Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Christian Nørgaard Nielsen
|
|
Hold
|
2025 sa/gf2 (gf2 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ulighed og velfærd
De faglige mål:
- At anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber og argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- Sociale og kulturelle forskelle
- Politiske ideologier
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Fokus:
Formel lighed
Chancelighed
Resultatlighed
Absolut og relativ fattigdom
Økonomisk ulighed
Gini-koefficient
Stigende ulighed
Ressourcebeholdere
Social arv
Social mobilitet
Bourdieus teorier
Funktionalisme
Hvorfor er der ulighed
Bourdieus begreber om felt, kapitaler og habitus
Ideologier og ulighed
Velfærdsmodeller
Velfærdsstatens udfordringer + løsninger
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1.1: Hvad er ulighed? | VORES SAMFUND
-
Ulighed_og_velfaerd._PowerPoint_til_laereren_NY.pptx
-
1.1.1: Formel lighed, chancelighed og resultatlighed | VORES SAMFUND
-
1.1.2: Ulighed og fattigdom er ikke det samme | VORES SAMFUND
-
Besvar følgende spørgsmål om dokumentaren Ik’ så mange penge:
-
Sådan opretter du dit digitale studiekort som studerende på Mariagerfjord Gymnasium
-
Spørgsmål til udsendelse:
-
Lektion 2 - gf sa.pptx
-
Ulighed_og_velfærd._Lektion_2._Kvalitativ_og_kvantitativ_data.pdf
-
1.2: Hvordan måler vi økonomisk ulighed, og hvorfor stiger uligheden i det danske samfund? | VORES SAMFUND
-
1.2.1: Økonomisk ulighed | VORES SAMFUND
-
1.2.2: Stigende ulighed | VORES SAMFUND
-
1.3: Hvordan ser uligheden ud i de sociale klasser? | VORES SAMFUND
-
1.3.1: Ressourcebeholderne | VORES SAMFUND
-
1.3.2: Social mobilitet og social arv | VORES SAMFUND
-
Alva, Astrid, Emilie, Emma Billesø,Anna, Anne-Sofie, Emil og FrederikYonah, Patrick, Eya og SilkeSilas, Oscar, LukasJohanne, Maja, Liv og ThildeJacob, Julius, Hanna og Mathilde JørgensenEmma Fonnesbæk, Mathilde Høffner, Ida og Amalie.
-
Grupper skuespil:
-
1.4: Hvorfor er der ulighed? | VORES SAMFUND
-
1.4.1: Funktionalismen – ulighed er en helt naturlig ting i vores samfund | VORES SAMFUND
-
1.4.2: Pierre Bourdieus teori – ulighed bør reduceres | VORES SAMFUND
-
Gruppearbejde:
-
1.5: Hvorfor er der ulighed mellem kønnene i Danmark? | VORES SAMFUND
-
1.5.1: Lønforskelle mellem mænd og kvinder | VORES SAMFUND
-
1.5.2: Ulighed i levevilkår mellem mænd og kvinder | VORES SAMFUND
-
1.5.3: Ligestillingsdebatten | VORES SAMFUND
-
Husk høretelefoner til modulet.
-
Genstart | Klassen forfølger dig | Lyt som podcast | DR LYD
-
Kapitlerne 1.6.1, 1.6.2, 1.6.3 og 1.6.4 læses i modulet.
-
1.6: Hvordan ser de politiske ideologier på spørgsmålet om ulighed? | VORES SAMFUND
-
Lektion 6 - Hvordan ser ideologierne på ulighed.pptx
-
1.7: Hvad betyder velfærd, og hvad er en velfærdsstat? | VORES SAMFUND
-
1.7.1: De tre forskellige velfærdsmodeller | VORES SAMFUND
-
1.9: Hvilke udfordringer står den danske velfærdsstat over for? | VORES SAMFUND
-
Danske regioner
-
1.10.1: Opstramnings- og opkvalificeringsstrategien | VORES SAMFUND
-
Gruppe 1:Liv, Emma B.
-
Anbefaling #3: Velfærdsuddannelser der matcher fremtidens behov
-
Ingen lektier til modulet.
-
Modul 10_Hvordan kan man løse udfordringerne.pptx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70545714060",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70545714060",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70545714060"
}