Holdet 2024/2ghf3g in3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Innovation C
Lærer(e) Elsebeth Ahlmann
Hold 2024/2ghf3g in3 (2ghf3g in3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Introduktion
Titel 2 Forløb 2 Værdier i skabet
Titel 3 Forløb 3 Miniforløb
Titel 4 Forløb 4 Eksamensprojekt og praktikdag

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Introduktion

I dette forløb skal eleverne stifte bekendtskab med fagets kernestofområder, herunder hvad der kendetegner innovation, kreativitet og idégenerering, foretagsomhed, behov og muligheder.
Eleverne skal igennem modulerne opleve succes og få en positiv oplevelse af egne ressourcer og kompetencer. Ligeledes skal de gennem såvel gruppearbejde som individuelt arbejde opnå viden om, vigtigheden af erfaring og refleksion over oplevede ting.
Eleverne skal desuden indse at de alle har muligheden for at være nytænkende og innovative.
Der arbejdes ud fra praktiske aktiviteter der udfordrer eleverne, således at der hurtigt skabes et miljø for foretagsomhed.
Forløbet fremmer elevernes evne til at arbejde systematisk og kreativt med idéudvikling
Eleverne udvikler værdiskabende løsninger gennem foretagsomhed Eleverne opnår viden, kundskaber og færdigheder til at kunne arbejde med innovative processer
Forløbet fremmer elevernes nysgerrighed og engagement i fagets discipliner

I forløbet er der arbejdet med følgende konkrete cases og eksempler:
Fødevarebanken, mobilhoteller, byt til nyt (en lighter i bytte), Subreader, moderne krigsførelse

Materiale:
Innovationsgrundbogen b-c, Systime; kap.1, kap. 2, kap. 3

Ekstra:
- Genstart: Fanget i Elons net, 2023: podcast: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/genstart-fanget-i-elons-net-11802350354
- STARLINK satellites train seen from earth - SpaceX Elon Musk: https://www.youtube.com/watch?v=pgysWWwESfU

Begreber:
I forløbet er der arbejdet med begreber/teoretikere som:
- Schumpeter og Kanters definition på innovation
- Invention
- Innovation
- Diffusion
- Gråzonen
- Innovationstragten, penthalonmodellen
- Teambuilding og relationsopbygning
- Personas og brugerrejse
- NABC-pitch
- Business model canvas



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 Værdier i skabet

Dette forløb har til formål at give eleverne en indføring i en konkret handling, hvor de skal være foretagsomme. Eleverne skal i fællesskab med deres team få det maksimale ud af egne ressourcer. Udfordringen går ud på, at de i teamet skal skabe værdi for nogen, ved at udnytte deres ressourcer, kontakter, midler og viden. (forløbet er taget fra Inno - din grundbog til innovation og foretagsomhed: https://inno.systime.dk/?id=277

Materiale:
Innovationsgrundbogen c-b, Systime; kap. 2, kap. 3, kap. 8

Andet:
- https://stiften.dk/erhverv/paa-to-aar-har-ny-virksomhed-skabt-omsaetning-for-en-milliard-kroner-nu-droemmer-christian-om-at-blive-europas-stoerste-af-sin-slags

- https://avisendanmark.dk/erhverv/zalandos-nyrestoed-til-toejbutikkerne-robot-skal-raadgive-om-dit-toej?utm_source=https%3A%2F%2Fstiften.dk&utm_medium=block_article_teaser

Begreber:
kreativ destruktion
Radikal og inkrementel innovation
Innovationsformer
Værdibegrebet
Innovation til kunder
Pain
Job to be done
Value propositions
Jury
Entreprenørskab
BMC
Penthalonmodellen
Segmentering
Værdi
NABC-pitch
Radikal/inkrementel innovation
Personas
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 Miniforløb

Dette forløb har til formål at give holdet som samlet gruppe mulighed for at arbejde med en selvvalgt case, der er relevant for deres hverdag.
Der er i forløbet ikke fokus på resultatet af elevernes arbejde med deres case, men derimod på deres samarbejde og bevidsthed om egen praksis i forhold til at arbejde i teams og ikke mindst at træffe beslutninger. Eleverne har desuden reflekteret over egen praksis.  

Materiale
Innovationsgrundbogen C-B, Systime; Kap. 4, kap. 5, kap. 6, kap. 9

Andet:
- https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/fremtidens-morgenkaffe-indeholder-ikke-engang-en-kaffeboenne

Begreber:
Entreprenørskab
Intraprenørskab
Iværksætteri
Schumpeter
Profit/non-profit-organisationer
De syv arketyper
Effectuation/causation
Dataindsamling
Interviews
Konfliktetrappen
Teamarbejde
Stage gate-modellen
Innovationsprocessmodel
Causation
Effectuation
Sarasvathys principper for effectuation

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 Eksamensprojekt og praktikdag

Dette forløb tager afsæt i elevernes fokus på egne evner herunder særligt deres handlekompetence. Eleverne er derfor i selvvalgt et-dages praktik, hvor de selv etablerer kontakt til en arbejdsplads og aftaler rammerne for deres praktik. Eleverne skal i forbindelse med deres praktik undersøge et selvvalgt fokuspunkt, og de har derfor udarbejdet et BMC til praktikstedet. Eleverne skal underpraktikopholdet observere udvalgte tendenser på arbejdspladsen. Til dette har eleverne taget afsæt i Edgar Scheins fokuspunkter omkring kulturanalyse nemlig; artefakter, værdier og normer og de grundlæggende antagelser.


De sættes desuden i stand til at opfylde læreplanens mål omkring følgende:
- identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
-  anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
- bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed

Grundbog:
Innovationsgrundbogen C-B, Systime, i-bog: kap 4 kap. 5, kap. 8, kap. 9, kap. 10, kap. 14

Andet:
- https://literoflight.org/
- Tv2.dk: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2025-01-22-piger-er-lykkelige-efter-at-praest-fik-god-ide
- https://www.birdie.design/da?utm_source=facebook&utm_medium=paid&utm_campaign=%5BDK%5D+BROAD_TESTING_ABO_SALES&utm_term=Januar+-+2025+-+PressStory+-+MotionGraphic+-+Video&utm_content=DK_2025_BirdieV2_MotionGraphic_HowItWorks_Offer_PressStory_Tekst1_PainOgFact&fbadid=120215481292040521&fbclid=IwY2xjawH-zQ9leHRuA2FlbQEwAGFkaWQBqxdX5UVXWQEdyHhkhmSccCqBlb3hInytxRJDmadGxI-HlBgrfwzZE5l6hqfm1tE8ZQoH_aem_dqF_PjYudzVhTIVxaNgb1A&campaign_id=120214931755150521&ad_id=120215481292040521

- https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-04-24-skoleelever-har-udviklet-tandboerste-der-kan-teste-dig-for-corona


Relevante begreber:
- Pain
- Pretotyper
- Prototyper
- Job to be done
- Artefakter
- Normer og værdier
- Grundlæggende antagelser
- Gatekeepers
- Mock-up
- Budget (etablerings-, drifts-, likviditetsbudget)
- BMC
- Feltarbejde
- Sarasvathy
- Diffusion (hæmmere og fremmere)
- Adoptanter
- Sarasvathys fem principper (bird in the hand, lemonadeprincippet, pilot in the plane, affordable loss, crazy quilt)
- Edgar Schein
- Innovationskompetence
- Adizes ledelsesroller
- Om samarbejde; Konflikttrappe og konfliktløsning, adfærd, samarbejdsaftaler mm.)
- Personas og brugerrejser
- Processmodeller
- Interviews og fokusgrupper
- Interviewguide
- Porters diamantmodel



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer