Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Helle Ullmann Hansen
|
Hold
|
2024/23g ng1a (23g ng1a)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Geologi - hvordan opstår vulkaner og jordskælv?
Forløbet formål:
at give en introduktion til de geologiske processer, som har skabt og stadig udvikler Jorden, og som er betydende for livet mange steder på Jorden
Vigtigste fagbegreber og modeller:
Jordens opbygning, geologisk tidsskala, kontinental drift, pladetektonik, bjergarter, jordskælv, vulkaner
Øvelser:
Geologisk tidslinje, triangulering af jordskælvs epicenter, Øvelse med Google Earth Pro
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvorfor skal vi reducere CO2?
Forløbets formål:
At introducere til de sammenhænge, der skaber vores vejr og klima på Jorden, samt at give en forståelse for hvordan menneskelig indflydelse ændre på disse sammenhænge. Afsluttende skulle eleverne gerne også få forståelse for hvorfor det er vigtigt at ændre på vores adfærd og forhåbentlig også forståelse for hvor der kan gøres en forskel.
Vigtigste fagbegreber og modeller:
atmosfære, drivhusgasser, drivhuseffekt, strålingsbalance, lufttryk og vind, det globale tryk- og vindsystem, havstrømme, nedbørstyper, klimazoner og plantebælter, kulstofkredsløb, energityper, global opvarmning
Øvelser:
Indstrålingsvinkel, albedo, hvordan opstår vinde? (konvektionskammer) (demoøvelse), skydannelse i en flaske, karse og klimazoner, grønlandspumpen, vandstandsstigning (to øvelser)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?
Forløbet formål:
At arbejde med en case, der er forankret i en region, som har en række naturgeografisk relevante udfordringer. Forløbet indeholder både opsamlende emner og introducerer nye emner, begreber og modeller.
Vigtigste fagbegreber og modeller:
bæredygtighed, bæreevne, klimazoner, nedbørstyper, tørke, udvikling, levevilkår, erhvervsfordeling, demografi, befolkningstilvækst, demografisk transition, grundvand, klimaændringer, klimamodeller, vandets kredsløb, vandbalanceligningen
Øvelser:
Fordampning af vand
Vandbalanceligning
Vandets kredsløb (demoøvelse)
Derudover perspektiverede vi til klima-øvelser fra forrige forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612521690",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612521690",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612521690"
}