Holdet 2024/2g3vhf ps3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Nick Holmen Sander
Hold 2024/2g3vhf ps3 (2g3vhf ps3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den mangfoldige psykologi
Titel 2 Lille menneske - store udfordringer (EKSAMEN)
Titel 3 Ung og online (EKSAMEN)
Titel 4 Livet i gymnasiet (EKSAMEN)
Titel 5 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den mangfoldige psykologi

I dette korte introforløb vil eleverne blive introduceret til den mangfoldige psykologi. Her får eleverne et kort introduktionsforløb til de forskellige retninger inden for psykologien samt dets metoder. Der arbejdes med casen "Lena" fra Psykologiens Veje.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Lille menneske - store udfordringer (EKSAMEN)

I dette forløb skal eleverne arbejde i dybden med børns udvikling ud fra forskellige synspunkter. Her vil der være fokus på den kognitive, sociale og personlighedsmæssige udvikling hos børn. Forløbet afrundes med fokus på omsorgssvigt og resiliens.

Kernemateriale:
Magnus Riisager: PsykC, Frydenlund, 2022
Ole Schultz Larsen: Psykolgiens veje, Systime, 2018, 3. udgave

Gennemgået teori og begreber:
Den dynamiske systemteori (fundet i PsykC, kapitel 3.1.1)
Daniel Sterns teori fra begyndende selv til det verbale selv (uddrag taget fra PsykC) (lagdelte model, ansigtsduetter, the still face experiment, intersubjektivitet, affektiv afstemning, det verbale sprog)
John Bowlbys tilknytningsteori
Mary Ainsworths tilknytningstyper og fremmedsituationstesten
Spejlneuroner
Omsorgssvigtsformer samt reaktioner på omsorgssvigt (taget fra Psykologiens veje)
Harry Harlows abeforsøg
Resiliens

Supplerende materiale:
Daniel Stern (2002): Case: Jenny, 3 måneder, fundet i PsykC af Magnus Riisager, Frydenlund, s. 63
Maria Rørbæk (20159: "I kan gøre en kæmpe forskel" Socialpædagogen
Mette Krag (1997): Casen Katja i: Tidligt følelsesmæssigt skadede børn, Pædagogisk psykologisk rådgivning, Nr. 4-5
Redaktionen Videnskab.dk (2017): "Øjenkontakt med spædbørn får hjernebølgerne til at svinge i takt" (oprindelig forsknings institution: University of Cambridge)

Klip:
Treeincement (2010): "An Experiment by Joseph Campos: The Visual Cliff" https://www.youtube.com/watch?v=p6cqNhHrMJA&ab_channel=Treeincement (visuel kløft)
SciShowPsych (serie på Youtube) (2019): "What do mirror neurons really do?"

Dokumentarer:
DR1: "Min barndom i helvede"
DR1 (2018): "Mød dit urmenneske - forældre og børn"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ung og online (EKSAMEN)

Hvilken indvirkning har digitale medier på unges identitet og opmærksomhed?
Eleverne har i dette modul stiftet bekendtskab med forskellige teorier og begreber, der kan være med til at forstå digitale medier og et generelt online livs indvirkning på mennesket.

Magnus Riisager: PsykC, Frydenlund, 2022
Ole Schultz Larsen: Psykolgiens veje, Systime, 2018, 3. udgave

Gennemgået teori/begreber:
stilfællesskaber, zapperkultur, kulturel frisættelse (T. Ziehe), institutionaliseret individualisering (U. Beck), biologisk, kulturel og subjektiv alder,
E. Goffman: frontstage og backstage, face, selviscenesættelse, impression-management
A. Honneth: anerkendelse, solidarisk, restlig og privat sfære  
A. Giddens: posttraditionelt samfund, narrativ identitet, refleksiv identitet, sociale arenaer
Opmærksomhed: selektiv opmærksomhed, delt opmærksomhed, multitasking, switchtasking, automatiske processer, nedsat opmærksomhedsevne
Dopamin
D. Baumrind: opdragelsesstile, autoritær, autoritativ, eftergivende, uinvolveret opdragelsesstil

Supplerende materiale:
2 undersøgelse af Jane Radesky om forældre anvende af mobiler ift. børns adfærd  fundet i Christian Skjødt Pedersen (2019): Digitale forældreeffekter, kap. 3 “Forældre – hvor meget betyder de egentligt”, Systime
"Krop, køn og digital adfærd - hvordan mindsker vi presset på børn og unge?", undersøgelse af Børns vilkår og Trygfonden. Uddrag fra kap 2 og 3 anvendt.
Mikael Palner (2024): "Hjerneforsker faldt selv i Snapchat-fælden", Videnskab.dk
Podcast fra EMU-serien "Din digitale gæstelærer", Digital dannelse og distraktion med Jesper Aagaard (https://emu.dk/digitale-gaestelaererforloeb/eud/podcast-din-digitale-gaestelaerer)
Monkey Buisness Illusion (https://www.youtube.com/watch?v=IGQmdoK_ZfY)
Videnskab.dk (2017): "Smartphonen æder vores opmærksomhed, selv når den er slukket"


Dokumentarer:
DR-dokumentar (2020): "Tværs: Amalie er intet uden andre"
DR-dokumentar (2021): Mit liv på nettet "Er jeg afhængig?"
DR-dokumentar (2018): "Eksperimentet - Familien som skærmjunkier" (første 35 minutter)
DR-dokumentar (2018): "Eksperimentet - Familien på skærmafvænning" (sidste 30 minutter)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Livet i gymnasiet (EKSAMEN)

Hvilke udfordringer kan elever og lærere opleve ift. motivation og læring i gymnasieverden?
Forløbet har tre ben: stress og coping, motivation og læring samt mobning.
Fokusset har været på samfundsstrukturer, der kan føre til stress samt hvilke aspekter omkring individet kan føre til stress, og hvordan man kan cope med det.
Der har været fokus på de motivations- og læringsteorier, der kan være med til at forklare, hvorfor unge kan have problemer med motivationen, og hvad der skal til for at blive/forblive motiveret. Derudover har vi arbejdet videre med mobning, og hvordan det kan have indvirkning på elevers motivation og trivsel.

Gennemgået teori og begreber:
O. K. Pedersen: konkurrencestaten
Stress: akut og kronisk stress
Ydre faktorer ved stress (emotionelle, manuelle/motoriske, kognitive og perceptuelle krav)
Krav-kontrolmodellen
Psykologiske, fysiske og biologiske stressorer
Coping: problembaseret, emotionsfokuseret og undgående coping
Relationsteori (tryghed, tillid, internalisering) + (det faglige, didaktiske og personlige relationsniveau)
Deci & Ryan: selvebestemmelsesteorien (autonomi)
Motivation: indre og ydre
Personlighedsteori: Big five (anspændt, samvittighedsfuld, omgængelig, udadvendt, åben), risikovillig og forsigtig type
P. Bourdieu: Kapitaler (social, økonomisk og kulturel), habitus
A. Bandura: self-efficacy, moralsk frakobling
C. Dweck: mindset (fikseret og udviklingsorienteret)
L. Vygotsky: zonen for nærmeste udvikling
A. Giddens: narrativ og refleksiv identitet, sociale arenaer
E. Erikson: identitetssøgen, identitetsforvirring, jeg-identitet og social-identitet
Mobning: gruppeperspektiv og individualperspektiv


Kernemateriale:
Ole Shultz-Larsen (2008): Psykologiens veje (3. udgave)
"Motivation" af Dorthe Ågaard (uddrag kap 8 (49-50) + kap 9 (51-55) (PDF)
Charlotte T. Jensen & Katrine Quorning (2018): Undersøgelser i psykologi, Systime
Magnus Riisager (2021): PsykC, Frydenlund

Supplerende materiale:
Anna Trap-Lind (2016): "En skolelærer med dårlig relationsevne kan skade børn afgørende" Metropol (4 s.)
"Vil du have 100 kr. for at spille fodbold?" fundet i: Psykologiske Eksperimenter (i-bog)
Undervisningsministeriet (UVM) (2022): "Hvad vælger eleverne, når de forlader grundskolen efter 9. og 10. klasse i 2022?" (uddrag)
Cæcilie Dohn Christensen (2021): "17-årig tog study drugs for at præstere i gymnasiet - Bivirkningerne stopper. Karaktererne følger mig hele livet", TV2.dk
DPU, Aarhus Universitet (2017): "Stress i gymnasiet" (uddrag)
Silas Bay Nielsen (2021): "Alexander besvimede af stress", DR.dk
Anne Sophie Thingsted (2021): "Udbredt undervisningsteori hviler på omstridt grundlag", Videnskab.dk
Ole Droob (2022): "Gymnasierektor og far til fem: Sådan får vi drengene med på uddannelsesvognen", A4aktuelt.dk
Laura Marie Sørensen m.fl. (2017): "Go' morgen taberpige: I tre år fik Caroline anonyme mobbebeskeder", DR.dk
Børnerådet (2017): "Analyse fra børnerådet: Unges erfaringer med digital mobning" (uddrag)
"Vil du have 100 kr. for at spille fodbold?" fundet i Undersøgelser i psykologi (2018), Systime
Morten Mikkelsen (2014): "Dygtige unge mister motivationen i skolen" (uddrag), Kristeligt Dagblad
Mette Højbjerg (2013): "Mange unge kæmper med motivationen", Debat i Politiken

Dokumentarer:
TV2 (2014): "Kundskab eller kaos - Motivation" (episode 3)
DR (2021): Mit liv på nettet "Mobbernes nye skolegård" (episode 3, 8. april 2021)
DR (2019): "klædt af på nettet" (episode 1, 26. aug. 2019)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Repetition og eksamenstræning

Et kort repetitionsforløb, hvor eleverne har fået genopfrisket de tre eksamensemner.

Lille menneske - store udfordringer:
Andreas R. Graven (2014): "Halvdelen af plejebørn har psykiske lidelser", Videnskab.dk
Ulla Abildtrup (2011): "Omsorgssvigtede børn hjælpes videre", DR.dk
TV2 dok (1998): "Er du mors lille dreng?" (uddrag)
TV2 dok (2017): "Mors dreng på egne ben" (uddrag)

Ung og online:
August Olesen (2024): "86.000 danskere er afhængige af sociale medier, viser nyt studie", DR.dk
"Skaber mobiltelefoner dårligere samtaler?" fundet i "Undersøgelser i psykologi" kapitel 2. Socialpsykologi
"Skaber mobiltelefoner dårligere samtaler i virkeligheden?" fundet i "Undersøgelser i psykologi" kapitel 2. Socialpsykologi

Livet i gymnasiet:
Mille Fridal (2012): ”Unge får stress af at skulle vælge rigtigt”, MetroXpress
Louise Dalsgaard (2014): ”Rekordmange unge kæmper med stress”, DR.dk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer