Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Elisabeth Marthine Madsen
|
Hold
|
2024/2g3g me1 (2g3g me1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Filmiske virkemidler og dramaturgi
Filmiske virkemidler og dramaturgi
Dvd om filmbegreber – en visuel guide
Mediefag.dk af Claus Nymann Christensen, Michael Boas Pedersen og Ole Østergaard (Systime, 1. Udg., 3. Opl., 2008)
Filmens æstetik, Filmens grundsten – indstillingen s. 70-74
Lys og farver, Kamerabevægelser, Mise en scène s. 74-76
Klipning, Lyd og musik s. 76-81
Filmanalyse, filmens indhold og dramaturgi, berettermodellen, s. 60-65
Diverse analyseeksempler, bl.a. fra ”Jaws”(billedbeskæring), ”Godfather I” (high key – low key belysning), ”Kongekabale” (farve), ”Amelie fra Montmartre” (farve), ”Festen” (kamerabevægelser), ”Pulp Fiction” (kamerabevægelser), ”Winters Bone” (usynlig klipning), ”Psycho” (montageklipning), ”Åndeløs” (jump-cut), ”Rope” (minimalklipning), ”Saving Private Ryan” (kontrapunktisk lyd), ”Jaws” (ledemotiv), ”Børnene fra Brønderslev” (voice-over), ”Almost famous” (Asynkron og synkron lyd)
”Terkel i knibe” af Anders Matthesen, 2004 (bl.a. mht. genre)
Tv-serien ”Breaking Bad” af Vince Gilligan og Bryan Cranston, 2011 (alle filmiske virkemidler).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kortfilm
Kortfilm
Kopier fra www.dr.dk/kortfilm (om kortfilm, novellefilm, de 7 parametre, fortællerroller og fortælleformer).
Kortfilm:
”Valgaften” af Anders Thomas Jensen (1998)
”Boy meets girl” (15 min, 2007) af Søren Frellesen (fra NEW DANISH SCREEN)
”Dennis” 18 min., 2007)af Mads Matthiesen (fra SUPER 16 – BEST OF, nr. 5, ekko)
”Grisen” af Dorte Warnøe Høgh (23 min., 2009) fra EKKO #11
”Vildt” (11 min., 2004) af Julie Bille (fra SUPER 16 – BEST OF, nr. 5, ekko)
”Cafe Hector” af Lotte Svendsen (1996)
Kontekst: Kendetegn ved genren kortfilm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Medieproduktion 1
Kameraøvelser og medieproduktion : Et møde (mellem to mennesker)
Mediefag.dk af Claus Nymann Christensen, Michael Boas Pedersen og Ole Østergaard (Systime, 1. Udg., 3. Opl., 2008)
Visuel medieproduktion s. 101-112
Optagelse, redigering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Filmgenrer
Filmgenrer
Levende billeder – grundbog i mediefag af Mimi Olsen og Hans Oluf Schou (red.), (Systime, 1. Udg., 1.opl., 2007)
Komedie s. 72-73
Analyse af klip fra ”Italiensk for begyndere” af Susanne Bier (2000)
Horrorfilm s. 73-75
Analyse af klip fra ”Psycho” af Alfred Hitchcock (1960)
Melodrama s. 80-81
Analyse af klip fra ”Far from heaven” af Todd Haynes (2002)
Western s. 81-83
Analyse af klip fra ”The Searchers” af John Wayne (1956)
Gangsterfilm s. 85-87
Analyse af klip fra ”The Godfather I” af Francis Ford Coppola (1972)
Kontekst: Kendskab til genretræk og stil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dogmefilm og filmen Festen
Dogmefilm og filmen festen
Kort om den filmhistorie, der går forud for dogmefilm samt om dogmefilm:
Mediefag.dk af Claus Nymann Christensen, Michael Boas Pedersen og Ole Østergaard (Systime, 1. Udg., 3. Opl., 2008)
Dogme 95 s. 52-55
Desuden læst følgende om Dogme 95 og filmen ”Festen” (1998) af Thomas Vinterberg:
”Festen: Alle familier har en hemmelighed” af Thomas Vinterberg (Forlaget Per Kofod), 1998, side 29-41 (uddrag af drejebogen).
Endvidere følgende afsnit fra bogen: ”Dogme 95-manifestet”, ”Kyskhedsløftet”, og afsnittet ”Det store kvantespring” af Bo Green Jensen (Et portræt af Thomas Vinterberg) og et kort interview med Thomas Vinterberg. Og endelig Thomas Vinterbergs ”Tilståelse” (af de få punkter, hvor han har brudt kyskhedsløftet i filmen ”Festen”).
Nogle sider fra www.faktalink.dk om Dogme 95.
Aktantmodellen
Berettermodellen
Grundig analyse af filmen ”Festen” og besvarelse af opgaver om Dogme 95 og filmen ”Festen”.
Kontekst: Produktionsforhold, stil, filmiske virkemidler og indhold i dogmefilm over for traditionelle Hollywood-spillefilm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Analysemetoder, Tarantino og Kill Bill
Analysemetoder, Kill Bill og Tarantino
Levende billeder – grundbog i mediefag af Mimi Olsen og Hans Oluf Schou (red.), (Systime, 1. Udg., 1.opl., 2007)
Analysemetoder og analyse af anslaget til Kill Bill s. 60-67
Arbejde med ”Kill Bill 1” (2003) af Quentin Tarantino og analysemetoderne
Desuden set slutningen af ”Kill Bill 2” (2004)
Artiklen ”Tarantino tager blodig affære” fra EKKO 14. Januar 2004
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
TV-dokumentar og medieproduktion (sideløbende)
TV-dokumentar
Tv-dokumentar
Læst følgende afsnit fra Systimes i-bog Den iscenesatte virkelighed af Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe:
Dokumentar (introafsnittet)
Dokumentarens grundtyper.
At analysere levende billeder. Virkemidler i levende billeder. Træning i næranalyse.
Udtryk – filmiske virkemidler – det enkelte billede (med alle underafsnit).
Dybdeborende dokumentar.
Klip: Finanskrisen forfra. Opgaver om at identificere fakta- og fiktionskoder.
Klip: Jagten på sandheden. Opgaver: Se på Udtryk/virkemidler samt dramaturgi/opbygning.
Observerende dokumentar.
Klip: Martha og guldsaksen. Opgaver.
Reality.
Reality-serien. Opgaver til et afsnit af De unge mødre.
Reality-magasinet.
Reality-showet. Se klip fra Robinson-ekspeditionen. Opgaver om reality.
Analyse af klip fra Lars Engels: (af) “Historier fra en politistation”, afsnit 2: Pigen med minkpelsen. DR, 2001 (observerende tv-dokumentar).
Stig Andersen: (af) “Skatteakrobaterne”, DR 2002 (dybdeborende tv-dokumentar).
Lars Høj: (af) “Hjerteblod”, afsnit 2 TV2, 2002 (reality-serie).
Krimi-zonen – Bankrøveri I Ålsgårde, DR 10.10.2002 (reality-magasin)
Medieproduktion 2
Medieproduktion 2: Kort produktion med et filmcitat
Filmsprog af Per Helmer Hansen (Frydenlund, 2011)
Klipning/redigering s. 33-35
Den dramaturgiske værktøjskasse af Per Helmer Hansen (Frydenlund, 2006)
Fremdriftskomponenter s. 59-64
Film, fortælling og forførelse 2 af Trine Breum, (Frydenlund, 2. Udg., 2. Opl., 2004)
Indlevelse og identifikation s. 137-146
Kontekster: Dokumentar-genretræk og fakta- og fiktionskoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kontekster, medieplatforme og ophavsret
Kontekster, medieplatforme og ophavsret
Kontekster, medieplatforme og ophavsret
Det nye mediefag – Et inspirationsmateriale af Mette Wolfhagen Linnebjerg og Michael Højer (red.)
”Faglige fletninger – kontekstualisering i mediefag ”af Dorte Schmidt Granilds. 32-34
”Kommunikation, målgrupper og sociale medier” af Claus Scheuer-Larsen og Per Størup Lauridsen s. 74-77
"Close-up" af Jette Meldgaard Harboe og Henrik Poulsen (Gyldendal, 2017) Målgrupper s. 76-79
Læst som optakt til eksamensproduktion:
”Basal ophavsret og medieetik – med særligt fokus på elevproduktioner” af Mimi Olsen og Josephine Bock s. 79-86
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensproduktion (og repetition)
Eksamensproduktion
Som optakt til medieproduktionen læst følgende teoriafsnit om klipning og overgange, fremdriftskomponenter og indlevelse og identifikation:
Filmsprog af Per Helmer Hansen (Frydenlund, 2011)
Klipning/redigering s. 33-35
Den dramaturgiske værktøjskasse af Per Helmer Hansen (Frydenlund, 2006)
Fremdriftskomponenter s. 59-64
Film, fortælling og forførelse 2 af Trine Breum, (Frydenlund, 2. Udg., 2. Opl., 2004)
Indlevelse og identifikation s. 137-146
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612522662",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612522662",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612522662"
}