Titel
4
|
Livet i gymnasiet (EKSAMEN)
Hvilke udfordringer kan elever og lærere opleve ift. motivation og læring i gymnasieverden?
Forløbet har tre ben: stress og coping, motivation og læring samt mobning.
Fokusset har været på samfundsstrukturer, der kan føre til stress samt hvilke aspekter omkring individet kan føre til stress, og hvordan man kan cope med det.
Der har været fokus på de motivations- og læringsteorier, der kan være med til at forklare, hvorfor unge kan have problemer med motivationen, og hvad der skal til for at blive/forblive motiveret. Derudover har vi arbejdet videre med mobning, og hvordan det kan have indvirkning på elevers motivation og trivsel.
Gennemgået teori og begreber:
O. K. Pedersen: konkurrencestaten
Stress: akut og kronisk stress
Ydre faktorer ved stress (emotionelle, manuelle/motoriske, kognitive og perceptuelle krav)
Krav-kontrolmodellen
Psykologiske, fysiske og biologiske stressorer
Coping: problembaseret, emotionsfokuseret og undgående coping
Relationsteori (tryghed, tillid, internalisering) + (det faglige, didaktiske og personlige relationsniveau)
Deci & Ryan: selvebestemmelsesteorien (autonomi)
Motivation: indre og ydre
Personlighedsteori: Big five (anspændt, samvittighedsfuld, omgængelig, udadvendt, åben), risikovillig og forsigtig type
P. Bourdieu: Kapitaler (social, økonomisk og kulturel), habitus
A. Bandura: self-efficacy, moralsk frakobling
C. Dweck: mindset (fikseret og udviklingsorienteret)
L. Vygotsky: zonen for nærmeste udvikling
A. Giddens: narrativ og refleksiv identitet, sociale arenaer
E. Erikson: identitetssøgen, identitetsforvirring, jeg-identitet og social-identitet
Mobning: gruppeperspektiv og individualperspektiv
Kernemateriale:
Ole Shultz-Larsen (2008): Psykologiens veje (3. udgave)
"Motivation" af Dorthe Ågaard (uddrag kap 8 (49-50) + kap 9 (51-55) (PDF)
Charlotte T. Jensen & Katrine Quorning (2018): Undersøgelser i psykologi, Systime
Magnus Riisager (2021): PsykC, Frydenlund
Supplerende materiale:
Anna Trap-Lind (2016): "En skolelærer med dårlig relationsevne kan skade børn afgørende" Metropol (4 s.)
"Vil du have 100 kr. for at spille fodbold?" fundet i: Psykologiske Eksperimenter (i-bog)
Undervisningsministeriet (UVM) (2022): "Hvad vælger eleverne, når de forlader grundskolen efter 9. og 10. klasse i 2022?" (uddrag)
Cæcilie Dohn Christensen (2021): "17-årig tog study drugs for at præstere i gymnasiet - Bivirkningerne stopper. Karaktererne følger mig hele livet", TV2.dk
DPU, Aarhus Universitet (2017): "Stress i gymnasiet" (uddrag)
Silas Bay Nielsen (2021): "Alexander besvimede af stress", DR.dk
Anne Sophie Thingsted (2021): "Udbredt undervisningsteori hviler på omstridt grundlag", Videnskab.dk
Ole Droob (2022): "Gymnasierektor og far til fem: Sådan får vi drengene med på uddannelsesvognen", A4aktuelt.dk
Laura Marie Sørensen m.fl. (2017): "Go' morgen taberpige: I tre år fik Caroline anonyme mobbebeskeder", DR.dk
Børnerådet (2017): "Analyse fra børnerådet: Unges erfaringer med digital mobning" (uddrag)
"Vil du have 100 kr. for at spille fodbold?" fundet i Undersøgelser i psykologi (2018), Systime
Morten Mikkelsen (2014): "Dygtige unge mister motivationen i skolen" (uddrag), Kristeligt Dagblad
Mette Højbjerg (2013): "Mange unge kæmper med motivationen", Debat i Politiken
Dokumentarer:
TV2 (2014): "Kundskab eller kaos - Motivation" (episode 3)
DR (2021): Mit liv på nettet "Mobbernes nye skolegård" (episode 3, 8. april 2021)
DR (2019): "klædt af på nettet" (episode 1, 26. aug. 2019)
|