Mariagerfjord Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mariagerfjord Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024/3gvhf Ng3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau
Naturgeografi B
Lærer(e)
Helle Ullmann Hansen, Simon Hamborg
Hold
2024/3gvhf Ng3 (
3gvhf Ng3
,
3gvhf Ng3 - øv1
,
3gvhf Ng3 - øv2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1 Hvorfor er det farligt at bo ved en pladegrænse?
Titel 2
2 Hvordan kan man overleve på stillehavsatoller?
Titel 3
3 Plastik - et globalt miljøproblem?
Titel 4
4 Hvordan bliver byer bæredygtige?
Titel 5
5 Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen?
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1 Hvorfor er det farligt at bo ved en pladegrænse?
Forløbets overordnede problemstilling har været "Hvorfor kan det være farligt at bo ved en pladegrænse?". Indledningsvis har vi arbejdet med Jordens opbygning og dynamik (pladetektonik). Herefter et fokus på jordskælv, tsunamier og vulkaner samt mineraler, bjergarter og geologisk cyklus. Efterfølgende har vi arbejdet med følgende underspørgsmål: Hvorfor er vulkanske jorde attraktive?, Kan vulkaner lave guld?, Kan man udnytte vulkaners energi? og Kan man forhindre et vulkanudbrud? Forløbet blev bl.a. afsluttet ved at eleverne udformede egne eksamensspørgsmål og afviklede en prøveeksamen med hinanden.
ØVELSER:
- Havbundens topografi og alder (analyse af rumlige mønstre - GIS)
- Bjergarters densitet (kvantitativt eksperiment)
- Klassifikation af bjergarter (analyse af rumlige mønstre)
- Analyse af seismogram (analyse af rumlige mønstre)
- Tsunamibølgers hastighed (kvantitativt eksperiment)
- Vulkaner i Google Earth (analyse af rumlige mønstre - GIS)
- Viskositet (kvalitativt eksperiment)
- Er der fordele ved vulkaner? Råstoffer, landbrug og energi (analyse af rumlige mønstre - GIS)
Indhold
Kernestof:
Anne-Lise Lykke-Andersen m.fl.: Naturgeografi Jorden og mennesket, Geografforlaget; sider: 63-75, 84-88, 92-97
Thomas Birk og Niels Vinther: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof; sider: 109-114, 120-133
Supplerende stof:
Naturgeografi - Jorden og Mennesket kap. 3 Jorden - En dynamisk planet.pdf
Naturgeografi - Jorden og mennesket, kap. 3 Figurer.docx
1 Jordens opbygning 63-68 opgaver.docx
Tectonic Plates Quiz
2 Pladetektonik.pptx
2 Øvelse - Havbundens topografi og alder.docx
2 seafloor_age_5my_isochrons.kmz
How do we know plate tectonics is real? (4:22)
3 Densities of Typical Rock Types and Minerals.pdf
3 Øvelse - Bjergarters densitet.docx
Den geologiske cyklus/bjergartskredsløbet
What Type of Rock is this?
Rock ID
4 Øvelse - Bestemmelse af bjergarter.docx
VQuakeExecute.html
Hvad er et jordskælv? Video
5 Jordskælv 68-75 opgaver.docx
6 Øvelse - Tsunamibølgers hastighed.docx
Tsunami
Volcanoes 101 | National Geographic
7 Øvelse - Vulkaner i Google Earth.docx
7 Øvelse - Viskositet.docx
8 Hvorfor er vulkanske jorde attraktive.docx
DRTV - DR2 finder guld
9 Er der fordele ved vulkaner.docx
9 Kan vulkaner lave guld arbejdsspm..docx
Looking at silver - Underground Channel
Ekstra:
10 geotermiske anlæg.kmz
10 GVPWorldVolcanoes.kml
10 plate-boundaries.kmz
MiMA - Guld i computeren - Underground Channel
Geotermi i Island (CFU)
10 Kan man udnytte vulkaners energi.docx
Plan:
11 Varsling af vulkanudbrud.docx
Eksamensspørgsmål NgB eksempel.docx
Figurer fra GEOdetektiven
Forløbsoversigt
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Bjergarters densitet
01-09-2024
Tsunamibølgers hastighed
02-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2 Hvordan kan man overleve på stillehavsatoller?
Vi har arbejdet med naturgrundlaget på atoller i Stillehavet; hvordan er de dannet, hvordan er klimaet og jordbunden - og dermed vandforsyningen og landbrugsproduktion. Vi har også set på udfordringer ved globalisering, herunder importerede varer og det affødte affaldsproblem, samt problemer ved at skabe en indtægt og bæredygtig økonomisk udvikling på øerne. Endeligt har vi set på øsamfundenes udfordringer med klimaændringer, herunder kraftige storme og stigende vandstand i havet. Forløbet blev bl.a. afsluttet ved at eleverne udformede egne eksamensspørgsmål og afviklede en prøveeksamen med hinanden.
ØVELSER:
- Hvordan er atollerne dannet? (analyse af rumlige mønstre - GIS)
- Konvektionskammer - hvordan opstår vinde (kvalitativt eksperiment - demo)
- Dugpunkt (kvantitativt eksperiment)
- Tryk og temperatur (kvalitativt eksperiment)
- Vandets kredsløb (kvalitativt eksperiment - demo)
- Nedsivning (kvalitativt eksperiment)
- El Niño (kvalitativt eksperiment - demo)
- Afsmeltning af hav- og indlandsis (kvalitativt eksperiment)
- Varmt og koldt vands volumen (kvalitativt eksperiment)
- Kan man bo i Tuvalu, hvis havene stiger? (analyse af rumlige mønstre - GIS)
- Hvorfor er koralrevene truet? Forsøg med kalksten og eddike (kvalitativt eksperiment)
Indhold
Kernestof:
Thomas Birk og Niels Vinther: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof; sider: 12-39
Supplerende stof:
0 Hvordan kan man overleve på stillehavsatoller Introduktion.docx
1 Hvordan er atollerne dannet.docx
Oceania: Countries and Territories - Map Quiz Game - Seterra
2 Hvordan opstår vinde.docx
How did Polynesian wayfinders navigate the Pacific Ocean? - Alan Tamayose and Shantell De Silva
3.1 Hvordan foregår nedbørsdannelse på stillehavsatollerne.docx
Hydrotermfigur fra Funafuti, Tuvalu. Den i bogen er forkert!
4 Øvelse - Dugpunkt.docx
4 Vands tilstandsformer.png
4 Dugpunktskurven.jpg
Dugpunktskurven og luftens fugtighed
5 Øvelse - Tryk og temperatur.docx
El nino animation (kræver ruffle)
5 Animation El Nino og La Nina.swf
3.3 Hvordan opstår ITK.docx
3.3 Animation Det globale vind- og tryksystem (ITK).swf
Formation Of A Tropical Cyclone
Tropiske orkaner globalt
6 Tropiske orkaner.docx
Tropiske orkaner på hhv. den nordlige og sydlige halvkugle
7 Drikkevand på atoller PP.pptx
7 Drikkevand på atoller.docx
7 Vandets kredsløb - demoøvelse.docx
8 Øvelse - Nedsivning.docx
Kiribati and climate change | DW Documentary
Marshall Islands: A third of the nation has left for the US
9 Hvordan skaffer man føde på en atolø.docx
Kiribati: a drowning paradise in the South Pacific | DW Documentary
10 Globalisering - Indtægtsmuligheder på en atol.docx
Vi ser de første minutter af "Verdens sundeste kost". Dokumentaren kan findes på CFU.
Overlevelse på kanten af verden (13:24)
4. Paradise expired – Udenrigsministeriet (11:04)
Metoder i naturgeografi.pptx
11 Hvorfor stiger verdenshavene.docx
11 Bilag Vandstand i havet data 1880-2018.xlsx
Coral Reefs 101 | National Geographic
12 Hvorfor er koralrevene truet.docx
12 Kan man bo i Tuvalu, hvis havet stiger.docx
13 Eksamensspm. u. bilag om stillehavsatoller.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Øvelse - Dugpunkt
21-10-2024
Tryk og temperatur
08-11-2024
Hvordan kan man overleve på stillehavsatoller?
15-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
3 Plastik - et globalt miljøproblem?
I forløbet har vi arbejdet med plastikproblematikken. Vi har arbejdet med at besvare det overordnede forløbsspørgsmål "Hvorfor er plastik blevet et globalt miljøproblem?", ved at arbejde med følgende underspørgsmål:
- Hvorfor findes der så meget plastikaffald?
- Hvorfor ender så meget plastik i havet?
- Hvordan dannes plastikøer i verdenshavene?
- Kan man løse plastikproblemet?
Holdet har også været på virksomhedsbesøg hos legetøjsfabrikanten Dantoy.
ØVELSER:
- Plastik - egenskaber og densitet (kvantitativt eksperiment)
- Vandføring (feltarbejde - måling)
- Plastikøer (kvalitativt eksperiment)
- Plastik fra mælk (kvalitativt eksperiment)
Indhold
Kernestof:
Thomas Birk og Niels Vinther: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof; sider: 157-176
Supplerende stof:
Selfie-løb.docx
Podcast: Plastikalderen, afsnit 1 (23:42): https://mst.dk/om-miljoestyrelsen/mst-lyd/podcast-plastikalderen
2 Hvorfor findes der så meget plastik.docx
2 Hvorfor findes der så meget plastik data.xlsx
3 Plastik - egenskaber og densitet.docx
DR3 Siger Farvel: Til albatrossen
Lektie: Medbring tre forskellige små stykker plastik.
Virksomhedsbesøg: Dantoy, Sjællandsvej 4. Vi mødes enten foran skolen 7.55 eller hos Dantoy senest 8.05. Kom ikke for sent!
5 Plastik.pptx
5 Hvorfor ender plastik i havet.docx
7 Hvordan dannes plastikøer.docx
7 Øvelse Plastikøer.docx
6 Øvelse Vandføring.docx
6 Øvelse Vandføring - ark til databehandling.xlsx
Gruppe 5
Gruppe1
Gruppe 2
Gruppe 3
Gruppe 4
9 Øvelse Plastik fra mælk.docx
10 Gruppearbejde med eksamensspørgsmål.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Vandføring
24-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
4 Hvordan bliver byer bæredygtige?
Vi har arbejdet med, hvordan byer kan gøres bæredygtige. Der har været fokus på bæredygtighedsbegrebet, omstilling af byens energiforsyning, samt bæredygtig transport og byggeri. Herudover et fokus på byklima og klimatilpasning (fokus på urbane varmeøer) samt affaldshåndtering. Eleverne skulle også afslutningsvis skrive et fagkapitel om bæredygtig fødevareforsyning i byen.
ØVELSER:
- Biomasse (kombination af forskellige fremgangsmåder til at indsamle og analysere empiri)
- Strålingsbalance (feltarbejde - måling)
- Urbane varmeøer (analyse af rumlige mønstre - GIS)
- Affaldshåndtering (analyse af tabeldata)
Indhold
Kernestof:
Thomas Birk og Niels Vinther: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof; sider: 80-105
7 Strålings- og energibalancen, Naturgeografi C, T. Nørrekjær et al., 2009.pdf
9 Kulstofkredsløbet, Naturgeografi - vores verden, J. Mangelsen et al., 2011.docx
Supplerende stof:
1 Hvordan bliver byer bæredygtige.docx
2 Hvad er bæredygtighed.docx
foot print
3 Hvordan omstiller byen sin energiforsyning.docx
4 Øvelse Biomasse.docx
Lektie: Find din husstands årlige energiforbrug (el og varme) helst i kWh. Du kan fx downloade appen "Watts", som gerne skulle kunne finde dit elforbrug. Få evt. dine forældre til at hjælpe dig. Får du varme fra Hobro Varmeværk kan du prøve hobrovarm
Grøn omstilling - hvor svært kan det være?
Test dig selv: Hvor meget klimasviner du?
DO THE RIGHT MIX
6 Bæredygtig transport.docx
Sandkrigen Arbejdsspørgsmål.docx
Vi ser dokumentaren "Sandkrigen" på CFU. Skriv til mig, hvis du vil se den igen.
7 Strålingsbalance måleresultater.xlsx
7 Øvelse Strålingsbalance (by- og landklima).docx
How Americas hottest city is trying to cool down
3 Cool Ways to Cool Our Cities
9 Urbane varmeøer (og strålingsbalance).docx
Kulstoffets kredsløb
https://dongpowerplay.portaplay.net/
10 Bæredygtigt byggeri.docx
DRTV - Vi bygger det væk: Klimaforandringer, e01
11 Affaldshåndtering.docx
11 Affaldshåndtering bilag Eurostat.xlsx
Affaldspyramiden
Vindmøllernes sorte bagside: Gamle vinger ender som sort skrot i jorden
Affaldstrekanten/-hierarkiet
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Bæredygtig fødevareforsyning
15-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
5 Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen?
I forløbet har vi arbejdet med Arktis. Vi har arbejdet med klima, smeltning af hav- og indlandsis, indstrålingsvinkel og Jordens bane om solen, tilbagekoblingsmekanismer samt havstrømme og Grønlandspumpen. Herefter sejlruter i Polhavet og geopolitik. Dernæst om hvordan Rigsfællesskabet kan opnå retten til en større del af Arktis (inkl. nordpolspunktet) samt om ressourcer, særligt gas og olie, på og under havbunden i Arktis.
Vi har også været med til et offentligt foredrag i naturvidenskab om udforskningen Grønland - før og nu.
ØVELSER:
- Is-udbredelse i det Arktiske Ocean (analyse af tabeldata i tid)
- Albedo (feltarbejde - måling)
- Ice Frontiers (analyse af rumlige data - GIS)
- Temperatur og CO2 (analyse af tabeldata i tid)
- Strålingsbalancen i Zackenberg (analyse af tabeldata i tid)
- Sejlruter (analyse af rumlige data - GIS)
- Kan Nordpolen blive dansk, Delopgave 2 (analyse af rumlige data - GIS)
- Værdifulde ressourcer under havisen, Delopgave 2 (analyse af rumlige data - GIS)
- Olies migration (kvalitativt eksperiment)
Indhold
Kernestof:
Thomas Birk og Niels Vinther: GEOdetektiven, Lindhart og Ringhof; sider: 60-79
Supplerende stof:
1 Arktis og Jordens bane om Solen - undervisningsvideo.docx
Tilbagekoblingsmekanismer
Climate Feedback Loops
Jordens bane om Solen
2 Klimaet i Grønland.docx
2 Is-udbredelse i det Arktiske Ocean.docx
2 Is-udbredelse i det Arktiske Ocean.xlsx
3 Havstrømme.docx
3 Øvelse Albedo med luxmeter.docx
Viden om havisen i Arktis: Polar Portal
4 Ice Frontiers.docx
"CHASING ICE" captures largest glacier calving ever filmed
Video om Grønlands indlandsis (massebalance)
ICE FRONTIERS
Konsekvenser af den globale opvarmning
4 Temperatur og CO2.xlsx
4 Temperatur og CO2 SHA.JPG
Viden om Grønlands indlandsis: Polar Portal
Strålingsbalancen
Zackenberg En forskningsstation i Arktis
5 Strålingsbalancen i Zackenberg data.xlsx
Lektie: Læs selv op på fagbegrebet "strålingsbalance".
Sådan måler man klimaforandringerne (11 min.)
5 ki, ku, li, lu SHA.JPG
5 ki, ku SHA.JPG
5 albedo SHA.JPG
6 Sejlruter.docx
7 Kan Nordpolen blive dansk.docx
Why Russia is Building an Arctic Silk Road
Internationalt farvand
Arkiv: Rusland sætter flag tre kilometer under Nordpolen - TV Avisen
Hvorfor vil alle have en bid af Grønland?
Erobringstogt til Nordpolen (29 min.)
Oliedannelse
8 Olie i Arktis.docx
9 Værdifulde ressourcer under havisen.docx
Med Martin Breum i Arktis: Hvis oliekatastrofen rammer (28 min.)
9 geoviden-3-2013 Isbjerge flår havbunden op.pdf
Naturgeografi - Jorden og mennesket, kap. 3 Figurer.docx
GEOdetektivens figurer
Eksamen NgB.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612522472", "T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612522472", "H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612522472" }