Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Lise Colding Hauervig
|
Hold
|
2024 re/3x (3x re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro og læreplan
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
FORLØB I ISLAM
Sidetallene nedenfor henviser til Jens M. Steffensen: Islam – fra beduinkult til verdensreligion, Systime 2001:
Islams oprindelse og historiske hovedtræk:
Side 8-17
Tro og praksis:
Side 24-27 og tekst 8 s. 72-73 om Dommedag (Koranuddrag)
Filmklip: Abrahams hus (1:3) om Abraham, Ismael og Isak.
De fem søjler s. side 28-33 og tekst 15, 17, 18, 19, 20 (Koranuddrag og andre teksttyper om de fem søjler)
Klassens egne noter til de fem søjler:
https://mfgym201512-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/lic_mf-gym_dk/ERRSfYUB9N9DiPX9q9PsGw4BdXmLpA57gonQAWXM5IYulA?e=ZozIat
Pdf om overgangsritualer (fra Religion kort og godt s. 36)
Pdf om myte (fra Religion – en grundbog i livsanskuelser, Asger Sørensen m.fl. Gyldendal 1985)
Dokumentarfilm: Hajj - pilgrimsrejse til Mekka. BBC 2001.
Link til Kristeligt Dagblad "Selfies fra Mekka skaber debat" https://www.religion.dk/islam/2014-10-03/selfies-fra-mekka-skaber-debat
At leve som muslim side 38-43, tekst 30 s. 108 (om polygami) (Koranuddrag)
Sharia og hadith:
Side 34-37 og udvalgte hadithtekster s. 90-94 (Tekst 25 nr. 6, 9, 10, 28)
Figur over islams spredning (ekspansion) s. 18
Pdf: Koranens og hadiths ord om tørklædebrug
Pdf: Jan Hjärpes model over fire religiøse retninger samt sharia i sekularisme, modernisme, traditionalisme og fundamentalisme (BEMÆRK: ENDNU IKKE GENNEMGÅET 31. OKTOBER)
FILMKLIP
”Dem fra niende” om danske skoleelever og forskelligt syn på tørklædebrug. Fra CFU DR1 2005. Afsnit 2, minuttal start -8.02.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Folkekirkens Hus (opgives ikke til eksamen)
Hvad er meningen? Oplæg og workshops om humaniora og naturvidenskab arrangeret af Folkekirkens Hus i Aalborg.
Klassen deltog i et fælles oplæg og havde derefter to workshops om emnerne Hvad er bæredygtighed? og Hvad er et menneske?. De to workshops om samme emne have hhv. en humanistisk og en naturvidenskabelig tilgang.
LINKS
Om arrangementet: https://www.hvadermeningen.nu/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kristendom
KRISTENDOM
Grundbøger:
Allan Poulsen og Jakob Schow-Madsen: Kristendom i Nutid, 1998
Bibellæsning i GT og NT: www.bibelen.dk
Læst materiale:
Kort overblik over jødedom og kristendom s. 133-136 (kun de tre øverste linjer s. 136)
Bibelens opbygning (GT, NT) og 2 bibelsyn: 137-139.
Bibelopslag og -læsning via www.bibelen.dk:
1. Mosebog kap 1 - kap. 2, vers 1-4 (Skabelsen/kosmologi og at Gud hviler på 7. dag)
1. Mos 17, 1-14 (Abrahams pagt med Gud og omskærelse)
2. Mos. 20, 1-21 (De 10 bud overbringes til Moses på Sinaibjerget)
Lukasevangeliet kap 2, vers 1-21 (Juleevangeliet, Jesus er af Davids slægt dvs. Messiaspotentiale, jf. englene siger at Jesus = Kristus, Jesus omskæres 8 dage gammel).
Fortolkning af Syndefaldet:
Dorothee Sölle: Syndefald, arbejde og kærlighed (tekst 6, s. 25-26)
s. 82-84 Forskelle mellem GT/jødedom og NT/kristendom ud fra teksterne Spiseregler: Tekst 39 + 40
Sabbatten/helligdag: 41, 42
Næstebegrebet: Tekst 44 + 45
Jesu forhold til udstødte. Lignelser:
Tekst 55 s. 90-91/Lk 15, 11-32/Lignelsen om den fortabte søn
Tekst 46 s. 84-85/Lk 10, 25-37/Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
Om farisæer side 142 (under Partier og trosretninger)
Om Guds Rige s. 59-60.
Bjergprædikenen: Tekst 43 s. 83-84 uddrag af Matthæusevangeliet kap. 5/Bjergprædikenen
Afsnittet Næstekærlighed og tilgivelse s. 60- 62.
Ark med noter til Bjergprædikenen
s. 77-81 Jesu død og opstandelse tekst 36 Markusevangeliet kapitel 14, 15 og 16 læst i uddrag
Om Rådet (Det jødiske Råd) s. 140.
I alt læst omkring 50 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hinduisme
HINDUISME
Anvendt fagbog: "Religion kort og godt" af Allan Poulsen, 2018, Forlaget Columbus
Dele af kapitlet om hinduismen s. 146-175 er læst og gennemgået.
(undtagen s. 149n-150, s.159-161m, s. 163-166m, s.169 nederst-175 dvs. afsnittene FAMILIE OG KØN og LOVGIVNING OG DEMOKRATI).
(pdf) Allan Poulsen "Hinduismen", Systime s. 40-50 Guderne og deres familier
Fællesdokument om guderne og deres kendetegn:
https://docs.google.com/document/d/1RmVe9OXjLgThAp5mTjRJRmC7gpsgldjnQ5GnY48Wuw8/edit
MYTER FRA VEDAERNE
(pdf fra Mennesket og magterne tekstsamling s. 122-124)
Purusha-myten (pdf)
Indiens forfatning §14-19 om kastesystemets rolle i det indiske samfund i dag (word-dokument) (perspektivering til kastesystemet) (Engelsk)
LINKS
Arrangeret ægteskabs-formidling x 2
https://www.matrimonialsindia.com/
https://www.jeevansathi.com/#
TEORI
Om myte. Religion Kort & godt s. 27
Om ritual. Religion kort og godt s. 35-36 (inklusive overgangsritual)
FILM
Om kastesystemet (engelsk): https://slideplayer.com/slide/5286920/
"Men Gud. Hvad skal man tro på?" svensk udsendelse med interview af en ung svensk hindu, der fortæller om sin tro og hvordan hun praktiserer den. Fra CFU. Udgiver: DR2. Udgivelsesår: 2006. ID nr.: TV0000002921. TV Dato: 28-08-2006. Spilletid: 29 min. Fra udsendesen så vi minuttal 14:00-28:00.
Klip fra Netflixserien "Indian Matchmaking" sæson 2 om ægteskabs"industrien" i Indien. Bl.a. afsnit 2 minuttal 0-7.30. Afsnit 3 minuttal 32.20-35. Afsnit 6, minuttal 6.30-10.10. Afsnit 8, minuttal 28.30-30.30.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
VIGTIGT: Medbring bogen "Religion kort og godt". Der er en farverig tegning på forsiden!
-
Allan Poulsen: Religion kort og godt, Columbus; sider: 27, 36, 146-147, 149, 153-155, 157-158, 161, 166-169
-
Scan. Guderne og deres familier. Fra Hinduismen af Allan Poulsen s. 40-50.pdf
-
3.x. Hinduisme. Guderne og deres familier.docx
-
VIGTIGT: Medbring bogen "Religion kort og godt".
-
Scan. Tekst. Purushamyten inkl. noter. Fra MMT, Gyldendal.pdf
-
Arbejdsspørgsmål. Purushamyten PDF og om myte-genren s. 27 Religion kort og godt.docx
-
Indiens forfatning _ 14-19.docx
-
The Varnas/Class System - ppt video online download
-
Medbring "Religion kort og godt"
-
Matrimony, Marriage, Free Matrimonial Sites, Match Making
-
Matrimony Site - India's No.1 Free Matrimonial Sites, Marriage Services
-
I modulet skal I selvevaluere og give jer selv en passende årskarakter i religion
-
MIND MIG GERNE OM....at de tre fraværende mandag også får evalueret SRP-forløbet i spørgeskemaet i Lectio (medmindre de har gjort det hjemmefra)!
-
Vi laver i dag en individuel, skriftlig opsamling på hinduismeforløbet uden hjælp fra hverken bog eller noter, så repeter gerne og få hjælp fra undervisningsbeskrivelsen.
-
I ville gerne quizze, så alle skal skrive to spørgsmål til hinduismeforløbet (tjek undervisningsbeskrivelsen) på hver sin papirlap uden svaret - men man skal selv kunne svaret!
-
religion c stx august 2017 ua.pdf
-
Vi afrunder et års Religion C-undervisning ved grundigt at gennemgå undervisningsbeskrivelsen og have fokus på, hvordan en eventuelt mundtlig eksamen foregår.
-
Infoark til elever om eksamen i religion C.doc
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265791342",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265791342",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265791342"
}