 101-109 og 115-116 og 59-61

Perspektivtekst: uddrag af Othello om tørklædescenen. Uddrag af 3. akt scene 4. Niels Brunses oversættelse i Samlede skuespil bind 5, 2017

https://www.religion.dk/viden/gr%C3%A6sk-mytologi-det-apollinske-og-det-dionysiske-livssyn

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer