Holdet 2024 bi/1abcs - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Elisabeth Marthine Madsen
Hold 2024 bi/1abcs (1abcs bi, 1abcs bi øv-1, 1abcs bi øv-2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler og transportprocesser
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 Krop og træning
Titel 4 Genetik
Titel 5 Hormoner og forplantning
Titel 6 Økologi
Titel 7 Mikrobiologi og evolution

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Kost og sundhed

FYSIOLOGI: Kost og sundhed
Bog: ”Biologi i udvikling” af M. Frøsig m.fl. (Nucleus, 1. udg. 3. opl., 2015)
Ernæring 75-85
Fordøjelse 86-92
Fordøjelse af mælkesukker 94-95
Næringsstoffernes optagelse 95-97
Appetitregulering, Livsstil og sundhed 98-101

Øvelse:
Kostanalyse (Rapport)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Krop og træning

FYSIOLOGI: Krop og træning
Motion, kredsløb, lunger, blodtryk 103-120
Kondition 125-126

Øvelser:
Puls og blodtryk (Rapport)
Konditionstest
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Genetik

Forløb i genetik
Biologi i udvikling af M. Frøsig m.fl. (Nucleus 2015, 1.udg.3.opl.)
Kromosomer og DNA                         169-172
Cellens livscyklus                         173-176
Arvematerialet og det centrale dogme 176-178
Proteinsyntesen                                 179-181
Genetiske egenskaber, Mendels 1. lov 181-188
Stamtavler                                 189-192
Mendels 2. lov, blodtyper                 192-194
Meiose                                         196-201
Genmutationer                                 201-203

Øvelse:
ét-genegenskaber hos mennesket
Blodtypebestemmelse (rapport)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hormoner og forplantning

Hormoner og forplantning
”Biologi i udvikling” af Marianne Frøsig m.fl. (Nucleus, 2015, 1.udg. 3. Opl.)
Pubertet. Mandens og kvindens kønsorganer s. 133-138
Kvindens kønsorganer og menstruationscyklus s. 138-141
Befrugtning og fosterudvikling s. 142-145
Prævention. Kønssygdomme. s. 146-152
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Økologi

Økologi: Vandløb
”Biologi til tiden” af Lone Als Egebo m.fl. (Nucleus, 2006, 2. udg., 1.opl.)
En rig natur. Økosystemets struktur. s. 117-119
Planter – økosystemets producenter. Økosystemets konsumenter. s. 120-121
Fotosyntese, respiration og vækst. s. 122-125
Vandløb samt forurening af vandløb s. 126-137


Øvelser:
Undersøgelse af vandløb (rapport)
Fotosyntesens lysafhængighed eller fotosyntese og respiration (fra nv)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mikrobiologi og evolution

Mikrobiologi og evolution
”Biologi til tiden” af Lone Als Egebo m.fl. (Nucleus, 2006, 2. udg., 1.opl.)
Mikroorganismer og bioteknologi s. 141-147
Supplerende: Enzymproduktion vha. gensplejsning s. 147-149

”Biologi i udvikling” af Marianne Frøsig m.fl. (NUcleus, 2015, 1.udg. 3. Opl.)
Darwin teorier, artsdannelse s. 222-224
Selektion. Multiresistente bakterier. De blå øjne s. 230-241
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer