Mariagerfjord Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mariagerfjord Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet gf4 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Merete Christensen, Nick Holmen Sander
Hold
2025 ap/gf4 (
gf4 ap
,
gf4 ap-la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grammatik, morfologi og syntaks latin
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grammatik, morfologi og syntaks latin
PENSUM AP-LATIN:
Rasmus Gottschalck & Marianne Terp m.fl.: Sprogenes Verden, Gyldendal 2014 side 24 + 40-41 + 44 + 64 + 68-69 + 116-145 +170-171.
Teori til forståelse af genitiv og dativ ligger på modulerne.
Almen Sprogforståelse (AP)
I Ap-la har vi arbejdet med oversættelse, sproghistorie (hvor kommer verdens sprog fra, og hvordan hænger de sammen), syntaks (sætningsanalyse (x og o)) og morfologi (ordklasser, præpositionsforbindelser osv.).
Pensum:
ALMEN GRAMMATIK (MORFOLOGI):
- Introduktion til ordklasser
- Artikler
- Substantiver
- Adjektiver
- Pronominer
- Verber
- Adverbier
- Konjunktioner
- Præpositioner og præpostionsforbindelser
SYNTAKS:
- Verballed
- Subjekt
- Direkte og indirekte objekt
- Subjektsprædikat
- Adverbialled
- Konjunktional
- Helsætning og ledsætning
- Ledsætningstyper
KASUS:
- Nominativ
- Akkusativ
- Genitiv
- Dativ
- Ablativ
Indhold
Kernestof:
Opgave i modulet: Brug Latin for turister og lav så mange sætninger, som I kan (makkere to og to)
I får intro til, hvad ap-latin går ud på, og vi lærer hinandens navne. Jeg glæder mig til at se jer :)
Første AP-modul - jeg glæder mig til at blive lidt klogere på sprog sammen med jer :)
Læs om sætningsleddene fra dias 13-17 her AP latin Intro + syntaks.pptx. Skriv noter, så du kan forklare, hvad verbal og subjekt er, når vi ses igen.
Lektie på Minlæring, Sprogenes Verden: Subjekt og Verballed
Husk at medbringe jeres AP-hæfte (det grønne med TERN)
Læs om sætningsleddene fra dias 25-36 i AP latin Intro + syntaks.pptx. Skriv noter, så du kan forklare tegnenes betydning når vi ses igen :)
Læs om sætningsleddene fra dias 37-43 i AP latin Intro + syntaks.pptx. Skriv noter, så du kan forklare tegnenes betydning når vi ses igen :)
AP HS og LS.docx
Medbring jeres grønne AP-hæfte (husk, at det er til almen - ikke latin!)
Makkerskaber2.docx
Bruges i modulet:
image.png
Læs side 116-117 + 123 i Sprogenes verden om Den trojanske Krig. Skriv nogle noter, så du kan give input, når vi gennemgår lektien i modulet :)
Bruges i modulet: Bellum Troianum (side
Præpositionsforbindelse eller adverbialled.docx
Læs "§4 præpositioner" side 122 + "§6 Præpositioner" på side 126. Lav øvelse 3 på side 122 og læg svaret i Elevfeedback 🙂
Læs "Sprogenes Verden" side 44, 64 og 68-69 om konjunktioner og konjunktionaler. Skriv i Elevfeedback, hvad forskellen er på en hypotaktisk og parataktisk konjunktion + hvad forskellen er på en konjunktion og en konjunktional
Bruges i modulet: Uddrag af filmatisering: Odysséen, Udsendelsesdato: 31. marts 2003, DR2, 88 min. Fra 13:00-24:00 , http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030303312030
Læs side 128-29 i Sprogenes verden om den sidste trojaner: Æneas. Tag et par noter i Elevfeedback, så du husker historien til eksamen :)
Indirekte objekt står i dativ som kasus
Læs side 135 i Sprogenes verden om Lucretia. Notér lige i Elevfeedback, hvem der er hvem, så du husker historien til senere. Husk at medbringe: Sprogenes verden, kladdehæfte, fotokopier og skriveredskaber.
Husk at medbringe hæfte :)
Læs Genitiv ap-latin.docx, Tag et par noter, så vi hurtigt kan få tjek på lektie, når vi ses :)
Vi skal arbejde med sprogbrug i de sidste AP-moduler. Læs derfor om pragmatik via dette link: Pragmatik
Pragmatik og semantik.pptx
Lav eksamenstræning ved at analysere og oversætte så meget af sætningerne her, som du kan nå på 10-15 minutter: (Gloserne er i bogen på side 135)
Lektie om sproghistorie Vores sidste emne; Sproghistorie. Vi skal have styr på, hvor vores moderne europæiske sprog (eks. dansk, fransk, spansk, tysk osv.) kommer fra.
I dette modul samler vi op på det hele - gør dig nogle overvejelser, om du har brug for afklaring ift. eksamen, emnerne eller hvad det lige måtte være :)
Præposition eller dativobjekt - Group sort
Spørgemodul: Forbered dig, så du kan spørge om dét, du er i tvivl om, eller som du gerne vil have forklaret en ekstra gang :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70545696956", "T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70545696956", "H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70545696956" }