Holdet 2024/23g ng1b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Signe Maria Nielsen, Simon Hamborg
Hold 2024/23g ng1b (2g2hf ng1b)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 Vulkaner og jordskælv - pladetektonik
Titel 2 2 Hvorfor skal vi reducere vores CO2-udledning?
Titel 3 3 Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 Vulkaner og jordskælv - pladetektonik

I forløbet har vi arbejdet med vulkaner, jordskælv og den pladetektoniske model. Indledningsvis har vi kort berørt geologisk tid. Herefter har vi arbejdet med at besvare følgende spørgsmål:
- Hvordan dannes bjergarter?
- Hvad er pladetektonik?
- Hvad er en vulkan?
- Hvad er jordskælv?
- Hvorfor bo ved vulkaner?
Forløbet blev afsluttet med en aflevering, hvor vi bl.a. arbejdede med Google Earth for at undersøge sammenhæng mellem typen af pladegrænse og forekomst af vulkaner, jordskælvsdybde samt -styrke. Til sidst arbejdede vi også med et eksempel på et eksamensspørgsmål.

ØVELSER:
- Geologisk tidslinje
- Bestemmelse af bjergarter
- Hvad er en vulkan? (Delopgave 2: Analyse af vulkaner i Google Earth)
- Undersøgelse af seismogram (+ miniøvelse med slinky)
- Google Earth & pladetektonik
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Google Earth og pladetektonik 10-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2 Hvorfor skal vi reducere vores CO2-udledning?

I forløbet har vi arbejdet med vejr, klima, energi og klimaforandringer. Vi har arbejdet med at besvare det overordnede forløbsspørgsmål, Hvorfor skal vi reducere vores CO2-udledning?, ved at arbejde med følgende underspørgsmål:
- Hvad er vejr og klima?
- Hvad påvirker temperaturudvikling?
- Hvorfor blæser det?
- Hvorfor regner det?
- Hvordan påvirker klimaet vores levevilkår?
- Hvor får vi energien fra? (projektarbejde om en energitype)
- Hvilke konsekvenser har global opvarmning?
Forløbet blev afsluttet med at arbejde med et eksempel på et eksamensspørgsmål.

ØVELSER:
- Indstrålingsvinkel
- Kyst- og fastlandsklima
- Hvordan opstår vinde? (konvektionskammer) (demo)
- Skydannelse og dugpunkt
- Karse og klimazoner
- Grønlandspumpen
- Albedo
- Vandstandsstigning (to småøvelser)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3 Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?

I forløbet har vi arbejdet med at besvare det overordnede forløbsspørgsmål, Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?, ved at arbejde med følgende underspørgsmål:
- Hvad er bæredygtighed?
- Hvordan er klimaet på Afrikas Horn?
- Hvorfor rammes Afrikas Horn af tørke?
- Hvordan kan verden opdeles?
- Hvad lever befolkningen på Afrikas Horn af?
- Er der drikkevand nok på Afrikas Horn?
- Hvorfor stiger befolkningstallet i verden?
- Er befolkningsvækst på Afrikas Horn en udfordring?
- Hvordan påvirker klimaændringer Afrikas Horn?

ØVELSER:
- Vands fordampning
- Klima og vegetation på Afrikas Horn
- Befolkningsvækst på Afrikas Horn (Gapminder)
Visse øvelser fra især forløb 2 (Hvorfor skal vi reducere vores CO2-udledning?) er også relevante for dette forløb.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvorfor sulter de på AH? 07-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer