Mariagerfjord Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Mariagerfjord Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet gf1 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Elisabeth Marthine Madsen
Hold
2025 DA/gf1 (
gf1 DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Mundtlig fremstilling og taleskrivning
Titel 2
Dokumentarfilmen Testamentet
Titel 3
Intro til lyriklæsning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Mundtlig fremstilling og taleskrivning
Mundtlighedsforløb i grundforløbet i dansk
Sprog og kommunikation af Peter Heller Lützen (Dansklærerforeningen) 1, udg. 2005
Mundtligt og skriftligt 25-32
Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen (Systime) 1. udg., 1.opl. 2015
Kommunikationsmodel, gambitter og turtagning 176-179
Sproglige billeder og sproglige figurer 112-122, 123-126
Stil og tone 147-149
Retorik 150-156
Argumentation 157-161, 165-167
Opgave: Skriv en tale – enten to og to eller i en gruppe (max 4). Afleveres som skr. opgave
Indhold
Kernestof:
Velkommen til dansk i grundforløbet! Vi taler lidt om faget og går herefter i gang med et mundtlighedsforløb. Læs den vedhæftede fil om skrift- og talesprog. Medbring "Håndbog til dansk".
Skrift- og talesprog.pdf
Sådan opretter du dit digitale studiekort som studerende på Mariagerfjord Gymnasium
Studiekort, foto og samtykke (1).pdf
Mundtligt sprog og skriftligt sprog.oversigt.docx
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Dansk lærer foreningens forlag; sider: 112-126, 147-167, 176-179
Læs side 176-179 om kommunikationsmodellen, gambitter og turtagning.
Læs desuden side 112-114 midt om metaforer. Vi læser videre om metaforer i modulet. I modulet læst side 114-121 om sproglige billeder.
Læs oversigten over sproglige billeder side 122 og læs desuden om sproglige figurer side 123-126. Læs endvidere om stil og tone side 147-149 i Håndbog til dansk.
Stil og tone.Opgaver til s. 147-149 Håndbog til dansk.docx
Læs side 150-156 i Håndbog til dansk om retorik
Retorik.Opgaver til Håndbog til dansk s. 150-156.docx
H.M. Dronning Margrethe II's nytårstale2023.pdf
Læs side 157-161 om argumentation grundigt. Læs desuden side 161-167 igennem.
Skriv en tale-krav.docx
I skal i gang med at skrive en tale i grupper. Læs vedhæftede dokument hjemmefra. Medbring også gerne Håndbog til dansk. Vi taler også om argumenttyperne.
respons på tale.docx
Skriv videre på talen i dette modul
Makkerskabsgrupper 2. runde gf1.pdf
Talen færdiggøres og afleveres midt i modulet. De første grupper fremfører deres tale. Der bliver sat 20 min. af til at øve fremlæggelsen.
Fremlæggelse og respons oversigt.docx
Fremlæggelse af taler. Se lektie til næste modul på modulet den 24/9
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Dokumentarfilmen Testamentet
Dokumentarfilm
Værk: Dokumentarfilmen "Testamentet" 2011 af Christian Sønderby Jepsen
Analyse af filmen.
Afsnit om dokumentarfilm fra "Levende billeder - grundbog i mediefag" 2007 af Mimi Olsen og Hans Oluf Schou (Systime): s. 88-90
Læst følgende afsnit fra Systimes bog Den iscenesatte virkelighed af Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe:
At analysere levende billeder 11-12
Enkeltbilledæstetik 12-19
Forløbsæstetik 20-25
(siderne svarer til side 1-9 og 10-15 i Dokumentarkompendiet til grundforløb i dansk)
Indhold
Kernestof:
At analysere levende billeder.Den iscenesatte virkelighed kopi.pdf
Vi begynder på et forløb om dokumentarfilm. Læs side 11-19 i vedhæftede dokument. Vi begynder at se dokumentarfilmen "Testamentet".
Vi ser dokumentaren "Testamentet" færdig og arbejder med analyse næste gang.
Analyse af filmen "Testamentet" samt begynde på skriftlig opgave om filmen. Læs vedhæftede fil om dokumentarfilm fra bogen Levende billeder. I modulet læser I desuden side 10-15 om forløbsæstetik i det vedhæftede dokument om dokumentarfilm
Dokumentarfilm.Levende billeder.pdf
Dokumentarkompendium.Grundforløb i dansk.pdf
Testamentet.spørgsmål til gruppearbejde 2025.docx
Testamentet.dramaturgi.bølgemodel.docx
Testamentet.aktantmodeller.docx
Vi starter med at se en video om de filmiske virkemidler og herefter viser jeg et klip og et eksempel på en næranalyse, og så går I i gang med jeres skriftlige opgave om dokumentarfilmen Testamentet. Opgaveformulering samt analysemodel til filmiske v
Analyseeksempel.Anslaget til Finanskrisen forfra.docx
I skal skrive på jeres opgave i hele dette modul.
I skriver på jeres analyse af Testamentet i modulet. Resten af opgaven laver I hjemme.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Intro til lyriklæsning
Udvalgte digte fra Caspar Erics digtsamling Nye balancer
Lyrikkompendiet (Intro til lyrik.ny incl. oversigter)
Læs om de litterære genrer og om lyrikgenren s. 1-4 (s. 73 og 80-81 i Håndbog til dansk og Leksikonopslag om lyrik fra Litteraturens veje)
Læs om rim og rytme samt om sproglige billeder og figurer s. 7-12 (s. 141 og 122-126 i Håndbog til dansk)
”Barndommens gade” af Tove Ditlevsen s. 13
”Naar rugen skal ind” af Jeppe Aakjær s. 14
”Angst” af Emil Aarestrup s. 15
”Angst” af Tom Kristensen s. 15
”Ångest” af Pär Lagerkvist s. 16
Desuden læst og lavet tegninger til:
”Det blomstrende slagsmål” af Tom Kristensen
Indhold
Kernestof:
Caspar Eric.Litteratursiden.pdf
Caspar Eric.Udvalgte digte fra Nye balancer.pdf
Som opfølgning på forfatterbesøget læser vi nogle digte af Caspar Eric. Læs dokumentet om Caspar Eric fra Litteratursiden hjemmefra. Vi arbejder med analyse af udvalgte digte af Caspar Eric, hvor I kan vælge jer ind på et-to digte (det gør vi i modu
Analyse.lyrik.doc
Intro til lyrik.ny incl. oversigter .pdf
Læs side 2-7 i vedhæftede dokument. Side 5-6 er en analysemodel, som I bare skal læse hurtigt igennem. I modulet skal I arbejde med opgaverne i vedhæftede fil.
Lyrik - intro og begreber opgaver.docx
Læs side 8-12 om billedsprog og sproglige figurer i lyrikkompendiet (en del af det har vi også læst i mundtlighedsforløbet, så det vækker forhåbentlig genkendelsens glæde). I modulet læser vi digtene Barndommens gade og Når Rugen skal ind.
Barndommens gade og Naar rugen skal ind.opg.docx
Grupper gf1 den 29. oktober.docx Grupper gf1 den 29. oktober.docx
Analysemodel til lyrik.doc
Fortsat arbejde med digtet Naar rugen skal ind. Vi læser og analyserer desuden tre digte mere
Vi færdiggør lyrikforløbet og analyserer også i dette modul et digt, hvor I skal tegne til, da det er et meget visuelt digt.
Kristensen, Tom_ Det blomstrende Slagsmål.pdf
Ekspressionisme (kort).pdf
DET BLOMSTRENDE SLAGSMÅL opgaver.doc
Gf1 tegninger til Det blomstrende slagsmål.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70545721354", "T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70545721354", "H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70545721354" }