Titel
2
|
DE KUNSTNERISKE VIRKEMIDLER (EKSAMEN)
Undervisningsbeskrivelse:
I dette forløb vil vi arbejde med de kunstneriske virkemidler ud fra problemstillingen:
Hvordan påvirker brugen af komposition, form, lys, skygge og farver i et kunstværk kunstnerens budskab og beskuerens oplevelse?
Arbejdsmetoder::
Eleverne arbejder med en analog portfolio, hvor de opbevarer deres fysiske værker samt en digital portfolio i OneNote, hvor de løbende skriver analyser, refleksioner og procesbeskrivelser.
Vi arbejder med metoden T-A-P (Andersen og Porse, 2020), så eleverne gøres opmærksom på vekselvirkningen mellem teori (T), analyse (A) og praksis (P).
Hvert modul omhandler et af de kunstneriske virkemidler: komposition, rum, perspektiv, lys og skygge, samt farver.
Alle begreber kobles op på praktiske øvelser.
Vi arbejder ud fra denne præsentation i hele forløbet:
Præsentation:: kortlink.dk/2m3ek
Alle værker fra forløbet:: kortlink.dk/2s7q6
Ovenstående dokument med værker fra forløbet lægger i forberedelseslokalet til eksamen.
Formål:
Formålet med modulet er at træne eleverne i de kunstneriske virkemidler, så de er i stand til at foretage en formanalyse.
T (teori):
Komposition
Statisk/dynamisk komposition
Åben/lukket komposition
Hierarkisk/additiv komposition
Diagonal-, trekant-, cirkelkomposition
Det gyldne snit
Rum:
Overlapning
Repoussoir
Lineære gradienter
Optiske gradienter
Farveperspektiv
Perspektiv:
Linearperspektiv
Horisontlinje
Forsvindingspunkt
Orthogonaler
Normalperspektiv
Fugleperspektiv
Frøperspektiv
Centralperspektiv
Lys/skygge:
Naturligt lys
Symbolsk lys/egetlys
Clair-obscur
Synlig lyskilde
Diffust lys
Egenskygge
Slagskygge
Farve:
Primærfarver
Sekundærfarver
Tertiær farver
Lys/mørk-kontrast
Kold/varm-kontrast
Komplementærkontrast
Simultankontrast
Kvalitetskontrast
Farvens tone/valør
Brækkede farver
Analyse (A):
Eleverne præsenteres for en del eksempler på, hvordan virkemidlerne anvendes i professionelle værker, hvorfor der vil være en lang række værker listet under ‘Analyse’. Først i sidste modul i forløbet arbejder eleverne med en dybdegående analyse af et selvvalgt værk, som de er blevet præsenteret for i forløbet.
Værkerne er fra forskellige perioder, men eleverne forventes kun at kunne redegøre for kendetegnene ved barokkunst og ekspressionisme.
Før 1800-tallet:
Masaccio, Den hellige treenighed, ca. 1426-1428,
Facade af San Carlo alle Quattro-kirken i Rom, 1638
Michelangelo, Doni Tondo (Doni Madonna), ca. 1507
Sandro Botticelli, Venus’ fødsel, 1486
Caravaggio: Gravlæggelsen, 1603
Raphael, Madonna of the Meadow, 1506
Guido da Siena, Tronende Madonna med barn, 1270
Rafael, Skolen i Athen, ca. 1511
Pietro Perugino, Christ Handing the Keys to St. Peter, 1481-1482
Giuseppe Bartolomeo Chiari: Hyrdernes tilbedelse, 1720
Hellig familie, Rembrandt, 1640
Michelangelo di Caravaggio, Judith halshugger Holofernes, 1599
Michelangelo di Caravaggio, The Martyrdom of Saint Matthew, 1600
Peter Paul Rubens, Massacre of the innocents, 1610
Peter Paul Rubens, Bortførelsen af Leukippos' døtre, ca. 1618
Pieter Claesz, Vanitas, 1625
Evert Collier, Vanitas, 1663
Efter 1800-tallet:
Edgar Degas: Strygersker, 1884
Grant Wood: American Gothic, 1930
Andy Warhol, Marilyn Monroe, 1967
Caspar David Friedrich, Wanderer above the Sea of Fog , 1818
Cassius Marcellus Coolidge, A Friend in need, 1903
Erik Henningsen, "En Saaret Arbejder", 1895
Frida Kahlo, Me and my Parrots, 1941
Emil Nolde, Dansen omkring guldkalven, 1910
Salvador Dalí, La Tentación de San Antonio, 1946
Henri Matisse, The Horse, the Rider, and the Clown, 1943,
P.S. Krøyer, Sommeraften ved Skagens strand. Kunstneren og hans hustru, Marie , 1899
Anna Ancher, Pigen i den blå stue, 1891
Vincent Van Gogh, Café Terrace at Night, 1888
Lars Nørgaard: De tre gratier, 1985
Franz Marc, Legende væsler, 1911
Ernst Ludwig Kirchner: Gadebillede fra Berlin,1913
Emil Nolde, Korsfæstelse, 1912
Alexei Jawlensky. Woman with Green Fan, 1912
Oluf Høst: Aften, 1928
Vincent van Gogh, Starry Night, 1889
Ellsworth Kelly, Orange Red Relief, 1959
Vincent van Gogh, Starry Night, 1889
Paul Klee - Botanical Garden (1958)
Paul Klee - Architectural Review (1956)
Wassily Kandinsky, Kleine Welten" X (1922)
Wassily Kandinsky, Kleine Welten" XI (1922)
Wassily Kandinsky, Kleine Welten" I (1922)
Samtidskunst:
Louise Bourgeois: Spider, 1994
HuskMitNavn, Signs of Life, 2020.
Michael Kvium, Blindt billede, 1991
Michael Kvium: Simpelt mandsportræt II, 2011
Michael Kvium, Fools, 2000
Julie Nord, The Garden, 2020
Michael Kvium, Kulturkreds, 1991
John Kørner: Alene med skyerne, 2011
Claus Carstensen, Negation as affirmation of will (Brumaire), 2001
Jeff Koons, Play-Doh, 2014
Michael Kvium: Stranded II, 2020
Praktis:
Stregtegning (2-minutters opgave)
Fotografisk gengivelse af værk i fotografi (fokus på forskellig komposition)
Farveperspektiv (‘kold” himmel/’varm himmel’ med sort forgrund)
Gå med linjen. Tegning og collage inspireret af Klee og Kandinsky (fokus på linje, komposition og rumskabende virkemidler)
Perspektivtegning
Fotografi med fokus på perspektiv
Skyggetegning (skyggelægning på kugle)
Ekspressionistisk portræt på plastisk (fokus på skygger/brækkede farver i samspil med mættede farver)
Kernestof:
Busk, K. C., Billedkunstbogen, Komposition, 2019. Forfatterne og Forlaget Columbus (ca. 1,5 normalside)
Busk, K. C., Billedkunstbogen, Rum, 2019. Forfatterne og Forlaget Columbus (ca. 1 normalside)
Busk, K. C., Billedkunstbogen, Linje, 2019. Forfatterne og Forlaget Columbus (ca. 1 normalside)
Busk, K. C., Billedkunstbogen, Lys og skygge, 2019. Forfatterne og Forlaget Columbus (ca. 1 normalside)
Busk, K. C., Billedkunstbogen, Farver, 2019. Forfatterne og Forlaget Columbus (ca. 3 normalside)
Supplerende stof:
(1) Why do old paintings look so weird? | Art 101: Linear Perspective - YouTube
|