Holdet 2022 id/abcd - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Kasper Christensen Nielsen
Hold 2022 id/abcd (1abcd id, 2abcd id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Floorball og pardans 1
Titel 2 Pardans og floorball 2
Titel 3 Atletik
Titel 4 Ultimate (piger) / Softball (drenge)
Titel 5 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Floorball og pardans 1

Floorball
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I starten er hovedvægten på boldtilvænningsøvelser. Herefter øves også driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen til sidst, hvor sammenspil og taktik er fokus.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.

HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre

Pardans:
Formålet med forløbet i pardans er at opnå en forståelse af de centrale elementer i jive, engelsk vals og cha-cha-cha. Der har først været fokus på musikforståelse, rytme og tælling og herefter på trin, teknikker og enkelte variationer i de tre pardanse. Senere har fokus været på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansenes trin, teknik og udtryk, hvor eleverne selv har arbejdet med en rutine i en udvalgt dans. Forløbet er afsluttet med drejebogsskrivning og fremvisning af eksempler på denne.

HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. trin, kropsholdning og dansefatninger
- Flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Sætte forskellige variationer sammen
- Vise en rutine i en af de tre danse
- Bevæge sig i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse
- Kunne føre en partner eller blive ført af en partner
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Pardans og floorball 2

Floorball
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I starten er hovedvægten på boldtilvænningsøvelser. Herefter øves også driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen til sidst, hvor sammenspil og taktik er fokus.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.

HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre

Pardans:
Formålet med forløbet i pardans er at opnå en forståelse af de centrale elementer i jive, engelsk vals og cha-cha-cha. Der har først været fokus på musikforståelse, rytme og tælling og herefter på trin, teknikker og enkelte variationer i de tre pardanse. Senere har fokus været på at få bygget flere variationer på og få finpudset dansenes trin, teknik og udtryk, hvor eleverne selv har arbejdet med en rutine i en udvalgt dans. Forløbet er afsluttet med drejebogsskrivning og fremvisning af eksempler på denne.

HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Centrale elementer af dansenes tekniske færdigheder mht. trin, kropsholdning og dansefatninger
- Flere forskellige dansevariationer i hver dans
- Sætte forskellige variationer sammen
- Vise en rutine i en af de tre danse
- Bevæge sig i takt til musikken og begynde på det korrekte taktslag
- Være bevidst om forskelle og ligheder mellem de gennemgåede danse
- Kunne føre en partner eller blive ført af en partner
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Atletik

Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken. Forløbet indeholder 3 discipliner, som der hver arbejdes med i et modul. Efter de tre moduler skal eleverne træne yderligere i de tre discipliner og i grupper af 3 eller 4 personer skrive drejebog til eksamen. Forløbsprøven afholdes som et mini-OL i det sidste modul.

HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Have en forståelse for teknikken i alle tre discipliner
- Være i stand til at lave tekniske forøvelser i de tre discipliner
- Kunne udføre højdespring, spydkast og 100m, der bygger på den rigtige teknik
- Have en god fysisk kapacitet
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ultimate (piger) / Softball (drenge)

Softball
Forløbet har været kønsopdelt. Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i softball. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe, fielding, pitche og batte. Derudover arbejdes der også med taktiske elementer i softball og ikke mindst holdsamarbejdet. Forløbet afsluttes med drejebogsskrivning og en forløbsprøve. Teoretisk har fokus været på reglerne og taktik i softball og idrætspsykologi (spændingsregulering, holdets toppræstation, kohæsion samt roller og kommunikation)

HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Kaste en softball
- Gribe en softball med handske og støttehånd - også grounders og fly balls
- Pitche en softball
- Batte en softball
- Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af grundlæggende principper for indeholdet
- Have en taktisk og teknisk forståelse af grundlæggende principper for udeholdet
- Indgå i kampsituationer, hvor eleven forudsiger og reagerer på næste mulige træk
- Sætte relevant idrætspsykologi i relation til softball


Ultimate:
Forløbet har været kønsopdelt. Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate såsom de basale kaste- og gribeteknikker samt forsvars- og angrebsmuligheder. Der har desuden været fokus på 'spirit of the game' og fairplay. Forløbet er afsluttet med en forløbsprøve og drejebogsskrivning.

HVAD SKAL ELEVEN KUNNE?
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal kunne udføre en vertikal stak.
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer