Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Silas Bornstein Larsen
|
|
Hold
|
2025 DA/gf2 (gf2 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Sandheden, SoMe, Sprog og andet spændende
Formålet med forløbet er at eleverne lærer om fakta og fiktion, og dertil undersøger kompleksiteten i et bredt udvalg af tekster (både litteratur og medier). Dette skal udvikle elevernes kritisk-analytiske sans generelt, og specifikt ift. Autenticitet.
Derudover skal eleverne lære om mundtlighed og sprog med fokus på argumentation og retorik.
Centrale begreber: hermeneutik, fakta og fiktionskoder, mediemodellen, sociale medier, Goffman og Meyrowitz’ stages-teori, sproglige virkemidler, argumentation (Toulmins model), retorik (talegenrer og appelformer), Ciceros pentagram, filmiske virkemidler, dokumentaren som genrer.
Faglige mål baseret på læreplanen:
Eleverne skal øve sig i at:
– udtrykke sig flot, præcist, varieret og nuanceret skriftligt og mundtligt
– anvende danskfagets metode (analysere og fortolke)
– undersøge (reflektere, argumentere, diskutere og at være kritisk-analytisk)
Fokus for bedømmelse: I hvilken grad lever eleven op til de faglige mål?
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70545727904",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70545727904",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70545727904"
}