Holdet 2024 ol/3yz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Helle Severinsen Frandsen
Hold 2024 ol/3yz (3yz ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fæle forvandlinger
Titel 2 Odysseus som en rejsende helt
Titel 3 Tragedie
Titel 4 Filosofi og politik, - det ansvarlige menneske
Titel 5 arkitektur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fæle forvandlinger

Middel: Vi læser en række tekster med myter som ramme om måder, hvorpå man kan forandre sig eller forandres, forvandles eller forvandle. De skal styrke vores forståelse af, hvordan vi eksisterer og påvirker eksistens. ”Handling og forvandling”. ”Forstå og forandre”. ”forandres vi af refleksion og forståelse”

1. Romerske kernetekster: Ovids forvandlinger- myte om… Philomela, Ikaros og Daphne (kopi Dues oversættelse).
a. 6., 421-674 (Procne og Philomela) Søsterkærlighed, overgreb, de gode/onde, hævn og forvandling.
b. 8., 183-235 (Daidalos og Ikaros) Ufri/fri, levende/død, jord og himmel.
c. 1., 452-567 (Daphne) Natur/kultur, Begær/afsky, forfølgelse og flugt

2. Græsk kernetekst: Homers Odysse 9. sang vers 1-104: krig og stoffer forvandler og forandrer

3. Perspektivtekster:
a. Brinkmann- hvordan hændelser kan forvandle et menneskes liv; ”Vi er det liv vi lever”, side 85-88. (kopi)
b. 3 sange:
i. Iron Maiden: Flight of Icarus (kopi)
ii. Asaf Avidan: Labyrinth Song (link I Lectio)
iii. Laura Merling: What he wrote (link I Lectio)
c. ”Sekulært pensum”, notits fra Weekendavisen 9. august 2024
d. Ung Kærlighed, Interview i Politiken 10. august 2024. (kopi)



Baggrund:
Paideia s. 31+37-38
BorcherHansen, Prometheus myten, Systime 2011, side 165 og 172-184: myteteori og leksikon

Forløbets formål:

Gennem antikke tekster og perspektiverende materialer skal eleverne undersøge og diskutere, hvordan og hvorfor vi forvandles, hvad vi vælger eller tvinges til i forvandlingerne og hvordan vi kan bruge myter og litteraturen til at forstå vores egne forvandlende udfordringer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Odysseus som en rejsende helt

Forløbets mål: Hvordan kan Odysseens fortællinger gøre os klogere på os selv som både rejsende og mennesker i en globaliseret tid, hvor sammenstød mellem civilisation og barbari vurderes ud fra eget kulturelle ståsted.. Hvordan kan man som rejsende bruge Odysseus' eksempel i kulturmøder?
Kernetekster:
Odysseen- 1, 1-124, 9., 105-566 og 10. 133- 574 (intro, Polyfem, Kirke) (græsk)  oversat af Otto Steen Due.


Perspektivtekster:
Kort uddrag af Løgstrups Den etiske fordring, uddrag af tekst 14 i Mennesket og magterne, en tekstsamling. Linje 1-7
Karl Ove Knausgaard, Kyklopernes land i Kyklopernes land, tekster 2009-2018 side 245-247




Vergils Æneide (romersk kernetekst: 1. sang vers 1-39 og 124-219


Paideia i dette forløb 11-13, 14-27, 29-30, 31, 33, 36-37
Heltespillet
Intro: Vores Verdenshistorie om Grækenland læses i grupper med plancher, (Peter Frederiksen, Vores verdenshistorie 1, Columbus. Side 23-27, 30-34)
Selve forløbet:
Vi ser et afsnit af ”I Odysseus fodspor” med engelsk historiker Brittany Hughes, Rejsen i det græske øhav afsnit 1 (CFU). BBC


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tragedie

Forløbets mål: At reflektere over, hvad tragedien som genre kan påvirke os med, filosofisk, religiøst, politisk, og hvorfor er myter gode redskaber i denne påvirkning. Hvad gør tragedier aktuelle for os?
Sofokles Antigone ved Otto Steen Due  (græsk kernetekst)
http://www.oletvedskole.dk/antigone.htm
Perspektiv:
KILDE: https://www.lemonde.fr/en/opinion/article/2023/11/17/what-oedipus-and-antigone-tell-us-about-the-crisis-in-the-middle-east_6262428_23.html (https://gettotext.com/what-oedipus-and-antigone-tell-us-about-the-crisis-in-the-middle-east/) uddrag. og DR nyhed om iranske fanger, der ikke må udleveres til begravelse.

Baggrund i Paideia side 101-108, 109, 115-116
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Filosofi og politik, - det ansvarlige menneske

Hvordan kan man bruge Platon til at reflektere over den måde individet, demokrati og påvirkninger fungerer på i nutiden

Kernetekster:
Græsk: Platons dialog Alkibiades med fokus på det ydre skønne og det indre skønne og pligten til "at kende sig selv", dialog og politisk indsigt
Vi læser 2 uddrag i skoleudgaven Platon i udvalg II, side 112-122 og 149- 161 (§§103-110 og 129-slut).

Introduktion (ikke eksamenstekst) til hulelignelsen ved lærer og youtubevideo: https://www.youtube.com/watch?v=K-78YRArwBs og https://www.youtube.com/watch?v=d71tYwcpHNM


Perspektiverende:

Uddrag af engelsk tekst om Trump og Alkibiades: https://activisthistory.com/2017/04/07/trump-as-alcibiades-lessons-in-demagoguery-from-greek-history/
Staffeldt, Liljen og dugdråben. https://kalliope.org/da/text/staffeldt2001052806




Baggrund:

Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: Paideia, Systime; sider: 121-122, 137-138, 142-153 som baggrund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 arkitektur

Grundbog: Kristina Bonde: Græsk arkitektur, Meloni. Hele bogen anvendt (fraregnet modernismesiderne bagerst i bogen). Fokus på nedenstående:

Minoisk/mykensk, lærerpræsentation af Knossos og Mykenes løveport.
Arkaisk: Heratempel 1 i Pæstum og Heratemplet i Olympia
Tidlig klassisk: lærerpræsentaion af Aphaia
Højklassisk: Lærerintro med Hera 2 i Pæstum. Elevarbejder: Nike på Akropolis, Parthenon på Akropolis, Propylæerne på Akropolis, Erechteion på Akropolis, Hefaistos på Athens Agora, Poseidon/Kap Sounion.

Hellenisme: Pergamonaltret præsenteret af lærer
Romersk: lærerpræsentaion af Pantheon Rom, Tholos/Vesta Tivoli, Colosseum, Konstantinbuen
Romersk elevarbejde: Marcellusteatret Rom, Titusbuen, Templet i Vienne, Portunus og Rundtemplet på forum Boarium, Maison Carree.

Perspektiverende: Århustur med besøg på antikmuseet og analyse af udvalgte bygninger i Århus: Århus Teater, Århus banegård, Murermester Jensens hus Ryesgade 7,  Hotel Royal i Århus, Østergades hotel, Meulengrachts palæ på Lille torv, proprietærbolig på Ryesgade 9.
Lærergennemgang af Villa Rotunda og Godeffroys hus i Altona ved CF Hansen. Kort gennemgang af siderne i bogen om Renæssance, nyklassicisme og historicisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer