Holdet 2024 bi/1e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Mathias Mondrup Pedersen, Signe Maria Nielsen
Hold 2024 bi/1e (1e bi, 1e bi øv-1, 1e bi øv-2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Det første liv
Titel 2 Forløb 2: Det gode liv
Titel 3 Forløb 3: Ungdomsliv
Titel 4 Forløb 4: Nyt liv
Titel 5 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Det første liv

GRUNDBOGSMATERIALE:
Biologi i udvikling 1. udgave (2018):
s. 14-16, 17-21, 222-227, 230-235

Youtube-video:
- Cellestrukturer
https://www.youtube.com/watch?v=URUJD5NEXC8

- Osmose forklaret af biologilærer. Diffusion. Demo-forsøg med kartoffel
https://www.youtube.com/watch?v=kKF81etuW-A

Vi har arbejdet med:
- Eukaryote og prokaryote celler
- Membranprocesser: Aktiv og passiv transport
- Evolutionsteorien
- Naturlig selektion
- Finker og birkemålere som eksempler på evolution
- Artdannelses-princippet
- Hvad der fører til mangfoldighed.

Eksperimentelt arbejde:
- Osmose i kartoffelceller (journal)
- Survival of the fittest (journal).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Det gode liv

GRUNDBOGSMATERIALE:
Biologi i udvikling 1. udgave (2018):
s. 75-82, 86-92, 95-101, 103-120

SUPPLERENDE MATERIALE:
- Hvad er sundt, og hvad er usundt?
- https://altomkost.dk/fakta/myterommad/sundtogusundt/

- Feder kulhydrater?
- https://altomkost.dk/fakta/myterommad/feder-kulhydrater/

- Er fedt usundt?
- https://altomkost.dk/fakta/myterommad/er-fedt-usundt/

- Kostrådene
- https://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/de-officielle-kostraad-godt-for-sundhed-og-klima/

- Artikel fra DR: Detox-kure og 'nej til kulhydrater'. Drop det, for det virker ikke, siger ekspert:
https://www.dr.dk/p3/detox-kure-og-nej-til-kulhydrater-drop-det-det-virker-ikke-siger-ekspert

- Muskler og muskelkontraktion del 1 | Biotech Academy
https://www.youtube.com/watch?v=ebKpegjq9tI

VI HAR ARBEJDET MED:
- Opbygning og biologisk funktion af kulhydrater, proteiner og fedt:
      - Kulhydrater (mono- di- og polysakkarider)
      - Proteiner (essentielle- og ikke essentielle aminosyrer)
      - Fedt (mættede-, monoumættede- og polyumættede fedtsyrer)
- Fordøjelsessystemet (funktion af mund, spiserør, mave, bugspytkirtel, tyndtarm, tyktarm)
- Enzymers rolle i fordøjelsen
- Optagelse af næringsstoffer gennem tyndtarmvæggen
- Blodsukker/variation i blodsukkerkoncentration (hurtige og langsomme kulhydrater, glykæmisk indeks GI)
- Kondition/kondital
- Muskler
- Aerob og anaerob energiproduktion
- Blodkredsløbet
- Membranprocesser
- Opbygning og funktion af lunger og hjerte
- Kroppens blodkarnet (arterier og vener)
- Puls og Blodtryk
- Livsstil og sundhed - Herunder diabetes

Eksperimentelt arbejde:
- Fordøjelse af fedt - Lipase (journal)
- Måling af blodsukker (journal)
- Steptest - Bestemmelse af konditallet via en steptest (rapport)
- Måling af blodtryk (på klassen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Ungdomsliv

Biologi i udvikling 1. udgave (2018)
s. 133-145

Biologi til tiden 2. udgave: (Udleveret som pdf)
s. 65-68 + 70-72

Supplerende materiale:
Pubertet:
- https://www.youtube.com/watch?v=TmmZBfS4HvE&t=100s

Det der med kroppen:
- https://www.youtube.com/watch?v=kJVpixfvLio&t=1s

Befrugtning:
- https://www.youtube.com/watch?time_continue=203&v=_5OvgQW6FG4&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fhubblecontent.osi.office.net%2F&source_ve_path=Mjg2NjY&feature=emb_logo

VI HAR ARBEJDET MED:
- Sekundærer kønskarakterer
- Biologisk køn
- Hormoner (herunder kønshormoner)
- Positiv- og negativ feedback
- Mandens kønsorganer
- Produktion af sædceller
- Kvindens kønsorganer
- Menstruationscyklus
- Fertilitet
- Befrugtning og fosterudvikling
- Prævention
- Kønssygdomme
- Bakterieceller og bakterievækstkurven

Eksperimentelt arbejde:
- Smittesporingsøvelse (Journal).

Mundtlig aflevering:
- Eksempel på eksamensopgave vedr. Sexologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Nyt liv

GRUNDBOGSMATERIALE:
Biologi i udvikling 1. udgave (2018)
s. 169-203

SUPPLERENDE MATERIALE:
Teori, animation og quiz vedr. RNA, DNA og Proteiner via følgende link:
- https://etiskraad.dk/undervisning/gymnasieskolen/alt-om-dna/molekylerne-i-genetikken/rna-dna-og-proteiner


Videoer:
- Det centrale dogme: https://www.youtube.com/watch?v=GdF7BX58H4I
- Proteinsyntesen: https://www.youtube.com/watch?v=QhLELf2XmVM
- Meiose og Down Syndrom: https://www.youtube.com/watch?v=VLh-U8N-IoE
- Genetik og molekylærbiologi - Analyse af stamtræer: https://www.youtube.com/watch?v=59qlbGoUcHE&t=389s
- Krydsningsskemaer: https://www.youtube.com/watch?v=ebOAw0WuHII

VI HAR ARBEJDET MED FØLGENDE:
- Kromosomer
- Somatiske celler
- Kønsceller (diploide og haploide)
- Autosomer
- Kønskromosomer
- Karyotype
- DNAs opbygning
- Cellens livscyklus (vækstfase, den funktionelle fase, replikationsfasen, kontrolfasen, celledelingsfasen
- DNA-replikation
- Celledeling (mitose)
- RNAs opbygning
- Proteinsyntesen (transkription og translation)
- Kønscelledannelse (meiose)
- Zygote
- Kromosomtalsmutationer
- Genmutationer:
      - punktmutationer
      - længdemutationer
- Mutagener
- Gener:
      - allel
      - domonant/recessiv allel
      - genotype
      - fænotype
      - homozygot/heterozygot
- Krydsningsskemaer
- Blodtyper:
      - AB0-systemet
      - Rhesussystemet
- Stamtavler:
      - autosomale egenskaber (dominante og recessive)
      - kønsbundne egenskaber

Eksperimentelt arbejde:
- Genetik-papirleg - Det centrale dogme (På klassen)
- Gelelektroforese (Rapport)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Økologi

Kernestof:
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø (inter- og intraspecifik onkurrence)
energistrømme
C-kredsløb
biodiversitet.

Grundbogsmateriale:
Biologi i udvikling: s 23-37; 54-57; 61-64; 71-73

Supplerende materiale:
Dokumentarfilm:  "A life on our planet"

Undervisningsvideoer: Iltsvind i sø og fjord: https://www.youtube.com/watch?v=Bw_VDH-rg38
Fotosynteseforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=JJiT0GvMRK0&t=2s


Eksperimentelt:
Fotosyntese i spinatblade
mini-feltundersøgelse
Undersøgelse af forureningsgraden i et vandløb
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vandløbsundersøgelse 19-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer