Mariagerfjord Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mariagerfjord Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 bi/1z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau
Biologi C
Lærer(e)
Elisabeth Marthine Madsen
Hold
2024 bi/1z (
1z bi
,
1z bi øv-1
,
1z bi øv-2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Celler og transportprocesser
Titel 2
Kost og sundhed
Titel 3
Krop og træning
Titel 4
Genetik
Titel 5
Hormoner og forplantning
Titel 6
Økologi
Titel 7
Mikrobiologi og evolution
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Celler og transportprocesser
Celler og transportprocesser
Bog: ”Biologi i udvikling” af M. Frøsig m.fl. (Nucleus, 1. udg. 3. opl., 2015)
Celler 14-16
Cellemembranen og transportprocesser 17-21
Øvelser:
Osmose over kartoffelcellens membran
Kreativ øvelse: Transportprocesserne opført som rollespil.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til biologi. Vi henter bøger, og jeg giver en introduktion til faget. I får tid til at læse på den første lektie (side 14-16 i Biologi i udvikling.
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 14-21
Læs om celler side 14-16 i Biologi i udvikling.
Vi starter med at se på en model af en dyrecelle og en plantecelle. Herefter arbejder vi med lektien.
CELLER figur 9-12 Biologi i udvikling.docx
Celler - spørgsmål til s. 14-16 Bio i udv..docx
Grupper 1.z 20.11.2024.docx
Læs om membraner og transportprocesser side 17-21 i Biologi i udvikling.
Figur 13-21 Biologi i udvikling.docx
Grupper 1.z 22.11.2024.docx
Gruppenoter 1.z. transportprocesser.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kost og sundhed
FYSIOLOGI: Kost og sundhed
Bog: ”Biologi i udvikling” af M. Frøsig m.fl. (Nucleus, 1. udg. 3. opl., 2015)
Ernæring 75-85
Fordøjelse 86-92
Fordøjelse af mælkesukker 94-95
Næringsstoffernes optagelse 95-97
Appetitregulering, Livsstil og sundhed 98-101
Øvelse:
Kostanalyse (Rapport)
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 75-92, 94-101
Læs om kulhydrater og proteiner side 75-79 i Biologi i udvikling
Kulhydrater.Biologi i udvikling figur 87-94.docx
Proteiner.Figur 96-97 Biologi i udvikling.docx
Procentvis fordeling af de energiholdige stoffer i kosten.Biologi til tiden fig.38.docx
Proteiner.spørgsmål til side 78-79 Biologi i udvikling.docx
Læs om fedtstoffer samt om mineraler, vitaminer og vand side 80-85 i Biologi i udvikling.
Fedtstoffer figur 99-102 Biologi i udvikling.docx
Spørgsmål til mineraler vit. vand s.82-85 Bio i udv.docx
Mineraler og vitaminer figur 103 0g 105 Biologi i udvikling.docx
Læs om fordøjelsen side 86-89
Fordøjelsen.Figur 108-117 Biologi i udvikling.docx
Vi arbejder med opgaver og ser derefter en video, hvor fordøjelsen forklares.
Fordøjelsen.Bio i udv.opgaver.docx
Fordøjelsen - en oversigt. Kulhydrat, Protein og Fedt
Link til video om fordøjelsen (undervisningslokalet).docx
Link til video om enzymer (biologi c).docx
Figur over fordøjelsen af kulhydrat, protein og fedt.docx
Læs om enzymer side 90-92 i Biologi i udvikling
Enzymer - figur 119-124 Biologi i udvikling.docx
Læs desuden side 94-97 i Biologi i udvikling om fordøjelse af mælkesukker og om optagelse af næringsstofferne. Læs om appetitregulering og energibalance side 98-100
Biologi i udvikling.Figur 126-133.docx
Appetitregulering og kroppens energibalance.opg.docx
Grupper 1.sz 13.1.2025.docx
Øvelsesvejledning - Osmose i kartoffel.docx
Læs øvelsesvejledningen til øvelsen. Vi forbereder desuden øvelsen kostanalyse. I modulet har vi desuden talt om siderne 101-101 i Biologi i udvikling (en del af lektien til fredag).
Kostanalyse. Medbring oversigt over indtag af mad og drikke for et døgn.
Kostanalyse.Vejledning til kostanalyse og rapport.excell 2017.docx
Kostanalyse.Mål og vægt af fødevarer.pdf
Skriv ned hjemmefra alt hvad I spiser og drikker på et døgn. Vælg gerne en dag, hvor I spiser noget, I normalt spiser, eller en typisk dag mht. madindtag. Læs desuden side 98-100 om appetitregulering og kroppens energibalance.
Side 100-101 om livsstil og sundhed læst i modulet.
Kostanalyse.RESULTATER KOST.xlsx
Anbefalet fordeling af de energiholdige stoffer i kosten.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Krop og træning
FYSIOLOGI: Krop og træning
Motion, kredsløb, lunger, blodtryk 103-120
Kondition 125-126
Øvelser:
Puls og blodtryk (Rapport)
Konditionstest
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 103-116, 125-126
Læs side 103-107. I modulet desuden læst side 108-109.
Anbefalet fordeling af de energiholdige stoffer i kosten.docx
Kondition og energiproduktion - Biologi i udvikling side 105-107.docx
Figur 140 og 141 kondital og ATP.docx
Blodkredsløbet - Biologi i udvikling side 108-109.docx
Vi mødes igen på Teams 13.20. Herefter er det kostrapporten, og man kan få hjælp, dvs. jeg er på, så man kan skrive i chatten eller spørge.Læs side 110-111 om lungerne. Vi mødes på teams. Den første halvdel af modulet arbejder vi med side 110-111 og
Lungernes opbygning og funktion.Bio i udv. 110-111.docx
Kondition.Biologi på tværs + øvelse.pdf
Konditionstest - journal.docx
Læs vedhæftede dokument med teori og øvelsesvejledning til steptest (indirekte måde at måle konditionen på). I modulet laver I steptest og journal over øvelsen. Se vejledning til journalen.
Læs om hjertets opbygning og funktion samt træning og maksimal puls. I skal kunne forklare blodets vej gennem hjertets forskellige kamre og kar samt hjerteklappernes funktion (og naturligvis også forstå det andet stof). Læs figurerne godt.
Hjertet.Figur 147-148 Bio. i udv..docx
Hjertets opbygning og funktion.Gruppeopgaver.docx
Grupper 1.z den 6.2..2025.docx
Blodtryksøvelse. Læs om blodkarnet og blodtryk side 116-120. Halvdelen af klassen arbejder med opgaver, mens den anden halvdel måler puls og blodtryk - og omvendt. Medbring Biologi i udvikling. Læs øvelsesvejledningen til øvelsen hjemmefra.
Puls og blodtryk - øvelses- og rapportvejledning 2022 (1).docx
Puls og blodtryk.Biologi på tværs.pdf
Kroppens blodkarnet - opgaver til Bio. i udv. s. 116-118.docx
Blodtryk - opgaver til Biologi i udvikling side 119-120.docx
Læs side 125-126 hjemmefra. Vi samler op på opgaverne til blodkar og blodtryk. Der bliver lidt tid til at starte på rapporten.
Blodtryk undersøgelse.Resultater1z bi.xlsx
Blodkarnettet figur 153-157 Bio. i udv..docx
Kondition - opgaver til Bio. i udv. s. 125-126.docx
Test i emnet Krop og træning, dvs. kredsløbet, herunder hjertet og blodkarrene, lungerne, kondition, puls og blodtryk. Side 100-120 samt side 125-126. Testen er uden hjælpemidler. Efter testen bliver der tid til at skrive på blodtryksrapporten.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Genetik
Forløb i genetik
Biologi i udvikling af M. Frøsig m.fl. (Nucleus 2015, 1.udg.3.opl.)
Kromosomer og DNA 169-172
Cellens livscyklus 173-176
Arvematerialet og det centrale dogme 176-178
Proteinsyntesen 179-181
Genetiske egenskaber, Mendels 1. lov 181-188
Stamtavler 189-192
Mendels 2. lov, blodtyper 192-194
Meiose 196-201
Genmutationer 201-203
Øvelser:
Étgen-egenskaber hos mennesket
Blodtypebestemmelse (rapport)
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 169-194, 196-203
Virtuelt asynkront modul. Læs hjemmefra side 169-172 i Biologi i udvikling. Besvar de vedhæftede opgaver og aflever i Lectio opgaver - meget gerne i grupper på tre-fire personer. Afleveringsfrist kl. 13.30
DNA og kromosomer opgaver til Biologi i udv. s. 169-172.docx
Mitose forklaring - detaljeret
Læs om cellens livscyklus, herunder mitose side 173-176 i Biologi i udvikling. Vi starter med at samle op på spørgsmålene fra sidst (til side 169-172).
Blodkredsløbet.Biologi til tiden.docx
Replikation og mitose.opgaver.docx
Læs side 176-181 i Biologi i udvikling. Side 179-181 om proteinsyntesen, skal I læse grundigt. Side 176-178 er baggrundsstof for stoffet om proteinsyntese. Vi samler op på opgaverne om replikation og mitose. Vigtige begreber til proteinsyntesen: den
Proteinsyntesen
Læs om genetiske egenskaber, som bestemmes af et gen side 181-188 i Biologi i udvikling. Vigtige begreber: autosomal nedarvning, autosomer, allel, genotype, fænotype, homozygot, heterozygot, dominant, recessiv, monogen egenskab, monogen sygdom, lakto
Nedarvning af ét-gen egenskaber hos mennesket.Øvelse.docx
Beregningseksempler et-genegenskaber.docx
Læs side 189-192 om stamtavler. Rapporter tilbage.
Læs om Mendels 2. lov og blodtyper side 192-194 i Biologi i udvikling
Blodtypernes genetik rhesus og graviditet.pdf
Blodtypebestemmelse med Eldonkort.øvelsesvejledning.pdf
Blodtypebestemmelse med Eldonkort rapp.vejledning.docx
Læs om meiosen side 196-198 og besvar spørgsmål i Lectio. I må lave dem i grupper a 2-4 elever.
Mitose.meiose figurer.pdf
Meiosen - opgaver til s. 196-198 Bio. i udv..docx
Vi samler op på øvelsen fra i fredags (se ny øvelses- og rapportvejledning ovenfor). Vi samler desuden op på spørgsmålene til meiosen. Læs om mutationer s. 198-203 i Biologi i udvikling.
Blodtypebestemmelse med eldonkort.docx
Mutationer Bio i udv.opgaver.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Hormoner og forplantning
Hormoner og forplantning
”Biologi i udvikling” af Marianne Frøsig m.fl. (Nucleus, 2015, 1.udg. 3. Opl.)
Pubertet. Mandens og kvindens kønsorganer s. 133-138
Kvindens kønsorganer og menstruationscyklus s. 138-141
Befrugtning og fosterudvikling s. 142-145
Prævention. Kønssygdomme. s. 146-152
Indhold
Kernestof:
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 133-152
Læs hjemmefra side 133-135 om pubertet og hormoner. I modulet læses s. 136-138 om mandens kønsorganer og sædcelledannelse.
Sexologi - pubertet, hormoner og kønsorganer.docx
Figur 181-187 Pubertet.Manden.docx
Læs om kvindens kønsorganer og menstruationscyklus. Først i modulet forklarer jeg kort, hvordan I skal sætte krydsnings-skemaerne op til et af spørgsmålene i rapporten. Tjek hjemmefra, om I har andre spørgsmål til rapporten.
Menstruationscyklus.rækkefølge.pdf
Menstruationscyklus.Bio i udv. figur 191.docx
Menstruationcyklus.Bio på tværs.pdf
Figur 188-191 Kvindens kønsorganer og menstruationscyklus.docx
Læs side 142-145 om befrugtning og fosterudvikling.
Befrugtning og fosterudvikling - Biologi i udvikling 142-145.docx
Figur.Ægløsning og hormoner ved graviditet.pdf
Figur 194-199 befrugtning og fosterudvikling.docx
Læs side 146-152 om prævention og kønssygdomme
Grupper 1.z 23.4..docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Økologi
Økologi: Vandløb
”Biologi til tiden” af Lone Als Egebo m.fl. (Nucleus, 2006, 2. udg., 1.opl.)
En rig natur. Økosystemets struktur. s. 117-119
Planter – økosystemets producenter. Økosystemets konsumenter. s. 120-121
Fotosyntese, respiration og vækst. s. 122-125
Vandløb samt forurening af vandløb s. 126-137
Øvelser:
Undersøgelse af vandløb (rapport)
Fotosyntesens lysafhængighed eller fotosyntese og respiration (fra nv)
Indhold
Kernestof:
Lone Als Egebo Paul Paludan-Müller: Biologi til tiden, Nucleus; sider: 119-137, 141-149
Læs side 126-137 i Biologi til tiden (den mørkeblå bog!). (Vi læser side 117-125 bagefter)
Biologi til tiden - noter til side 119-125.docx
Biologi til tiden - noter til s. 126-137.docx
Vi mødes i C50 og går til vandløbet og laver vandløbsundersøgelse. Læs derfor særligt side 126-137 og noterne til side 126-137 vedhæftet ovenfor.
Læs side 126-137 i Biologi til tiden. jeg siger også kort lidt om økosystemer. I får lidt tid til rapporten.
Figur 164 Abiotiske og biotiske faktorer i økosystemet.docx
Figurer til vandløb.Biologi til tiden.docx
Læs side 119-125 i Biologi til tiden. I modulet færdiggøres og afleveres vandløbsrapporterne.
Figur 164-173 Biologi til tiden.docx
Læs hjemmefra om mikroorganismer og bioteknologi side 141-145 i Biologi til tiden. I modulet læser I desuden side 146-149. Vandløbsrapporter tilbage.
Bioteknologi og mikroorganismer.opgaver.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Mikrobiologi og evolution
Mikrobiologi og evolution
”Biologi til tiden” af Lone Als Egebo m.fl. (Nucleus, 2006, 2. udg., 1.opl.)
Mikroorganismer og bioteknologi s. 141-147
Supplerende: Enzymproduktion vha. gensplejsning s. 147-149
”Biologi i udvikling” af Marianne Frøsig m.fl. (NUcleus, 2015, 1.udg. 3. Opl.)
Darwin teorier, artsdannelse s. 222-224
Selektion. Multiresistente bakterier. De blå øjne s. 230-241
Indhold
Kernestof:
Lone Als Egebo Paul Paludan-Müller: Biologi til tiden, Nucleus; sider: 222-224, 230-235
Læs side 222-224 om evolution og artsdannelse og side 230-235 om selektion i Biologi i udvikling (den grønne bog!). I modulet læser I desuden side 236-241
Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank grønlund Jørgensen, Paul Paludan-Møller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 236-241
EVOLUTION - opgaver til Bio. i udv. s. 222-224 og 230-234.docx
Læs om de multiresistente bakterier og de blå øjne side 236-241 i Biologi i udvikling. Vi starter med at samle op på opgaverne fra i torsdags.
Forløbsoversigt biologi c 2024 - 2025.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65184885872", "T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65184885872", "H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65184885872" }