Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Christian Nørgaard Nielsen, Ditte Loldrup Nielsen, Thomas James Carlsen Pheasant
Hold 2024 ks/p (1p ks-Hi, 1p ks-re, 1p ks-sa, 2p ks-Hi, 2p ks-re, 2p ks-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetiden
Titel 2 Dansk Slavehandel og Dansk Vestindien
Titel 3 Holocaust og HO
Titel 4 Ulighed i velfærdsstaten
Titel 5 Forløb 1: Senmoderne religion - Asatro
Titel 6 Danmark i Verden, Kold Krig og Aktivisme
Titel 7 Identitetspolitik og politiske skillelinjer
Titel 8 Religion: kristendom
Titel 9 Identitetspolitik og politiske skillelinjer (2p)
Titel 10 KS-rel: Globalisering & kulturmøder_Islam
Titel 11 Globalisering og kulturmøder (flerfagligt forløb)
Titel 12 Globalisering og Kulturmøder (Historie)
Titel 13 USA - et splittet land (flerfagligt forløb)
Titel 14 USA - et splittet land
Titel 15 USA - Et splittet land

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetiden

Vikingetiden

Forløb om vikingetiden med fokus på Danmarks tilblivelse og forhold til omverden.

I dette forløb har vi set nærmere på vikingetiden som historisk periode. I forløbet er der arbejdet med temaer som: Vikingernes samfund, handelsmønstre, en nationalstat, vikingernes krigstogter og omverdenens syn på vikingerne. Blandt arkæologer og historikere er der faktisk ikke enighed om, hvornår vikingetiden begynder, eller hvornår den slutter. Derfor er det blevet diskuteret om, om det overhovedet er berettiget at tale om en vikingetid som en bestemt tidsperiode. Der er nemlig en række forskellige syn på, hvad der egentlig kendetegner vikingetiden, og hvordan vi afgrænser vikingetiden tidsmæssigt.

Begreber og begivenheder:
- En særskilt periode
- Vikingernes samfund
- Ringborge
- Handel og globalisering
- Omverdenens syn på vikingerne
- Kultur og tro
- Harald Blåtand
- Jellingstenene
- Danerne
- Skandinaviske bosættelser i England
- Gamle og nye guder
- Menneskeofringer
- Krigere og plyndring
- Krigsførelse
- Fra høvdingesamfund til centralisering
- En dansk stat (statsdannelse)
- Nutidens syn på vikingerne
- Historiebrug
- Nye transportformer og en global verden
- Internationale alliancer
- En økonomisk revolution
- Kristendommen
- Dannevirke

Kernestof:
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
̶ styreformer, herunder demokrati og demokratiseringsprocesser
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale og internationale konflikter og samarbejdsrelationer
-historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige begreber.

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ opnå indsigt i samspillet mellem natur, kultur, individ og samfund i et historisk perspektiv
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid, samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende metodisk-kritiske tilgange til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til kursisternes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt, og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Materiale:

https://www.dr.dk/skole/historie/mellemtrin/tv-serien-vikingetiden
Thietmar af Merseburgs beskrivele af offerfester i Lejre
Arkæologisk kilde: Offerbrøndene ved Trelleborg
Historieportalen: Vikingetiden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dansk Slavehandel og Dansk Vestindien

Dansk slavehandel og Vestindien

Forløbet handler om den transatlantiske slavehandel fra opdagelsernes tid igennem oplysningstiden og ind i det danske demokratis første år. I forløbet ser vi nærmere på slaverne fra det centrale Afrika ud til kysten, hvorfra de blev fragtet til fjerne kolonier. Forløbet giver også indblik i og kilder til at forstå slaveriets oprindelse og retfærdiggørelsen af slaveriet. Ophævelse af slavehandelen og senere ophævelsen af slaveriet belyses ligeledes. Hvem stod for handlen? Og skylder Danmark slavernes efterkommere en undskyldning i dag?

Begreber og begivenheder:
- Den transatlantiske slavehandel
- Historiebrug
- Oplysningstiden
- Dansk kompagni
- Kolonier i Vestindien og handelsstationer i Afrika
- Slaver og slaveopkøbere
- Slavehandel og salgsmetoder
- Slaver og sukker
- Slavernes forhold, helbred og sygdom
- Oprør
- Slavekaravaner
- Handelsvarerne
- Slaveskibe
- Overfarten
- Ophævelsen af slavehandelen
- Ophævelsen af slaveriet
- Salget i 1917
- Undskyldning eller ej?

Flerfaglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data.
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og
billedmateriale
- gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig
terminologi
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

Kernestof i historie:
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug.

Materiale:
Historieportalen forløb: Dansk Slavehandel og Vestindien, Kapitel 1 - 10: https://historieportalen.systime.dk/?id=134
JEANNETTE EHLERS. WHIP IT GOOD. COMMISSIONED BY ART LABOUR ARCHIVES: https://www.youtube.com/watch?v=q6oeYO87vtU
Frederikke Aspöck: Viften (film, 2023).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Holocaust og HO

Holocaust og HO

Dette forløb sætter fokus på Holocaust - udryddelsen af 6 millioner jøder under Anden Verdenskrig. Eleverne får indblik i Hitlers vej til magten, de økonomiske og kulturelle baggrunde for nazismen, ideologien, der ligger til grund for det nazistiske Tyskland samt en dansk vinkel på jøder og nazister. I forløbet arbejdes der desuden med begreber som race, antisemitisme, nazisme, darwinisme.

I forløbet indgår elevernes arbejde med deres HO, der omhandler Holocaust samt Danmarks syn på jøderne.

Begreber og begivenheder:
- Jødehad og antisemitisme
- Adolf Hitler og nazistpartiet
- Rigskansler
- Diskrimination og tvangsudvandring
- Nurnberg lovene
- Ghettoer og koncentrationslejre herunder masseudryddelse
- Wannseekonferencen
- Holocaust og folkedrab
- Gerningsmænd og tilskuere
- Ofre og overlevende
- De danske jøder
- Historiebrug
- Nazisme og racisme
- Socialdarwinisme
- Krystalnatten
- Racehygiejne/eugenik
- Einzatskommando
- 2. verdenskrig

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,  samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
- gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

Kernestof:
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug.

Materiale:
Kap. 1: Optakten: Europa i krise:
https://historieportalen.systime.dk/?id=1517
Kap. 2: Nazisme, racisme og antisemitisme
https://historieportalen.systime.dk/?id=1522
Kap. 3: Jødelovene: Diskrimination og tvangsudvandring
https://historieportalen.systime.dk/?id=1527
Kap. 4: Isolation: Ghettoer og koncentrationslejre
https://historieportalen.systime.dk/?id=1532
Kap. 5: I ly af krigen: Masseudryddelse
https://historieportalen.systime.dk/?id=1536
Kap. 6: Gerningsmænd og tilskuere: Besatte og allierede lande
https://historieportalen.systime.dk/?id=1542
Kap. 7: Den danske undtagelse: Redningen i oktober 1943
https://historieportalen.systime.dk/?id=1547
Kap. 8: Ofre og overlevende
https://historieportalen.systime.dk/?id=1553
Kap. 9: Historiebrug: Fra FN til Hollywood
https://historieportalen.systime.dk/?id=1559

Folkemord dokumentar: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000011466&cfuid=4
Kilde: Tysk Skolepige om Jøderne 1933: https://historieportalen.systime.dk/?id=1566#c4553
Folkedrab - Mennesker eller Monstre? https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/mennesker-spillede-rolle-under-holocaust/gerningsmaend-under-holocaust/mennesker-eller-monstre

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ulighed i velfærdsstaten

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 1: Senmoderne religion - Asatro

Forløbets mål er at undersøge, hvad der karakteriserer religionsudøvelse og religionsudøvere i det senmoderne samfund.
Der arbejdes med religionssociologiske teoretikere og -begreber til karakteristik.
Der arbejdes med fænomenologiske begreber til forståelse af religionsindholdet. (Myte, ritual, gudsbillede, menneskesyn, helligt, profant, offer/blot).
Der arbejdes med tekster til analyse med henblik på at undersøge og forstå både det teoretiske, sociologiske og fænomenologiske ud fra læsninger af udøvernes dyrkning af den senmoderne asetro.

Grundbøger:
Birgit Andersen o.a.: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime 2008. Side 16-17 (3 linjer) og 18-26.
Kirsten Grobe og Søren Østergaard, Mere end blot en søgen efter enkle svar?, Unitas forlag 2006. Side 11, 13-16
Grundbogen til religion c, Systime. Side 246-248
Begrebsnøglen til religion, Systime. I-bog. https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=150 om offer (med øvelsen til modul 3) og Lyon: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=126

Tekster:
Peter holder særlig ceremoni i stedet for jul | TV2 Østjylland
https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj%C3%A6l/tradition-giver-selvrespekt
https://www.alt.dk/artikler/saadan-bliver-du-gift-med-de-nordiske-guders-velsignelse
Knæsætningen tekst 2 i Birgit Andersen o.a.: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime 2008

Film:
Hedning på høje hæle: https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=hedning&orderby=title&SearchID=67bdedc1-64dc-41d1-90e4-e3da50bc6647&index=5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Danmark i Verden, Kold Krig og Aktivisme

Danmark i verden, kold krig, EU og aktivisme (fra

Forløb: Danmark i verden, kold krig, EU og aktivisme (fra 1945 til i dag)

I dette forløb stilles der skarpt på den danske politik og aktivisme fra slutningen af 2. verdenskrig gennem flere kritiske politiske begivenheder frem til i dag. Vi følger et skift i både udenrigs- og sikkerhedspolitikken efter Danmarks besættelse og befrielsen i 1945, fra neutralitetspolitik til medlemskaber i bl.a. FN og EF gennem den kolde krig og til deltagelse i Kosovo-, Irak- og Afghanistankrigene til bekæmpelse af international terrorisme i dagens Danmark.

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie 2
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.

Begreber og begivenheder:
- Den Kolde Krig
- Neutralitet og besættelse
- Alliancer
- Det munch'ske system
- Danmark som småstat
- EU (EF), FN og NATO
- Marshallplanen
- EU forbehold
- Neutralitetspolitik og besættelse
- Sovjetunionen og USA - øst og vest
- Warszawa-pagten
- Maastricht traktaten
- Nationalt kompromis
- Danmarks internationale placering
- Atomvåben
- Terrortrusler
- Fodnotepolitikken
- Det nationale kompromis
- Sikkerhedspolitik
- Idealisme vs. realisme
- Aktivisme og tilpasningspolitik
- Krig i Afghanistan og Irak
- Militær aktivisme - orientering mod USA

Materiale:

Klip: Danmark Besat 9. April 1940: https://www.youtube.com/watch?v=A3-hU8t4wzg
Dilemmaspillet 9. april: https://9april1940.dk/45.html
Kilde: Hedtoft om Atlantpagten (historieportalen).
Kilde: Uddrag af statsminister Anders Fogh Rasmussens nytårstale i TV/radio, 1. januar 2002.

Historieportalen forløb: Danmark i verden, kold krig, EU og aktivisme (fra 1945 til i dag), Kapitlerne 1 - 5, 7 - 8 og 10. https://historieportalen.systime.dk/?id=1746
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Identitetspolitik og politiske skillelinjer

Fokus:

Politiske partier
Klassepartier
Catch all-partier
Issue-voting
Issue-ownership
Identitetspolitik
Værdi- og fordelingspolitik
Partier
Vælgere (kerne og marginale)
Politisk kompas
Down’s model
Molins model
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Religion: kristendom

Enkeltfagligt emne: Kristendom - KS Religion

Pensum:
Lene Madsen, Grundbogen til religion c, Systime, side 52-62 & 70-81 sider)

Dokumentarer:
5 skarpe om Jesus
5 skarpe om kristendommens danske historie

Dokumentarer:
- 5 skarpe om Jesus
- 5 skarpe om kristendommens danske historie

Indhold:
1) Kristendommens historiske udvikling:
• Kort intro til GT og NT
• Den historiske Jesus og det kildekritiske problem.
• Paulus' betydning for kristendommens udbredelse.
o Jødedommen som partikulær > < kristendommen som universel.
• Romerrigets betydning for kristendommens udbredelse.
• Kristendommens formative periode:
o Den mytiske Kristus med fokus på evangeliernes fremstilling af Jesus som Guds søn
o Jesu virke og etik med udgangspunkt i Bjergprædikenen, lignelsen om den fortabte søn og lignelsen om den barmhjertige samaritaner.
o Jesu stedfortrædende soningsdød (løsningsmyten).

2) Kristendommens hovedretninger:
• Den første splittelse  ortodoks > < katolsk kristendom
• Den anden splittelse  katolsk > < protestantisk kristendom
o Luthers opgør med katolicismen samt menneskesyn og forståelse af nåden i kristendommen.

3) Kristne trosforestillinger:
• Kristne dogmer:
o Trosbekendelsen
o Treenigheden
o Paradokset om Jesus som 100% menneske og 100% gud

4) Kristen etik:
• Biblicistisk etik > < situationsetik
• Det dobbelte næstekærlighedsbud
• Den Barmhjertige Samaritaner  Universel > < partikulær næstekærlighed
• Bjergprædikenens radikalisering af ”De 10 bud”  frelse gennem tro (trosretfærdighed).
• Det positive menneskesyn > < det negative menneskesyn
• Næstekærlighed som en individuel pligt eller en social forpligtelse.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Identitetspolitik og politiske skillelinjer (2p)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 KS-rel: Globalisering & kulturmøder_Islam

Flerfagligt emne: Globalisering og kulturmøder (Islam)

Pensum:
Grundbogen til Religion C: s. 92-118 + s. 246-248 (Religionssociologiske teorier), s. 255-256 (overgangsritual) og 264 (konversion).
Artikler:
• Kopi fra bogen af Jens M. Steffensen: " Islam - fra beduinkult til verdensreligion": tekst 5 Profetens natterejse og himmelfart.

Dokumentarer:
- 5 skarpe om islam
- En guide til bønnen: https://www.youtube.com/watch?v=TyLrh6aa13g
- Shahada: Tre nye muslimer fremsiger trosbekendelsen: https://www.youtube.com/watch?v=qcAiKrMfQnk
- Faste
- Hvorfor fejrer muslimer Ramadan?
- Hajj - pilgrimsrejse til Mekka
- Victors Hellige Krig
- Den kvindelige danske imam

Indhold:
1) Islams formative periode:
• Monoteisme og Koranens tilblivelse og Hadith-tekster
• Profeten Muhammed som person, hans åbenbaringer, profetens sunna, hijra, den muslimske umma og Kabaen som muslimsk kultsted
• Delingen mellem sunni og shia  historisk samt lidt om rituelle- og trosmæssige forskelle.

2) Trosforestillinger:
• Iman: De muslimske dogmer med udgangspunkt i Guds enhed (tawhid) som det er beskrevet i Koranen og hadith
• De 6 trosartikler (Gud, englene, bøgerne, profeterne, dommedag og forudbestemmelsen).

3) Religiøs praksis i islam:
• Ibadat  De 5 søjler:
o Trosbekendelsen
Monoteisme og profeten Muhammed
o De 5 daglige bønner
Qibla, mihrab, adham, wudu, minbar, khutba
o Almissen
Zakats betydning for individet og den muslimske umma
o Fasten
Måneden Ramadanens kobling til Koranen og betydning for både individ og fællesskab, hadi og hadja.
Eid
o Valfarten
Kabaens betydning, ihram, profeterne Abraham og Muhammeds betydning for hadj.
Analyse: valfarten som et overgangsritual
4) Det islamiske samfundssyn:
• Sharia  fokus på de 4 kilder, som sharia bygger på.
• Hadith, retsskoler, teokrati, ummah, kalifat, shura og klassifikation af handlinger (halal og haram).
• Muslimer i Danmark  som gæstearbejdere, flygtninge eller efterkommere
• De 4 former for sharia (og betydning ift. Integration i DK)
o Traditionalisme, modernisme, fundamentalisme og sekularisme
o Den store jihad og den lille jihad.

Fokus på kulturmøder ift. Iman (troen --> de seks trosartikler), ibadat (rituelle pligter --> de 5 søjler) og muamalat (dagligdags handlinger --> spiseregler, tørklæde, alkohol m.m.) i et senmoderne DK.


Religionsfaglige begreber til prøveeksamen (synopsis):
Sp. 1: Baggrunden for, hvorfor muslimer er i DK (gæstearbejdere > < flygtninge)
Sp. 2:
- Tørklæder, svinekød og alkohol --> svært at integrere sig
- Sharia lovgivning
De 4 idealtyper: fundamentalisme og traditionalismes syn på vestlige værdier og sharia kontra modernister og sekularisters syn på vestlige værdier.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Globalisering og kulturmøder (flerfagligt forløb)

Del af flerfagligt forløb i KS om globalisering og kulturmøder.

Samfundsfag fokus:

Socialisering
Dobbeltsocialisering
Sommerfuglemodel
Identitetens 4 niveauer
Kulturelle forskelle og identitet
Hofstedes løgmodel
National identitet
"Jeg og Vi- kultur"
Os og Dem kultur
Bindestregsidentitet,
Den rene identitet
Den Kreolske identitet
Indvandrer og efterkommere – føler de sig danske?
Integrationsformer
Udfordringer ved integration
Medborgerskab og modborgerskab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Globalisering og Kulturmøder (Historie)

HISTORIE
Forløbet har taget udgangspunkt i et kronologisk og tematisk fokus over de forskellige indvandringsbølger, der siden 1960'erne har præget Danmark.

Begreber og begivenheder:
- Indvandringens historie
- Indvandrere som arbejdstagere
- Gæstearbejdere
- Venstre- og højrefløjen
- Mogens Glistrup og Fremskridspartiet
- Dansk Folkeparti
- Muhammedkrisen
- Finanskrisen 2008
- Oliekrisen og jordskredsvalget
- Udlændingeloven 1983
- Indvandringsstop
- Komparativ metode
- Indvandringspolitik
- Indvandring i terrorens tidsalder - 9/11
- Systemskiftet 2001
- Indvandrere og flygtninge
- Tamilsagen
- Dansk økonomi
- Integrationsformer
- Push- og pull faktorer

Flerfaglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data.
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og
billedmateriale
- gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig
terminologi
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

Kernestof:
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug.

Grundbog: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 USA - et splittet land (flerfagligt forløb)

Del af flerfagligt forløb i KS om USA.

Samfundsfag fokus:

Ulighed
Social ulighed og klasser i det amerikanske samfund
Præsidentkandidater
Winner take all
Det amerikanske valgsystem
Demokrater og Republikaner (to-parti-system)
Abortens historie
Abort og ulighed i det amerikanske samfund
Pro-life og Pro-choice
Den amerikanske drøm
Ulighed og fattigdom i USA
Velfærdsmodeller
Er der håb for USA?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 USA - et splittet land

USA - et splittet land

Del af flerfagligt forløb i KS om USA.

Religion:

Grundbogen er https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=1
Dertil anvendes tekster fra Bibelen, artikler, statistik og billeder. Der vises 2 udsendelser om religion i USA

Opsamling på kristendom: Kristen modernisme kontra kristen fundamentalisme.

Religionen i USA:
Kap 3. Religion i USA og dokumentar: "So fuc..ing special i USA - In God We Trust"
Kap. 3.1: Amerikansk religionshistorie:
- Puritanismen
- De store vækkelser
- The Wall of Separation (sekularisering)
- De amerikanske protestanter

Kap. 3.2: Religion i USA i dag | USA. Historie, samfund, religion (systime.dk)
- Religiøse forskelle i USA.
- Megakirker | USA + første 15 min. af dokumentaren: "Megakirker i USA"

Kap. 3.3: Fundamentalisterne bliver til den politiske kristne højrefløj

Kap. 5: Abort i USA. Er amerikanerne pro-life eller pro-choice?
- Historien om abort i USA
- Højesteret i 2022: Abort... (uddrag)
- Er amerikanerne pro-life eller pro-choice?


6. Valgkamp 3.3 Protestantisk fundamentalisme og den kristne højrefløj | USA. Historie, samfund, religion (systime.dk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 USA - Et splittet land

USA - et splittet land

Historie

Begreber og begivenheder:
- Den oprindelige befolkning
- Kolonier
- Checks and balances
- Magtens tredeling (lovgivende, dømmende og udøvende magt)
- Kolonister og indianere
- Fra europæiske kolonier til amerikansk føderation
- Føderation
- Det republikanske og demokratiske parti
- Amerikanske stater
- Den amerikanske uafhængighedskrig
- Uafhængighedserklæringen
- Den amerikanske forfatning
- A manifest Destiny
- Slaveri og borgerkrig
- Indvandring
- Magtens tredeling i USA
- Borgerrettighedsbevægelsen
- Jim Crow systemet
- Borgerretsloven
- Strukturel racisme
- The frontier
- Den progressive periode, børskrakket og New Deal
- Efterkrigstidens Amerika
- Fair Deal og overflodssamfundet
- Abort i USA (pro-life og pro-choice)
- Roe vs. Wade
- "Make America Great Again"
- "Yes we Can"
- Polarisering i USA
- Stormen på Kongressen
- Historiebrug

Kernestof:
-  nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug.

Flerfaglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.

Grundbog: https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=127
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer