Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Morten Winther Jensen
|
Hold
|
2024/3g Id2 (3g Id2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Træningsprojekt (fysiologi) - Pickleball
Træningsprojekt
Praktisk:
Elevere har i den praktiske del af dette forløb prøvet med kræfter med forskellige kontinuerlige intervalprægede løberutiner. Eksempler på dette: langdistance, pyramideløb, bakkeløb o.a.
Der er desuden blevet samlet op på elevernes tidligere forløb "pickleball":
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i
pickleball.Eleverne skal:
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Teori
Sundhed (herunder KRAMS-faktorerne)
- Kost, rygning, alkohol, motion og søvn
- Ulighed i søvnhed
- Oplevet og reel sundhed
- Kropsidealer
- BMI og fedtprocent
Menneskets fysiologi
- Kondital (VO2 max)
- Puls (hvile og max)
- Slag- og minutvolumen
- Åndedræt og kredsløb (krop og blod)
Kost og ernæring
- Næringsstoffer (kulhydrat, protein og fedt)
- Energibalance – herunder dannelse af ATP
Yubioo:
s. 13-22
s. 30-33
s. 45-50
s. 60-64
s. 527-529
s. 875-877
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Volleyball og Teamteori
Praktisk
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
Teori
- Regler, idé og organisering
- Spændingsregulering (aggression, glæde og motivation)
- Holdets toppræstation og produktivitet
- Opgavekohæsion >< Social kohæsion
- Indre og ydre motivation
- Roller og kommunikation
- Schein og organisationskultur
- Artefakter
- Ledelse i idræt (demokratisk ledelse, autoritær ledelse, værdibaseret ledelse, situationsbestemt ledelse og laissez faire ledelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Styrketræning / Muskler og Knogler
Praktisk
Formålet med forløbet i styrketræning er først og fremmest at få kendskab til en lang række øvelser, så du selv kan opbygge et velbegrundet træningsprogram.
Eleverne har udført forskellige styrketests med fokus på maximal styrke, udholdenhed og eksplosivitet.
Eleverne har desuden trænet/udført X-fit, fullbody styrkeprogrammer, plyometrisk træning og cirkeltræning.
- Udføre et bænkpres med moderat belastning teknisk korrekt
- Udføre et squat med moderat belastning teknisk korrekt
- Udføre et dødløft med moderat belastning teknisk korrekt
- Specialisere mig i 2 styrkeløft mhp. både teknik (lav belastning) og styrke (høj belastning)
- Hjælpe min makker både med teknisk vejledning, som indpisker og som spotter
Teoretisk
- Vise teoretisk forståelse ved udarbejdelsen af træningsprogrammer
- Generel viden om styrketræning (arbejdstyper og effekter af styrketræning)
- Store og små muskelgrupper (kønsforskelle)
- Muscle memory
- Arbejdskravanalyse
- Simpel bevægelsesanalyse (muskelkontraktion, koncentrisk og excentrisk arbejde
- Ømhed, skade og muskeløgning (korrekt restitution)
- Kontraktionshastighed og kontraktionskraft
- Tværstribet og glat muskulatur (herunder cellekerne, cellemembran, bindevæv o.lign.)
- Muskelfibertyper (1, 2a og 2x)
- Musklens opbygning (myoglobinindhold, mitokondrieindhold, antallet af kapillærer og tæthed samt proteiner)
Viden om okklusionstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dansens Historie
Bondedanse
- Den muntre kreds
- Totur til Vejle
- Hamborg sekstur
Salsa
- Grundtrin
- Højre og venstre drejning
- Cumbia
- Cross-over
- Pardans (at føre og blive ført)
- Fatning
Step-aerobic (herunder genopfriskning af rytmisk opvarmning)
- Basis
- V-trin og A-trin
- Turn / drejning
- Steptouch
- Chassé
- Knee
- Curl
Teori:
- Førte bevægelser, markerede bevægelser og svingende bevægelser
- Labans bevægelseslære: Body, Effort, Shape, Space og Relation
- Indlæringsfasen (verbal-kognitive fase, motoriske fase og automatiserede fase)
- Simple reflekser, sammensatte medfødte bevægelser og komplekse tillærte bevægelser
- Sundhed: WHO's definition samt fokus på mental, social og fysisk sundhed
- Arv og Miljø
- KRAMS
- Unges idrætsvaner
Idrætsskader:
- Knæskader
- Skinneben, lysken og akilles
- Brud og hovedskader
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Udvidet ultimate
Eleverne har tidligere spillet ultimate, og vi har brugt forløbet på at genopfriske og videreudvikle på taktik og stacking.
Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele
af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner
bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
Spirit-of-the-game
Idrættens 10 bud
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612521324",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612521324",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612521324"
}