Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Bo Jensen Buchreitz
|
Hold
|
2024/2g3g la2 (2g3g la2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Martial
Vi har i forløbet arbejdet med Martial og epigram-genren og Martials satirisk udlægning af livet i Rom. Gennem arbejdet med epigrammerne har vi i undervisningen undersøgt, hvordan Martial beskriver livet under kejserdømmet.
Vi har afslutningsvist set på, hvordan Martial omfortolker Catuls Lesbia i Catul 5.
Martial
Martial: Epigrammer:
Martial 7.3
Martial 1.38
Martial 1.47
Martial 2.38
Martial 5.47
Martial 9.10
Martial 1.10
Martial 1.64
Martial 5.9
Martial 5.43
Martial 12.12
Martial. 11.62
Martial 9.97
Martial 6.34
Taget fra: "Martial" af Steen Noer Madsen
Desuden er følgende afsnit af Latinbogen på Systime:
2.1 Epigramgenren og digteren Martial https://latinbogen.systime.dk/?id=154&L=10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Catul
Introduktion til Catuls forfatterskab og hans placering i samtiden i forhold til Cæsar og kejser Augustus. Oplæsning, syntaktisk og morfologisk analyse og oversættelse - placering af teksterne i forhold til deres kulturelle samtid og vores nutid.
Afslutningsvis har vi læst Ciceros Forsvarstale for Caelius og sammenlignet Catuls fremstilling af Lesbia med Ciceros portrættering af Clodia.
Materialer:
Bog: Jørgensen og Jensen, Latin - Her og nu, Praxis, s. 92-110; 115-119; 128-133.
Kernelæsning (statarisk læsning) - læst i Jørgen og Jensen: Latin - Her og nu, Praxis, s. 92-125
Catul 5 (Lad os leve og elske),
Catul 51 (Lykkelig som en gud)
Catul 70 (Min kvinde siger), s. 29
Catul 58 (Min Lesbia, Lesbia du ved)
Kursorisk læsning:
Ciceros Forsvarstale for Caelius, s. 41-44
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Phaedrus fabler
Vi har arbejdet med Phaedrus fabler og talt om genren og de moraler, som fablerne behandler.
Materialer
Bøger: Jørgensen og Jensen, Latin - Her og nu, s. 58-84
Statarisk læsning (alle fra Jørgensen og Jensen, Latin - Her og nu.)
Lupus et agnus (Fabula I,1)
Rana rupta et bos (Fabula I, 24)
Vacca, capella, ovis et leo (Fabula I, 5).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612522608",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612522608",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612522608"
}