Holdet 2024 re/3my - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Helle Severinsen Frandsen
Hold 2024 re/3my (3my re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 intro til rel
Titel 2 Islam 24-25
Titel 3 Asetro, senmodernitet
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 intro til rel

Forløbets omdrejningspunkt er en række religionsfaglige fænomener og begreber, der sættes i spil i forhold til en række materialer.

Opstartsøvelse og snak om reklamevideo: https://www.facebook.com/100063635677302/posts/974595798004934/?rdid=eyGgIKkDg7quvd9q
Herunder introduktion til indefra/udefra og mytebegrebet.

Stjerneløb med de 7 dimensioner (Smart)

Tekstlæsninger og film med religionssociologiske begreber: de 4 årsager til valg af religion, group/grid og liminalitet.

Materialerne er:

Etik: Billeder af halal, kosher og næstekærlighed
Oplevelse: Kristen topscorer står bag nogle blærede øjeblikke ved EM - politiken.dk uddrag.
Inst: Kirken - hvem er det? - Den Ortodokse Kirke i Danmark - hjemmesideuddrag
Materielle: billeder af krusifiks, hamsahånd og bedemølle
Rituelle: 2 facebookvideoer om omskæring: https://www.facebook.com/watch/?v=1330673620608896&rdid=3OXgVPnXDfiiH3Zg og https://www.facebook.com/watch/?v=1354933941374072&rdid=QS7YaijB90V9Uk5y
Mytiske: Skabelsen af Verden i Nordisk Mytologi, SKABELSEN I DEN NORDISKE MYTOLOGI (odinsklinge.dk)
Dogmatiske: Sura 1 i Madsens oversættelse

Opsamlende: Muhammeds himmelrejse, kopi fra Jens Forman Muslimernes religion, systime. Tekst 6.

Religionssociologi:
Introduktion til begreberne og

læsning af Brian Holms konversionsberetning: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/min-foerste-boen-var-et-instinkt-der-blev-slaaet-til

Hr. Skæg: https://www.bt.dk/kendte/manden-bag-hr.-skaeg-derfor-blev-jeg-muslim

Udsendelse: https://www.dr.dk/drtv/se/tvaers_-sine-er-hjernevasket_469958
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam 24-25

islam: rel c-bogen og  Religion kort og godt og diverse tekster:

Tekster:
Profetens himmelrejse (kompendium) fra Forman Muslimernes religion tekst 6.
https://www.islam.dk/meditation-og-bon/ Som en tekst om moderne praksis i islam.
https://www.religion.dk/religion.dk/hajj-som-et-overgangsritual
Koranen Sura 1 vers 1-7 og Sura 22 vers 27 og tekst 10 fra M&M, 2,173-174.
Isam b, Uddrag af Den anden side af samme sang. UD&SE nr. 2, 2009, side 16-26 i uddrag.
Mennesket og magterne, en tekstsamling. Tekst 10, spiseregler i koranen, Tekst 13: Muhammeds afskedsprædiken og tekst 18: Troens hovedpunkter.
Film:
BBC, Hajj 2003
Men Gud, om ung muslim. Svensk dokumentar om unge religøse. CFU.
Bøn Salah Animation - Islamic Animation / Muslim cartoon - YouTube
Sine er hjernevasket fra introforløbet
Om myter+ritualer i introkompendium og religion c-bogen side 251+253-4 og 255-256
Religionsfaglig oversigt (hsf, i kopi )
Shariaoversigt (hsf, i kopi )
Quickguiden bruges løbende
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Asetro, senmodernitet

Forløb i senmoderne religiøsitet med Nordisk religion som eksempel
Fokus:
1. Hvad er det senmoderne?
2. De nordiske guder og et polyteistisk samfund. Tilbedelse af mange guder
3. Den nye danske religiøsitet

Moduler:

1 Giddens og senmoderniteten Side 7-11. Film med senmoderne religionsudøvelse- Hedning på høje hæle mode=2&page=1&pageSize=6&search=hedning&orderby=title&SearchID=67bdedc1-64dc-41d1-90e4-e3da50bc6647&index=5   

2 Religion i senmoderniteten Side 11-15. Film med senmoderne religionsudøvelse: svensk udsendelse med hedninge
https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=hedning&orderby=title&SearchID=67bdedc1-64dc-41d1-90e4-e3da50bc6647&index=1

3 Hvad troede vikingerne Guder-mennesker, myter-ritualer-virkning, Verdensbillede, etik, polyteisme. Elevoplæg om de nordiske guder,- myter, funktioner og ritualer. Eleverne udarbejder oplæg til ritualer til de valgte guder.
4 Senmoderne asatro Side 16-20. Forbindelsen til den oprindelige nordiske tro/religion.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj%C3%A6l/tradition-giver-selvrespekt Fortolkes ud fra viden om Giddens og Lyon og Douglas
5 Troen (senmoderne) Side 20-26, tekst 1 side 32-34 og 2 side 35-36 + teori om offer: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=150  og kommunikation https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=203

6 Senmoderne ritualer Tekst 4, side 39-41 og  https://www.alt.dk/artikler/saadan-bliver-du-gift-med-de-nordiske-guders-velsignelse

7 5 skarpe om julens tider: Afsnit om julen+kahoot og skriveøvelse
Quizlet: https://quizlet.com/643002011/senmoderniteten-og-religion-flash-cards/?new med password senmoderne



Grundbog: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime.
Teori:
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=203 (om religiøs kommunikation)
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=150 om offer  
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=126 identitet og religion- Lyon og Douglas
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kristendom

Kristendomsforløbet baseres på grundbogen: Allan Poulsen, Religion Kort og godt. Columbus 2018.
Kristendommmens myter og fortællinger- fokus på Jesus. Kort og godt side 89-94 og om jødedommens myter side 63-66 (overblikslæst). Dertil er læst følgende tekster fra Bibelen:  Lukasevangeliet 10, 25-37, Lukasevangeliet kapitel 15, vers 11-32 og Markusevangeliet Kapitel 2, vers 23-28. Endvidere så vi udsendelsen "5 skarpe om Jesus", DR/CFU.
Troen: Kort og godt side 95-99. Dertil er læst Matthæusevangeliet Kapitel 5 vers 33-48.
Ritualer: Kort og godt side 103-105. Dertil er læst og undersøgt Folkekirkens beskrivelse af dåben og et uddrag af Ritualbogen om dåben: Hvad betyder dåb? | Folkekirken.dk  og uddrag af: Hele dåbsliturgien, dåb i kirken, hjemmedåb, nøddåb og fremstilling.pdf (uddragets fokus er selve ritualet for den almindelige barnedåb)
Den materielle dimension: Kort og godt side 107-108: Læst ekstensivt med fokus på elevernes egen forståelse af det centrale i små snakkeøvelser og pointer på tavlen.
Etikken: Kort og godt side 109-110. hertil er læst Markusevangeliet Kapitel 7 vers 14-23 og uddrag af teksten: https://viborg-folkeblad.dk/viborg/min-gud-min-gud-hvorfor-har-du-forladt-mig
Organisering og oplevelse. Kort og godt side 113-116. Lærergennemgang af synd+frelse, moderne+fundamentalistisk fortolkning. Læsning af Kort og godt side 100-101.

Tekster med forskellige holdninger til kristendom: Uddrag af prædiken 13.10.24: 20. søndag efter Trinitatis - Sørine Gotfredsen  og Uddrag af Det med synd og frelse - Religion.dk

Begreberne nær/fjern næste og soc. forpl.+individuel pl. i Grundbogen til religion c, side 79

Afslutning: død og opstandelse: kristne symboler og begravelser => tur på kirkegården
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Buddhisme

Grundbog: Allan Poulsen, Religion kort og godt. Columbus 2018, afsnittet om buddhismen.
(myter)
(tro)
(ritualer)
(materielt)
(etik)
(organisering)

Tekster:

Buddhalegenden, tekst 1 fra https://horisontc.systime.dk/?id=164
De 4 ædle sandheder, tekst 2  fra https://horisontc.systime.dk/?id=164
Tekst 4: Madofring til munkene fra https://horisontc.systime.dk/?id=164
Den ædle 8-ledede vej fra https://horisontc.systime.dk/?id=161 læst ekstensivt for overblik
Lene Madsen o.a., Grundbogen til Religion c, Systime 2012, tekst 1-5 side 145-146 og 154-155 og baggrund side 150-153 og 156-157



Film:
5 skarpe om Buddhismen, DR. Set på CFU.
Lille Nørd i Thailand: munke- og nonneklostret i praksis
Film om svensk buddhist, CFU. "Alverdens tro". DRkultur 15. marts 2015
Anders Mattesen, Sorte Kugler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer