Mariagerfjord Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mariagerfjord Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 bi/1abcs - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau
Biologi C
Lærer(e)
Elisabeth Marthine Madsen
Hold
2024 bi/1abcs (
1abcs bi
,
1abcs bi øv-1
,
1abcs bi øv-2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Celler og transportprocesser
Titel 2
Kost og sundhed
Titel 3
Krop og træning
Titel 4
Genetik
Titel 5
Hormoner og forplantning
Titel 6
Økologi
Titel 7
Mikrobiologi og evolution
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Celler og transportprocesser
Bog: ”Biologi i udvikling” af M. Frøsig m.fl. (Nucleus, 1. udg. 3. opl., 2015)
Celler 14-16
Cellemembranen og transportprocesser 17-21
Øvelser:
Osmose over kartoffelcellens membran
Kreativ øvelse: Transportprocesserne opført som rollespil.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til biologi. Jeg glæder mig til at møde jer. I får en introduktion til faget. Vi starter med cellelære, da alle levende organismer er opbygget af celler. Læs side 14-16 i bogen Biologi i udvikling.
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 14-21
CELLER figur 9-12 Biologi i udvikling.docx
Læs side 17-21 i Biologi i udvikling.
Grupper den 19.11.2024.docx
Figur 13-21 Biologi i udvikling.docx
Gruppenoter om transportprocesser biologi 1.abcs.docx
Noter gruppe 2 (alle delemner).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kost og sundhed
FYSIOLOGI: Kost og sundhed
Bog: ”Biologi i udvikling” af M. Frøsig m.fl. (Nucleus, 1. udg. 3. opl., 2015)
Ernæring 75-85
Fordøjelse 86-92
Fordøjelse af mælkesukker 94-95
Næringsstoffernes optagelse 95-97
Appetitregulering, Livsstil og sundhed 98-101
Øvelse:
Kostanalyse (Rapport)
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 75-92, 94-100
Vi mødes på Teams. Vi starter på et emne om kost og sundhed. Læs side 75-78 om kulhydrater i "Biologi i udvikling". Vi mødes igen 12.20 efter I har besvaret spørgsmål om kulhydrater. I får tid til at læse side 78-79 om proteiner, og vi mødes igen kl.
Kulhydrater.Biologi i udvikling figur 87-94.docx
Spørgsmål til kost s. 75-78 Biologi i udvikling.docx
Procentvis fordeling af de energiholdige stoffer i kosten.Biologi til tiden fig.38.docx
I modulet desuden læst side 78-82
Læs om proteiner og fedtstoffer s. 78-82 i Biologi i udvikling. Læs desuden om mineraler, vitaminer og vand s. 82-85. I modulet har eleverne individuelt tegnet deres yndlingsmad og forklaret hvilke næringsstoffer maden indeholder.
Proteiner.Figur 96-97 Biologi i udvikling.docx
Fedtstoffer figur 99-102 Biologi i udvikling.docx
Mineraler og vitaminer figur 103 0g 105 Biologi i udvikling.docx
Læs side 86-89 i Biologi i udvikling om fordøjelsen
Fordøjelsen.Figur 108-117 Biologi i udvikling.docx
Fordøjelsen.Bio i udv.opgaver.docx
Læs om enzymer side 90-92 i Biolog i udvikling
Enzymer - figur 119-124 Biologi i udvikling.docx
I starten af moduler repeterer vi kort fordøjelsen. Herefter lektien
Link til video om fordøjelsen (undervisningslokalet).docx
Øvelsesvejledning - Osmose i kartoffel.docx
Vi laver øvelsen Osmose i kartoffel. Læs øvelsesvejledningen. Vi forbereder kostanalyseøvelsen til i morgen.
Figur over fordøjelsen af kulhydrat, protein og fedt.docx
Kostanalyse.Mål og vægt af fødevarer.pdf
Kostanalyse.Vejledning til kostanalyse og rapport.excell 2017.docx
Kostanalyse.RESULTATER KOST.xlsx
Skriv ned hjemmefra alt hvad du spiser og drikker i et døgn. Vælg gerne en almindelig dag/en dag hvor du spiser som du oftest gør. Læs vejledningen.
Energibehov og energiforbrug ved aktivitet.pdf
Vitamin.mineral.oversigt.pdf
Læs side 94-97 om fordøjelse af mælkesukker og om næringsstoffernes optagelse. Læs desuden om appetitregulering og kroppens energibalance.
Læs side 94-97 i Biologi i udvikling om fordøjelse af mælkesukker og om næringsstoffernes optagelse. Læs desuden om appetitregulering og kroppens energibalance s. 98-100.Vi gennemgår det om fordøjelsen af mælkesukker først, og derefter får I spørgsmå
Biologi i udvikling.Figur 126-133.docx
Appetitregulering og kroppens energibalance.opg.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Krop og træning
FYSIOLOGI: Krop og træning
Motion, kredsløb, lunger, blodtryk 103-120
Kondition 125-126
Øvelser:
Puls og blodtryk (Rapport)
Konditionstest
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 100-101, 103-120, 125-126
Læs side 100-101 om livsstil og sundhed. Læs desuden s.103-105 øverst om krop og træning, som vi starter på som nyt emne.
Læs om kondition og energiproduktion side 105-107 i Biologi i udvikling.
Kondition og energiproduktion - Biologi i udvikling side 105 (1).docx
Figur 140 og 141 kondital og ATP.docx
Blodkredsløbet - Biologi i udvikling side 108-109.docx
I modulet læst side 108-109 om blodkredsløbet
Blodkredsløbet.Biologi til tiden.docx
Kondition.Biologi på tværs + øvelse.pdf
Konditionstest - journal.docx
Læs vedhæftede dokument med teori og øvelsesvejledning til steptest (indirekte måde at måle konditionen på). I modulet laver I steptest og journal over øvelsen. Se vejledning til journalen.
step test biologi.resultater.xlsx
Læs om lungernes opbygning og funktion side 110-111
Lungernes opbygning og funktion.opgaver til Bio i udv. 110-111.docx
Luftvejene.Figur 144-146 Bio. i udv..docx
Læs om hjertets opbygning og funktion samt træning og maksimal puls. I skal kunne forklare blodets vej gennem hjertets forskellige kamre og kar samt hjerteklappernes funktion (og naturligvis også forstå det andet stof). Læs figurerne godt.
Hjertet.Figur 147-148 Bio. i udv..docx
Hjertets opbygning og funktion.docx
Læs om blodkarnet og blodtryk side 116-120.
Kroppens blodkarnet - opgaver til Bio. i udv. s. 116-118.docx
Blodkarnettet figur 153-157 Bio. i udv..docx
Vi laver blodtryksøvelse. Læs øvelsesvejledningen hjemmefra samt teorien fra Biologi på tværs (vedhæftet). Medbring desuden Biologi i udvikling, for mens halvdelen måler puls og blodtryk, besvarer den anden halvdel opgaver til side 125-126 om konditi
Puls og blodtryk - øvelses- og rapportvejledning 2022 (1).docx
Puls og blodtryk.Biologi på tværs.pdf
Kondition - opgaver til Bio. i udv. s. 125-126.docx
Puls og Blodtryk undersøgelse.resultter 1abcs.xlsx
Test i emnet Krop og træning, dvs. kredsløbet, herunder hjertet og blodkarrene, lungerne, kondition, puls og blodtryk. Side 100-120 samt side 125-126. Testen er uden hjælpemidler.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Genetik
Forløb i genetik
Biologi i udvikling af M. Frøsig m.fl. (Nucleus 2015, 1.udg.3.opl.)
Kromosomer og DNA 169-172
Cellens livscyklus 173-176
Arvematerialet og det centrale dogme 176-178
Proteinsyntesen 179-181
Genetiske egenskaber, Mendels 1. lov 181-188
Stamtavler 189-192
Mendels 2. lov, blodtyper 192-194
Meiose 196-201
Genmutationer 201-203
Øvelse:
ét-genegenskaber hos mennesket
Blodtypebestemmelse (rapport)
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 169-192, 196-203
Vi samler først op på opgaverne til side 125-126. Vi begynder på genetik. Læs side 169-172 i Biologi i udvikling.
DNA og kromosomer opgaver til Biologi i udv. s. 169-172.docx
Mitose forklaring - detaljeret
Prøve tilbage. Læs hjemmefra side 173-176 om cellens livscyklus, replikation og mitose
Prøve tilbage. Læs hjemmefra side 173-176 i Biologi i udvikling om cellens livscyklus, replikation og mitose. I modulet læses side 176-178 (generelt om arvematerialet og gener).
Figur 234-237 Biologi i udvikling.Cellecyklus og Mitose.docx
Replikation og mitose.opgaver.docx
Læs om proteinsyntesen i Biologi i udvikling side 179-181. Vi starter med at samle op på opgaverne om replikation og mitose. I modulet læses side 176-178 (generelt om arvematerialet og gener).Vigtige begreber til proteinsyntesen: den kodende streng,
Proteinsyntesen
Læs om genetiske egenskaber og Mendels 1. lov side 181-188 i Biologi i udvikling. Vigtige begreber: autosomal nedarvning, autosomer, allel, genotype, fænotype, homozygot, heterozygot, dominant, recessiv, monogen egenskab, monogen sygdom, laktoseintol
Nedarvning af ét-gen egenskaber hos mennesket.Øvelse.docx
Beregningseksempler et-genegenskaber.docx
Læs side 189-192 om stamtavler. Medbring bogen, for I skal læse om blodtyper i modulet, og jeg forklarer noget om det. I får rapporter tilbage.
Blodtypebestemmelse med Eldonkort.øvelsesvejledning.pdf
Blodtypebestemmelse med Eldonkort rapp.vejledning.docx
Stamtavler.bio i udv.docx
Blodtypebestemmelse med eldonkort.docx
Læs øvelsesvejledningen til blodtypebestemmelsen og læs side 196-198 om meiosen. Halvdelen af klassen arbejder med spørgsmålene, mens den anden halvdel laver øvelsen, og så bytter vi.
Meiosen - opgaver til s. 196-198 Bio. i udv..docx
Vi samler op på øvelsen fra i går og på spørgsmålene til meiosen. Læs om mutationer s. 198-203 i Biologi i udvikling.
Mutationer Bio i udv.opgaver.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Hormoner og forplantning
Hormoner og forplantning
”Biologi i udvikling” af Marianne Frøsig m.fl. (Nucleus, 2015, 1.udg. 3. Opl.)
Pubertet. Mandens og kvindens kønsorganer s. 133-138
Kvindens kønsorganer og menstruationscyklus s. 138-141
Befrugtning og fosterudvikling s. 142-145
Prævention. Kønssygdomme. s. 146-152
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 133-152
Læs hjemmefra side 133-135 om hormoner og pubertet. I modulet læses side 136-138 om mandens kønsorganer og hormoner. Først i modulet forklarer jeg kort, hvordan I skal sætte krydsningsskemaerne op til et af spørgsmålene i rapporten.
Sexologi - pubertet, hormoner og kønsorganer.docx
Læs side 138-141 om kvindens kønsorganer og menstruationscyklus
Menstruationscyklus.rækkefølge.pdf
Menstruationscyklus.Bio i udv. figur 191.docx
Menstruationcyklus.Bio på tværs.pdf
Figur 188-191 Kvindens kønsorganer og menstruationscyklus.docx
Læs side 142-145 om befrugtning og fosterudvikling.
Figur 194-199 befrugtning og fosterudvikling.docx
Figur.Ægløsning og hormoner ved graviditet.pdf
Befrugtning og fosterudvikling - opgaver til Biologi i udvikling 142-145.docx
Læs side 146-152 om prævention og kønssygdomme
Grupper 1abcs 24.4..docx
Biologi til tiden ss.117-121.Økologi.pdf
Biologi til tiden.En rig natur 117-125 .pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Økologi
Økologi: Vandløb
”Biologi til tiden” af Lone Als Egebo m.fl. (Nucleus, 2006, 2. udg., 1.opl.)
En rig natur. Økosystemets struktur. s. 117-119
Planter – økosystemets producenter. Økosystemets konsumenter. s. 120-121
Fotosyntese, respiration og vækst. s. 122-125
Vandløb samt forurening af vandløb s. 126-137
Øvelser:
Undersøgelse af vandløb (rapport)
Fotosyntesens lysafhængighed eller fotosyntese og respiration (fra nv)
Indhold
Kernestof:
Lone Als Egebo Paul Paludan-Müller: Biologi til tiden, Nucleus; sider: 117-137, 141-149
Læs side 126-137 i Biologi til tiden (den mørkeblå bog!) (Vi læser side 117-125 bagefter).
Biologi til tiden - noter til side 119-125.docx
Biologi til tiden - noter til s. 126-137.docx
Vi møde i E72 og går til vandløbet og laver vandløbsundersøgelse. Læs derfor særligt noterne til side 126-137 vedhæftet ovenfor.
Vandløbsundersøgelse og rapportvejledning.docx
Vandløbsundersøgelse - udstyrsliste.docx
Blodtyperapporter tilbage.
Læs side 126-137 i Biologi til tiden. jeg siger også kort lidt om økosystemer. I får lidt tid til rapporten.
Figur 164 Abiotiske og biotiske faktorer i økosystemet.docx
Figurer til vandløb.Biologi til tiden.docx
Læs side 117-125 i Biologi til tiden om økosystemet, fotosyntese og respiration.
Figur 164-173 Biologi til tiden.docx
Økosystemer - opgaver til Biologi til tiden s.119-121.docx
Læs om mikroorganismer side 141-146 i Biologi til tiden. I får tid i modulet til at læse side 146-149. Vi starter med at samle op på de sider, vi ikke nåede (122-125).
Mikroorganismer og bioteknologi.opg.Bio til tiden.docx
Læs om evolutionsteori og Darwin side 222-224 i Biologi i udvikling (den grønne bog!). Medbring bogen, for der bliver tid til at læse om selektion også (s. 230-235).
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 222-224, 230-235
EVOLUTION - opgaver til Bio. i udv. s. 222-224 og 230-234.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Mikrobiologi og evolution
Mikrobiologi og evolution
”Biologi til tiden” af Lone Als Egebo m.fl. (Nucleus, 2006, 2. udg., 1.opl.)
Mikroorganismer og bioteknologi s. 141-147
Supplerende: Enzymproduktion vha. gensplejsning s. 147-149
”Biologi i udvikling” af Marianne Frøsig m.fl. (NUcleus, 2015, 1.udg. 3. Opl.)
Darwin teorier, artsdannelse s. 222-224
Selektion. Multiresistente bakterier. De blå øjne s. 230-241
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 236-241
Læs om de multiresistente bakterier og de blå øjne side 236-241. Jeg viser jer undervisningsbeskrivelsen.
De multiresistente bakterier og de blå øjne - opgaver til Bio. i udv. s. 236-241.docx
Vi repeterer. Jeg vedhæfter her pensumoversigten (forløbsoversigt) som word-fil, hvor jeg har markeret med grønt, når det er Biologi i udvikling, vi har læst i og med blåt, når det er Biologi til tiden.
Forløbsoversigt biologi c 2024 - 2025.docx
Vi gennemgår fotosynteseøvelserne og vi repeterer fra og med emnet Krop og træning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65178092387", "T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65178092387", "H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65178092387" }