Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Helle Severinsen Frandsen
|
Hold
|
2024 ol/3yz (3yz ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fæle forvandlinger
Middel: Vi læser en række tekster med myter som ramme om måder, hvorpå man kan forandre sig eller forandres, forvandles eller forvandle. De skal styrke vores forståelse af, hvordan vi eksisterer og påvirker eksistens. ”Handling og forvandling”. ”Forstå og forandre”. ”forandres vi af refleksion og forståelse”
1. Romerske kernetekster: Ovids forvandlinger- myte om… Philomela, Ikaros og Daphne (kopi Dues oversættelse).
a. 6., 421-674 (Procne og Philomela) Søsterkærlighed, overgreb, de gode/onde, hævn og forvandling.
b. 8., 183-235 (Daidalos og Ikaros) Ufri/fri, levende/død, jord og himmel.
c. 1., 452-567 (Daphne) Natur/kultur, Begær/afsky, forfølgelse og flugt
2. Græsk kernetekst: Homers Odysse 9. sang vers 1-104: krig og stoffer forvandler og forandrer
3. Perspektivtekster:
a. Brinkmann- hvordan hændelser kan forvandle et menneskes liv; ”Vi er det liv vi lever”, side 85-88. (kopi)
b. 3 sange:
i. Iron Maiden: Flight of Icarus (kopi)
ii. Asaf Avidan: Labyrinth Song (link I Lectio)
iii. Laura Merling: What he wrote (link I Lectio)
c. ”Sekulært pensum”, notits fra Weekendavisen 9. august 2024
d. Ung Kærlighed, Interview i Politiken 10. august 2024. (kopi)
Baggrund:
Paideia s. 31+37-38
BorcherHansen, Prometheus myten, Systime 2011, side 165 og 172-184: myteteori og leksikon
Forløbets formål:
Gennem antikke tekster og perspektiverende materialer skal eleverne undersøge og diskutere, hvordan og hvorfor vi forvandles, hvad vi vælger eller tvinges til i forvandlingerne og hvordan vi kan bruge myter og litteraturen til at forstå vores egne forvandlende udfordringer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
HUSK at udfylde den del af opgaven fra i onsdags, der handlede om jer selv og de græske guder- dvs jeres præsentation af jer selv som guder, læg op under jeres eget navn i onenote- lav en fane, der hedder mig og de græske guder.
-
Husk både Paideia og jeres kompendium (Karishaan du glemte dit sidste gang, men jeg har det med til dig :-))
-
I skal have lavet referater af Apollon og Daphne i det skema, jeg introducerede onsdag
-
The Labyrinth Song - Asaf Avidan (lyrics) (youtube.com)
-
I skal læse 2 perspektivtekster. I skal læse side 17 i kompendiet (håndskrevne) og teksten herunder. I skal vurdere, hvad budskaberne i teksterne er, og hvorfor nyere musikere bruger antikke myter til moderne sange:
-
Skim eller genlæs også lige myten om Icarus, så I kan arbejde med perspektiveringerne i timen :-)
-
Husk kompendiet. Hvis man var fraværende sidst, skal man læse første del af myten om Procne og Philomela, dvs håndskrevne side 3-6 (kun første kolonne på side 6)
-
I skal genlæse referaterne af Procne og Philomela, og hvis man ikke har lavet referatet færdigt, så skal man få gjort det.
-
Husk kompendium og Paideia
-
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: Paideia, Systime; sider: 11, 19, 22
-
Opsamling på modulet i torsdags: Forsøg at udfylde skemaet med baggrund i læsningen af side 10-12 i kompendiet og jeres arbejde med spørgsmålene i torsdagstimen :
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Odysseus som en rejsende helt
Forløbets mål: Hvordan kan Odysseens fortællinger gøre os klogere på os selv som både rejsende og mennesker i en globaliseret tid, hvor sammenstød mellem civilisation og barbari vurderes ud fra eget kulturelle ståsted.. Hvordan kan man som rejsende bruge Odysseus' eksempel i kulturmøder?
Kernetekster:
Odysseen- 1, 1-124, 9., 105-566 og 10. 133- 574 (intro, Polyfem, Kirke) (græsk) oversat af Otto Steen Due.
Perspektivtekster:
Kort uddrag af Løgstrups Den etiske fordring, uddrag af tekst 14 i Mennesket og magterne, en tekstsamling. Linje 1-7
Karl Ove Knausgaard, Kyklopernes land i Kyklopernes land, tekster 2009-2018 side 245-247
Vergils Æneide (romersk kernetekst: 1. sang vers 1-39 og 124-219
Paideia i dette forløb 11-13, 14-27, 29-30, 31, 33, 36-37
Heltespillet
Intro: Vores Verdenshistorie om Grækenland læses i grupper med plancher, (Peter Frederiksen, Vores verdenshistorie 1, Columbus. Side 23-27, 30-34)
Selve forløbet:
Vi ser et afsnit af ”I Odysseus fodspor” med engelsk historiker Brittany Hughes, Rejsen i det græske øhav afsnit 1 (CFU). BBC
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tragedie
Forløbets mål: At reflektere over, hvad tragedien som genre kan påvirke os med, filosofisk, religiøst, politisk, og hvorfor er myter gode redskaber i denne påvirkning. Hvad gør tragedier aktuelle for os?
Sofokles Antigone ved Otto Steen Due (græsk kernetekst)
http://www.oletvedskole.dk/antigone.htm
Perspektiv:
KILDE: https://www.lemonde.fr/en/opinion/article/2023/11/17/what-oedipus-and-antigone-tell-us-about-the-crisis-in-the-middle-east_6262428_23.html (https://gettotext.com/what-oedipus-and-antigone-tell-us-about-the-crisis-in-the-middle-east/) uddrag. og DR nyhed om iranske fanger, der ikke må udleveres til begravelse.
Baggrund i Paideia side 101-108, 109, 115-116
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
arkitektur
Grundbog: Kristina Bonde: Græsk arkitektur, Meloni. Hele bogen anvendt (fraregnet modernismesiderne bagerst i bogen). Fokus på nedenstående:
Minoisk/mykensk, lærerpræsentation af Knossos og Mykenes løveport.
Arkaisk: Heratempel 1 i Pæstum og Heratemplet i Olympia
Tidlig klassisk: lærerpræsentaion af Aphaia
Højklassisk: Lærerintro med Hera 2 i Pæstum. Elevarbejder: Nike på Akropolis, Parthenon på Akropolis, Propylæerne på Akropolis, Erechteion på Akropolis, Hefaistos på Athens Agora, Poseidon/Kap Sounion.
Hellenisme: Pergamonaltret præsenteret af lærer
Romersk: lærerpræsentaion af Pantheon Rom, Tholos/Vesta Tivoli, Colosseum, Konstantinbuen
Romersk elevarbejde: Marcellusteatret Rom, Titusbuen, Templet i Vienne, Portunus og Rundtemplet på forum Boarium, Maison Carree.
Perspektiverende: Århustur med besøg på antikmuseet og analyse af udvalgte bygninger i Århus: Århus Teater, Århus banegård, Murermester Jensens hus Ryesgade 7, Hotel Royal i Århus, Østergades hotel, Meulengrachts palæ på Lille torv, proprietærbolig på Ryesgade 9.
Lærergennemgang af Villa Rotunda og Godeffroys hus i Altona ved CF Hansen. Kort gennemgang af siderne i bogen om Renæssance, nyklassicisme og historicisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265738836",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265738836",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265738836"
}