Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Kasper Christensen Nielsen
|
Hold
|
2024/2g if1 (2g if1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Min første app
Eleverne skal:
- Have basalt kendskab til grundlæggende elementer i programmeringssprog, herunder kende begreberne: sætning, udtryk, variabel, funktion, betingelse.
- Vide, hvad kontrolstrukturer er. Herunder have kendskab til sekvenser og forgreninger (if-sætninger).
- Have forståelse for, hvornår og hvorfor man skriver kommentarer i sin kode.
- Have kendskab til god programmeringskik, herunder anvendelse af camelCase i JS.
- Have basale færdigheder i JavaScript (tekst eller blok), herunder:
+ Kunne lave én og flerlinjes kommentarer.
+ Kunne erklære, tildele og anvende variable.
+ Kunne foretage diverse aritmetiske operationer.
- Kunne anvende miljøet i App Lab til at designe simple apps.
- Kende ‘innovationsbegrebet i it’, herunder kende begreberne: inkrementel og radikal innovation.
- Kunne foretage idégenerering vha. associationsmetoden og brianstorming.
- Have kendskab til begreberne brugergrænseflade, interaktionsdesign og brugervenlighed.
- Kunne foretage en brugervenlighedstest.
- Kende Don Normans seks designprincipper og Gestaltlovene, samt kunne anvende disse til at analysere og udarbejde brugergrænseflader.
- Forstå modellen ‘fra idé til færdigt it-system’ (idé, planlægning, udarbejdelse, evaluering, færdigt it-system).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Test, algoritmer og kunstig intelligens
Eleverne skal:
- Have forståelse for for-løkker og while-løkker, samt kunne anvende disse i JS.
- Have kendskab til begrebet betingelse.
- Have kendskab til forskellige datatyper, herunder tal, strenge, sandhedsværdier og arrays.
- Kunne anvende arrays i JS.
- Kende diverse tildelings- og sammenligningsoperatorer.
- Vide hvordan man laver en kravsspecifikation for et it-system.
- Have forståelse for, hvilken rolle målgruppen for et it-system spiller.
- Vide, hvordan diagrammer, skitser, wireframes og prototyper kan anvendes til at designe brugergrænseflader.
- Kunne aflæse og lave flowcharts (rutediagrammer).
- Have en basal forståelse for, hvad en algoritme er.
- Forståelse for de etiske problemstillinger der kan koble sig til udviklingen af et it-system (herunder de it-professionelles ansvar).
- Have kendskab til arbejdsmetoden ‘trinvis forbedring’.
- Kunne foretage test at hhv. kravsspecifikationer og interaktionsdesign.
- It-sikkerhed:
+ Kunne redegøre for af egen digitale identitet og data. Herunder kende begrebet privacy.
+ Have kendskab til CIA-modellen.
+ Have kendskab til teknikkerne asymmetrisk kryptering, hashing og digital signatur. Herunder vide, hvordan disse kan sikre it-sikkerhed ved beskedudveksling.
- Databaser:
+ Vide, hvad en database er, herunder kende begreberne entitet, relation og attribut.
+ Kunne lave simple databaseforespørgsler i SQL, herunder kende nøgleordene SELECT, FROM og WHERE.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Firmahjemmeside
Eleverne skal:
- Databaser:
+ Vide, hvad en database er, herunder kende begreberne entitet, relation og attribut.
+ Kunne lave simple databaseforespørgsler i SQL, herunder kende nøgleorderne SELECT, FROM og WHERE.
+ Kunne opstille en simpel tabel over entiteter, relationer og attributter for en database.
+ Vide, hvordan et simpelt E/R-diagram laves ud fra entiteterne og relationerne.
+ Vide, hvordan databaser kan anvendes i AppLab.
- Have basale færdigheder i HTML, herunder:
+ Kunne redegøre fore strukturen i koden, herunder HTML-tags.
+ Kende og kunne anvende diverse HTML-tags.
+ Vide, hvilken rolle HTML spiller ift. opbygningen af en hjemmeside.
- Have basale færdigheder i CSS, herunder:
+ Kunne redegøre fore strukturen i CSS-kode.
+ Kunne anvende CSS til at ændre udseendet af en hjemmeside, herunder laver navigationsmenuer.
+ Vide, hvilken rolle CSS spiller ift. opbygningen af en hjemmeside.
- Vide, hvordan HTML og CSS spiller sammen ift. opbygningen af en hjemmeside. Herunder kunne kombinere disse til at lave simple hjemmesider.
- Vide, hvordan man laver en kravsspecifikation for en hjemmeside.
- Kende diverse metoder til at designe brugergrænseflader, herunder: Flowdiagrammer, wireframes og prototyper.
- Have en basal forståelse for, hvordan internettet fungerer, herunder kabler, wi-fi, IP-adresser, DNS-servere, pakker, routere samt HTTP og HTML.
- Have en basal forståelse for klient-server-arkitektur.
- Have en basal forståelse for det binære talsystem, samt hvordan forskellige datatyper kan repræsenteres vha. binære tal.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612522784",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612522784",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612522784"
}