Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Nick Holmen Sander
|
Hold
|
2024 ps/2p (2p ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den mangfoldige psykologi
I dette korte introforløb vil eleverne blive introduceret til den mangfoldige psykologi. Her får eleverne et kort introduktionsforløb til de forskellige retninger inden for psykologien samt dets metoder. Der arbejdes med casen "Lena" fra Psykologiens Veje.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lille menneske - store udfordringer (EKSAMEN)
I dette forløb skal eleverne arbejde i dybden med børns udvikling ud fra forskellige synspunkter. Her vil der være fokus på den kognitive, sociale og personlighedsmæssige udvikling hos børn. Forløbet afrundes med fokus på omsorgssvigt og resiliens.
Kernemateriale:
Magnus Riisager: PsykC, Frydenlund, 2022
Ole Schultz Larsen: Psykolgiens veje, Systime, 2018, 3. udgave
Gennemgået teori og begreber:
Erik H. Eriksons faseteori (tillid >< mistillid og selvtillid >< skyld, skam)
Den dynamiske systemteori (fundet i PsykC, kapitel 3.1.1)
Daniel Sterns teori fra begyndende selv til det verbale selv (uddrag taget fra PsykC) (lagdelte model, ansigtsduetter, the still face experiment, intersubjektivitet, affektiv afstemning, det verbale sprog)
John Bowlbys tilknytningsteori samt Mary Ainsworths tilknytningstyper og fremmedsituationstesten
Spejlneuroner
Omsorgssvigtsformer samt reaktioner på omsorgssvigt (taget fra Psykologiens veje)
Harry Harlows abeforsøg
Resiliens
Supplerende materiale:
Daniel Stern (2002): Case: Jenny, 3 måneder, fundet i PsykC af Magnus Riisager, Frydenlund, s. 63 (1 s.)
Maria Rørbæk (20159: "I kan gøre en kæmpe forskel" Socialpædagogen (2 s.)
Mette Krag (1997): Casen Katja i: Tidligt følelsesmæssigt skadede børn, Pædagogisk psykologisk rådgivning, Nr. 4-5 (2 s.)
Redaktionen Videnskab.dk (2017): "Øjenkontakt med spædbørn får hjernebølgerne til at svinge i takt" (oprindelig forsknings institution: University of Cambridge) (1 s.)
Klip:
Treeincement (2010): "An Experiment by Joseph Campos: The Visual Cliff" https://www.youtube.com/watch?v=p6cqNhHrMJA&ab_channel=Treeincement (visuel kløft) (0,5 s.)
SciShowPsych (serie på Youtube) (2019): "What do mirror neurons really do?" (1 s.)
Dokumentarer:
"Min barndom i helvede"
DR1 (2018): "Mød dit urmenneske - forældre og børn" (44 min - 6 s.)
Sider læst i alt: 49 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ung og online (EKSAMEN)
Hvilken indvirkning har digitale medier på unges identitet og opmærksomhed?
Eleverne har i dette modul stiftet bekendtskab med forskellige teorier og begreber, der kan være med til at forstå digitale medier og et generelt online livs indvirkning på mennesket.
Magnus Riisager: PsykC, Frydenlund, 2022
Ole Schultz Larsen: Psykolgiens veje, Systime, 2018, 3. udgave
Gennemgået teori/begreber:
stilfællesskaber, zapperkultur, kulturel frisættelse (T. Ziehe), institutionaliseret individualisering (U. Beck), biologisk, kulturel og subjektiv alder,
E. Goffman: frontstage og backstage, face, selviscenesættelse, impression-management
A. Honneth: anerkendelse, solidarisk, restlig og privat sfære
A. Giddens: posttraditionelt samfund, narrativ identitet, refleksiv identitet, sociale arenaer
Opmærksomhed: selektiv opmærksomhed, delt opmærksomhed, multitasking, switchtasking, automatiske processer, nedsat opmærksomhedsevne
Dopamin
D. Baumrind: opdragelsesstile, autoritær, autoritativ, eftergivende, uinvolveret opdragelsesstil
Supplerende materiale:
2 undersøgelse af Jane Radesky om forældre anvende af mobiler ift. børns adfærd fundet i Christian Skjødt Pedersen (2019): Digitale forældreeffekter, kap. 3 “Forældre – hvor meget betyder de egentligt”, Systime
"Krop, køn og digital adfærd - hvordan mindsker vi presset på børn og unge?", undersøgelse af Børns vilkår og Trygfonden. Uddrag fra kap 2 og 3 anvendt.
Mikael Palner (2024): "Hjerneforsker faldt selv i Snapchat-fælden", Videnskab.dk
Podcast fra EMU-serien "Din digitale gæstelærer", Digital dannelse og distraktion med Jesper Aagaard (https://emu.dk/digitale-gaestelaererforloeb/eud/podcast-din-digitale-gaestelaerer)
Monkey Buisness Illusion (https://www.youtube.com/watch?v=IGQmdoK_ZfY)
Videnskab.dk (2017): "Smartphonen æder vores opmærksomhed, selv når den er slukket"
Dokumentarer:
DR-dokumentar (2020): "Tværs: Amalie er intet uden andre"
DR-dokumentar (2018): "Eksperimentet - Familien som skærmjunkier" (første 35 minutter)
DR-dokumentar (2018): "Eksperimentet - Familien på skærmafvænning" (sidste 30 minutter)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Livet i gymnasiet (EKSAMEN)
Hvilke udfordringer kan elever og lærere opleve ift. motivation og læring i gymnasieverden?
Forløbet "Motivation og læring" har fokus på de motivations- og læringsteorier, der kan være med til at forklare, hvorfor unge kan have problemer med motivationen, og hvad der skal til for at blive/forblive motiveret.
Gennemgået teori og begreber:
O. K. Pedersen: konkurrencestaten
Stress: akut og kronisk stress
Ydre faktorer ved stress (emotionelle, manuelle/motoriske, kognitive og perceptuelle krav)
Krav-kontrolmodellen
Psykologiske, fysiske og biologiske stressorer
Coping: problembaseret, emotionsfokuseret og undgående coping
Relationsteori (tryghed, tillid, internalisering) + (det faglige, didaktiske og personlige relationsniveau)
Deci & Ryan: selvebestemmelsesteorien (autonomi)
Motivation: indre og ydre
Personlighedsteori: Big five (anspændt, samvittighedsfuld, omgængelig, udadvendt, åben), risikovillig og forsigtig type
P. Bourdieu: Kapitaler (social, økonomisk og kulturel), habitus
A. Bandura: self-efficacy, moralsk frakobling
C. Dweck: mindset (fikseret og udviklingsorienteret)
L. Vygotsky: zonen for nærmeste udvikling
A. Giddens: narrativ og refleksiv identitet, sociale arenaer
E. Erikson: identitetssøgen, identitetsforvirring, jeg-identitet og social-identitet
Mobning: gruppeperspektiv og individualperspektiv
Kernemateriale:
Ole Shultz-Larsen (2008): Psykologiens veje (3. udgave)
"Motivation" af Dorthe Ågaard (uddrag kap 8 (49-50) + kap 9 (51-55) (PDF)
Charlotte T. Jensen & Katrine Quorning (2018): Undersøgelser i psykologi, Systime
Magnus Riisager (2021): PsykC, Frydenlund
Supplerende materiale:
Anna Trap-Lind (2016): "En skolelærer med dårlig relationsevne kan skade børn afgørende" Metropol (4 s.)
"Vil du have 100 kr. for at spille fodbold?" fundet i: Psykologiske Eksperimenter (i-bog)
Undervisningsministeriet (UVM) (2022): "Hvad vælger eleverne, når de forlader grundskolen efter 9. og 10. klasse i 2022?" (uddrag)
Cæcilie Dohn Christensen (2021): "17-årig tog study drugs for at præstere i gymnasiet - Bivirkningerne stopper. Karaktererne følger mig hele livet", TV2.dk
DPU, Aarhus Universitet (2017): "Stress i gymnasiet" (uddrag)
Silas Bay Nielsen (2021): "Alexander besvimede af stress", DR.dk
Anne Sophie Thingsted (2021): "Udbredt undervisningsteori hviler på omstridt grundlag", Videnskab.dk
Ole Droob (2022): "Gymnasierektor og far til fem: Sådan får vi drengene med på uddannelsesvognen", A4aktuelt.dk
Laura Marie Sørensen m.fl. (2017): "Go' morgen taberpige: I tre år fik Caroline anonyme mobbebeskeder", DR.dk
Børnerådet (2017): "Analyse fra børnerådet: Unges erfaringer med digital mobning" (uddrag)
"Vil du have 100 kr. for at spille fodbold?" fundet i Undersøgelser i psykologi (2018), Systime
Morten Mikkelsen (2014): "Dygtige unge mister motivationen i skolen" (uddrag), Kristeligt Dagblad
Mette Højbjerg (2013): "Mange unge kæmper med motivationen", Debat i Politiken
Dokumentarer:
TV2 (2014): "Kundskab eller kaos - Motivation" (episode 3)
DR (2019): "klædt af på nettet" (episode 1, 26. aug. 2019)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition og eksamenstræning
Et kort repetitionsforløb, hvor eleverne har fået genopfrisket de tre eksamensemner.
Lille menneske - store udfordringer:
Andreas R. Graven (2014): "Halvdelen af plejebørn har psykiske lidelser", Videnskab.dk
Ulla Abildtrup (2011): "Omsorgssvigtede børn hjælpes videre", DR.dk
Ung og online:
August Olesen (2024): "86.000 danskere er afhængige af sociale medier, viser nyt studie", DR.dk
Livet i gymnasiet:
Mille Fridal (2012): ”Unge får stress af at skulle vælge rigtigt”, MetroXpress
Louise Dalsgaard (2014): ”Rekordmange unge kæmper med stress”, DR.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65177104732",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65177104732",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65177104732"
}