Holdet 2024/3gvhf Ng3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Helle Ullmann Hansen, Simon Hamborg
Hold 2024/3gvhf Ng3 (3gvhf Ng3, 3gvhf Ng3 - øv1, 3gvhf Ng3 - øv2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 Hvorfor er det farligt at bo ved en pladegrænse?
Titel 2 2 Hvordan kan man overleve på stillehavsatoller?
Titel 3 3 Plastik - et globalt miljøproblem?
Titel 4 4 Hvordan bliver byer bæredygtige?
Titel 5 5 Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 Hvorfor er det farligt at bo ved en pladegrænse?

Forløbets overordnede problemstilling har været "Hvorfor kan det være farligt at bo ved en pladegrænse?". Indledningsvis har vi arbejdet med Jordens opbygning og dynamik (pladetektonik). Herefter et fokus på jordskælv, tsunamier og vulkaner samt mineraler, bjergarter og geologisk cyklus. Efterfølgende har vi arbejdet med følgende underspørgsmål: Hvorfor er vulkanske jorde attraktive?, Kan vulkaner lave guld?, Kan man udnytte vulkaners energi? og Kan man forhindre et vulkanudbrud? Forløbet blev bl.a. afsluttet ved at eleverne udformede egne eksamensspørgsmål og afviklede en prøveeksamen med hinanden.

ØVELSER:
- Havbundens topografi og alder (analyse af rumlige mønstre - GIS)
- Bjergarters densitet (kvantitativt eksperiment)
- Klassifikation af bjergarter (analyse af rumlige mønstre)
- Analyse af seismogram (analyse af rumlige mønstre)
- Tsunamibølgers hastighed (kvantitativt eksperiment)
- Vulkaner i Google Earth (analyse af rumlige mønstre - GIS)
- Viskositet (kvalitativt eksperiment)
- Er der fordele ved vulkaner? Råstoffer, landbrug og energi (analyse af rumlige mønstre - GIS)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bjergarters densitet 01-09-2024
Tsunamibølgers hastighed 02-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2 Hvordan kan man overleve på stillehavsatoller?

Vi har arbejdet med naturgrundlaget på atoller i Stillehavet; hvordan er de dannet, hvordan er klimaet og jordbunden - og dermed vandforsyningen og landbrugsproduktion. Vi har også set på udfordringer ved globalisering, herunder importerede varer og det affødte affaldsproblem, samt problemer ved at skabe en indtægt og bæredygtig økonomisk udvikling på øerne. Endeligt har vi set på øsamfundenes udfordringer med klimaændringer, herunder kraftige storme og stigende vandstand i havet. Forløbet blev bl.a. afsluttet ved at eleverne udformede egne eksamensspørgsmål og afviklede en prøveeksamen med hinanden.

ØVELSER:
- Hvordan er atollerne dannet? (analyse af rumlige mønstre - GIS)
- Konvektionskammer - hvordan opstår vinde (kvalitativt eksperiment - demo)
- Dugpunkt (kvantitativt eksperiment)
- Tryk og temperatur (kvalitativt eksperiment)
- Vandets kredsløb (kvalitativt eksperiment - demo)
- Nedsivning (kvalitativt eksperiment)
- El Niño (kvalitativt eksperiment - demo)
- Afsmeltning af hav- og indlandsis (kvalitativt eksperiment)
- Varmt og koldt vands volumen (kvalitativt eksperiment)
- Kan man bo i Tuvalu, hvis havene stiger? (analyse af rumlige mønstre - GIS)
- Hvorfor er koralrevene truet? Forsøg med kalksten og eddike (kvalitativt eksperiment)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelse - Dugpunkt 21-10-2024
Tryk og temperatur 08-11-2024
Hvordan kan man overleve på stillehavsatoller? 15-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3 Plastik - et globalt miljøproblem?

I forløbet har vi arbejdet med plastikproblematikken. Vi har arbejdet med at besvare det overordnede forløbsspørgsmål "Hvorfor er plastik blevet et globalt miljøproblem?", ved at arbejde med følgende underspørgsmål:
- Hvorfor findes der så meget plastikaffald?
- Hvorfor ender så meget plastik i havet?
- Hvordan dannes plastikøer i verdenshavene?
- Kan man løse plastikproblemet?
Holdet har også været på virksomhedsbesøg hos legetøjsfabrikanten Dantoy.

ØVELSER:
- Plastik - egenskaber og densitet (kvantitativt eksperiment)
- Vandføring (feltarbejde - måling)
- Plastikøer (kvalitativt eksperiment)
- Plastik fra mælk (kvalitativt eksperiment)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vandføring 24-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4 Hvordan bliver byer bæredygtige?

Vi har arbejdet med, hvordan byer kan gøres bæredygtige. Der har været fokus på bæredygtighedsbegrebet, omstilling af byens energiforsyning, samt bæredygtig transport og byggeri. Herudover et fokus på byklima og klimatilpasning (fokus på urbane varmeøer) samt affaldshåndtering. Eleverne skulle også afslutningsvis skrive et fagkapitel om bæredygtig fødevareforsyning i byen.

ØVELSER:
- Biomasse (kombination af forskellige fremgangsmåder til at indsamle og analysere empiri)
- Strålingsbalance (feltarbejde - måling)
- Urbane varmeøer (analyse af rumlige mønstre - GIS)
- Affaldshåndtering (analyse af tabeldata)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bæredygtig fødevareforsyning 15-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5 Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen?

I forløbet har vi arbejdet med Arktis. Vi har arbejdet med klima, smeltning af hav- og indlandsis, indstrålingsvinkel og Jordens bane om solen, tilbagekoblingsmekanismer samt havstrømme og Grønlandspumpen. Herefter sejlruter i Polhavet og geopolitik. Dernæst om hvordan Rigsfællesskabet kan opnå retten til en større del af Arktis (inkl. nordpolspunktet) samt om ressourcer, særligt gas og olie, på og under havbunden i Arktis.
Vi har også været med til et offentligt foredrag i naturvidenskab om udforskningen Grønland - før og nu.

ØVELSER:
- Is-udbredelse i det Arktiske Ocean (analyse af tabeldata i tid)
- Albedo (feltarbejde - måling)
- Ice Frontiers (analyse af rumlige data - GIS)
- Temperatur og CO2 (analyse af tabeldata i tid)
- Strålingsbalancen i Zackenberg (analyse af tabeldata i tid)
- Sejlruter (analyse af rumlige data - GIS)
- Kan Nordpolen blive dansk, Delopgave 2 (analyse af rumlige data - GIS)
- Værdifulde ressourcer under havisen, Delopgave 2 (analyse af rumlige data - GIS)
- Olies migration (kvalitativt eksperiment)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer