Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Elsebeth Ahlmann
|
Hold
|
2024/2ghf3g in3 (2ghf3g in3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Introduktion
I dette forløb skal eleverne stifte bekendtskab med fagets kernestofområder, herunder hvad der kendetegner innovation, kreativitet og idégenerering, foretagsomhed, behov og muligheder.
Eleverne skal igennem modulerne opleve succes og få en positiv oplevelse af egne ressourcer og kompetencer. Ligeledes skal de gennem såvel gruppearbejde som individuelt arbejde opnå viden om, vigtigheden af erfaring og refleksion over oplevede ting.
Eleverne skal desuden indse at de alle har muligheden for at være nytænkende og innovative.
Der arbejdes ud fra praktiske aktiviteter der udfordrer eleverne, således at der hurtigt skabes et miljø for foretagsomhed.
Forløbet fremmer elevernes evne til at arbejde systematisk og kreativt med idéudvikling
Eleverne udvikler værdiskabende løsninger gennem foretagsomhed Eleverne opnår viden, kundskaber og færdigheder til at kunne arbejde med innovative processer
Forløbet fremmer elevernes nysgerrighed og engagement i fagets discipliner
I forløbet er der arbejdet med følgende konkrete cases og eksempler:
Fødevarebanken, mobilhoteller, byt til nyt (en lighter i bytte), Subreader, moderne krigsførelse
Materiale:
Innovationsgrundbogen b-c, Systime; kap.1, kap. 2, kap. 3
Ekstra:
- Genstart: Fanget i Elons net, 2023: podcast: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/genstart-fanget-i-elons-net-11802350354
- STARLINK satellites train seen from earth - SpaceX Elon Musk: https://www.youtube.com/watch?v=pgysWWwESfU
Begreber:
I forløbet er der arbejdet med begreber/teoretikere som:
- Schumpeter og Kanters definition på innovation
- Invention
- Innovation
- Diffusion
- Gråzonen
- Innovationstragten, penthalonmodellen
- Teambuilding og relationsopbygning
- Personas og brugerrejse
- NABC-pitch
- Business model canvas
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 Værdier i skabet
Dette forløb har til formål at give eleverne en indføring i en konkret handling, hvor de skal være foretagsomme. Eleverne skal i fællesskab med deres team få det maksimale ud af egne ressourcer. Udfordringen går ud på, at de i teamet skal skabe værdi for nogen, ved at udnytte deres ressourcer, kontakter, midler og viden. (forløbet er taget fra Inno - din grundbog til innovation og foretagsomhed: https://inno.systime.dk/?id=277
Materiale:
Innovationsgrundbogen c-b, Systime; kap. 2, kap. 3, kap. 8
Andet:
- https://stiften.dk/erhverv/paa-to-aar-har-ny-virksomhed-skabt-omsaetning-for-en-milliard-kroner-nu-droemmer-christian-om-at-blive-europas-stoerste-af-sin-slags
- https://avisendanmark.dk/erhverv/zalandos-nyrestoed-til-toejbutikkerne-robot-skal-raadgive-om-dit-toej?utm_source=https%3A%2F%2Fstiften.dk&utm_medium=block_article_teaser
Begreber:
kreativ destruktion
Radikal og inkrementel innovation
Innovationsformer
Værdibegrebet
Innovation til kunder
Pain
Job to be done
Value propositions
Jury
Entreprenørskab
BMC
Penthalonmodellen
Segmentering
Værdi
NABC-pitch
Radikal/inkrementel innovation
Personas
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Husk at medbringe 2-3 RENE beklædningsgenstande, som gerne må gå i stykker (hat, bælte, tøj, sko, sandal, strømper, smykke, hårpynt mm.)
-
Læs om:
-
Læs følgende om personas og brugerrejser:
-
Prøveeksamen: I skal medbringe alt, som I har udarbejdet i forbindelse med vores projekt Værdier i skabet.
-
I skal udarbejde en liste med emner, som I synes kunne være interessante at arbejde med i forhold til en pain I oplever på skolen. Benspænd: I må ikke tænke på siddepladser:-)
-
I skal gøre følgende: Vælg et af de tre emner, som vi arbejdede med i modulet. Brainstorm på jeres emne (skriftligt) og undersøg emnet ved at: 1. snakke med folk I kender fra andre gymnasier 2. udfylde en skabelon til et spørgeskema. Hvis I er i tviv
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 Miniforløb
Dette forløb har til formål at give holdet som samlet gruppe mulighed for at arbejde med en selvvalgt case, der er relevant for deres hverdag.
Der er i forløbet ikke fokus på resultatet af elevernes arbejde med deres case, men derimod på deres samarbejde og bevidsthed om egen praksis i forhold til at arbejde i teams og ikke mindst at træffe beslutninger. Eleverne har desuden reflekteret over egen praksis.
Materiale
Innovationsgrundbogen C-B, Systime; Kap. 4, kap. 5, kap. 6, kap. 9
Andet:
- https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/fremtidens-morgenkaffe-indeholder-ikke-engang-en-kaffeboenne
Begreber:
Entreprenørskab
Intraprenørskab
Iværksætteri
Schumpeter
Profit/non-profit-organisationer
De syv arketyper
Effectuation/causation
Dataindsamling
Interviews
Konfliktetrappen
Teamarbejde
Stage gate-modellen
Innovationsprocessmodel
Causation
Effectuation
Sarasvathys principper for effectuation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 Eksamensprojekt og praktikdag
Dette forløb tager afsæt i elevernes fokus på egne evner herunder særligt deres handlekompetence. Eleverne er derfor i selvvalgt et-dages praktik, hvor de selv etablerer kontakt til en arbejdsplads og aftaler rammerne for deres praktik. Eleverne skal i forbindelse med deres praktik undersøge et selvvalgt fokuspunkt, og de har derfor udarbejdet et BMC til praktikstedet. Eleverne skal underpraktikopholdet observere udvalgte tendenser på arbejdspladsen. Til dette har eleverne taget afsæt i Edgar Scheins fokuspunkter omkring kulturanalyse nemlig; artefakter, værdier og normer og de grundlæggende antagelser.
De sættes desuden i stand til at opfylde læreplanens mål omkring følgende:
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
- bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
Grundbog:
Innovationsgrundbogen C-B, Systime, i-bog: kap 4 kap. 5, kap. 8, kap. 9, kap. 10, kap. 14
Andet:
- https://literoflight.org/
- Tv2.dk: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2025-01-22-piger-er-lykkelige-efter-at-praest-fik-god-ide
- https://www.birdie.design/da?utm_source=facebook&utm_medium=paid&utm_campaign=%5BDK%5D+BROAD_TESTING_ABO_SALES&utm_term=Januar+-+2025+-+PressStory+-+MotionGraphic+-+Video&utm_content=DK_2025_BirdieV2_MotionGraphic_HowItWorks_Offer_PressStory_Tekst1_PainOgFact&fbadid=120215481292040521&fbclid=IwY2xjawH-zQ9leHRuA2FlbQEwAGFkaWQBqxdX5UVXWQEdyHhkhmSccCqBlb3hInytxRJDmadGxI-HlBgrfwzZE5l6hqfm1tE8ZQoH_aem_dqF_PjYudzVhTIVxaNgb1A&campaign_id=120214931755150521&ad_id=120215481292040521
- https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-04-24-skoleelever-har-udviklet-tandboerste-der-kan-teste-dig-for-corona
Relevante begreber:
- Pain
- Pretotyper
- Prototyper
- Job to be done
- Artefakter
- Normer og værdier
- Grundlæggende antagelser
- Gatekeepers
- Mock-up
- Budget (etablerings-, drifts-, likviditetsbudget)
- BMC
- Feltarbejde
- Sarasvathy
- Diffusion (hæmmere og fremmere)
- Adoptanter
- Sarasvathys fem principper (bird in the hand, lemonadeprincippet, pilot in the plane, affordable loss, crazy quilt)
- Edgar Schein
- Innovationskompetence
- Adizes ledelsesroller
- Om samarbejde; Konflikttrappe og konfliktløsning, adfærd, samarbejdsaftaler mm.)
- Personas og brugerrejser
- Processmodeller
- Interviews og fokusgrupper
- Interviewguide
- Porters diamantmodel
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvis I kan nå det, må I meget gerne genlæse sarasvathys fem principper for effectuation: Sarasvathys effectuation model | Innovationsgrundbogen C-B
-
Læs: 10.4 Faktorer, der hæmmer og fremmer diffusion | Innovationsgrundbogen C-B
-
Sundt, billigt og bæredygtigt: Aarhus-firma i madrevolution med Salling
-
I skal være fuldstændig klar på emne i forhold til jeres eksamensprojekt. I behøver ikke have en færdig idé, men emnet og gerne en pain om emnet skal være på plads
-
I skal have styr på jeres praktikdag! Og I skal være kommet videre med jeres idé. I kan se denne som inspiration:-) https://www.birdie.design/da?utm_source=facebook&utm_medium=paid&utm_campaign=%5BDK%5D+BROAD_TESTING_ABO_SALES&utm_term=Januar+-+2025+
-
I skal ENTEN udarbejde en interviewguide, hvori I beskriver, hvilke spørgsmål I vil stille potentielle kunder/brugere/virksomheder. Læg jeres interviewguide i elevfeedback.
-
Det er din lektie til i dag, at undersøge den virksomhed, du skal i praktik hos; hvem er de, hvad arbejder med, hvor mange ansatte har de, har de en hjemmeside (og hvad indeholder den?) mm.
-
Kulturanalyser og BMC Hans.docx
-
I skal have udfyldt jeres BMC fra jeres praktiksted
-
Medbring jeres prototype
-
Medbring jeres færdige!!! prototype
-
Ikke lektier - men laves i modulet:
-
De af jer, der ikke var til modulet mandag, kan finde teksten/opgaven til prøveeksamen på OneNote, forløb 4, prøveeksamen. Alle skal være klar til at præsentere for hinanden.
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612521945",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612521945",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612521945"
}