Mariagerfjord Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mariagerfjord Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 sa/mx - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag C
Lærer(e)
Christian Nørgaard Nielsen
Hold
2024 sa/mx (
1mx sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Køn i det senmoderne samfund
Titel 2
Ulighed i velfærdsstaten
Titel 3
Integration og identitet
Titel 4
Danmark og klimakrisen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Køn i det senmoderne samfund
Fokus:
- Formelle og uformelle normer
- Det senmoderne samfund
- Giddens: (Øget refleksivitet, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, aftraditionalisering)
- Dobbeltsocialisering, primær og sekundær socialisering
- Ziehe: (Kulturel frisættelse, reaktionsmønstre: subjektivisering, ontologisering og potensering)
- Biologisk derterminisme
- Det binære køn
- Det flydende køn
- Det socialt skabte køn
- Simone de Beauvoir: (sex vs. gender)
- Kønsroller
- Judith Butler: (Kønningsprocesser, “at gøre køn”)
Politik: (Eatons definition af politik)
- Aktør
- Politisk parti, Mærkesager
- Kaare strøm: (Officeseeking, voteseeking, Policyseeking)
- #MeToo
- Affektiv aktivisme
- Demokratiformer: (Direkte demokrati, Indirekte demokrati, repæsentativt demokrati)
- Konkurrencedemokrati: demokrati som styreform (smal deltagelsesbegreb)
- Deltagelsesdemokrati: demokrati som livsform (bredt deltagelsesbegreb)
- Formel og reel ligestilling
- Særbehandling og forskelsbehandling
- Lige løn
- Løngab
- Tre forklaringer på løngabet:
o Det kønsopdelte arbejdsmarked: horisontal og vertikal kønsopdeling. Kønskvotering. Glasloftet.
o Fuldtidsbeskæftigelse vs. deltidsbeskæftigelse: produktivt og reproduktivt arbejde.
o Barselslovens betydning: øremærket barsel.
- Sennett: (Det fleksible menneske)
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ulighed i velfærdsstaten
Fokus:
Absolut og relativ fattigdom
Pierre Bourdieus kapitaler
Social arv
Social mobilitet
Livsstile
Ideologier (Liberalisme, Konservatisme og Socialisme)
Værdi- og fordelingspolitik
Partier
Vælgere (kerne og marginale)
Politisk kompas
Velfærdsmodeller
Velfærdsstatens interne/eksterne udfordringer
Velfærdsstatens løsninger
Finans- og pengepolitik
Finanslov
Økonomiske mål
Fra velfærdsstat til konkurrencestat
Artikler:
https://kirkenskorshaer.dk/nyheder/nyhed/er-indlysende-vi-har-problem-med-fattigdom-danmark
https://www.dr.dk/nyheder/politik/overblik-her-er-otte-vigtige-punkter-i-finansloven
Videoer:
https://vimeo.com/562718575
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=011605232045
(En syg forskel)
https://www.dr.dk/drtv/episode/statsministerens-nytaarstale_496088
https://fm.dk/oekonomisk-viden/videoer-oekonomiske-begreber-udfoldet/#accordion-arbejdet-med-finansloven
https://fm.dk/oekonomisk-viden/videoer-oekonomiske-begreber-udfoldet/#accordion-forskellen-pa-finanspolitik-og-pengepolitik
https://beta.mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000100107
(En vej - to verdener)
Indhold
Kernestof:
Absolut og relativ fattigdom | LUK SAMFUNDET OP!
Færre børn vokser op i fattigdom i de senere år
E-nøgle: 79705234-93356-321
Ingen lektier til dette modul.
Ulighed.pptx
4.3: Pierre Bourdieu | LUK SAMFUNDET OP!
4.6: Social mobilitet, social arv og ulighed | LUK SAMFUNDET OP!
Social arv i Danmark.pptx
Gruppearbejde:
Drejebog til Minerva.docx
4.2: Livsstile | LUK SAMFUNDET OP!
Ideologier.pptx
Partiernes holdninger (tabel).docx
Vi mødes på Teams kl. 13.35.
5.2: Liberalisme | LUK SAMFUNDET OP!
5.3: Konservatisme | LUK SAMFUNDET OP!
5.4: Socialisme | LUK SAMFUNDET OP!
Spørgsmål til "En syg forskel"
5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik | LUK SAMFUNDET OP!
Fordelingspolitik | LUK SAMFUNDET OP!
Værdipolitik | LUK SAMFUNDET OP!
Velfærdsmodellerne.pptx
Tre velfærdsmodeller | LUK SAMFUNDET OP!
9.3: Velfærdsstatens udfordringer | LUK SAMFUNDET OP!
9.4: Velfærdsstatens interne udfordringer | LUK SAMFUNDET OP!
Grupper 1mx.docx
Gruppearbejde læserbrev:
9.5: Velfærdsstatens eksterne udfordringer | LUK SAMFUNDET OP!
image.png
Overblik: Her er otte vigtige punkter i finansloven
Skab jeres egen finanslov.docx
8.6: Økonomisk politik | LUK SAMFUNDET OP!
Finanspolitik | LUK SAMFUNDET OP!
Pengepolitik | LUK SAMFUNDET OP!
Formel debat_hjælpeark.docx
Modul 9_Fra velfærdsstat til konkurrencestat.pptx
9.7: Fra velfærdsstat til konkurrencestat? | LUK SAMFUNDET OP!
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Integration og identitet
Fokus:
Hofstedes løgmodel
Kulturelle forskelle og identitet
National identitet
Jeg-kultur og Vi-kultur
Os og Dem
Den rene identtet
Bindestregsidentitet og Den kreolske identitet
Axel Honneths tre anerkendelses-behov
Integrationstyper
Politisk deltagelse
Medborgerskab og modborgerskab.
Populisme
Magtformer
Partiernes holdning til indvandring
Mediernes rolle i samfundet
Medialisering og sociale mediers betydning for indvandring
Værdi- og fordelingspolitik
Kommunikation på sociale medier
Økonomiske konsekvenser ved indvandring
Arbejdsløshed, erhvervsfrekvensen og beskæftigelsesfrekvensen
De politiske partiers syn på integration
USA’s nye integrationspolitik
Hjemmesider:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-11-27-test-dig-selv-kan-du-bestaa-den-nye-indfoedsretsproeve
Videoer:
https://www.dr.dk/drtv/se/exit-bandeliv_-livsfarligt-faellesskab_498258
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-statsministeren-om-militaert-isenkram_-koeb-koeb-koeb_507019
https://www.youtube.com/watch?v=6pYHCEQOZNE
Podcast:
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/nej-tak-til-tarek-11802350093
Artikler:
https://nyheder.tv2.dk/folketingsvalg/det-mener-partierne?s=eyJzZWxlY3RlZFRvcGljSWQiOjYsImV4cGFuZGVkUGFydHlJZHMiOls2NDEsNjQ2LDY1MF19
Indhold
Kernestof:
National identitet | LUK SAMFUNDET OP!
"Os" og "dem" - Thomas Hylland Eriksen | LUK SAMFUNDET OP!
Anerkendelse - Axel Honneth | LUK SAMFUNDET OP!
2.5: Kulturelle forskelle og identitet | LUK SAMFUNDET OP!
Ingen lektier til modulet.
image.png
Statsborger, medborger og modborger | LUK SAMFUNDET OP!
DRTV - Exit bandeliv: Livsfarligt fællesskab
Indfødsretsprøve
6.6: Politisk deltagelse og medborgerskab | LUK SAMFUNDET OP!
Medborgerskab og identitet.pptx
1mx - Indvandring i Danmark – de forskellige partiers syn på integration.docx
Politikerne og magten.pptx
5.6: Populisme | LUK SAMFUNDET OP!
6.3 Magt i politik – og i andre sammenhænge | LUK SAMFUNDET OP!
Spørgsmål til dokument:
Medierne og indvandring.docx
7.1: Medierne - den fjerde statsmagt? | LUK SAMFUNDET OP!
7.2: Medieret kommunikation og medialisering | LUK SAMFUNDET OP!
Internettet og digitale medier | LUK SAMFUNDET OP!
Opgave: Fortæl en nyhed på et socialt medie
5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik | LUK SAMFUNDET OP!
Integrationstyper 1mx sa.pptx
Spørgsmål til podcast:
Genstart | Nej tak til Tarek | DR LYD
Integrationstyper | LUK SAMFUNDET OP!
Spørgsmål:
Tabel 4.2 - Gruppe 1
Indvandrere og efterkommere i Danmark - en økonomisk byrde.docx
Partiernes syn på integration - gruppearbejde:
Titel
De politiske partier og integrationspolitikken i Danmark.docx
Læs dokumentet til modulet.
Debat: Skræmmebilleder skader integrationen
Integrationsbarometret fylder 10 år: Det går bedre med integrationen af udlændinge i Danmark
Lektien er de to artikler som er vedhæftet.
Formel debat_hjælpeark.pdf
Formel debat_1z og 1mx.pptx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Danmark og klimakrisen
Fokus:
Unge og klimaet
Millennials
Generation Z
Bæredygtig udvikling
Risiko og accelerationssamfund
Parlamentarisk styringskæde
Parlamentarisme
Forholdstalsvalg
Issue-Voting og Issue-ownership
Zygmunt Bauman (turister og vagabonder)
Globalisering
Globaliseringspessimisterne og globaliseringsoptimisterne
Klimaflygtninge
Lovgivningsprocessen i Danmark
Interesseorganisationer
Det økonomiske kredsløb
Markedsøkonomi, blandingsøkonomi og planøkonomi
FN’s verdensmål
Økonomisk globalisering og klima
Outsourcing
Toldsatser
Doughnut-økonomi
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=Rhcrbcg8HBw
Artikler:
https://www.information.dk/indland/2023/04/nye-tal-hver-fjerde-unge-kvinde-overvejer-faa-boern-grundet-klimaforandringer
https://www.dr.dk/nyheder/indland/over-en-fjerdel-af-de-unge-taenker-paa-klimaet-hver-uge-de-er-kede-af-taenke-paa
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-10-25-unge-er-mere-villige-til-at-droppe-bil-og-boern-for-klimaet-viser-ny-undersoegelse
Indhold
Kernestof:
Unge og klimakampen 1. modul.pptx
Dansk Klimaquiz: 20 spørgsmål om klimaet, grøn energi og mere
Gruppearbejde:
Grønne ideologier | LUK SAMFUNDET OP!
Modul 2_Risiko- og accelerationssamfund.pptx
2.5.2: Hartmut Rosa – accelerationssamfundet | VORES SAMFUND
3.5: Ulrich Beck - risiko i det senmoderne samfund | LUK SAMFUNDET OP!
Institutionaliseret individualisering | LUK SAMFUNDET OP!
Modul 3_Politik og klima.pptx
5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik | LUK SAMFUNDET OP!
image.png
Ingen lektier til modulet - vi læser på klassen.
Modul 4_Globalisering og klimakrisen.pptx
Afsnit_4.2 Globalisering og klimakrisen i e-bogen_Samfundsfag på tværs.docx
Tjek-på-lektien:1. Hvad er globaliseringen?2. Redegør kort for globaliseringens dimensioner.3. Hvordan påvirker globaliseringen dig?4. Hvad er holdningerne hos globaliseringsoptimister og globaliseringspessimister?5. Hvad er årsagerne til globaliseri
Beslutningsprocessen i Danmark - klima-rollespil.docx
Folketingets og regerings rolle i den parlamentariske styringskæde | LUK SAMFUNDET OP!
Lektie læses i klassen.
Modul 6_Stat eller marked.pptx
8.7: Skal politikere blande sig i markedet? | LUK SAMFUNDET OP!
8.3: Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb | LUK SAMFUNDET OP!
Doughnut-økonomi.jpg
Den økonomiske globalisering og klimaet.docx
Unge er mere villig til at droppe bilen.
En fjerdel af de unge tænker på klimaet hver uge: 'De er kede af at tænke på fremtiden'
Alex Vanopslagh: Klimakrisen skal løses af markedet og teknologien
Vi laver en formel debat omkring klimakrisen (Stat eller marked)
Håndtering af klimakrisen er vigtigere end nogensinde
Opsamling 1mx samfundsfag.docx
Vi starter repetition i modulet.
Samfundsfag-C-eksempel.pdf
Lektien til modulet er, at I skal tjekke op på faglige begreber fra grundforløbet, de ligger på studieplanen (undervisningsbeskrivelsen), men jeg har også listet dem på modulet. Gå begreberne igennem, hvis der er noget som I er i tvivl om, så tager v
- Formelle og uformelle normer- Det senmoderne samfund- Giddens: (Øget refleksivitet, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, aftraditionalisering)- Dobbeltsocialisering, primær og sekundær socialisering- Ziehe: (Kulturel frisætte
Vi starter modulet med at tale eksamen (spørgsmål) - herefter er der hygge.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65185140641", "T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65185140641", "H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65185140641" }