Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Christian Nørgaard Nielsen
|
Hold
|
2024/2g3gvhf eø2 (2g3gvhf eø2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Innovation og iværksætteri
Forløb der har sit udgangspunkt i innovation og iværksætteri. Set fra virksomhedens side er der fokus på hvad der driver innovation og hvornår noget er innovativt. Herudover er fokus på iværksætteri, og de typer af iværksættere der findes.
Fokus:
SWOT-analyse
Innovation
Inventioner og innovationer
Innovationsformer og typer
Kilder til innovation
PLC-kurven
Iværksætteri
Virksomhedens vision, mission og idé
Forretningsmodel (BMC)
Virksomhedsformer
Socialøkonomiske virksomhed, Oplevelsesøkonomi og Deleøkonomi virksomheder
Crowd-funding
Franchise
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Strategi
Forløb der tager udgangspunkt i virksomhedernes strategivalg. Fokus på de vækstmuligheder en virksomhed har ved at skabe sin egen strategi. Igennem forløbet er der brugt cases til illustrere de strategi-muligheder virksomhederne har.
Fokus:
Industri
Branche
Marked
Vækstrater
Markedsandele
SWOT analyse
STEEPLE-analyse
Strategivalg
Porters diamant
Konkurrenceformer
Porters Five Forces (six forces)
Positionskortet
PLC-kurven
Boston Matricen
Porters generiske konkurrencestrategier
Porters tre konkurrencestrategier,
Ansoffs vækstmatrice
Kilder til vækst
Andre kilder til vækst
Blue ocean strategi (red ocean)
CSR
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Marketing
Forløb som tager udgangspunkt i marketing og salg. Herunder med fokus på branding af virksomheden og dens produkter og services ved brug af cases.
Fokus:
Købsadfærd
Branding
B2B og B2C
Segmenteringskriterier
Minervamodellen
De 4 P’er (Pris, produkt, place og promotion)
Prisstrategi
Priselasticitet
Penetration pricing og skimming pricing
Markedskortet
Positioneringskortet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Organisation og ledelse
Forløb der tager udgangspunkt i organisation og ledelse. Gennem forløbet er der anvendt cases til at analysere forskellige organisationsstrukturer samt ledelsesformer i en række virksomheder.
Fokus:
Organisationens formål
Mintzbergs model
Mekanistiske og organiske organisationsstrukturer
Funktionelle, division og geografiske organisationsstrukturer
Matrix, netværk, og netværksstruktur (organisationsstrukturer)
Greiners model
Ledelsesformer: autoritær, demokratisk og laissez-faire-ledelse
Adfærdsteori
Situationsbaseret ledelse
Teamledelse
Værdibaseret ledelse
Interkulturel ledelse
Lederens magt og modstand mod ledelse
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Invitation til aktiedysten
-
organisation-2022 MFG.pdf
-
Sofie Kærn Heding, Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op! 2. udgave, Columbus; sider: 183-188, 194-205, 219-225, 230-237
-
uForklar MIntzberg organisation – se video: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=gt2F5EjdwNY (se de første 2.10 min) uØvelse 6.2 (Se MFG’s organisationsdiagram, vedhæftet modulet) uForklar hvordan MFG er opbygget ud fra Mintzberg
-
Vi skal mødes på Dania (Kirketoften 7, 9500 Hobro) kl. 8.00. Flere af jer skal være på gymnasiet igen til Samfundscup, det kan I også nå.
-
Husk computer!
-
Virtuelt modul mandag den 3. februar EØ.docx
-
Vi mødes på Teams kl. 13.35, jeg ringer jer op.
-
OBS: Modulet er virtuelt - se opgaver på modulet. Bemærk det er asynkron, vi mødes ikke på Teams, men I laver opgaverne og afleverer på elevfeedback.
-
Joe & the juice case (Greiner og organisation).docx
-
Spørgsmål til udsendelse om Mærsk
-
Ledelsesteorier.pptx
-
Case Vestas (ledelse).docx
-
”Byg jeres egen virksomhed”
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Regnskab
Forløb som tager udgangspunkt i årsrapporten og de krav der stilles til denne. Herudover er der fokus på regnskabsanalysen, samt de vigtigste nøgletal. Holdet har været på virksomhedsbesøg (Beierholm) til en gennemgang af de vigtigste funktioner for en revisions-virksomhed.
Fokus:
Regnskabsklasser
Krav til regnskabet
ESG
Resultatopgørelsen
Balancen
Selskabsskatten
Rentabilitetsanalyse
Indekstal
Egenkapitalens forrentning
Afkastningsgrad
Overskudsgrad
Aktivernes omsætningshastighed
Gearing
Soliditetsgrad
Likviditetsgrad
Aktier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Projektforløb
Fokus på en selvvalgt virksomhed. Udgangspunktet er i de foregående forløb, og der laves en analyse af den selvvalgte virksomheden ud fra disse. Produktet er en planche som medbringes til en evt. eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612522693",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612522693",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612522693"
}