Holdet 2024 ks/vhf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Flemming Stubkjær Hüttel, Lise Colding Hauervig, Morten Winther Jensen
Hold 2024 ks/vhf (2vhf ks-Hi, 2vhf ks-re, 2vhf ks-sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Velfærdsstaten
Titel 2 HO - Hekse og trolddom (ENKELTFAGLIGT FORLØB. HIS)
Titel 3 Kristendom. RELIGION - ENKELTFAGLIGT
Titel 4 USA. FÆLLESFAGLIGT FORLØB ALLE KS-FAG
Titel 5 Ulighed og Ligestilling
Titel 6 Græsk oldtid ENKELTFAGLIGT FORLØB - HISTORIE
Titel 7 Den syge krop - ENKELTFAGLIGT FORLØB - HISTORIE
Titel 8 Grønland. FÆLLESFAGLIGT FORLØB ALLE KS-FAG

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 HO - Hekse og trolddom (ENKELTFAGLIGT FORLØB. HIS)

HO - Hekse og trolddom

I forløbet om hekse og trolddom har fokus været på heksemyter, heksedebatten og hekseforfølgelser samt synet på kvinder i et mandsdomineret samfund i renæssancen. Desuden har forløbet haft fokus på forskellige perspektiveringer til i dag fx Afrikas børnehekse. Forløbet blev brugt som et optaktsforløb til HO (Historie-Opgaven) med fokus på en historiefaglig redegørelse og kildekritiske analyse.

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Materiale:
- Bog: De satans kvinder – en heksehistorie s. 7-98
- Tv-dokumentar fra DR1: Afrikas børnehekse (2009)
- Tv-dokumentar fra DR2: Maren Spliids (2009)
- Podcast: Episode 01: "Vejr, sult og frygt" - Hekseforfølgelserne i Europa https://www.spreaker.com/episode/episode-01-vejr-sult-og-frygt-hekseforfolgelserne-i-europa--41251528
- Podcast: Episode 02: Trolddom i dagligdagen https://www.spreaker.com/episode/episode-02-trolddom-i-dagligdagen--41312722

Kilder:
- Uddrag af Danske Lov, 1683
- Uddrag af lovteksten Canon Episcopi
- Forskellige billeder fra historielab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 63 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom. RELIGION - ENKELTFAGLIGT

BAGGRUND

Enkelte sider og tekster er læst i denne bog: Allan Poulsen og Jakob Schow-Madsen: Kristendom i Nutid, 1998
s. 133-136 (kun de tre øverste linjer s. 136) Kort overblik over jødedom og kristendom
s. 137-139 Bibelens opbygning (GT, NT) og 2 bibelsyn
s. 82-84 Forskelle mellem GT/jødedom og NT/kristendom ud fra teksterne 39, 40, 41, 42, 44, 45

Alt andet læst materiale er fra "Religion. Kort og godt", Allan Poulsen, Columbus. Hele kristendomskapitlet s. 88-119 er læst med fokus på nedenstående emner og sider:

Hvad tror de kristne på? s. 95
Myte s. 27
Axis mundi s. 40
Kontaktmodellen s. 15-16
Billede af syndefaldet s. 26
Humoristisk billede af Adam og Eva s. 97
Indledningen til kapitlet om kristendommen s. 88-91
Synd og frelse s. 98-99
Om Jesu budskab s. 92
Billede: Den korsfæstede Jesus (krucifiks) s. 93
Tiden efter Jesus s. 94
Etik. (Bl.a. om nytteetik og pligtetik s. 45) s. 43-46

TAVLENOTER
Om Guds Rige
Om lignelsen som genre
Om jordemodermetoden

BILLEDE:
Leonardo da Vinci: Den sidste nadver Fil:The-Last-Supper-Restored-Da-Vinci 32x16.jpg - Wikipedia, den frie encyklopædi

BIBELLÆSNING:
Verdens skabelse 1. Mosebog kap. 1 vers 1-31- kap. 2 vers 1-4  Første Mosebog Kapitel 1 (bibelselskabet.dk)

Anden skabelsesberetning om mennesket: Adam og Eva 1. Mosebog kapitel 2 vers 5-25 Første Mosebog Kapitel 2 (bibelselskabet.dk)

Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have 1. Mosebog kap. 3 vers 1-24 Første Mosebog Kapitel 3 (bibelselskabet.dk)

Guds pagt med Abraham, der repræsenterer jødefolket 1. Mos 17, 1-14 Første Mosebog Kapitel 17 (bibelselskabet.dk)

Gud overbringer Moses De 10 bud. 2. Mosebog kapitel 20 vers 1-21 Anden Mosebog Kapitel 20 (bibelselskabet.dk)

Juleevangeliet. Jesu fødsel, Messias-/Kristusbetegnelse og har potentiale til at blive det fordi Jesus er i slægt med kong David, omskæres indenfor 8 dage efter fødslen. Lukasevangeliet kap. 2, vers 1-21 https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Luk/2

Udpluk fra Bjergprædikenen Matthæusevangeliet kap. 5. Fokus på: Om vrede, Om ægteskabsbrud, Om gengældelse, Om fjendekærlighed. Matthæusevangeliet Kapitel 5 (bibelselskabet.dk)

Lignelsen om den fortabte søn. Lukasevangeliet kapitel 15, vers 11-32 Lukasevangeliet Kapitel 15 (bibelselskabet.dk)

Lignelsen om Den barmhjertige samaritaner. Lukasevangeliet kapitel 10, vers 25-37. Lukasevangeliet Kapitel 10 (bibelselskabet.dk)

Nadveren indstiftes (kapitel 14, vers 22-25). Jesu lidelse, korsfæstelse og genopstandelse (Lidelseshistorien) Markusevangeliet kap. 14+15+16 er læst i uddrag. Markusevangeliet Kapitel 14 (bibelselskabet.dk)

FILM:
Perspektivering til Bjergprædikenen samt nytteetik og pligtetik:
The Trolley Problem in Real Life https://www.youtube.com/watch?v=1sl5KJ69qiA

LINKS
Perspektiveringer til Bjergprædikenen:
a) Jeg tilgiver aldrig, siger mor til terroroffer https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-09-07-mor-til-terroroffer-jeg-tilgiver-aldrig
b) Enkemand efter Paris-terror sender stærk besked: Du får ikke mit had https://nyheder.tv2.dk/2015-11-17-enkemand-efter-paris-terror-sender-staerk-besked-du-faar-ikke-mit-had

I alt læst omkring 50 sider i kristendomsforløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 USA. FÆLLESFAGLIGT FORLØB ALLE KS-FAG

Husk indhold, materiale og begreber

RELIGION:
LÆST I BOGEN
Sidehenvisninger er til lærebogen ”USA. Historie, samfund, religion” af Thor Banke Hansen og Andreas Bonne Sindberg, Systime, 2. udgave 1. oplag, 2015-2017
Amerikansk religionshistorie med afsnittet Puritanismen (ikke tekster i blå bokse) s. 161-162
Wall of separation - adskillelse af stat og religion s. 164-65
Civilreligion i Guds eget land s. 202 (kun blå boks)
Afsnittene Guds eget land, Arven fra puritanerne, Thanksgiving og Forfatningsfædrene og Troskabseden til flaget s. 209-212
Billede ”In God we trust” s. 207
Megakirker s. 174-176 (kun de første fire linjer s. 176) (ikke tekster i blå bokse)
Religiøse forskelle i USA s. 173-174
Religion i USA i dag s. 168-169 inkl. lagkagediagram
Evangelikal protestantisme i USA s. 166-167
Mainline protestantisme i USA s. 167 (kun de første 8 linjer i afsnittet)
Evangelikale mærkesager inkl. kristen zionisme s. 181
Fra bogen ”Begrebsnøglen til religion”, Hans Wagner m.fl., Systime (2017) (pdf): Civilreligion. S. 8-9

FILM
Phil Zuckerman: Religionens betydning i USA og Danmark (del af forelæsning) https://www.youtube.com/watch?v=C7X355JF2PE (20 minutter)
Rig på religion. USA. Afsnit 3. DR3 2018. 40 minutter. Fra CFU. Om bl.a. megakirker
Dokumania. Trump, religion og penge. CFU 2021 (Kun set uddrag, dvs. minuttal 0-13 ud af 74 minutter) Om evangelikal protestantisme og forholdet til staten Israel

LINKS
Om Thanksgiving og Plymouth Rock (film, billeder og tekst):

Film: Thanksgiving history: A timeline of the holiday | CNN:
https://edition.cnn.com/videos/us/2017/11/22/how-thanksgiving-became-a-holiday-orig-trnd-lab.cnn

Thanksgiving - Wikipedia, den frie encyklopædi https://da.wikipedia.org/wiki/Thanksgiving

Plymouth rock – Google Søgning:
https://www.google.com/search?sca_esv=f04f39c9057254ed&sxsrf=ADLYWIJsqyuRVT056XFrgJbeaUJCS-r_jA:1732785930587&q=plymouth+rock&udm=2&fbs=AEQNm0A6bwEop21ehxKWq5cj-cHa71xbFfcSadNzbFZcGZGoNjNuSR8z4l8Z_y3RosjS6RXgAy7WsfhNptGO0b2GHbpAOEO3LV-1M9poEj49w4BdDC3YfpFQLgson5znsgGjxhxHgBwDvCq31A_eFKxralWkgGP30ngkYCVuDTEdNhi8ygGAnBA&sa=X&ved=2ahUKEwjr3_TO2v6JAxXeEBAIHbQhH3gQtKgLegQIFhAB&biw=1272&bih=642&dpr=1.5

I alt læst omkring 30 sider i USA-forløbet i religion


SAMFUNDSFAG:
GRUNDBOGSMATERIALE:
- Lærebog: Peter Brøndum og Annegrethe Rasmussen: "USA´s udfordringer" (iBog) 2020. Columbus. Uddrag fra kapitel: 1, 1.3, 1.4.1, 2.4.2, 2.4.3, 2.6.1, 2.6.3,  3.1, 3.1.1, 3.2

SUPPLERENDE MATERIALE:
- Artikel fra Videnskab.dk den 18. jan 2022: "Forsker: Ikke al polarisering er skidt, men i USA risikerer det at gå galt". https://videnskab.dk/forskerzonen/kultur-samfund/forsker-ikke-al-polarisering-er-skidt-men-i-usa-risikerer-det-at-gaa-galt
- Dokumentar fra 2021: "Capitol-angrebet indefra: 4 timer der ændrede USA". https://www.dr.dk/drtv/program/capitol_angrebet-indefra_-4-timer-der-aendrede-usa_278490
- DRTV-Explainer: "Er USA´s demokrati truet?" https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-er-usas-demokrati-truet_348609
- Potcast: Stjerner og striber - Midtvejsvalg "Demokrati i midtvejskrise?". https://www.dr.dk/lyd/p1/stjerner-og-striber-podcast/stjerner-og-striber-midtvejsvalg-podcast-5
- Statistik: Resultater fra midtvejsvalg: https://edition.cnn.com/election/2022
Thanksgiving-hilsen fra rummet:
https://edition.cnn.com/2024/11/26/science/video/nasa-astronauts-thanksgiving-message-contd-digvid

INDHOLD (BEGREBER/TEORI):
- USA´s fire store indvandringsbølger
- Integration: (segregation, assimilation (melting pot), pluralistisk integration (salad bowl))
- Gert Hofstedes kulturdefinition
- Hofstedes løgmodel (symboler, helte, ritualer, værdier)
- Den amerikanske drøm
- Equality of opportunity (formel lighed) vs. Equality of outcome (resultatlighed)
- Velfærdsmodeller (Universel, residual, korporativ)
- Ulighed
- Grundværdier hos hhv. demokrater og republikanere
- Fordelingspolitik og værdipolitik
- Politiske emner (issues) og partiernes holdninger
- Identitetspolitik
- Polariseringens logik i amerikansk politik
- Alternative virkeligheder og ekkokamre
- Politisk kommunikation:
     - Erobringskommunikation
     - Fastholdelseskommunikation
- Kernevælger og marginalvælger
- Politisk polarisering vs. Gruppepolarisering



HISTORIE:

USA-forløb i ks 2024/25 Historie
I historiedelen har fokus være på indføring i USA's sammenhængskraft og splittelse før og nu. I starten af forløbet var fokus på tiden mellem uafhængighedserklæringen til borgerkrigens afslutning i 1865. Som en del af forløbet har fokus været på slavesystemet, forskellige modsætninger mellem nord og syd samt borgerkrigens forløb. Afslutningsvis er der blevet arbejdet med indvandring, isolationisme, Første Verdenskrig, børskrakket, Ku Klux Klan og overflodssamfund.

Materialer:
Bog: Slaveriet og den amerikanske borgerkrig s. 6-31, 33-35, 40-41, 50-54, 65-71, 77-78, 81-87 samt 93-100
Artikel: Rettighed: Hvorfor er amerikanerne vilde med skydevåben? (uddrag) 11. august 2016 Politiken af Karl Pedersen
Kilde: Den amerikanske uafhængighedserklæring 4. juli 1776
Kilder: Forskellige billeder fra borgerkrigen https://historienet.dk/krig/den-amerikanske-borgerkrig/den-amerikanske-borgerkrig-tidslinje
Forskellige statistikker om USA's befolkning og indvandring: https://usasamfund.systime.dk/?id=121 og https://detmoderneusa.systime.dk/?id=131

Youtubevideo: A Brief History of the USA - Bowling for Columbine - Michael Moore, https://www.youtube.com/watch?v=lGYFRzf2Xww
Youtube-video: Django Unchained KKK Scene https://www.youtube.com/watch?v=D6-ARe3fBgE
Youtube-video: Gone with the Wind (1939) Official Trailer https://www.youtube.com/watch?v=0X94oZgJis4
Trailer: 1917, https://www.youtube.com/watch?v=gZjQROMAh_s
Film: 12 years a slave af Steve McQueen (2014)
Tv-dokumentar: Abraham Lincolns krig i Washington (DR kultur) (2014)
Podcast: Den Amerikanske borgerkrig med Mads Fuglede https://podcasts.apple.com/dk/podcast/den-amerikanske-borgerkrig-med-mads-fuglede/id1340806940?i=1000541232371
Podcast: Da danskerne udvandrede til USA https://natmus.dk/vorestid/podcast-made-in-america-naar-usa-forandrer-danmark/
Quiz: The U.S.: 50 States - Map Quiz Game
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 51 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Græsk oldtid ENKELTFAGLIGT FORLØB - HISTORIE

Græsk oldtid
I dette forløb har fokus været på indføring i græsk oldtid med særlig fokus på bystaternes periode i Grækenland. Foruden en generel gennemgang af perioden og kulturen undersøgtes også hhv. Athen og Spartas forfatninger, samfund og der undersøgtes også forskelle og ligheder. Der har også været fokus på de vigtigste begivenheder i græsk historie: minoisk og mykensk tid, bystaternes periode, perserkrigene, borgerkrigene og til slut den makendonske erobring af de græske bystater. Vi afsluttede forløbet med en kort gennemgang af Alexander den Store.

Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Materiale:
Grundbog: Verden før 1914 - i dansk perspektiv af Carl-Johan Bryld (2008-2016) s. 9-35
Film: 300 af Zack Snyder (2007)
Musik-video af Iron Maiden - Alexander The Great, https://www.youtube.com/watch?v=1oTEQf1d9Iw
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Den syge krop - ENKELTFAGLIGT FORLØB - HISTORIE

Den syge krop
I dette forløb har fokus været på indføring i synet på den syge krop i antikken, middelalderen, renæssancen, koloniseringen, industrialiseringen, verdenskrigene, forskellige velfærdsmodeller og op til nyere tid. I forløbet har der været fokus på skiftende syn på sygdomsforklaringer og samfundsinstitutioners rolle i forbindelse med forskellige epidemier.

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Materiale:
- Artikel fra netdoktor: https://www.netdoktor.dk/fokus/helbredstjek_kost_motion.htm
- Artikel fra Kristligt Dagblad (af Morten Rasmussen), Da guderne fik konkurrence, 1. august 2006
- Artikel fra Politikken Kaare Skovmand, Forskere: Columbus bragte syfilis til Europa, 15/1 2008
- Artikel fra videnskab.dk af Gunver Lystbæk Vestergård, Columbus frikendt for syfilis-import 26/10 2010
- Artikel fra DR2 af Malene Steen Nielsen Flagga,  Vaccination -Bekæmp sygdomme med sygdomme
Artikel: Videnskaben slår fast: Vælg kolera frem for pest af Mads Zacho Teglskov 14/2 2014
Artikel fra DR2 af Malene Steen Nielsen Flagga,  Penicillin -Effektivt middel mod mange slags infektioner
- Bog: Fokus 3 af Lars Andersen m.fl. Velfærdsstaten(1), politisk nyorientering i 1990’erne. s.53-57 + 59-62 + 73
- Bog: Overblik (Verdens historien i korte træk af Ulrik Grubb m.fl. (afsnit om Høj og senmiddelalderen) s. 56-64
- Bog: Fokus 2 af Inge Andriansen af s. 14-16
- Bog: Grundbog til Danmarkshistorien af Knud Ryg Olsen m.fl (afsnit om Befolkningseksplosion og sociale problemer) s. 154-156
- Kilde: Hippokrates (Om lægekunsten, fra: ”Blod, slim og galde")
- Kilde: Usama om frankisk lægekunst (ca. 1170)
- Kilde: Bocaccio: Uddrag af Dekameron (ca. 1348-53)
- Kilde: Uddrag af Jøderne og pesten af Jacob von Könighofens (1346-1420)
- Kilde: Christian IV's reces, 1625 og 1643
- Kilde: Christiern Morsing: En liden bog om pest (1552)
- Kilde: Da Vincis anatomiske tegninger
- Kilde: Thomas Hariot "En kort og sand beretning om det nyopdagede land Virginia om varerne og de indfødte beboeres natur og væremåde (London 1590)
- Kildesæt til den spanske syge (hvordan oplevede lægerne i Århus amt Den spanske syge): https://kilderne.dk/laeringstilbud/gymnasiepakker/den-spanske-syge/
- Miniforedrag (video) om velfærdsstaten: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-velfaerdsstaten/
- Youtube-Video: Antikkens Verden med Ole Sonne https://www.youtube.com/watch?v=7Aa5t6GN9pI
- Youtube-Video: 100 år: Den Spanske Syge styrker beredskabet mod fremtidige pandemier https://www.youtube.com/watch?v=-A3bR9N3nME
- Podcast: Død og Diagnose LIVE - Fremtidens sygdomme https://podcasts.apple.com/dk/podcast/d%C3%B8d-og-diagnose-live-fremtidens-sygdomme/id1453372480?i=1000455980328&l=da
- Podcast: Pest Død og Diagnose https://podcasts.apple.com/dk/podcast/pest-d%C3%B8d-og-diagnose/id1453372480?i=1000430223643&l=da
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Grønland. FÆLLESFAGLIGT FORLØB ALLE KS-FAG

FÆLLESFAGLIGT FORLØB OM GRØNLAND I ALLE TRE KS-FAG

RELIGION:
Filmklip fra dr.dk om ansigtstatoveringer, identitetsdannelse og forholdet mellem Danmark og Grønland: https://www.dr.dk/nyheder/indland/valgigroenland/video-groenlaendere-bliver-tatoveret-i-ansigtet-vi-tager-vores


Tatoveringer og ofringer (udleveret som pdf) (kopi fra Anders Bjørn ”Sila” s. 81)

Inuit, myte, angakkoq. Flere sider af KS. Grønland s. 116-118.

Inua, tarneq, ateq, sila. Flere sider af KS. Grønland s. 119-120.

Havkvinden. Flere sider af KS. Grønland s. 120

Video (animation) om havkvinden/Havets moder: Myten om den grønlandske havkvinde https://www.youtube.com/watch?v=zSSrtOYlK0A

Hjælpeånder (toornaq). Flere sider af KS. Grønland s. 123

Forholdet til byttedyrene. Flere sider af KS. Grønland s. 121.

Teksten "En isbjørn har også en sjæl" tekst 3.2 s. 145-146

Angakkoq og hjælpeånder. Flere sider af KS. Grønland s. 122-123.

Definition af myte. Fra Religion kort og godt s. 27

Definition af overgangsritual. Fra Religion Kort og Godt s. 36

Hans Egede og den kristne mission. Flere sider af KS. Grønland. s. 129-131- Om synkretisme og missionsvirksomhed.

Isbjergmodellen (Udleveret som pdf). Kopi fra s. 19 i ”Kultur og samfund” af Lene Madsen m.fl., Systime)

Sekularisering. Det senmoderne samfund, synkretisme, refleksivitet, eklekticisme. Individets rolle. Gamle traditioner redefineres og bruges på en ny måde. (Udleveret som pdf) (Kopi fra s. 234 (kun om sekularisering) og 241-242 (kun de fire øverste linjer s. 242).

Grønlandsk kristendom i dag. (link) Artiklen ”Kristendom og spøgelsestro lever side om side i Grønland” https://videnskab.dk/kultur-samfund/kristendom-og-spoegelsestro-lever-side-om-side-i-groenland

Fjeldgænger (qivittoq): Flere sider af KS. Grønland s. 128

Begrebsliste. Flere sider af KS. Grønland s. 140-141


I alt læst omkring 45 sider i grønlandsforløbet i religion



SAMFUNDSFAG:
Systimehttps://glsamf.iatuagaq.iserasuaat.gl/
- Lærebog: Thomas P. Larsen, Ulrik Lavtsen, Suzanne Gudbjerg-Hansen. "Flere sider af KS - Grønland". Lindhardt og Ringhof 2017. Side 85-91
- Udleveret materiale på Teams

SUPPLERENDE MATERIALE:
- Dokumentarfilm: "Håbets Ø". Udgivelsesår 2019. Instruktører: Sidse Torstholm Larsen, Sturla Pilskog
- Artikel fra Sermitsiaq den 21. okt. 2022: "Drukkulturen i Danmark skræmmer de studerende". https://sermitsiaq.ag/node/240307
- Artikel fra Sermitsiaq den 1. dec 2016: "Massivt flertal for selvstændighed". https://sermitsiaq.ag/node/192275
- Materiale fra Levende Grønland: https://www.levendegronland.dk/
     - Fakta om Grønland
     - Socialisering og ulighed
     - National identitet

Forløbet har haft til formål at give eleverne en større forståelse for kulturer, kulturbegreber samt integration og integrationsteorier.
Grønland og dets folk er valgt som fokusområde og har derfor været udgangspunkt for debatter på klassen. Vi har derfor berørt Rigsfællesskabet, selvstyreloven og relevante politiske problemstillinger ift. arktiske udfordringer.

Begreber og teorier som er gennemgået i undervisningen:
Nationalisme (kulturelle fællesskaber)
Det beskrivende og det dynamiske kulturbegreb
Den brede, den sociologiske/antropologiske og den snævre kulturforståelse
Isbjergmodellen (det synlige/bevidste og det usynlige/ubevidste)
Stamtavlestrategien og tilvalgsstrategien
Stereotyper og fordomme
Assimilation, Segregation og Pluralistisk integration
Ren identitet, bindestregsidentitet og kreolsk identitet
Gert Hofstedes kulturteori
Mono- og multikultur. Herunder pluralisme og multikulturalisme
Axel Honneth’s teori om anerkendelse (den private, den retslige og den solidariske sfære) og usynlighed
Integrationsdimensioner
- Kulturel, økonomisk, social og juridisk
Integrationssfærer
- Familie, arbejdsmarked, samfund og stat
Francis Fukuyama – Identitetspolitikkens negative virkninger
Isothymnia
Megalothymi
”Det ideelle samfund” Tillidskultur og anerkendelseskulturINDHOLD
- Positive og negative opfattelser af rigsfællesskabet
     - Forholdet til Danmark, Rigsfællesskabet og selvstændighed
- Eksterne udfordringer for Grønlands fremtid (økonomisk, miljømæssig, politisk, kulturel)
- Interne udfordringer for Grønlands fremtid (øget pres på den offentlige sektor, fraflytning, den stigende ulighed)

Andre supplerende BEGREBER/TEORIER fra tidligere
- Socialisering (primær- og sekundær socialisering)
- Identitetens fire niveauer (Jeg-, Personlig-, Social-, Kollektiv identitet)
- Pierre Bourdieus kapitaler (Økonomisk-, Kulturel-, Social kapital)


HISTORIE. KS-FORLØB OM GRØNLAND 2024/25
Forløbet om Grønland er et af de to fællesfaglige forløb i ks. I første del af forløb har eleverne haft fokus på Grønland og Danmarks rolle under den kold krig med særligt fokus på Thule-sagen. Dernæst har eleverne arbejdet med fangerkulturen, vikingetiden (Erik den Røde), kulturmøder, merkantilisme, missionsarbejde, kolonisering og industrialisering i Grønland samt forskellige perspektiver til nutiden.

Materiale:
- Bog: UNDSKYLD? Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid s.
- Bog: Gads historieleksikon (2006) af Nils Arne Sørensen s. 651-652 (Thulesagen)
- Bog: Grønland under den kolde krig. Dansk og amerikansk sikkerhedspolitik 1945-1968 (1997) , 614+473 af Niels Amstrup s. 308-322
- Artikel fra Kristeligt Dagblad: Den kolde krigs fjerne midtpunkt af Jens Beck Nielsen (2010)
- Artikel fra Information: USA har frit spil til fangetransporter på Thule-basen af Peter Keiding (2008)
- Artikel fra Information: Thule  Danmarks sorte samvittighed af Jørgen Steen Nielsen (2003)
Kilde: H.C. Hansen papiret (1957) https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/hc-hansen-notatet-til-usas-ambassadoer-val-peterson-1957/
Podcast med fokus på Beskyttelsespolitikken: Rink, sælerne og "the white man's burden" https://soundcloud.com/arktiskehistorier/11-beskyttelsespolitikken-rink-saelerne-og-the-white-mans-burden

Video og film:
- Youtube film med tidslinje: Atom eksplosioner siden 1945 https://www.youtube.com/watch?v=LLCF7vPanrY&t=37s
- Youtubevideo: Hvorfor vil grønlænderne løsrive sig fra Danmark? https://www.youtube.com/watch?v=4jMJRkarzyM
- Tv-dokumentar fra DR: De fordrevne (2004)
- Tv-dokumentar fra DR: Kampen om Grønland (2020)
- Film: Idealisten af Christina Rosendahl (2015)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer