Holdet 2024/23g ng1a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Helle Ullmann Hansen
Hold 2024/23g ng1a (23g ng1a)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Geologi - hvordan opstår vulkaner og jordskælv?
Titel 2 Hvorfor skal vi reducere CO2?
Titel 3 Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Geologi - hvordan opstår vulkaner og jordskælv?

Forløbet formål:
at give en introduktion til de geologiske processer, som har skabt og stadig udvikler Jorden, og som er betydende for livet mange steder på Jorden

Vigtigste fagbegreber og modeller:
Jordens opbygning, geologisk tidsskala, kontinental drift, pladetektonik, bjergarter, jordskælv, vulkaner

Øvelser:
Geologisk tidslinje, triangulering af jordskælvs epicenter, Øvelse med Google Earth Pro
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvorfor skal vi reducere CO2?

Forløbets formål:
At introducere til de sammenhænge, der skaber vores vejr og klima på Jorden, samt at give en forståelse for hvordan menneskelig indflydelse ændre på disse sammenhænge. Afsluttende skulle eleverne gerne også få forståelse for hvorfor det er vigtigt at ændre på vores adfærd og forhåbentlig også forståelse for hvor der kan gøres en forskel.

Vigtigste fagbegreber og modeller:
atmosfære, drivhusgasser, drivhuseffekt, strålingsbalance, lufttryk og vind, det globale tryk- og vindsystem, havstrømme, nedbørstyper, klimazoner og plantebælter, kulstofkredsløb, energityper, global opvarmning

Øvelser:
Indstrålingsvinkel, albedo, hvordan opstår vinde? (konvektionskammer) (demoøvelse), skydannelse i en flaske, karse og klimazoner, grønlandspumpen, vandstandsstigning (to øvelser)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?

Forløbet formål:
At arbejde med en case, der er forankret i en region, som har en række naturgeografisk relevante udfordringer. Forløbet indeholder både opsamlende emner og introducerer nye emner, begreber og modeller.

Vigtigste fagbegreber og modeller:
bæredygtighed, bæreevne, klimazoner, nedbørstyper, tørke, udvikling, levevilkår, erhvervsfordeling, demografi, befolkningstilvækst, demografisk transition, grundvand, klimaændringer, klimamodeller, vandets kredsløb, vandbalanceligningen

Øvelser:
Fordampning af vand
Vandbalanceligning
Vandets kredsløb (demoøvelse)
Derudover perspektiverede vi til klima-øvelser fra forrige forløb
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer