Holdet 2024 re/3x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Lise Colding Hauervig
Hold 2024 re/3x (3x re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro og læreplan
Titel 2 Islam
Titel 3 Etik. Organdonation
Titel 4 Folkekirkens Hus (opgives ikke til eksamen)
Titel 5 Kristendom
Titel 6 Hinduisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro og læreplan

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam

FORLØB I ISLAM

Sidetallene nedenfor henviser til Jens M. Steffensen: Islam – fra beduinkult til verdensreligion, Systime 2001:

Islams oprindelse og historiske hovedtræk:
Side 8-17

Tro og praksis:
Side 24-27 og tekst 8 s. 72-73 om Dommedag (Koranuddrag)

Filmklip: Abrahams hus (1:3) om Abraham, Ismael og Isak.

De fem søjler s. side 28-33 og tekst 15, 17, 18, 19, 20 (Koranuddrag og andre teksttyper om de fem søjler)

Klassens egne noter til de fem søjler:
https://mfgym201512-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/lic_mf-gym_dk/ERRSfYUB9N9DiPX9q9PsGw4BdXmLpA57gonQAWXM5IYulA?e=ZozIat

Pdf om overgangsritualer (fra Religion kort og godt s. 36)
Pdf om myte (fra Religion – en grundbog i livsanskuelser, Asger Sørensen m.fl. Gyldendal 1985)

Dokumentarfilm: Hajj - pilgrimsrejse til Mekka. BBC 2001.
Link til Kristeligt Dagblad "Selfies fra Mekka skaber debat" https://www.religion.dk/islam/2014-10-03/selfies-fra-mekka-skaber-debat

At leve som muslim side 38-43, tekst 30 s. 108 (om polygami) (Koranuddrag)

Sharia og hadith:
Side 34-37 og udvalgte hadithtekster s. 90-94 (Tekst 25 nr. 6, 9, 10, 28)

Figur over islams spredning (ekspansion) s. 18

Pdf: Koranens og hadiths ord om tørklædebrug

Pdf: Jan Hjärpes model over fire religiøse retninger samt sharia i sekularisme, modernisme, traditionalisme og fundamentalisme (BEMÆRK: ENDNU IKKE GENNEMGÅET 31. OKTOBER)

FILMKLIP
”Dem fra niende” om danske skoleelever og forskelligt syn på tørklædebrug. Fra CFU DR1 2005. Afsnit 2, minuttal start -8.02.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Etik. Organdonation

ETIKFORLØB - ORGANDONATION

Om nytteetik, pligtetik og tabuetik læst i Poul Storgaard Mikkelsen: Den optimale behandling? - om medicinsk etik, Systime s. 14-18

Sundhedsstyrelsens organdonorfolder online https://ipaper.ipapercms.dk/RM/DanskCenterforOrgandonation/donorfolder/donorfolder-sundhedsstyrelsen/?page=1

Om indførelse af organdonation ved cirkulatorisk død

Om informeret samtykke og formodet samtykke

Om Etisk Råds rolle og holdning til formodet samtykke

Om Folketingets eventuelle indførelse af formodet samtykke dec. 2024

Oplysningsskema forud for operation Region Midtjylland (eksempel på nytteetik og QALY)

E-boksbrev til alle borgere i Danmark om indførelse af formodet samtykke fra december 2024

OPLÆG
Oplæg og besøg af Per Clausen, der har personlig erfaring som pårørende i forbindelse med organdonation. Han repræsenterer desuden Dansk Center for Organdonation.
https://organdonor.dk/om-os/frivillige/frivillige-i-nordjylland/per-clausen/


FILM:
Dokumentarfilm: ”Nikis sidste chance” TV2-dokumentar, april 2007 om et ungt menneske, der venter på at modtage organer. Fra CFU

TV2-indslag om medicin til unge kvinder, der afvises pga. pris

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-12-17-uden-behandling-bliver-16-aarige-piger-blinde-det-er-for-dyrt-er-dommen

MindField om "The Trolley Problem" https://www.youtube.com/watch?v=1sl5KJ69qiA

Dokumentarfilm: TV2-dokumentar om organdonation i Danmark "Organer for livet" https://www.dr.dk/drtv/episode/organer-for-livet_52599

Nu har jeg lidt af dig i mig. Hyldestsang til ægtefælle, der donerede en nyre til sin mand. Fraserien Få det sunget:
https://www.tvmidtvest.dk/nu-har-jeg-lidt-af-dig-i-mig


DELE-DOKUMENTER
Fælles klassenotedokument om de tre etikformer: Nytteetik, pligtetik og tabuetik.

NYHEDSLINKS
Regeringen vil gøre organdonation automatisk:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/regeringen-vil-goere-organdonation-automatisk

I alt læst omkring 30 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Folkekirkens Hus (opgives ikke til eksamen)

Hvad er meningen? Oplæg og workshops om humaniora og naturvidenskab arrangeret af Folkekirkens Hus i Aalborg.

Klassen deltog i et fælles oplæg og havde derefter to workshops om emnerne Hvad er bæredygtighed? og Hvad er et menneske?. De to workshops om samme emne have hhv. en humanistisk og en naturvidenskabelig tilgang.

LINKS

Om arrangementet: https://www.hvadermeningen.nu/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kristendom

KRISTENDOM

Grundbøger:
Allan Poulsen og Jakob Schow-Madsen: Kristendom i Nutid, 1998
Bibellæsning i GT og NT: www.bibelen.dk

Læst materiale:
Kort overblik over jødedom og kristendom s. 133-136 (kun de tre øverste linjer s. 136)
Bibelens opbygning (GT, NT) og 2 bibelsyn: 137-139.

Bibelopslag og -læsning via www.bibelen.dk:
1. Mosebog kap 1 - kap. 2, vers 1-4 (Skabelsen/kosmologi og at Gud hviler på 7. dag)
1. Mos 17, 1-14 (Abrahams pagt med Gud og omskærelse)
2. Mos. 20, 1-21 (De 10 bud overbringes til Moses på Sinaibjerget)
Lukasevangeliet kap 2, vers 1-21 (Juleevangeliet, Jesus er af Davids slægt dvs. Messiaspotentiale, jf. englene siger at Jesus = Kristus, Jesus omskæres 8 dage gammel).

Fortolkning af Syndefaldet:
Dorothee Sölle: Syndefald, arbejde og kærlighed (tekst 6, s. 25-26)

s. 82-84 Forskelle mellem GT/jødedom og NT/kristendom ud fra teksterne Spiseregler: Tekst 39 + 40
Sabbatten/helligdag: 41, 42
Næstebegrebet: Tekst 44 + 45

Jesu forhold til udstødte. Lignelser:
Tekst 55 s. 90-91/Lk 15, 11-32/Lignelsen om den fortabte søn
Tekst 46 s. 84-85/Lk 10, 25-37/Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
Om farisæer side 142 (under Partier og trosretninger)
Om Guds Rige s. 59-60.

Bjergprædikenen: Tekst 43 s. 83-84 uddrag af Matthæusevangeliet kap. 5/Bjergprædikenen
Afsnittet Næstekærlighed og tilgivelse s. 60- 62.

Ark med noter til Bjergprædikenen

s. 77-81 Jesu død og opstandelse tekst 36 Markusevangeliet kapitel 14, 15 og 16 læst i uddrag
Om Rådet (Det jødiske Råd) s. 140.

I alt læst omkring 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hinduisme

HINDUISME

Anvendt fagbog: "Religion kort og godt" af Allan Poulsen, 2018, Forlaget Columbus
Dele af kapitlet om hinduismen s. 146-175 er læst og gennemgået.
(undtagen s. 149n-150, s.159-161m, s. 163-166m, s.169 nederst-175 dvs. afsnittene FAMILIE OG KØN og LOVGIVNING OG DEMOKRATI).

(pdf) Allan Poulsen "Hinduismen", Systime s. 40-50 Guderne og deres familier

Fællesdokument om guderne og deres kendetegn:
https://docs.google.com/document/d/1RmVe9OXjLgThAp5mTjRJRmC7gpsgldjnQ5GnY48Wuw8/edit

MYTER FRA VEDAERNE
(pdf fra Mennesket og magterne tekstsamling s. 122-124)
Purusha-myten (pdf)

Indiens forfatning §14-19 om kastesystemets rolle i det indiske samfund i dag (word-dokument) (perspektivering til kastesystemet) (Engelsk)

LINKS
Arrangeret ægteskabs-formidling x 2
https://www.matrimonialsindia.com/
https://www.jeevansathi.com/#

TEORI
Om myte. Religion Kort & godt s. 27
Om ritual. Religion kort og godt s. 35-36 (inklusive overgangsritual)

FILM
Om kastesystemet (engelsk): https://slideplayer.com/slide/5286920/

"Men Gud. Hvad skal man tro på?" svensk udsendelse med interview af  en ung svensk hindu, der fortæller om sin tro og hvordan hun praktiserer den. Fra CFU. Udgiver: DR2. Udgivelsesår: 2006. ID nr.: TV0000002921. TV Dato: 28-08-2006. Spilletid: 29 min. Fra udsendesen så vi minuttal 14:00-28:00.

Klip fra Netflixserien "Indian Matchmaking" sæson 2 om ægteskabs"industrien" i Indien. Bl.a. afsnit 2 minuttal 0-7.30. Afsnit 3 minuttal 32.20-35. Afsnit 6, minuttal 6.30-10.10. Afsnit 8, minuttal 28.30-30.30.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer