Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Mathias Mondrup Pedersen, Signe Maria Nielsen
|
Hold
|
2024 bi/1e (1e bi, 1e bi øv-1, 1e bi øv-2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Det første liv
GRUNDBOGSMATERIALE:
Biologi i udvikling 1. udgave (2018):
s. 14-16, 17-21, 222-227, 230-235
Youtube-video:
- Cellestrukturer
https://www.youtube.com/watch?v=URUJD5NEXC8
- Osmose forklaret af biologilærer. Diffusion. Demo-forsøg med kartoffel
https://www.youtube.com/watch?v=kKF81etuW-A
Vi har arbejdet med:
- Eukaryote og prokaryote celler
- Membranprocesser: Aktiv og passiv transport
- Evolutionsteorien
- Naturlig selektion
- Finker og birkemålere som eksempler på evolution
- Artdannelses-princippet
- Hvad der fører til mangfoldighed.
Eksperimentelt arbejde:
- Osmose i kartoffelceller (journal)
- Survival of the fittest (journal).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Det gode liv
GRUNDBOGSMATERIALE:
Biologi i udvikling 1. udgave (2018):
s. 75-82, 86-92, 95-101, 103-120
SUPPLERENDE MATERIALE:
- Hvad er sundt, og hvad er usundt?
- https://altomkost.dk/fakta/myterommad/sundtogusundt/
- Feder kulhydrater?
- https://altomkost.dk/fakta/myterommad/feder-kulhydrater/
- Er fedt usundt?
- https://altomkost.dk/fakta/myterommad/er-fedt-usundt/
- Kostrådene
- https://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/de-officielle-kostraad-godt-for-sundhed-og-klima/
- Artikel fra DR: Detox-kure og 'nej til kulhydrater'. Drop det, for det virker ikke, siger ekspert:
https://www.dr.dk/p3/detox-kure-og-nej-til-kulhydrater-drop-det-det-virker-ikke-siger-ekspert
- Muskler og muskelkontraktion del 1 | Biotech Academy
https://www.youtube.com/watch?v=ebKpegjq9tI
VI HAR ARBEJDET MED:
- Opbygning og biologisk funktion af kulhydrater, proteiner og fedt:
- Kulhydrater (mono- di- og polysakkarider)
- Proteiner (essentielle- og ikke essentielle aminosyrer)
- Fedt (mættede-, monoumættede- og polyumættede fedtsyrer)
- Fordøjelsessystemet (funktion af mund, spiserør, mave, bugspytkirtel, tyndtarm, tyktarm)
- Enzymers rolle i fordøjelsen
- Optagelse af næringsstoffer gennem tyndtarmvæggen
- Blodsukker/variation i blodsukkerkoncentration (hurtige og langsomme kulhydrater, glykæmisk indeks GI)
- Kondition/kondital
- Muskler
- Aerob og anaerob energiproduktion
- Blodkredsløbet
- Membranprocesser
- Opbygning og funktion af lunger og hjerte
- Kroppens blodkarnet (arterier og vener)
- Puls og Blodtryk
- Livsstil og sundhed - Herunder diabetes
Eksperimentelt arbejde:
- Fordøjelse af fedt - Lipase (journal)
- Måling af blodsukker (journal)
- Steptest - Bestemmelse af konditallet via en steptest (rapport)
- Måling af blodtryk (på klassen)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Osmose - Nye resultater - 1e.xlsx
-
Det gode liv - Intro - 1e.pptx
-
OBS: Ingen lektier
-
Det gode liv - Kulhydrater, proteiner, fedt - Arbejdsseddel - 1.e.docx
-
Detox-kure og nej til kulhydrater. Drop det, for det virker ikke, siger ekspert
-
Det gode liv - 2.modul - Kulhydrat, protein og fedt - 1e.pptx
-
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 75-82, 86-92, 95-97, 103-126
-
Figurer
-
Øvelsesvejledning - fordøjelse af fedstoffer.docx
-
BIU 90-92 spørgsmål om enzymer 1e.docx
-
1e - Biologi - Hjertet, kroppens blodkarnet og blodtryk - virtuel undervisning.pptx
-
Hjertet, kroppens blodkarnet og blodtryk - Arbejdsseddel virtuel undervisning .docx
-
Vi mødes på teams 9:45 med kameraet tændt - klik på nedenstående link hvis I har udfordringer med at komme ind på anden vis.
-
Journal - Blodsukkermåling - 1e.docx
-
Fagbegreber og arbejdsspørgsmål til side 103-107.docx
-
Lav en graf (MED AKSETITLER) ud fra blodsukkerresultaterne fra onsdagens modul) - Se resultater
-
Det gode liv - Bestemmelse af kondital vha steptest - 1e Biologi.docx
-
Du skal have målt din hvilepuls før modulet + have noget tøj på du kan bevæge dig i.
-
Muskler og kondition - Biologi i Udvikling s 121-126.docx
-
BIU s. 121-126 - Muskler og kondition.pdf
-
Vi mødes på teams med kameraet tændt klokken 11:50.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi
Kernestof:
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø (inter- og intraspecifik onkurrence)
energistrømme
C-kredsløb
biodiversitet.
Grundbogsmateriale:
Biologi i udvikling: s 23-37; 54-57; 61-64; 71-73
Supplerende materiale:
Dokumentarfilm: "A life on our planet"
Undervisningsvideoer: Iltsvind i sø og fjord: https://www.youtube.com/watch?v=Bw_VDH-rg38
Fotosynteseforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=JJiT0GvMRK0&t=2s
Eksperimentelt:
Fotosyntese i spinatblade
mini-feltundersøgelse
Undersøgelse af forureningsgraden i et vandløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vandløbsundersøgelse
|
19-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65178112291",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65178112291",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65178112291"
}