Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Sylvester Dvinge Ditlevsen
|
|
Hold
|
2025 En/gf2 (gf2 En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Growing Up
Forløbet tematiserer forskellige aspekter af ´Growing Up´. Dette gennem arbejde med tekster tilhørende forskellige genrer. Således læses både fiktion, non-fiktion, en novelle og et digt. En del af forløbet behandler således genrernes kendetegn. Fokus for tekstlæsningen består af tekstgengivelse og arbejde med basal tekstanalyse og tilhørende termer.
Skriftligt har eleverne arbejdet med at skrive referater - herunder er fokus særligt på genrekravene til denne type opgave.
Centralt for undervisningen har stået elevernes sprogproduktion - dette mundtligt såvel som skriftligt.
Læste tekster:
1) Ernest Hemingway: Indian Camp, novelle (1921)
2) Kelly Cherry: The Parents, lyrik (1990)
3) Kamal Ahmed: PM´s Wife crusades against Bullies, artikel (2001)
4) Cherie Booth: Together, We Can Beat the Bullies, artikel (2001)
5) Wendy Cope: Tich Miller, digt (1986)
6) Jason Reitman: Juno, film (2007)
Gennemgået grammatik:
1) Kongruens - herunder foreløbigt subjekt, quantifiers og kollektiver
2) Ordstilling.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
A Summary
|
08-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Narrator and Point of View
Narrator and Point of View
Gennem forløbet lærer eleverne om litteraturens forskellige fortællertyper og synsvinkler. Formålet med forløbet er således, at eleverne kan skelne mellem forskellige fortællertyper samt anvende denne viden i analytisk sammenhæng i fremtidigt arbejde med tekster.
Læste tekster:
1) Trine Kronborg: ´Narrator and Point of View´, introducerende materiale: 2021
2) Arbejdsark med citater til de forskellige fortællertyper.
3) Penelope Lively: ´The Happiest Days of Your Life´, novelle: 1978.
Gennemgået grammatik:
1) Ordstilling - Subjekt og verballed
2) Ordstilling - placeringen af ´not´.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
A Characterization
|
28-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70545675518",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70545675518",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70545675518"
}