Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Flemming Stubkjær Hüttel
|
Hold
|
2024 Id/2pq Id1 (2pq Id1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Flagfootball og olympiske lege
Flagfootball
Materiale:
Faglige mål
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne
̶ redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Hvad skal eleverne kunne?
- Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
- Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse - både lave og høje bolde
- Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
- Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskelige defence-principper
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
- Have spilforståelse
Olympiske Lege
Formålet med forløbet har været indføring i de klassiske og de moderne olympiske lege.
Materiale:
- Artikel: De antikke olympiske lege (DIF): https://www.dif.dk/om-dif/historie/idraettens-historie/historien-om-ol/de-antikke-olympiske-lege#:~:text=De%20olympiske%20lege%20var%20de%20st%C3%B8rste%20og%20mest,religi%C3%B8se%20handlinger%2C%20alt%20sammen%20til%20%C3%A6re%20for%20guderne.
- Artikel: De Olympiske Lege (moderne tid) Fra Den store danske https://denstoredanske.lex.dk/De_Olympiske_Lege_-_moderne_tid#:~:text=Den%20olympiske%20id%C3%A9%20Ophavsmanden%20til%20de%20moderne%20Olympiske,ambition%20blev%20at%20samle%20atleter%20fra%20hele%20verden
Artikel: Sport og politik: mine erfaringer som atlet (fra IOC) https://olympics.com/ioc/news/sport-and-politics-my-experiences-as-an-athlete
- Artikel: Åbningsceremonien af Stanis Elsborg https://idraetshistorie.dk/temaer/vinter-ol-i-sotji-2014/abningsceremonien-kort-udgave/
Artikel: Fra Putin til VM i Qatar 2022 - Når sport og politik smelter helt sammen https://www.mediano.nu/oversigt/2018/7/17/fra-putin-til-vm-i-qatar-2022
- iBog: Idræt B – idrætsteori (2021) (afsnit 2.41) https://idraet-b.systime.dk/?id=157#c741
- Youtube-video: Olympic Games, Athens, 1896 https://www.youtube.com/watch?v=H3Uq5amGfBg
- Youtube-video: Olympia (1938) https://www.youtube.com/watch?v=2HV8055dbfc
- Podcast: OL i Berlin 1936 - Forførelsens triumf https://podcasts.apple.com/dk/podcast/ol-i-berlin-1936-forf%C3%B8relsens-triumf/id1510334715?i=1000475758318
Yubio (2025) af Thomas Skadhede m.fl. s. 401-405
Faglige mål:
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte
områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
̶ kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Atletik + sundhed og livsstil
Atletik
Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken. Forløbet indeholder 3 discipliner (spydkast, højdespring og løb), der arbejdes med i et modul hver. Efter de tre moduler skal eleverne træne yderligere i de tre discipliner og i grupper af 3 eller 4 personer skrive drejebog til eksamen. Forløbsprøven afholdes som et mini-OL i det sidste modul.
HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Have en forståelse for teknikken i alle tre discipliner
- Være i stand til at lave tekniske forøvelser i de tre discipliner
- Kunne udføre højdespring, spydkast, mellemdistanceløb og 100m, der bygger på den rigtige teknik
- Have en god fysisk kapacitet
Teori:
Yubio (2025) afsnit om spydkast, højdespring og løb s. 906-07, 911-12, 918-19 og 925-926
Sundhed og Livsstil
Formålet med forløbet var at give eleverne større indsigt i sundhed og livsstil. Store dele af forløbet blev brugt på et miniprojekt omkring danskernes sundhed ud fra rapporten "Den Nationale Sundhedsprofil 2021" med fokus på læsning og tolkning af grafer. Forløbet blev afrundet med sundhed i et biologisk perspektiv.
Materialer:
- Film: Super Size Me (2004) https://www.youtube.com/watch?v=gsHYnDzGRqU
Yubio (2022) af Thomas Skadhede m.fl. s. s. 40-42
- Bog: B - for bedre Idræt af Troels Wolf og Jørn Hansen s. 24-36
- Danskernes sundhed – Den Nationale Sundhedsprofil 2021 (forskellige grafer) https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2022/Sundhedsprofil/Sundhedsprofilen.ashx
Faglige mål:
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte
områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
̶ kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basketball og fysiologi
Basketball:
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil.
Faglige mål:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale
begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i den forbindelse kunne anvende relevant
fysiologisk teori samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
̶ kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte
områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
̶ kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
Materiale:
- Yubio (2025) af Thomas Skadhede m.fl. s. 550-560
- Youtube-video: The 5 Best 1 On 1 Moves in the World https://www.youtube.com/watch?v=lxr7rjeasZk
- Youtube-video: Group Drill: the Pick and Roll | Basketball https://www.youtube.com/watch?v=0wQsF_7lzow
- Youtube-video: Setting and Using a Screen | Basketball https://www.youtube.com/watch?v=CTnSABsyzIE
- Undervisningsøvelse på DGI's hjemmeside med Give and go https://www.dgi.dk/basketball/oevelser/9682
- Artikel om Basketball på Den Store Danske https://denstoredanske.lex.dk/basketball
Hvad skal eleverne kunne?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover og spinmove
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Fysiologi:
Formål med forløbet var indføring i kroppens fysiologi herunder muskelfibertyper og mekaniske forhold, dannelse af ATP, RQ og fedtforbrænding og konditionstræning, kontinuerlig og intervaltræning.
Materiale:
- Yubio (2025) af Thomas Skadhede m.fl. s. s. 63-64, s. 246-251, 277-284 samt 295-299 i Yubio-bogen. Desuden forskellige quizzer på Yubio.
Faglige mål:
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dansens udviklingshistorie + Anatomi
Forskellige danse og dansens udviklingshistorie:
Formålet med dansens udviklingshistorie er at opnå en grundlæggende forståelse for centrale elementer af forskellige udvalgte dansestile. I modulerne har hovedvægten være på dansenes trin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling. De forskellige danse var folkedans, Les Lanciers, Jive, Sving (Idrætsmødet i Aalborg) og HipHop.
Faglige mål:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale
begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: musik og bevægelse
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i den forbindelse kunne anvende relevant
fysiologisk teori samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
̶ kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
Materiale:
- Bog: Idræt - teori i praksis af Claus Estrup m. fl. s. 67-69 + 71-74
- Artikel: Derfor danser vi Lanciers https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-danser-vi-lanciers
- Artikel: Hiphop - fra subkultur til populærkultur af Solveig Løvendahl
Hvad skal eleverne kunne?
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Anatomi:
Formålet med forløbet var indføring i de store muskler, knogler og led. Der er desuden blevet arbejdet med musklerne, led og knoglers opbygning og funktioner samt muskelarbejde og muskelfibretyper.
Materialer:
Yubio (2025) af Thomas Skadhede m.fl. s. 53-59, 253-259 samt 259-272. Eleverne har desuden taget diverse quizzer på Yubio.
Faglige mål:
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Padeltennis + doping
Padeltennis
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring doublespil på en hel bane. Først læres de basale greb og serv derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket ind i mange forskellige kamplignende spil på hel bane. Samlet set har eleverne arbejdet med forhåndsserv (underhåndsserv), forhånd, et- og tohåndsbaghånd, flugtninger, slice, smash og benarbejde samt regler og point.
De sidste 4 moduler er anvendt til at hæve to c-niveau forløb til eksamensforløb (stepaerob og pickleball).
Materiale:
- Regler i padel https://padelidanmark.dk/kom-i-gang/padel-regler/
Youtube-video: Padel - Greb https://www.youtube.com/watch?v=0cTlKot64Oo
Youtube-video: Padel - Forhånd teknik https://www.youtube.com/watch?v=mx_ZixQr5Ko
Youtube-video: Padel - Baghånd teknik https://www.youtube.com/watch?v=ox-XkRynJHs
Youtube-video: Padel - Flugtninger teknik https://www.youtube.com/watch?v=B7_YeL4-z0M
Youtube-video: The Lob in Padel https://www.youtube.com/watch?v=3dzag7521pU
Youtube-video: Padel - Forhånd bagvæg teknik https://www.youtube.com/watch?v=cnvTqm-Tp1Q
Youtube-video: Padel - Baghånd bagvæg https://www.youtube.com/watch?v=JVTb4zCcccQ
Youtube-video: 3 Common Errors - The Padel Smash https://www.youtube.com/watch?v=dBiK0Qf4ERk
Faglige mål:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale
begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: klassiske og nye idrætter
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i den forbindelse kunne anvende relevant
fysiologisk teori samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
̶ kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
Hvad skal eleverne kunne:
- Kende slagene forhånd, et- tohåndsbaghånd, slice, flugtninger og smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i padeltennis
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Doping
Formål med forløbet var indføring i doping herunder dopingens historie, dopinglisten, test, straf, dopingmetoder, doping og styrke og andre doping metoder samt lovlige præparater.
Materiale:
- Yubio (2025) af Thomas Skadhede m.fl. s. 89-112
- Tv-dokumentar: 9,79 - historien om Ben Johnson (DR3)
- Podcast: #21 Anders Nedergaard om anabole steroider og doping i træningsverden https://podcasts.apple.com/dk/podcast/21-anders-nedergaard-om-anabole-steroider-og-doping/id1354528151?i=1000437752725&l=da
Faglige mål:
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte
områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
̶ kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64343356705",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64343356705",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64343356705"
}