Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Elsebeth Ahlmann, Helle Severinsen Frandsen, Kasper Emil Foldager Nielsen, Morten Winther Jensen, Niclas Klitgaard Poulsen
Hold 2024 ks/q (1q ks-Hi, 1q ks-re, 1q ks-sa, 2q ks-Hi, 2q ks-re, 2q ks-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetid
Titel 2 Den Transatlantiske Slavehandel (HISTORIE)
Titel 3 Ulighed i Velfærdsstaten
Titel 4 Nordisk reli i det senmod. samf. EnkeltfagligRELI
Titel 5 Holocaust (HISTORIE)
Titel 6 kristendom, enkeltfagligt forløb REL
Titel 7 Danmark i verden, kold krig, EU og aktivisme (HIS)
Titel 8 Identitetspolitik og politiske skillelinjer
Titel 9 Kriminalitet (enkeltfagligt forløb)
Titel 10 Globalisering og kulturmøder (KS) RELIGION
Titel 11 Globalisering og kulturmøder (KS) HISTORIE
Titel 12 Globalisering og Kulturmøder (KS) SAMFUNDSFAG
Titel 13 USA - et splitte land (KS) HISTORIE
Titel 14 USA - et splittet land (KS) SAMFUNDSFAG
Titel 15 USA, Et splittet land? RELIGION

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetid

Dette var en kort afrunding af det vikingeforløb som deres tidligere lærer havde påbegyndt inden jeg tog over.

I denne korte afrunding gennemgik vi kapitel 7 i Vikingeforløbet på historieportalen, som omhandlede vikingerne i den moderne bevidsthed.

Arbejdsspørgsmål:

1. Hvorfor er vikingetiden en af de mest populære perioder i Danmarkshistorien? kom med 2-3 bud på dette.

2. Er de nutidige re-enactors af Vikingetiden med til at øge vores viden om Vikingetiden eller er de med til at fastholde et bestemt syn på Vikingetiden?

3. Find 3 eksempler på brugen af vikingetiden eks. til reklame, propaganda eller andet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Den Transatlantiske Slavehandel (HISTORIE)

(Eleverne havde en helt ny årsvikar i dette forløb)
Dette forløb skal give eleverne indblik i Den Transatlantiske Slavehandel med det fokus på Danmarks deltagelse heri.
Eleverne skal i dette forløb gøres bekendte med historiefaglige metoder og begreber herunder: kildekritik og historiebrug.

Ydermere skal eleverne reflekterer over og sammenligne Danmarks rolle som kolonimagt og Rigsfællesskabet særligt Danmarks forhold til Grønland. Formålet med sidstnævnte er at hjælpe eleverne med at bemærke nutidige problemstillinger og hvordan historien spiller ind i dette - i dette tilfælde Danmarks fortid som kolonimagt.


Materiale:
Kapitler fra Historieportalen: Den Transatlantiske Slavehandel.
Kapitel 1: Den nye verden
Kapitel 2: Slaverne
Kapitel 3: Skibet
Kapitel 4: Overfarten
Kapitel 5: Oprør
Kapitel 6: Salget af slaver
Kapitel 7: Slaver og sukker
Kapitel 8: Ophævelsen af slavehandel
Kapitel 9: Ophævelsen af slaveriet
Kapitel 10: Salget 1917
Kapitel 11: Undskyldning eller ej?

Kildemateriale:
6: Skibskaptajn Jens Jensen Berg om et slaveoprør på CHRISTIANSBORG, 1810
7: Skibslægen Paul Isert om et slaveoprør på CHRISTIANSBORG, 1787
15: Astrid Nonbo Andersen: Undskyldning eller ej?, 2012
16: Marianne Rostgaard: Vi har en fælles fortid, 2012

Film:
Peter von Scholten (1987)
Satirefilmen Viften (2023). Sidstnævnte havde til formål at lede op til en diskussion om forskellene i portrætteringer af centrale historiske personer og begivenheder, de forskellige synspunkter samt brugen af satire til at formidle historie.

Andet:
Key and Peele: Satire: https://www.youtube.com/results?search_query=Key+%26+Peele+slave


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Nordisk reli i det senmod. samf. EnkeltfagligRELI

Forløbets mål er at undersøge, hvad der karakteriserer religionsudøvelse og religionsudøvere i det senmoderne samfund.
Der arbejdes med religionssociologiske teoretikere og -begreber til karakteristik.
Der arbejdes med fænomenologiske begreber til forståelse af religionsindholdet. (Myte, ritual, gudsbillede, menneskesyn, helligt, profant, offer/blot).
Der arbejdes med tekster til analyse med henblik på at undersøge og forstå både det teoretiske, sociologiske og fænomenologiske ud fra læsninger af udøvernes dyrkning af den senmoderne asetro.

Grundbøger:
Birgit Andersen o.a.: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime 2008. Side 16-17 (3 linjer) og 18-26.
Kirsten Grobe og Søren Østergaard, Mere end blot en søgen efter enkle svar?, Unitas forlag 2006. Side 11, 13-16
Grundbogen til religion c, Systime. Side 246-248
Begrebsnøglen til religion, Systime. I-bog. https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=150 om offer (med øvelsen til modul 3) og Lyon: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=126

Tekster:
Peter holder særlig ceremoni i stedet for jul | TV2 Østjylland
https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj%C3%A6l/tradition-giver-selvrespekt
https://www.alt.dk/artikler/saadan-bliver-du-gift-med-de-nordiske-guders-velsignelse
Knæsætningen tekst 2 i Birgit Andersen o.a.: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime 2008

Film:
Hedning på høje hæle: https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=hedning&orderby=title&SearchID=67bdedc1-64dc-41d1-90e4-e3da50bc6647&index=5   
Svensk asetro: https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=hedning&orderby=title&SearchID=67bdedc1-64dc-41d1-90e4-e3da50bc6647&index=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Holocaust (HISTORIE)

(Eleverne havde en helt ny årsvikar i dette forløb)
Dette historieforløb omhandler Holocaust men kommer også ind på andre folkedrab.

Der vil være fokus på i første verdenskrig, Mellemkrigstiden samt opblomstringen af anti-demokratiske ideologier som Fascismen og Nationalsocialismen.

Da forløbet inkluderer den skriftlige HO, er der desuden fokus på historisk metode, herunder kildekritik og historiebrug.

Materiale:
Følgende kapitler fra Historieportalens afsnit om Holocaust

1. Optakten: Europa i krise | Historieportalen

2. Nazisme, racisme og antisemitisme | Historieportalen

3. Jødelovene: Diskrimination og tvangsudvandring | Historieportalen

4. Isolation: Ghettoer og koncentrationslejre | Historieportalen

5. I ly af krigen: Masseudryddelse | Historieportalen

6. Gerningsmænd og tilskuere: Besatte og allierede lande | Historieportalen

7. Den danske undtagelse: Redningen i oktober 1943 | Historieportalen

8. Modstand og trods – amidah | Historieportalen

9. Historiebrug: Fra FN til Hollywood | Historieportalen


Kildemateriale:
1. Nazistpartiets partiprogram "De 25 punkter", 1920
2. (kilde 3) Uddrag af "Mein Kampf" om racelæren, 1926.
3. (evt kilde 4) En tysk skolepiges syn på jøderne, januar 1935.
4. (kilde 5) Nürnberg-racelovene, september 1935.
(evt. kilde 6) Befolkningens reaktioner på Nürnberg-lovene, 1935.

Film:
- Drengen i den Stribede Pyjamas"

Begreber:
- Versaillestraktatens betydning for Tyskland i mellemkrigstiden og 2. verdenskrig
- Børskrakket 29/10-1923
- Nazistpartiet opstår
- Ølstuekuppet 8-9/11-1929
- Hitler kommer til magten 1933
- Nürnberglovene 1935
- Racisme og socialdarwinisme
- Krystalnatten 1938
- Ghettoer og Kz-lejre
- Masseudryddelse og det industrialiserede massemord
- Lebensraum
- De danske jøder
- Ofre og overlevende
- Survivors guilt

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuelt opgave 03-02-2025
HO-redegørelse 23-02-2025
HO - analyse 28-02-2025
HO endelig aflevering 10-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 kristendom, enkeltfagligt forløb REL

Jesus:
Juleevangeliet Lukasevangeliet Kap 2, vers 1-24 med fænomenologiske begreber: myte, ritual, offer, omskæring, metafysik
5 skarpe om Jesus (CFU)
Myte om Jesu død. Matthæusevangeliet kapitel 28, 1-10 og 16-20.

Indefra/udefra øvelse med små uddrag af https://religionb.systime.dk/?id=122, https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/2014-10-13/kirkens-faste-ritualer-er-en-modv%C3%A6gt-til-det-senmoderne-liv, https://www.kristendom.dk/inspiration/vi-har-behov-ritualer og https://www.religion.dk/overgangsritualer

Lærergennemgang af pagterne i Jødedom og kristendom:
Ekstensiv læsning af Første mosebog kapitel 17, vers 1-14
Analyse af Matthæusevangeliet kapitel 26 vers 26-29, Nadveren
Religion c-bogen side 49

Lignelser.
Lærerintroduktion til begrebet og Jesu brug af lignelserne
Elevarbejde med referater og remedialisering af Den barmhjertige samaritaner (Lukasevangeliet kapitel 10, vers 25-37) og Den fortabte søn (Lukasevangeliet kapitel 15, vers 11-32 )

Næstekærlighed i praksis/forståelser
Religion c-bogen side 74-81- (Ikke tekst 16+17) men tekst 18 og 19 fra i-bogsversionen. (Tekst 18 – Sørine Gotfredsen: Stop med at være så forelsket i dig selv og Tekst 19 – Johannes Nissen: Gud har identificeret sig med de fattige ) https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=292

Analyse af 4 små videoer med henblik på at gennemskue, om næstekærlighed opfattes som individuel pligt eller social forpligtelse:
Næstekærlighed smager så godt (dkm på Youtube)
Hvad er næstekærlighed?  (Natholdet på Youtube),
Krarup til Zornig: Det er klamt, at du flasher din næstekærlighed - Deadline  (DRP3 på Youtube),
Bodil Jørgensen om arv, testamente og næstekærlighed | Folkekirkens Nødhjæ  (Folkekirkens nødhjælp på Youtube)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Danmark i verden, kold krig, EU og aktivisme (HIS)

I dette forløb stilles der skarpt på den danske politik og aktivisme fra slutningen af 2. verdenskrig gennem flere kritiske politiske begivenheder frem til i dag. Vi følger et skift i både udenrigs- og sikkerhedspolitikken efter Danmarks besættelse og befrielsen i 1945, fra neutralitetspolitik til medlemskaber i bl.a. FN og EF gennem den kolde krig og til deltagelse i Kosovo-, Irak- og Afghanistankrigene til bekæmpelse af international terrorisme i dagens Danmark.

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Begreber og begivenheder:
- Den Kolde Krig
- Neutralitet og besættelse
- Alliancer
- Det munch'ske system
- Danmark som småstat
- EU (EF), FN og NATO
- Marshallplanen
- EU forbehold
- Neutralitetspolitik og besættelse
- Sovjetunionen og USA - øst og vest
- Warszawa-pagten
- Maastricht traktaten
- Nationalt kompromis
- Danmarks internationale placering
- Atomvåben
- Terrortrusler
- Fodnotepolitikken
- Det nationale kompromis
- Sikkerhedspolitik
- Idealisme vs. realisme
- Aktivisme og tilpasningspolitik
- Krig i Afghanistan og Irak
- Militær aktivisme - orientering mod USA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Kriminalitet (enkeltfagligt forløb)

Forløbet 'Kriminalitet' undersøger, hvad kriminalitet er, hvordan det måles, og hvilke teorier der kan forklare kriminel adfærd. Der arbejdes med både aktør- og strukturforklaringer, social arv, straf, forebyggelse og ideologiske perspektiver på kriminalitet.

Hvad er kriminalitet
- Identitetstyper: Jeg-identitet, personlig, social og kollektiv identitet.
- Socialisering: Primær, sekundær og dobbeltsocialisering.
- Kriminalitet som begreb: Naturgivent fænomen vs. social konstruktion.
- Typer af kriminalitet: Ejendom, vold, seksualforbrydelser, IT-kriminalitet.
- Årsager: Aktørforklaringer og strukturforklaringer.

- Travis Hirschis socialkontrolteori: Fire sociale bånd (fastgørelse, engagement, deltagelse, tro).
- SNAP-modellen: Belastning, netværk, attraktivitet, person.
- Sociale begreber: Social arv, udsathed, integration, eksklusion, normer og værdier.

Set dokumentaren om Kuno – vaneforbryderen fra Vendsyssel

- Kriminalitetsforebyggelse: Generalpræventive og individualpræventive midler.
- Gentagelse af Hirschi og SNAP på case.
- Recidiv og eksempler.
- Sutherland og Durkheim: Social indlæring og anomi.

Anskuelse fra ofrenes synspunkt - og den nødvendige kriminalitet
- Sutherland: Kriminalitet læres gennem social interaktion og referencegrupper.
- Durkheim: Anomi og normløshed, kriminalitet som nødvendigt fænomen.
- Syndebuk-teorien og organisk solidaritet.
- Statistik: Hvem begår kriminalitet og hvorfor.
- Straftyper og deres funktion.
- Ofrenes profil og risikofaktorer.
- Straffens samfundsmæssige betydning.

- Typer af straf: Betinget, ubetinget, bøde, fængsel, fodlænke, samfundstjeneste, tilsyn, forvaring, rettighedsfrakendelse, behandling.
- Risikofaktorer: Indre (køn, alder, selvværd), ydre (skole, bolig, netværk), samfundsniveau (ulighed, arbejdsløshed).
- Ideologiske holdninger til kriminalitet og straf: Socialistiske, liberalistiske og konservative perspektiver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Globalisering og kulturmøder (KS) RELIGION

Forløbet belyser islam som religion i det fællesfaglige forløb Globalisering og kulturmødet.
Grundbøgerne
KS-bogen, Columbus
Grundbogen til religion c, Systime

1. KS-bogen 87-89 og rel c bogen side 266-267
Billeder: H&M reklame, AfD valgplakat, Karikatur fra Foredrag om kulturmøder - KULTURSPEJLET og karikatur fra Assimilation på amerikansk | Kristeligt Dagblad (kristeligt-dagblad.dk)

2. Rel c side 93-96 og 108-109
3. Rel c 97-100 (søjle 1-3)
4. Søjle 4 og 5, Rel c side 100-103 og
Youtube: hvorfor fejrer muslimer ramadanen
Må ikke spise eller drikke under ramadanen! | Dronningen af Panna #5 | Ultra (youtube.com)

Rene og ramadanen- udsendelse om kulturmøder med ramadanen som omdrejningspunkt, DR: 180 dage i Ghettoen nr 5, https://www.dr.dk/drtv/se/180-dage-i-ghettoen_-eid-mubarak-rene_144073

5. muslim i Danmark
KS-bogen side 111-112
Religion c-bogen side 113-118
og artikel: https://www.dr.dk/nyheder/indland/familieretshuset-vil-ikke-laengere-henvise-muslimske-kvinder-til-imam-blive?
6. Tørklædemodul
KS-bogen side 108-110 om tørklædet
Hvad betyder påklædning for integration, assimilation, pluralisme og segregering i det danske samfund?
Og 2 udsendelser: Introvideo med Dicte: Dicte tester - mitCFU.dk

https://ucn.mitcfu.dk/TV0000010731 TørklædeXperimentet (1), dokumentar 29 min.

og tørklædeoverblik: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hijab-burka-eller-niqab-her-er-de-muslimske-toerklaeder

7. Madmodul
KS-bogen side 110-111

Har spiseregler betydning for integrationen?

8. Opsamling:
DSB—Side 26 (ipapercms.dk) side 14-26 om Isam b, Ud & se nr. 2 2009. Den anden side af samme sang.


Forløbet afsluttes med synopsistræning fællesfagligt. Bilagsmaterialet indeholder https://www.dr.dk/nyheder/indland/familieretshuset-vil-ikke-laengere-henvise-muslimske-kvinder-til-imam-blive? og uddrag af https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/vielse-i-islam, det sidste afsnit om skilsmisse.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 63 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Globalisering og kulturmøder (KS) HISTORIE

Historiedelen af dette forløb har til formål at dykke ned i de indvandringsbølger, der siden 1960'erne har præget Danmark.


Materiale:
Følgende kapitler fra Den Ny indvandring, Systime:
- Kapitel 1: Indvandringens historie (1760-1960)
- Kapitel 2: Indvandrere som arbejdstagere (1967-1973)
- Kapitel 3: Indvandring i krisetider (1973-1983)
- Kapitel 4: Indvandring som trussel (1983-1993)
- Kapitel 5: Indvandring og integration (1993-2001)

De tre globaliseringsbølger: https://oekonominu.systime.dk/?id=3159
Udlændingeloven: https://danmarkshistorien.lex.dk/Udl%C3%A6ndingelove_1983-2002


Kildemateriale:
Kilde 1: Jeppe Aakjær, 1919 | Den ny indvandring
Kilde 2:  Velkommen Mustafa
Kilde 10: I Ishøj, 1976

Andet:
- 100-års-indvandring afsnit 5 (40 min): https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20100%20%C3%A5rs%20indvandring%20(5)&orderby=title&SearchID=c1e60134-3f6a-45d5-a1f2-7e6ad0c47d58&index=1

Videointerviews med Karen Nielsen Breidahl: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=250#c759

24 timer vi aldrig glemmer: Tamilsagen: DR2, 2009,
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Tamilsagen&orderby=title&SearchID=f8171c41-5d2c-4efa-ac09-bd7bcfff50e7&index=1


Begreber:
Globaliseringsbølger
Perioden omkring 1960'erne
Perioden omkring 1970'erne
Perioden omkring 1980'erne
Push/pull-modellen
Oliekrise
Jordskredsvalg
Fremskridtspartiet
Udlændingeloven 1983
Tamilsagen og dens konsekvenser
Kulturmøde
Kultursammenstød
Indvandring, migration, flygtninge, fremmedarbejdere




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Globalisering og Kulturmøder (KS) SAMFUNDSFAG

Samfundsfaglige teorier og begreber:

Globalisering (muligheder og udfordringer)
• Politisk
• Militær
• Miljømæssig
• Økonomisk
• Kulturel

Traditionelle samfund
Patriarkalsk samfund
Senmoderne samfund

Primær socialisering
Sekundær socialisering
Dobbelt socialisering
Sommerfuglemodel
Normer, værdier og sanktioner
Social kontrol
Identitet
- jeg-identitet
. personlig-identitet
-social identitet
- gruppe identitet
National kultur
- Hofstedes løgmodel¨
- Hofstedes kulturteori
   - magtdistance
   - individualistisk / kollektivistisk
   - feminisme / maskulint
   - usikkerhedsundvigelse
   - kort eller langsigtet orientering
   - Eftergivenhed
Integrationsformer
-Pluralistisk Integration
-Assimilation
-Segregation
Integration - strukturel - kulturel - social - emotionel
Jeg-kultur og Vi-kultur
Grupper
-primære
-sekundære
-sociale
-reference

Ren identitet
Bindestregsidentitet
Kreolsk identitet
Majoritet
Minoritet
Medborgerskab og modborgerskab

Anvendt litteratur:
"Ærkedansker perkerdansker"
"Billeder på integration - Kulturmøder"
"Luk samfundet op"
Set afsnit 2 af "moskeer bag sløret"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 USA - et splitte land (KS) HISTORIE

Historiedelen i dette forløb har haft fokus på de forskellige former for ulighed, der har præget USA gennem tiden. Der har således været særligt fokus på borgerkrigen, diverse præsidenters forskellige holdninger til politik, indvandring, kold krig mm. Og endelig har der været fokus på den kolde krig og diskussionen om abort.
Eleverne har desuden set filmen 12 years a slave.

Materiale:
Materiale fra kapitel 1 fra bogen USA - Historie, samfund, religion: https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=159:
- Kapitel 1.1.: Den nye verden
- Kapitel 1.2: Fra europæiske kolonier til Amerika
- Kapitel 1.3: Slaveri og borgerkrig
- Kapitel 1.4: Indvandring og opdyrkning
- Kapitel 1.5: Amerikansk udenrigspolitik
- Kapitel 1.6: Den progressive periode
- Kapitel 1.7: Efterkrigstiden Amerika
- Kapitel 1.8: Den kolde krig (1947/1979)
- Kapitel 1.9: Den konservative revolution

- Kapitel 5, 1: Historien om abort i USA
- Kapitel 5.2: Roe vs Wade 1973
- Kapitel 5.3 Højesteret i 2022: Abort er et anliggende for delstaterne – ikke en rettighed

Kildemateriale:
Lincoln i privat brev til sin personlige ven John Speed, 1855
Lincoln i offentlig debat med Demokraten Steven Douglas, 1858 i Ottawa
Lyndon B. Johnson State of the Union, 1965
Ronald Reagan: A Time for choosing, 1964
F. D. Roosevelt: Fireside Chat nr. 6, 1934
Herbert Hoover: State of the Union, 1930

Andet:
- A Brief History of the USA - Bowling for Columbine - Michael Moore: https://www.youtube.com/watch?v=lGYFRzf2Xww
- Bruce Springsteen - Born in the U.S.A. (Official Video)
- Rejsen til Amerika - de danske udvandrere: Episode 1 + 2: https://www.dr.dk/drtv/se/rejsen-til-amerika-_-de-danske-udvandrere_374214
- Film: 12 years a slave, 2013: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000001551/12-years-a-slave
- Horisont: Staten vil eje min gravide krop: https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-staten-vil-eje-min-gravide-krop_444753
- EXPLAINER: Forstå den 150 år gamle tekst, der splitter amerikanerne i abortdebatten | DR
- De fattige 80'ere ( 5 ), DR2, 2016

Fokus:
Uafhængighedskrig
Den amerikanske forfatning
The manifest destiny
Borgerkrig
Fokus på slavernes levevilkår
Nord vs. sydstater
The frontier
Diverse præsidenters betydning for USA generelt
USA's deltagelse i 1verdenskrig
Isolationisme eller aktivisme
Wilsons 14 punkter
Versaillestraktaten
Roosevelt og new deal
De brølende tyvere
Wall street krakket
USA's deltagelse i anden verdenskrig
Den kolde krig
Ideologier
USA i 50'erne og 60'erne
Kennedy og Johnson
Atomkrig
Svinebugtsaffæren
Cuba krisen
Afspænding
Reagan
reagnomics
Den konservative revolution
Abort - Pro life eller pro choice
Roe vs Wade 1973
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 USA - et splittet land (KS) SAMFUNDSFAG

Samfundsfag fokus:

Politisk polarisering
Præsidentkandidater
Winner takes all
Svingstater
Det amerikanske politiske system
Demokrater og Republikaner (to-parti-system)
Præsidentens magt
Vælgeradfærd (Rationel Choice og Down’s model)
Abort - herunder: Pro-life og Pro-choice
Den amerikanske drøm
Amerikansk økonomi (inflation)
Ulighed og fattigdom i USA
Great Gatsby Curve
Social arv, socialisering, social mobilitet
Er der håb for USA?
The American Dream
Amerikansk exceptionalisme
Amerikansk fælles identitet, værdier og kultur
Smeltedigel og Saladbowl

Anvendt litteratur:
"USA's udfordringer"

Eleverne har desuden set:
Uddrag af "Where to invade next"
Valgkampsvideoer
Det amerikanske valg - Explainer på DR.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 USA, Et splittet land? RELIGION

Grundbogen er https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=1
Dertil anvendes tekster fra Bibelen, artikler, statistik og billeder. Der vises 3 udsendelser om religion i USA

1. Opsamling på kristendom. Spørgsmål og tre tekster: Den barmhjertige samaritaner, Den fortabte søn og De Ti Bud - Religion.dk  

2. Religionen i USA
3. Religion i USA | USA. Historie, samfund, religion (systime.dk) og Puritanismen | USA. Historie, samfund, religion (systime.dk)

3. 3.2 Religion i USA i dag | USA. Historie, samfund, religion (systime.dk) og Religiøse forskelle i USA | USA. Historie, samfund, religion (systime.dk) og Megakirker | USA. Historie, samfund, religion (systime.dk) og  The Wall of Separation – adskillelsen af stat og religion | USA. Historie, samfund, religion (systime.dk)

4. Film
I Guds navn 1, DRKultur 2016, CFU
Pind og Holt i USA II (3), DR2 2013
DR2, norsk dokumentar, den første time af Venter på dommedag, Film: Venter på dommedag, https://www.dr.dk/drtv/se/venter-paa-dommedag_464103

5. Prolife 5.4 Er amerikanerne pro-life eller pro-choice? | USA. Historie, samfund, religion (systime.dk)
Find billeder, der viser kristne aktivister (elevopgave med præsentationer på plancher)

6. Valgkamp 3.3 Protestantisk fundamentalisme og den kristne højrefløj | USA. Historie, samfund, religion (systime.dk)


7. Diakoni: uddrag af Hvad er en diakon? -


Andet materiale:
Hvad er Bibelens syn på abort? | Kristeligt Dagblad

Half of Americans say Bible should influence U.S. laws, including 28% who favor it over the will of the people | Pew Research Center



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer