Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
Louise Damholt Thomsen
|
Hold
|
2024/2hf3gvhf Ps3 (2hf3gvhf Ps3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kriminalitet
Et primært socialpsykologisk forløb om hvad der inddrager og fastholder personer i kriminalitet. I forløbet gennemgås en række årsagsteorier, samt tilgange til forebyggelse af kriminalitet hos især unge. Samtidig arbejdes der med diverse cases og synopsistræning.
Kernestof:
Risikoadfærd, Storm and Stress, egocentrisme, kognitiv-kontrol netværk
Albert Bandura: Bobo Doll eksperiment (Undersøgelser i psykologi)
Travis Hirschi: Kriminalitet som resultat af manglende sociale bånd
Ragnar Hauge: kriminel adfærd som resultat af fejlopfattelser
Howard S. Becker: Stemplingsteori
David Matza: neutraliseringer og rationaliseringer
Tannenbaum/Lemert: kriminel adfærd og afvigelser
Edward Sutherland: kriminalitet som et resultat af en kriminel omgangskreds
Moralsk frakobling, fravær af selvkontrol, Milgrams forsøg
Risikofaktorer og beskyttende faktorer (Kriminologi)
Albert Bandura: social indlæringsteori (Kriminologi)
Crick og Dogde: model for bearbejdning af social information (Kriminologi)
Behaviorisme, Operant betingning, adfærdsformning (Psykologiske processer)
Axel Honneth: Anerkendelse og subkulturer
Grupper, gruppetænkning, gruppepolarisering, ekkokamre, filterboble, (Psykologiens Veje)
Materialer:
Leif Vind: ”Unge og risikoadfærd” (2008) i bladet STOF, nr. 11, side 51-54
Jensen, Charlotte Tieka, Quorning, Katrine: Undersøgelser i psykologi – Imiterer du andres voldelige handlinger?, I-bog
Flemming Balvig: ”Kriminologi”, i: Koester & Frandsen (red.): Introduktion til Psykologi, Frydenlund, 2.udg. 2005 s. 924-934 (10 s.)
Ole Schultz Larsen: Psykologien Veje (I-bog), Systime 2022, kapitel 24 Ondskab – Moralsk frakobling (3,5 side) + Fravær af selvkontrol (3,5 s.) + Lydighedens dilemma (Milgrams forsøg)
Ole Schultz Larsen: Psykologien Veje, (I-bog), Systime 2022, kapitel 21 Socialpsykologi
Poulsen, Henrik Day: Kriminologi, s. 149-157 (Risikofaktorer/beskyttende faktorer, model for bearbejdning af social information, social indlæringsteori)
Axel Honneth: Anerkendelse og subkulturer, Samfundsfag C, I-bog
Amann & Wipplinger: Psykologiske processer, s. 49-51 (Hvorfor finder operant betingning sted?)
Supplerende materiale:
Youtube: Bandura’s Bobo Doll Experiment
Anne Ringgaard: “Gaden giver accept og fællesskab: Derfor er det svært at komme ud af kriminalitet” (2022) Videnskab.dk
Nissen, Stine Kærgaard: ”Lasse Petersen var kriminel, rastløs og tog flere chancer end de fleste andre” (16. feb. 2022) Politiken.dk
Ringgaard, Anne: ”Frivillige mentorer hjælper hårdkogte kriminelle på ret spor” (5. jan. 2022) Videnskab.dk
Kendskab til diverse cases gennem Aalborg Streetwalkers (blev efterfølgende brugt til feltrapport)
Dokumentarer:
Tv2: "De voldelige unge" (2008) Om en gruppe 16-18 årige unges voldelige og kriminelle adfærd, og socialpædagog Jaques Royals arbejde med dem. (5 s.)
DR: "Bankrøverens sidste chance" (2009) Om bankrøveren Tobias der har svært ved at holde sig ude af fængslet. (5 s)
Tv2: ”Født til fængsel” (1) (2017) Indblik i 3 unge menneskers liv og deres håb for resocialisering (4 s.)
DR1: ”Farvel til bandelivet” (2020) – om Ali Najeis liv i den kriminelle løbebane (4 s.)
I alt ca. 95 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Feltrapport - Aalborg Street Walkers
I dette forløb er eleverne indført i teori ift. til forskning inden for psykologi og psykologisk metode. Eleverne har i grupper deltaget i en ’walk’ med en social udsat fra Aalborg Streetwalkers, for derefter at udforske forskellige undersøgelsesmetoder ift. at få noget data om livet som social udsat i Aalborg. Forløbet afsluttes med fremlæggelser og peer feedback.
I alt ca. 35 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
PTSD - livet før, under og efter et traume
Et primært personlighedspsykologisk forløb om udfordringerne ved diagnosen PTSD. Der vil blive undersøgt forskellige individer og deres oplevelser med PTSD og deres vej videre; her vil der være fokus på terapiformer som f.eks. mindfulness.
Kernestof:
Personlighedsforskelle – den forsigtige og den risikovillige type (Psykoanalytiske, eksistentielle, neuropsykologiske tilgange) OSN
Attributionsteori og forklaringsstile, Oplevelse af sammenhæng (Antonovsky)
De fire faser i krisens udvikling (herunder forsvarsmekanismernes rolle)
Yalom: fire eksistentielle grundvilkår
Stress: forskellen på akut og kronisk
Stress: indre og ydre faktorer, livsforandringer, krav, stressorer, krav-kontrol model,
"Battlemind" - nyttige færdigheder i krig/uheldige færdigheder i civil
Resiliens, post-traumatisk vækst,
Mindfulness som behandling og som træningsværktøj i militæret
Materialer:
Ole Schultz Larsen: Psykologiens Veje, Systime 2008, s. 264-270 + 399-408 + 416-420 (19 s.)
Laurie B. Slone & Matthew J. Friedman: Livet efter krigszonen, Herreværelset, 2010, s. 67-75 (Kapitlet "At forstå Battlemind") (8 s.)
Chalotte Glintborg & Katrine Larsen: ”Fra sygdom til sundhed” (resiliensmodel) fundet i bogen ”Rehabiliteringspsykologi” (2018)
Supplerende materiale:
- Ritzau: "Danske soldater drager i krig for at få oplevelser", Berlingske, 23. januar 2017 (1 s.)
- Ted-Ed: Joelle Rabow Maletis: The psychology of post-traumatic stress disorder (2018) (1 s.)
- Tina Løvbom Petersen: “Når traumet bider sig fast” (2015) fundet i magasinet Socialpædagogen 18/2015 (3 s.)
- Tina Løvbom Petersen: “Kvælertag vendte op og ned på det hele” (2015) fundet i magasinet Socialpædagogen 18/2015 (2 s.)
- Jakob Ravn Fjordbo: ”Hverdagsvold øger risikoen for PTSD” (2019) fundet i magasinet Socialpædagogen 11/2019 (2 s.)
Dokumentarer:
- DR2: Ud af mørket med Daniel Rye: Eksplosionen i Beirut (2021) (4 s.)
- Tv2: Tabu – med Rune Klan, sæson 2, afsnit 2 ”De PTSD-ramte” (2023) (3 s.)
- DR3: "Min Krig" (episode 1) (2014) (4 s.)
- DR2: De Hjemvendte (episode 1) (2008) (3 s.)
- Phie Ambo: “Free the Mind”, Danmark, 2012 (9 s.)
I alt ca. 95 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Autisme
Autisme (ASF)
Et primært udviklingspsykologisk forløb om forstyrrelser i den kognitive og affektive udvikling med inddragelse af et neuropsykologisk perspektiv. Forløbet har særlig fokus på unge med særlige behov (USB).
Kernestof:
Årsager til autisme
Behandling af autisme (psykoedukation)
Autismetriaden
Forstyrrelser i forestillingsevnen:
- sanseintegration herunder:
- optimalt stimulaitonsniveau (OSN)
- central koheræns
- eksekutive funktioner
Forstyrrelser i det sociale samspil:
- mentalisering
- spejlneuroner
- empati
- affektiv afstemning
- sociale kompetencer
Forstyrrelser i kommunikationen:
- det verbale og non-verbale sprog
- Joharivinduet
Hjælp og støtte til autisten:
- narrativ metode/identitet
- eksternalisering/internalisering
- social stories
Generelt:
- Neurotypisk/neurodivergent
- oplevelse af sammenhæng (OAS)
Materialer:
Karin Overballe & Helle Overballe Mogensen (2013) : Unge med særlige behov. Dansk Psykologisk Forlag. Siderne: 105-109, 29-31, 43-51, 62-75, 141-45, 159-167 (39 s.)
Ravn, F. A. P., & Wolf, T. (2025). PSYKOLOGI - FRA CELLE TIL SELFIE. Columbus. https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk (kapitel 2.13 Theory of Mind)
Supplerende materiale:
Susan Hart (2007): Spejlneuroner, kontakt og omsorg. Psykolog Nyt nr 11. (7 s.)
Sola Kruchov Sørensen: “Louise Wille har autisme: - Jeg har altid vidst, jeg var anderledes” (2017) dr.dk
Malou Bennedbæk: ”Studerede Ross, Rachel og Joey: TV-serier har hjulpet Johann med hans autisme” (2023) Tv2 Kosmopol
Line Gebauer (2010): "Autister har også følelser", Videnskab.dk
Sarah Rejsgaard Jensen (2018):"Hvert tredje barn med autisme magter ikke skolen", Tv Midt-Vest
Kåre Rolf Hansen: ”11-årige Anton har ikke været i skole i halvandet år” (2018) tvmidtvest.dk
Dokumentarer:
DR-dokumentar (2018): De skjulte talenter I, episode 1. (16 s.)
TV2: “Vores liv med autisme” (1) (2022) (16 s.)
TV2: ”Adam alene i verden – min søn er autist” (2009) (14 s.)
I alt ca. 95 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vidnepsykologi
Et forløb om vidnepsykologi (kognitionspsykologi og socialpsykologi) som omhandler, hvorfor det ikke altid er en god ide at bruge øjenvidneforklaringer som afgørende faktorer i en strafudmåling. I forløbet arbejdes der med i hvilken grad hukommelsen er pålidelig, og om man uden videre kan anvende vidneudsagn som bevis i en retssag. Ydermere arbejdes der også med børn som vidner, samt hvilke faktorer der kan påvirke et vidneudsagn.
Kernestof:
Hukommelsen
Langtidshukommelsen
Yerkes-Dodson-kurven
Stresshormoners påvirkning
Kognitive skemaer
Blizthukommelse
Fejlattribution, postinformation, misinformationseffekten, konfabulering
Stereotyper/fordomme
Afhøring:
Politiets standardafhøringsmetode
Det kognitive interview
Guilty response bias, cognitive overload
Løgndetektor
Eksperimenter:
Laboratorieeksperimenter, Kvasi-naturalistiske eksperimenter, Naturalistiske studier
Loftus og Palmer: Car Crash eksperiment
Brewer and Treyens: Office-forsøg
Daniel B. Wright, Catherine E. Boyd og Colin G. Tredoux: om evnen til at genkalde sig ansigter fra forskellige etniciteter
Station 2: Øjenvidne-forsøg
Aschs forsøg om konformitet
Eksperiment om hukommelseskonformitet
Loftus og Pickrell: Lost in a Shopping Mall
Eksperiment I dansk børnehave om, hvordan børn kan påvirkes til at huske forkert (Fra Farlige Forklaringer)
Eksperiment om politifolks evne til at udpege løgn
Maria Hartwig: Politiets metoder til at afsløre løgn
Materialer:
Risager, Magnus: Psyk b - i bog. Systime (kapitel 10: Vidnepsykologi) (39 s.)
Supplerende materiale:
Station 2: forsøg med øjenvidner og opsat forbrydelse (29/8 2011)
Jennifer Thompson og Ronald Cottons case: Eyewitness: How accurate is visual memory? | 60 Minutes Archive
Casen om Chris Watts: RAW: Chris Watts, husband of missing Frederick woman, interviewed by Denver7's Tomas Hoppough
Svein Harald Milde: ”Børn bør græde, når de vidner”, Videnskab.dk, 22. juli 2012.
Nicolai Scharling: ”Afhøring er en svær balancegang” , Dansk Politi, 12. december 2018.
Thomas Nielsen: ”Øjenvidner påvirkes nemt til at vidne forkert” , Videnskab.dk, 29. oktober 2009.
Dokumentarer:
DR: ”Farlige forklaringer” (2003)
Dokumentarserie: ”Fallet Kevin” (1+2) (2017)
I alt ca. 80 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612521358",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612521358",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612521358"
}