Mariagerfjord Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mariagerfjord Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet gf5 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Merete Christensen, Thomas James Carlsen Pheasant
Hold
2025 ap/gf5 (
gf5 ap
,
gf5 ap-la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grammatik, morfologi og syntaks latin
Titel 2
AP
Titel 3
Forløb#2
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grammatik, morfologi og syntaks latin
PENSUM AP-LATIN:
Rasmus Gottschalck & Marianne Terp m.fl.: Sprogenes Verden, Gyldendal 2014 side 24 + 40-41 + 44 + 64 + 68-69 + 116-145 +170-171.
Teori til forståelse af genitiv og dativ ligger på modulerne.
Almen Sprogforståelse (AP)
I Ap-la har vi arbejdet med oversættelse, sproghistorie (hvor kommer verdens sprog fra, og hvordan hænger de sammen), syntaks (sætningsanalyse (x og o)) og morfologi (ordklasser, præpositionsforbindelser osv.).
Pensum:
ALMEN GRAMMATIK (MORFOLOGI):
- Introduktion til ordklasser
- Artikler
- Substantiver
- Adjektiver
- Pronominer
- Verber
- Adverbier
- Konjunktioner
- Præpositioner og præpostionsforbindelser
SYNTAKS:
- Verballed
- Subjekt
- Direkte og indirekte objekt
- Subjektsprædikat
- Adverbialled
- Konjunktional
- Helsætning og ledsætning
- Ledsætningstyper
KASUS:
- Nominativ
- Akkusativ
- Genitiv
- Dativ
- Ablativ
Indhold
Kernestof:
Hej gf5, glæder mig meget til at lære jer at kende! Vi starter uden lektier, vi ses!
Opgave i modulet: Brug Latin for turister og lav så mange sætninger, som I kan (makkere to og to)
Makkerskaber Gf5:
I får intro til, hvad ap-latin går ud på, og vi lærer hinandens navne. Jeg glæder mig til at se jer :)
Lektie: Sørg for I har fået set på 0.2 artikler til og med øvelse 8 - vi arbejder videre med artikler i dette modul!
Subjektsprædikat - øvelse: Subjektsprædikat
Læs om sætningsleddene fra dias 13-17 her AP latin Intro + syntaks.pptx. Skriv noter, så du kan forklare, hvad verbal og subjekt er, når vi ses igen.
Sætningsanalyse, skridt for skridt.pdf
Lektie: Sørg for I er blevet færdige med substantiver O3 og opgaver dertil - op til opgave 21.
Læs om sætningsleddene fra dias 37-43 i AP latin Intro + syntaks.pptx. Skriv noter, så du kan forklare tegnenes betydning når vi ses igen :)
Bruges i modulet: AP kasus.pptx
Lektie: Sørg for I har lavet de opgaver I manglede i Pronominer
Ingen lektie.
Læs om sætningsleddene fra dias 25-36 i AP latin Intro + syntaks.pptx. Skriv noter, så du kan forklare tegnenes betydning når vi ses igen :)
Lektie: I skal være færdige til og med opgave 24 i verber: Verber
Bruges i modulet:
§ 4 PRÆPOSITIONER
Afsnit
Film: Den trojanske krig: The Trojan Horse | TRADITIONAL STORY | Classic Story for kids | Fairy Tales | BIGBOX #fairytales (youtube.com)
Læs side 116-117 + 123 i Sprogenes verden om Den trojanske Krig. Skriv nogle noter, så du kan give input, når vi gennemgår lektien i modulet :)
Ingen lektie - vi starter på adverbier.
Præpositionsforbindelse eller adverbialled.docx
Læs "§4 præpositioner" side 122 + "§6 Præpositioner" på side 126. Lav øvelse 3 på side 122 og læg svaret i Elevfeedback 🙂
Ingen lektie, vi afslutter morfologi!
Læs "Sprogenes Verden" side 44, 64 og 68-69 om konjunktioner og konjunktionaler. Skriv i Elevfeedback, hvad forskellen er på en hypotaktisk og parataktisk konjunktion + hvad forskellen er på en konjunktion og en konjunktional
AP HS og LS.docx
Syntaks (1).pptx
Medbring stiftblyant
Medbring Sprogenes Verden
Læs side 135 i Sprogenes verden om Lucretia. Notér lige i Elevfeedback, hvem der er hvem, så du husker historien til senere. Husk at medbringe: Sprogenes verden, kladdehæfte, fotokopier og skriveredskaber.
Læs Genitiv ap-latin.docx Tag et par noter, så vi hurtigt kan få tjek på lektie, når vi ses :)
Lektie: Sørg for I har styr på arbejdet fra sidste modul OG overvej hvilke dele af AP I kunne tænke jer særligt at få repeteret.
Præposition eller dativobjekt - Group sort
Spørgemodul: Forbered dig, så du kan spørge om dét, du er i tvivl om, eller som du gerne vil have forklaret en ekstra gang :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
AP
AP har omhandlet morfologisk og syntaktisk analyse, samt sproglig pragmatik, semantik og sproghistorie - følgende afsnit af Sprogenes Veje I-bogen fra Systime er pensum:
O.1
Introduktion til ordklasser
O.2
Artikler (kendeord)
O.3
Substantiver (navneord)
O.5
Adjektiver (tillægsord)
O.7
Personlige pronominer, refleksive pronominer og possessive pronominer
O.8
Demonstrative, interrogative, relative og indefinitte pronominer
O.9
Verber (udsagnsord)
O.10
Adverbier (biord)
O.11
Præpositioner (forholdsord)
O.12
Konjunktioner (bindeord)
O.13
Interjektioner (udråbsord)
SL.1
Introduktion til sætningens led
SL.2
Verballed (udsagnsled)
SL.3
Subjekt (grundled)
SL.4
Direkte objekt (genstandsled)
SL.5
Indirekte objekt (hensynsled)
SL.6
Repetition af verballed, subjekt, direkte objekt og indirekte objekt
SL.7
Subjektsprædikativ (omsagnsled til grundled)
SL.8
Adverbialled (biled)
SL.10
Konjunktional
AS.1
Hvad er sprog?
AS.2
Pragmatik
AS.3
Semantik
EU.1
Europas sprog
EU.7
Det danske ordforråds historie
EU.10
Sprog og kultur
Indhold
Kernestof:
Hej gf5, glæder mig meget til at lære jer at kende! Vi starter uden lektier, vi ses!
Opgave i modulet: Brug Latin for turister og lav så mange sætninger, som I kan (makkere to og to)
Makkerskaber Gf5:
I får intro til, hvad ap-latin går ud på, og vi lærer hinandens navne. Jeg glæder mig til at se jer :)
Lektie: Sørg for I har fået set på 0.2 artikler til og med øvelse 8 - vi arbejder videre med artikler i dette modul!
Subjektsprædikat - øvelse: Subjektsprædikat
Læs om sætningsleddene fra dias 13-17 her AP latin Intro + syntaks.pptx. Skriv noter, så du kan forklare, hvad verbal og subjekt er, når vi ses igen.
Sætningsanalyse, skridt for skridt.pdf
Lektie: Sørg for I er blevet færdige med substantiver O3 og opgaver dertil - op til opgave 21.
Læs om sætningsleddene fra dias 37-43 i AP latin Intro + syntaks.pptx. Skriv noter, så du kan forklare tegnenes betydning når vi ses igen :)
Bruges i modulet: AP kasus.pptx
Lektie: Sørg for I har lavet de opgaver I manglede i Pronominer
Ingen lektie.
Læs om sætningsleddene fra dias 25-36 i AP latin Intro + syntaks.pptx. Skriv noter, så du kan forklare tegnenes betydning når vi ses igen :)
Lektie: I skal være færdige til og med opgave 24 i verber: Verber
Bruges i modulet:
§ 4 PRÆPOSITIONER
Afsnit
Film: Den trojanske krig: The Trojan Horse | TRADITIONAL STORY | Classic Story for kids | Fairy Tales | BIGBOX #fairytales (youtube.com)
Læs side 116-117 + 123 i Sprogenes verden om Den trojanske Krig. Skriv nogle noter, så du kan give input, når vi gennemgår lektien i modulet :)
Ingen lektie - vi starter på adverbier.
Præpositionsforbindelse eller adverbialled.docx
Læs "§4 præpositioner" side 122 + "§6 Præpositioner" på side 126. Lav øvelse 3 på side 122 og læg svaret i Elevfeedback 🙂
Ingen lektie, vi afslutter morfologi!
Læs "Sprogenes Verden" side 44, 64 og 68-69 om konjunktioner og konjunktionaler. Skriv i Elevfeedback, hvad forskellen er på en hypotaktisk og parataktisk konjunktion + hvad forskellen er på en konjunktion og en konjunktional
AP HS og LS.docx
Syntaks (1).pptx
Medbring stiftblyant
Medbring Sprogenes Verden
Læs side 135 i Sprogenes verden om Lucretia. Notér lige i Elevfeedback, hvem der er hvem, så du husker historien til senere. Husk at medbringe: Sprogenes verden, kladdehæfte, fotokopier og skriveredskaber.
Læs Genitiv ap-latin.docx Tag et par noter, så vi hurtigt kan få tjek på lektie, når vi ses :)
Lektie: Sørg for I har styr på arbejdet fra sidste modul OG overvej hvilke dele af AP I kunne tænke jer særligt at få repeteret.
Præposition eller dativobjekt - Group sort
Spørgemodul: Forbered dig, så du kan spørge om dét, du er i tvivl om, eller som du gerne vil have forklaret en ekstra gang :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#2
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70545697986", "T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70545697986", "H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70545697986" }