Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Helle Ullmann Hansen, Signe Maria Nielsen
|
Hold
|
2024/2g ng2 (2g ng2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Geologi - hvordan opstår vulkaner og jordskælv?
Forløbet formål:
at give en introduktion til de geologiske processer, som har skabt og stadig udvikler Jorden, og som er betydende for livet mange steder på Jorden
Læst stof: Mangelsen et al.: Naturgeografi - vores verden, Geografforlaget: side 131-137; 187-202; 204-209
Vigtigste fagbegreber og modeller:
Jordens opbygning, geologisk tidsskala, kontinental drift, pladetektonik, bjergarter, jordskælv, vulkaner
Øvelser:
- Geologisk tidslinje,
- triangulering af jordskælvs epicenter,
- Øvelse med Google Earth Pro
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kryds-og-tværs
|
17-09-2024
|
Jordskælv og vulkaner
|
08-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvorfor skal vi reducere CO2?
Læst stof:
Mangelsen et al.: Naturgeografi - vores verden, Geografforlaget: side 15-26; 32; 239-263; 279-286
Supplerende stof:
Dokumentar: "Breaking Boundaries - the science of our planet".
Podcast om energityper: https://www.dr.dk/lyd/p1/supertanker/supertanker-2024/ild-kul-olie-atomer-sol-og-vind-menneskets-superkraefter-11032411391
Artikler:
Grønlandspumpen: https://www.information.dk/udland/2021/03/ny-forskning-groenlandspumpen-paa-laveste-niveau-1000-aar
https://videnskab.dk/naturvidenskab/klimaforandringerne-svaekker-golfstroemmen/
Oversvømmelser: https://videnskab.dk/naturvidenskab/ny-rapport-klimaforandringer-forvaerrede-oversvoemmelserne-i-centraleuropa/
Forløbets formål:
At introducere til de sammenhænge, der skaber vores vejr og klima på Jorden, samt at give en forståelse for hvordan menneskelig indflydelse ændre på disse sammenhænge. Afsluttende skulle eleverne gerne også få forståelse for hvorfor det er vigtigt at ændre på vores adfærd og forhåbentlig også forståelse for hvor der kan gøres en forskel.
I forløbet har vi arbejdet med vejr, klima, energi og klimaforandringer. Vi har arbejdet med at besvare det overordnede forløbsspørgsmål, Hvorfor skal vi reducere vores CO2-udledning?, ved at arbejde med følgende underspørgsmål
- Hvad er vejr og klima?
- Hvad påvirker temperaturudvikling?
- Hvorfor blæser det?
- Hvorfor regner det?
- Hvordan påvirker klimaet vores levevilkår?
- Hvor får vi energien fra? (projektarbejde om en energitype)
- Hvilke konsekvenser har global opvarmning?
Vigtigste fagbegreber og modeller:
atmosfære, drivhusgasser, drivhuseffekt, strålingsbalance, lufttryk og vind, det globale tryk- og vindsystem, havstrømme, nedbørstyper, klimazoner og plantebælter, kulstofkredsløb, energityper, global opvarmning
Øvelser:
- Indstrålingsvinkel
- Kyst- og fastlandsklima
- Skydannelse og dugpunkt
- Hvordan opstår vinde? (konvektionskammer) (demo)
- Grønlandspumpen
- Albedo
- Vandstandsstigning (to småøvelser)
- springlag - saltvand og ferskvand
- Analyse af oversvømmelsesrisiko fra havet
Skriftligt arbejde:
Projekt om alternativ energi
Hvorfor skal vi reducere CO2?
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt om alternativ energi
|
19-12-2024
|
Hvorfor skal vi reducere CO2?
|
21-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3 Hvorfor sulter de på afrikas horn?
I forløbet har vi arbejdet med at besvare det overordnede forløbsspørgsmål, Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?, ved at arbejde med følgende underspørgsmål:
Læst stof:
Mangelsen et al.: Naturgeografi - vores verden, Geografforlaget: side 295-306; 313-318
Thomas Birk og Niels Vinter - GEOdetektiven: side 179-193; 197-204
Supplerende materialer:
- Dokumentar: Hans Rosling: Ingen panik, befolkningseksplosionen er aflyst
- Offentlige foredrag i naturvidenskab - Udforskningen af Grønland – før og nu
- Undervisningsvideo: Demografisk transition: https://www.youtube.com/watch?v=p0IO13zFjhM&t=701s
- Hvad er bæredygtighed?
- Hvordan er klimaet på Afrikas Horn?
- Hvorfor rammes Afrikas Horn af tørke?
- Hvordan kan verden opdeles?
- Hvad lever befolkningen på Afrikas Horn af?
- Er der drikkevand nok på Afrikas Horn?
- Hvorfor stiger befolkningstallet i verden?
- Er befolkningsvækst på Afrikas Horn en udfordring?
- Hvordan påvirker klimaændringer Afrikas Horn?
ØVELSER:
- Klima og vegetation på Afrikas Horn
- Befolkningsvækst på Afrikas Horn (Gapminder)
- øvelse med befolkningspyramider
Visse øvelser fra især forløb 2 (Hvorfor skal vi reducere vores CO2-udledning?) er også relevante for dette forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612521730",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612521730",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612521730"
}