Holdet 2024/2g2vhf3g me3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Sarah Mortensen Søe
Hold 2024/2g2vhf3g me3 (2g2vhf3g me3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundlæggende filmiske virkemidler
Titel 2 Copycat- produktionsøvelse
Titel 3 Følelsesfilm eller davinci-kursus
Titel 4 Fakta og fiktion: genrefilm og dokumentarer
Titel 5 Nye medier
Titel 6 Præproduktion - Eksamensproduktion
Titel 7 Produktion og postproduktion
Titel 8 Ungdomsfilm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundlæggende filmiske virkemidler

1: Vi viser selvvalgte filmklip for hinanden og præsenterer i grupper, hvorfor de virker godt.

2-3: Vi ser en nyere film: Johnson, Rian: Glass Onion fra 2022 og taler om den, så vi får en fællesreferenceramme, når vi skal gennemgå de filmiske virkemidler.

4: Gennemgang af beskæringer, perspektiv, billedkomposition. Matrixgrupper med hver deres video om virkemidlet.
Først brugt på "Glass Onion": det første minut
Derefter bruges disse til analyse af anslaget til Scream,
Craven, Wes: Scream. Miramax. 1996. 0-13m00s

Læs s. 22-28 i Close-Up
Billedbeskæring: Ultimate Guide to Camera Shots: Every Shot Size Explained [The Shot List, Ep 1]4:20 - 12:31
https://www.youtube.com/watch?v=AyML8xuKfoc&list=PLEzQZpmbzckV0_a2QCO2qF9Yfe-LKSDha
Komposition: Camera Framing: Shot Composition & Cinematography Techniques Explained [The Shot List, Ep 2]0:37 - 5:44
https://www.youtube.com/watch?v=qQNiqzuXjoM&list=PLEzQZpmbzckV0_a2QCO2qF9Yfe-LKSDha&index=3
Vinkel: Ultimate Guide to Camera Angles: Every Camera Shot Explained [Shot List, Ep. 3] - YouTube 1:15 - 7:51
https://www.youtube.com/watch?v=wLfZL9PZI9k&list=PLEzQZpmbzckV0_a2QCO2qF9Yfe-LKSDha&index=4
Dybdekomposition: Depth of Field Explained: Ultimate Guide to Camera Focus [Shot List Ep. 4] (youtube.com) https://www.youtube.com/watch?v=ZGNUqNFfD8M&list=PLEzQZpmbzckV0_a2QCO2qF9Yfe-LKSDha&index=5

5-6: Lille praktisk øvelse: lave en indstilling med fokus på beskæringer, perspektiv og komposition (mobiltelefoner).
Derefter næranalyse i grupper af hver jeres anslag.
Fremlæggelse af analyse på klassen.

s. 29-39 i Close-Up
fra 7:00 og frem: Filmbegreber - en visuel guide (youtube.com) https://www.youtube.com/watch?v=eMymaN_95no
The Power of Sound in Movies (youtube.com)
https://www.youtube.com/watch?v=iUov13NgU8w

Anslaget fra: videoer
1: Bay, Michael: The Rock. 1996. 0-11m15s
2: Lin, justin: Fast Five 2011. 0-17m29s Abrams,
3: J.J.: Star Trek. 2009. 0-11m28s
4: Nolan, Christopher: The Dark Knight. 2008. 0-6m23s

7: dramaturgi
Suspence, surprice og set-up and payoff, spænding samt berettermodellen, aktantmodellen og 2- og 3-aktsstrukturen læses som teori.
understøttet med videoer og 2 videoessays (et om Jaws et om Glass Onion) og eksempler fra Glass Onion.

Close-up s. 46 – 53 dramaturgi

What is Chekhov's Gun — How Knives Out Perfects the Setup and Payoff
https://www.youtube.com/watch?v=zQ1Feczm93A
Setup and Payoff
https://www.youtube.com/watch?v=cG5zKwmXLgo
Jaws – En masterclass i surprise & suspense
https://www.youtube.com/watch?v=pxU_ru4uhWU
Lights Out | Glass Onion (HDR) i forhold til spænding
https://www.youtube.com/watch?v=JVIIjGV12fg
How to Write a PERFECT Anti-Mystery - Glass Onion | Video Essay
https://www.youtube.com/watch?v=ai8xoAij6G4
2 akt model https://www.thestorydepartment.com/2-act-structure/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Copycat- produktionsøvelse

​Kopieringens kunst
1: Copycat præproduktion og storyboard
2: Copycat- produktion ude på lokation og optage.
3: Copycat- postproduktion. Download og introduktion til Davinci.
4: Copycat- Fremvisning og evaluering

–Klip fra:  
Leone, Sergio: The Good The Bad and the Ugly. 1968, Triangle of Trust-scenen
Sergio Leone's The Good, The Bad and The Ugly final duel

Hitchcock, Alfred: Psycho. 1966 
Psycho (1960) - 'The Bathroom', 'The Murder' (Shower scene) [1080]

Dele af anslaget fra Scream (1996).

copycatøvelser: (cut 110)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Følelsesfilm eller davinci-kursus

Lave en kort film med fokus på en følelse// Følg kurset Mediefag Play på Systime i bog  i at redigere i Davinci. Klassen fordeles halvt om halvt.

Følelsesfilm:
1: Introduktion til opgave - brainstorm og Femo.
2: Manus - storyboard og produktionsplan.
3: Optagelse
4: redigering, lyd og redigeringsteknik
5: screening og evaluering

I skal lave en film på 2 minutter, der udtrykker en af de ti grundfølelser og anvender FEMO-principperne. Benspænd: Jeres film må ikke optages på skolen.

De 10 grundfølelser: 
http://www.kristeligtdagblad.dk/liv-sjael/ de-10-grundfoelelser Eller de 5 følelserfra Docter, Peter: Inside Out. (2015) (Glæde, Triste, Frygt, Vrede og Afsky)

Granild, Dorte: ‘FEMO: Fire veje til filmiske frames’ (11 min)
https://www.16-9.dk/2016/05/femo/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fakta og fiktion: genrefilm og dokumentarer

1 A: fakta-fiktion og autenticitetsmarkører, samt blandingsformer, mock doc og dokumentar
– Teori: Dokumentarfilm | Filmcentralen
- Filmfremvisning, uden nærmere præsentation for at øge elevernes fokus på fakta/fiktionskoder og kontekst. Film der blander genre.
Klip fra trailer til ”7 days in Hell” og Borat (mock-doc) 5 min fra introen til ”Satankulten på Anholt” (2013) af Jonas Bech & Kristian Ussing (En dokumentar der benytter mange fiktionstræk)
Efterfulgt af en analyse af et af klippen med fokus fakta/fiktionskoder.
Afsnit: TV!TV!TV!.: den iscenesatte tv-virkelighed. Del 24, DR2, 2011 om tilrettelæggelse, staging og iscenesættelse i dokumentarer.
- Praktisk lille øvelse et iscenesat portræt af dem selv og et, hvor de spiller en rolle.

2 B: Fiktion Filmiske fiktionsgenrer - praktisk genreøvelse med genreteoretisk pp. fremlæggelse.
I grupper skal I i løbet af 4 lektioner lave: både en lille genrefilm (ca. 2 min.) og en genrepræsentation, som involverer  en scene fra film, knyttet til den genre I har fået: Horror, action, melodrama eller komedie.
Benspænd: I må ikke  i en replik nævne jeres genre. minimum et kryds og overhold 180 graders reglen.
Idegenererings materiale: Levende billeder: Idé, pitch, synopsis.
Genretræk:  Levende Billeder (1. udgave) fra s. 72-79.
Lektie: ”Fotografisk grundkursus”, Station Next Tutorials, 2021 (Det filmede kryds, 180-graders-reglen, Billedkomposition, det gyldne snit, Vigtigheden af nærbilleder) Fotografisk grundkursus

3 B: Fiktion: Produktion af manuskript /shooting script /storyboard til genrefilm
Lektie: find info om jeres genre, samt et klip fra en film i pågældende genre -som skal indgå i præsentationen.
Idegenererings materiale: Levende billeder: storyboard og produktionsplan
Om indstillinger og optage med gulvplan: Filmlinjen” indstillingsindblik, sådan optages en scene”.  ”Sådan laves en gulvplan” Værktøjer til kortfilm - Filmlinjen.dk Værktøjer til kortfilm - Filmlinjen.dk Station Next tutorials.


4B: Fiktion: Optagelse af film
Lektie: Cleansound SN Tutorials, Station Next, 2014 Cleansound SN Tutorials
Kort kursus i filmklipning Station Next - Tutorials, 2024 (Klipperens arbejde, Brug reaktionsbilleder, Bevægelsesklip, Udnyt klipperytmen, Brug lydsiden, Testscreening)
”Optagerutinen”, Station Next, 2015, Optagerutinen SN Tutorials
Plan: At finde velegnede location /få omsat ideerne fra sidst til praktisk. Konkret arbejde med kameriandstillinger, dialog, mm

5: B: Fiktion: Redigering / færdiggørelse af præsentation
Lektie: Colorgrading, Filmlinjen, 2024, Colorgrading
Lektie: Gyserfilm uden lydeffekter, Station Next, 2013, Gyserfilm uden lydeffekter - YouTube
             Gyserfilm med lydeffekter, Station Next, 2013, Gyserfilm med lydeffekter

6: A Dokumentarer og virkelighed.
Vi ser: Kulturmagasinet Gejst: Dokumentarfilm og virkeligheden fra DR1, marts 2019 om at mange dokumentarister iscenesætter og instruerer, ligesom instruktører gør i spillefilm. Pointer fra dokumentaren: , at den objektive sandhed om virkeligheden må opgives.  
Derefter laver vi en praktisk dokumentarøvelse. Eleverne skal optage 1 dokumentarisk indstilling fra skolen med 1 person og 1 genstand. De skal tilføje et voice over/et speak, der bare kan læses op, mens indstillingen afspilles eller også optages ind over.

7: B Fiktion Genreøvelse: præsentationer
Genrebevidsthed, øget fokus på genrekoder. Konstruktiv kritik af egenproduceret materiale. På skift vises først elevernes egenproducerede genrefilm. Dernæst gætter resten af holdet på hvilken genre der er tale om. Der tales om genrekoder/ genrekonventioner, før gruppen præsenterer deres genre -powerpoint for klassen.

8: A dokumentar, videoessay og næranalyse.
Lektie: Dokumentarfilmstyper i Levende Billeder
Kultfilm kastede lys over satangåde for ni år siden Af Claus Christensen 16. maj 2020 
bagom de to dokumentarer.
Satankulten på Anholt citat on Vimeo de første 5 minutter ses bare til sammenligning.
Den danske satankult | DRTV De første 5 minutter ses og der laves et videoessay over en næranalyse af max 2 minutter af den.

9:A Dokumentarfilmstyper og selvportræt.
Dokumentarfilmstyper 6 forskellige eksempler små eksempler, hvilken type er det?  

”Ordet fanger”, 2012, Helle Hansen. Se de første 3 min.  
TESTAMENTET trailer - YouTube, Christian Sønderby Jepsen
Bowling for Columbine Official Trailer #1 - Michael Moore Movie (2002) HD
Ambassadøren, Zentropa, 2011, trailer. Mads Brügger
Lars Von Triers De fem benspænd (2003), The Five Obstructions | Trailer | BELDOCS 2022
66 Scenes from America, Jørgen Leth, 1982,  3 min.  


Optag en ultra kort portrætfilm om dig selv (optag og klip bare på telefon). Filmen skal være på under 1 minut og uden interview.
Overvej og besvar følgende: målgruppe (vær meget præcis, det er ikke ’alle’), platform (Youtube, Tik-tok, Instagramvideo el. andet), medieetik (hvad kan man tillade sig at offentliggøre).
Du kan evt. tage udgangspunkt i denne portrætdokumentar:
portrætter Inga Dokumentar2017 6:35 Filmstriben.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nye medier

1: Nyere medier og portrætfilm
​Vi ser portræt- dokumentarfilmen om Inga, via Filmstriben sammen.
Næranalytiske iagttagelser i plenum: iagttagelser og analyser (”hvad, hvordan og hvorfor”) af brugen af autenticitetsmarkører, dokumentartyper og filmiske virkemidler samt en vurdering af dokumentaren.

Teori: "Hvad er nyere medier?" I Levende Billeder, genretræk:
De remixer ofte allerede eksisterende materiale.
De indgår tit i tværmedialt samspil, hvor man udnytter forskellige platformes styrker.
De bruger hyppigt interaktivitet og lader brugerne selv udforske og bidrage.
De nedbryder ofte grænserne mellem virkelighed og fiktion.

Vi ser starten af: My Life as Eva - Youtube How To Be A Girl | MyLifeAsEva
og leder efter genretræk i forhold til nye medier (blanding: portræt, vlog, 5 minutes craft, reklame etc.)

Vi ser jeres ultra korte portrætfilm til sociale medier og gætter på målgruppe og medie. 

Frontstage, Backstage, middlestage


2: Netværksmedier og videospil
Lektie: Fin en spiltrailer eller en cutscene fra et spil, som kan vises i klassen og tales om.
kernebegreber der knytter sig til netværksmedier og videospil. Linearitet vs.
multiplot & forgrenede fortællinger.

De multidimensionelle medietekster og Interaktive fortællinger (påvirket af computerspil) i "Levende Billeder"
Multiplotoversigt i Traditional Narrative Structure (A) And Multi-Linear Narrative... | Download Scientific Diagram
og Linear and Non-Linear webside
Computerspils grundsten, Narratologi (fortælling), Ludologi (spil),,Det medskabende i computerspil i dansk, Play the game. 

Først et par cutscenes vises og analyseres på klassen.

Vi ser Bandersnatch på egne computere med inddragelse af valg, linear og non-linear teori fra computerspil.
Materiale: Slade, David: Black Mirror: Bandersnatch. (2018).


3:hvordan medierne påvirker hinanden
Teori om: Mediers Påvirkning af hinanden. Om youtube, Netflix og Facebook kanalerne og STEPPS modellen.  i Levende billeder
Teori om Snapchat via Filmcentralen https://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/film-og-sociale-medier-0?sub-page=118806
Øvelse med 'VHS" afsnit 3 på Snapchat: 'This Parking Lot Horror Story Will Freak. You. Out.' analyse, inddragelse af Stepp model og praktisk øvelse: Lav din egen snap-gyser.
Derefter reality som genre med realitymarkører fra Håndbog til dansk og kort fokus på dem i et klip fra fiktionsserien, The Comeback, HBO.

4: Tværmedialitet
Læs om Tværmedialitet i Levende billeder. :
Tværmedialitet:Affordances: Kredsløb: paratekster: prodUSER, PROducer, storyworld. T-kvadranten om Blade Runners storyworld
Find selv en tekst, der har brugt det tværmediale, det kan f.eks. være Black Panther fra Marvel, Skam, eller andre Film/serier, hvor der findes andre tekster: det kan være, den bygger på et bog el. lign, den bygger videre ud fra et univers/storyworld, den selv er blevet til en tegneserie/spil/figurer, der producers tekster fra fans, der er blevet til memes el. lign, der har lavet reklamer i forskellige medier.
Saml billeder af dem i et dokument/ pp. og vis dem til os andre. Inddrag Steeps modellen og T-kvadranten. fremlæg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Præproduktion - Eksamensproduktion

Præproduktion
1: mandag den 24/2 4. modul  ide, gruppe, manus
2: onsdag den 26/2 1. modul, målgruppe, storyboard, produktionsplan
3: mandag den 3/3 4. modul – Workshop med inspiration til udførelse af eksamensproduktionen ved Martin Mortensen Søe
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Produktion og postproduktion

Produktionsplan 7 moduler
1 - 2: Produktion - optagelse på valgfrie locations.

3: Postproduktion 1 Lektie: Fortsætte jeres optagelser
I starter produktionerne op på computere. Brug 2 computere pr. gruppe i de større grupper. Dan jer et overblik over om alle optagelser er skudt og om der mangler noget: se alle indstillingerne igennem og notere jer, hvor der er gode passager. I lægger klippene ned i en tidslinje redigeringsprogrammet. Der kan med fordel også
arbejdes med. Der findes også lyde og musik på en computer.
I dette modul fungerer læreren som konsulent og vejleder inden for de rammer det er tilladt til en
eksamensproduktion.

4: Postproduktion 2
   Lektie: Fortsætte jeres optagelser
plan:
Timen starter med, at læreren har valgt to elever fra
hver gruppe, som skal på besøg hos en anden gruppe.
Hos den anden gruppe ser de to elever produktionen
og giver feedback ud fra aspekter, som er stilladseret
af læreren. Fx kunne der fokuseres på lyden, klipning,
komposition etc.
Modtagergruppen tager noter imens. Efterfølgende
inddrager eleverne peerfeedbacken og kan derefter
også gå i gangmed at redigere i produktionens lydside

5: Postproduktion 3
Lektie: Fortsætte jeres optagelser
Plan: Eleverne arbejde videre med at redigere deres
produktion, og læreren fungerer igen som konsulent
og vejleder.
De skal gerne være færdige med deres tidslinje for
historien.

6: Postproduktion 4
   Lektie: Fortsætte jeres optagelser
Plan:
Eleverne arbejder med overgange i lys og lyd. Lyden skal have samme styrke og lyset skal ikke have store forskelle.
Læreren kan evt. henvise til tutorials på youtube,som kan hjælpe eleverne i
redigeringsprocessen.

7: Postproduktion 5

Timen starter med at læreren gennemgår samlet, hvordan man trækker en film ud i et brugbart format. I dette modulskal eleverne redigere færdig og aflevere deres produktion.

8:
Peerfeedback
Lektie: filmen skal være helt færdig

Eleverne skal gruppevis give feedback på hin- andens
film, som vises i plenum. Læreren under- streger i en
kort oplæg, hvorfor han/hun ikke må give feedback, og
hvorfor det er vigtigt, at de giver hinanden konstruktiv
mediefaglig feedback.
Hvad derskal givesfeedback på skalstilladseres af
læreren, og man kan med fordel skifte grup- pernes
feedbackansvarsområder rundt mellem hver visning.
Fx kunne der fokuseres på lyden, klipning,
komposition etc.
Igen er det vigtigt at give grupperne lidt tid efter
fremvisningen til at tale sammen om hvilken
feedback de vil give.
Efterfeedbackgruppen har givetfeedback,så er det
muligt for andre elever at supplere.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ungdomsfilm

1: Om kortfilm som genre.
Kort om kortfilmens DNA i "Shorts - kortfilm til undervisningen" af Mette Wolfhagen og Dorte Granild. Unity, Karakterfremstilling, Slutninger, og De tre kortfilmstyper: Den klassisk fortællende,  slice of life og eksperimenterende kortfilm.
Richard Raskins 7 parametre nævnes.

Vi ser og placerer i forhold til teorien:
Ikka illa meint (instr. Andrias Høgenni, 22 min.), Færøerne 2019. ekkofilm.dk
I follow you (instr. Jonatan Etzler, 3 min.), Sverige 2015. YouTube
Color Me (instr. Martin de Thurah, 7 min.), Danmark 2021. Vimeo.


2: Introduktion til Ungdom  Lektie: S. 12 til 18 i Ungdom
     Powerpoint-gennemgang af genren. fx forskellen på
      ungdomsfilmen og opvækstfilmen  
Der arbejdes med 2 tekster ud fra den teoretiske værktøjskasse, der er blevet
præsenteret i dagens lektie.
"You and me forever" - af Kaspar Munk, 2012 00:00-03:47
"The Selfish Giant" af Clio Bernard, 2013. 07:42-11.49
Der introduceres til kontekstbegrebet og til konteksterne Turners
passagemodel og Murray Smiths sympatistrukturer.
Der laves næranalyse.

3: Ungdomsfilm i forhold til oprør og opvækst. (lektier)
   Vi arbejder med traileren og et kort uddrag af superhelte-filmen Chronicle (2012) i forhold til oprør, ungdommeligt excess, næranalyse og dobbeltblikket.

Herefter arbejder vi med en Shortsdox fra DR : "18-årige Theodor jagter den gule trøje", DR1/P3Vision short: SÆSON 2 EPISODE 1 | 6M ud fra eksamensspørgsmål.

Her inddrager vi teori om 4. Short dox fra SHORTS – kortfilm i undervisningen

Og DR fra wiki samt lidt fra DRs egen hjemmeside DR1 | Kanalbeskrivelser | DR
Ultra kort om P3 p3 tv brief 2024 | dr
https://www.dr.dk › static › p3_tv_brief_2024_19fa0fb4
Og lidt om streaming på
dr_medieudvikling_2024_ce3243e9.pdf

4: Eksamenstræning og opsummering af mulige kontekster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer