Holdet 2024/2gvhf3gvhf mu1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Ninette Lundquist Christensen
Hold 2024/2gvhf3gvhf mu1 (2gvhf3gvhf mu1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Analyse rytmisk musik: Rytmik, Groove, sound
Titel 2 Klassisk musik: Form, melodik og harmonik
Titel 3 Særligt studeret område: The Beatles
Titel 4 Forløb#2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Analyse rytmisk musik: Rytmik, Groove, sound

OM FORLØBET:
Formålet med forløbet er at kunne lave en simpel analyse af rytmisk musik på følgende parametre: groove, sound og form

Med henblik på at kunne identificere musikalske rytmiske parametre, udføre en fyldestgørende grooveanalyse og forstå instrumenters rolle i en større sammenhæng, beskæftiger vi os med rytmer, form og sound. Vi laver skriftlige øvelser, lytteøvelser og praktiske øvelser som SDS, talekor og sammenspil (oyo como va).

KERNESTOF:
https://www.musikipedia.dk/puls-og-tempo
https://www.musikipedia.dk/takt-og-underdeling
https://www.musikipedia.dk/taktart-og-rytmer
https://www.musikipedia.dk/sammenbinding-og-punktering
https://www.musikipedia.dk/leksikon/offbeat
Trioler | Musikipedia
https://da.wikipedia.org/wiki/Ostinat
https://www.dr.dk/undervisning/musik/bag-om-vaerket-bolero
https://www.musikipedia.dk/formanalyse

ANALYSERET MATERIALE:
Vi laver analyser af flere populærmusikalske sange:
Groove: I want you back, Jackson 5
Sound: Air JS. Bach og Applause Lady Gaga
Form: Don't stop me now , Queen

Forløbet afsluttes med en analyse med alle tre parametre af Don't stop me now
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Klassisk musik: Form, melodik og harmonik

OM FORLØBET:
I forløbet arbejder vi med forskelligt klassisk musik og analyseparametrene form, harmonik og melodik. Derudover bliver eleverne introduceret til nodelære, hvor formålet er at eleverne kender navnene på stamtoner, kan finde dem på et klaver, kender til G-nøglen og dens funktion, løse fortegn, halv-/heltonetrin, kromatik og hjælpe-/bilinjer og dur- og molskalaer. Vi Vil desuden beskæftige os med rondoformen.

KERNESTOF:
https://www.musikipedia.dk/stamtonerne
http://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/noder/afledte_toner_1.html
https://www.musikipedia.dk/skalaer
https://www.musikipedia.dk/akkorder
https://www.musikipedia.dk/tonearter


ANALYSERET MATERIALE:
Melodisk analyse:
- Den lille frække Frederik
- Svantes lykkelige dag (kun melodisk strukturel)
- Dejlig er jorden (kun melodisk strukturel)
- Blæsten går frisk over Limfjordens vande (kun melodisk strukturel)

Harmonisk analyse:
'I skovens dybe stille ro'
'Solen er så rød mor'

Alle tre parametre:
- Menuet i G-dur J.S Bach
-Bach violinkoncert i E-dur 3.sats (Rondoform)


Ekskursion til Musikkens hus i Aalborg(koncert med Aalborg symfoniorkester og tilhørende talk om Carl Nielsen) med efterfølgende besøg på det jyske musikkonservatorium - overværelse af undervisning og rundvisning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Særligt studeret område: The Beatles


Forløbets indhold:

Et forløb som gennem analyser, faglig læsning og lytning – skal give eleven kendskab til 60’ernes populærmusik med særlig vægt på ’The Beatles’ musik og karriereforløb.

Vi vil i forløbet analysere The Beatles med fokus på deres musikalske udvikling, samt deres enorme indflydelse på musik og samfund i 1960'erne. De musikalske analyser vil tage udgangspunkt i de 5 musikalske parametre: sound, melodik, funktionsharmonik, groove, hook, gimmick og form, samt forholdet mellem musik og tekst.

Den musikalske analyse vil sætte eleverne i stand til at beskrive et udsnit af Beatles musik fra begyndelsen af deres karriere, til de mere eksperimenterende numre i slutningen af deres karriere.

Vi vil arbejde med musikken som genre, samt perspektivere genren til den historiske periode og de samfundsmæssige omvæltninger som er vigtige for perioden. Herunder ungdomsoprøret og modkulturbevægelsen.
Holdet vil arbejde med såvel musikinterne forhold, som musikkens historiske, biografiske og kulturelle forhold.
Kompetencer ved forløbets afslutning:
At kunne beskrive og analyse et udsnit at Beatles musik i perioden 1963 til 1967. Desuden at kunne indsætte dem i en historiske og biografiske kontekst. At kunne kunne perspektivere til 60'ernes populærmusik, samt foretage musikalsk analyse igennem de 5 musikalske parametre.


Kernestof:

’Rebel og Remix: Rockens Historie’ (Per Reinholdt Nielsen, Systime,2003):

Revolution i Hovedet, s. 42-48
Løst krudt i blomsterpistolen s. 87-96



Supplerende stof:
”The Beatles på 'Musikipedia' Følgende afsnit: 'Begyndelsen', 'Lyden af the Beatles', 'stil og image', 'gennembruddet', 'opløsningen'.

Dokumentarfilm: “The Beatles: Eight days a week”


Analyseeksempler:
I want to hold your hand (The Beatles, 1963)
She loves you (1963)
She's leaving home (1967)
Lucy in the sky with diamonds (The Beatles, 1967)











Væsentligste arbejdsformer:

Gruppe- og pararbejde

Klasseundervisning

Korte lærerforedrag

Gruppefremlæggelser/vurderingssamtaler

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer