Holdet 2024 nf/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Eskild Josua Aae Jepsen, Hans Henrik Bøg Holme, Signe Maria Nielsen, Simon Hamborg
Hold 2024 nf/p (1p nf-bi, 1p nf-bi øv1, 1p nf-bi øv2, 1p nf-ge, 1p nf-ge øv1, 1p nf-ge øv2, 1p nf-ke, 1p nf-ke øv1, 1p nf-ke øv2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 Hvorfor er rent vand så vigtigt
Titel 2 2 Hvad er det gode liv?
Titel 3 3 Hvorfor taler alle om klima?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 Hvorfor er rent vand så vigtigt

BIOLOGI
Kernestof
NF i HF, side: 16-21, 44-55 og 78-79
- Cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer:  side. 16-19, og 44-45
- Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet: Side: 20-21, 46-55 og 78-79, Video:

Eksperimentelt arbejde, feltarbejde eller andet empiribaseret arbejde
1) Rapport: Kartoffelceller og osmose (Cellefunktioner og processer)
2) Journal: Dyr i bækken (Dyrs iltbehov og forureningsgad af vandløb)


Kernestof i geografi:
NF i HF s. 56-61 + 86-91

Øvelser i geografi:
- Skydannelse og dugpunkt
- Vandløbsopmåling (Vandføring og nitrat)
- Vands bevægelse i forskellige jordtyper

Kernestof i kemi:
NF i HF s. 8-9, 36-41, 54-55, 66-73

Øvelser i kemi:
- Saltes opløselighed
- Fældningstitrering af havvand
- Måling af pH
- Kvantitativ analyse af natron
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2 Hvad er det gode liv?

BIOLOGI
Kernestof
NF i HF, side: 150-151, 166-183, 190
- Biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning og enzymer. Side: 166-169, 172-175 og 180-181.
- Organsystemers opbygning og funktion. Side: 170-173 og 176-183, Video:

Eksperimentelt arbejde, feltarbejde eller andet empiribaseret arbejde
3) Bromelin i ananas ("fordøjelses" enzymer)
4) Blodglukose og fødevarer (fordøjelse, blodglukose og diabetes)


Kernestof i geografi:
Mad til millioner: 82-93
NF i HF s. 104-105 + 94-95 + 182-189

Øvelser i geografi:
- Karse og klima
- Befolkningspyramider i Excel
- Historisk atlas
- Levevilkår i verden - to lande

Kernestof i kemi
Mennesket og naturvidenskaben s. 238-240, 245-246, 269-272
NF i HF s. 110-113, 150-153, 156-157, 162-163, 167
NF-grundbogen s. 111, 198-202

Øvelser i kemi:
- Bestemmelse af sukkerindholdet i en sodavand
- Opløselighed af forskellige stoffer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3 Hvorfor taler alle om klima?

BIOLOGI
Kernestof
NF i HF, side: 32-34, 52-55, 80-81, 94-95, 116-127 og 182-183
- Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet. Side: 32-34, 52-55 og 94-95.
- Cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer. Side: 80-81 og 120-121.
- Biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning. Side: 116-117
- Genetik og DNA’s rolle. Side 116-119 og 122-123
- Bioteknologiske metoder og deres anvendelse. Side 124-127 og 182-183

Eksperimentelt arbejde, feltarbejde eller andet empiribaseret arbejde
5) DNA i jordbær (DNA og genetik)



Kernestof i geografi:
NF i HF s. 26-29 + 32-33 + 126-131 + 134-135
Mennesket og naturvidenskaben: 210-214 + 218

Øvelser i geografi:
- Albedo
- Indstrålingsvinkel
- Havstrømme (Grønlandspumpen/Golfstrømmen)
- Olies migration
- Vandstandsstigning

Kerbestof i kemi:
NF i HF s. 74-75, 108-109
Aurum s. 182-183
Mennesket og naturvidenskaben s. 68-71

Øvelser i kemi:
- Spændimngsrækken
- Elektrolyse af vand
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spændingsrækken 18-03-2025
Elektrolyse af vand 28-03-2025
DNA i jordbær 30-03-2025
Klimaforsøg 07-04-2025
Energitype 21-04-2025
Måling af pH 23-04-2025
Evalueringsprojekt NF 02-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer