Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Helle Ullmann Hansen, Nicolai Kleist Duus
|
Hold
|
2024/2g ng3 (2g ng3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jordens Vilde Kræfter
Et forløb med udgangspunkt i geologi, vulkaner og jordskælv.
i forløbet er der arbejdet med:
- Jordens opbygning og teorien om pladetektonik
- den geologiske cyklus
- klassificering af forskellige bjergarter og placering i geologiske cyklus. (sedimentær, magmatisk og metamorf)
- pladegrænser
- vulkantyper
- Jordskælv, Jordskælvsbølger, skyggezone og bestemmelse af epicenter.
I forløbet er der lavet følgende eksperimentel og empiribaserede øvelser:
- Bestemmelse af densitet af bjergarter
- Google earth: Tværprofiler af pladegrænser samt jordskælvsdybder ved pladegrænser
- Bestemmelse af Epicenter ud fra seismogrammer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Klima - hvorfor skal vi reducere CO2?
Forløbets formål:
At introducere til de sammenhænge, der skaber vores vejr og klima på Jorden, samt at give en forståelse for hvordan menneskelig indflydelse ændre på disse sammenhænge. Afsluttende skulle eleverne gerne også få forståelse for hvorfor det er vigtigt at ændre på vores adfærd og forhåbentlig også forståelse for hvor der kan gøres en forskel.
Vigtigste fagbegreber og modeller:
atmosfære, drivhusgasser, drivhuseffekt, strålingsbalance, lufttryk og vind, det globale tryk- og vindsystem, havstrømme, nedbørstyper, klimazoner og plantebælter, kulstofkredsløb, energityper, global opvarmning
Øvelser:
Indstrålingsvinkel, albedo, hvordan opstår vinde? (konvektionskammer) (demoøvelse), skydannelse i en flaske, vandstandsstigning (to øvelser), analyse af oversvømmelsesrisiko
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Afrikas Horn
Forløbet formål:
At arbejde med en case, der er forankret i en region, som har en række naturgeografisk relevante udfordringer. Forløbet indeholder både opsamlende emner og introducerer nye emner, begreber og modeller.
Vigtigste fagbegreber og modeller:
bæredygtighed, bæreevne, klimazoner, nedbørstyper, tørke, udvikling, levevilkår, erhvervsfordeling, demografi, befolkningstilvækst, demografisk transition, grundvand, klimaændringer, klimamodeller, vandets kredsløb, vandbalanceligningen
Øvelser:
Fordampning af vand
Vandbalanceligning
Vandets kredsløb (demoøvelse)
Derudover perspektiverede vi til klima-øvelser fra forrige forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612521648",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612521648",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612521648"
}